Lege blikjes en flesjes in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Lege blikjes en flesjes in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 13:25

Inmiddels zit er al en tijdje statiegeld op blikjes en flesjes, ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik vind het geen gezicht in mijn keuken, die lege zooi die op het aanrecht staat te wachten op de eerstvolgende keer dat ik ze ergens kan inleveren.

Hoe bewaren jullie die dingen, hebben jullie al leuke, hippe, schone manier gevonden?

JudithGigi

Re: Lege blikjes en flesjes in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:26

In de boodschappentas die ik de volgende keer weer meeneem :) blikjes spoel ik altijd even om. Blijft het nog niet 100% plakvrij maar het scheelt wel veel

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:28

Heb 2 leuke kratjes gekocht, en daar leg ik ze in.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:31

Bij ons worden ze inderdaad in een boodschappentas gegooid. De flesjes dan. De blikjes is een ander verhaal, die blijven, met hun plakkerige restanten, mij een doorn in het oog.

Wel zag ik laatst een leuk idee voorbij komen, zo'n opvouwbaar sokkenmandje met vakjes. Die zijn precies groot genoeg om in ieder vakje een blikje te zetten, blijven ze mooi rechtop staan en zo wordt het geen plakkerige zooi. Ik zie al voor me om ze van een paar handvatten te voorzien dusdanig dat je er meerder kan stapelen. Kan je ze makkelijk mee naar de automaat dragen en als ze leeg zijn vouw je ze weer op en nemen ze maar weinig plaats in in je boodschappentas.
Ik heb het alleen nog niet uitgevoerd, omdat wij eigenlijk nooit zo heel veel blikjes hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:32

Aan de binnenkant van een keukenkastje een haakje gemaakt daaraan hangt een zakje waar we ze in doen, zakje kan dan zo mee. Wij drinken echter bijna nooit van een fles enkel blikjes.

Ik spoel de blikjes even om voor ik ze erin doe, nog niet gehad dat het plakkerig werd

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:33

Misschien een beetje te crea bea, en het is misschien wel iets te grappig. Maar mocht je bijvoorbeeld een aparte kast hebben om je lege blikjes in kwijt te kunnen, dan kan je een waslijntje ophangen en de lege blikjes aan de lipjes ophangen :D Ik zit er serieus aan te denken om dat te doen. Als ik het in de tas doe, gaat het altijd wel weer ergens plakken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:35

Bier blikjes komen in zo'n traytje, daar kan je ze weer in klikken, dat werkt an sich mooi.

Wij hebben weinig blikjes/flesjes maar wat we gebruiken gaat bij ons leeg op een plank en dan 1x per week mee naar de supermarkt.
Glas voor de glasbak zetten we daar ook bij en daar fiets ik naar toe als het me stoort. Heb gelukkig best wat kast ruimte in de bijkeuken, dus die plank wordt alleen daar voor gebruikt.

Dat sokkenmandje idee vind ik wel een goede, want nu stop ik alles in mijn boodschappen krat als ik naar de supermarkt ga maar erger me kapot aan dingen die dan gaan rollen en waar nog wat in zit, vieze plakzooi.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:39

Heel ironisch hier.
Voor het statiegeld op blikjes haalden we de blikjes door een blikjespers en gooiden ze in de PMD afvalzak die buiten in een zinken vuilnisbak zit.
1x per 2 weken wordt die zak opgehaald.

Nu met statiegeld op blikjes kunnen we ze niet meer zelf persen, dus hangt er een extra plastic tasje in de keuken waar de lege blikjes in gaan. Dat plastic tasje gaat, als het vol is, mee naar de supermarkt, maar is niet te recyclen, want het is helemaal vies en plakkerig nadat de blikjes zijn ingeleverd.
Het tasje wordt dus weggegooid.
Dus door het statiegeld hebben we nu feitelijk meer afval dan we hadden zonder het statiegeld.

Mijn man drinkt graag alcoholvrij bier en de smaak van zijn keuze wordt uitsluitend in blikjes verkocht, dus er is weinig aan de hoeveelheid blikjes te doen.
Als dit bier in flesjes verkocht zou worden, zou ik die wel kopen, maar dat gaat dus niet.
En de verpakking waar de blikjes inzitten, is hier ook niet te hergebruiken, is gewoon een plastic folie dat je kapot moet maken om de blikjes eruit te krijgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:42

Ik heb in de bijkeuken een wijnrek waarin ik mijn voorraad frisdrank bewaar, daar gaan ook alle lege flessen en flesjes bij in. Blikjes spoel ik om en zet ik er dan naast op een plankje.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:50

Hier gaan de blikjes en flesjes in een aparte boodschappentas in de schuur. Ik spoel wel alles eerst om, dan krijg je niet zo'n plakboel.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:54

In de statiegeldkrat of -plasticzak van de AH en als ik die niet heb in een emmer.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:57

Ghostattack schreef:
Hier gaan de blikjes en flesjes in een aparte boodschappentas in de schuur. Ik spoel wel alles eerst om, dan krijg je niet zo'n plakboel.

Precies dit, ik stop ze in een losse boodschappentas in het berghok in de tuin. En als de tas toch te ranzig wordt wissel ik ‘m na verloop van tijd om voor een nieuwe. :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:59

Hier gaan ze gewoon de prullenbak in, ik heb geen trek in die plak-zooi.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:01

In een kratje op een plank in de bijkeuken.
Zoveel heb ik er niet, dus neem het eens in de zoveel tijd mee als ik naar de supermarkt ga.

Zelfs met het hete weer geen last gehad van geurtjes of vliegjes, maar dat is waarschijnlijk ook omdat de flesjes dicht zitten en de blikjes eigenlijk altijd light producten zijn.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:02

Ik spoel de blikjes even om. En doe ze dan in een big shopper samen met de flessen. Die hang in dan op in de kelder en als hij vol is neem ik hem mee naar de winkel.
Bij ons is het ook niet mega veel. Ik denk dat ik het 1 keer per maand weg breng.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:04

Er hing sowieso al een tas voor de statiegeldflessen, daar komt dit gewoon bij. In de berging staat een krat en die wordt vanuit de tas gevuld tot we met de auto naar de winkel gaan.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:05

Hier gaan de blikjes in een losse plastic zak in de garage. Zodra deze vol is gaat de zak mee naar de winkel om in te leveren. De zak is dan zo plakkerig dat deze niet meer te gebruiken is dus deze gaat bij de supermarkt meteen in de PMD container. Helaas nog geen andere oplossing gevonden die gunstiger is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:10

De plastic flessen gaan in een krat. Die spaar ik op tot de jumbo weer eens komt bezorgen.
Blikjes gaan per x aantal in een zak die ik buiten hang ivm de mieren. Die knoop ik dicht als ie vol is en dan gaat die naar de schuur ook voor de jumbo. Dan hoef ik niet met die vieze plak blikjes te poedersuiker.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 14:13

Maureen95 schreef:
Misschien een beetje te crea bea, en het is misschien wel iets te grappig. Maar mocht je bijvoorbeeld een aparte kast hebben om je lege blikjes in kwijt te kunnen, dan kan je een waslijntje ophangen en de lege blikjes aan de lipjes ophangen :D Ik zit er serieus aan te denken om dat te doen. Als ik het in de tas doe, gaat het altijd wel weer ergens plakken.

Misschien dat dat handig is om op te hangen met van die kerstboom haakjes? Je kan de blikjes dan ook in de kerstboom hangen O:)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:17

Ik verzamel ze rechtop in een doosje. Die neem ik dan mee naar de winkel

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:28

kiwiwitje schreef:
De plastic flessen gaan in een krat. Die spaar ik op tot de jumbo weer eens komt bezorgen.
Blikjes gaan per x aantal in een zak die ik buiten hang ivm de mieren. Die knoop ik dicht als ie vol is en dan gaat die naar de schuur ook voor de jumbo. Dan hoef ik niet met die vieze plak blikjes te poedersuiker.

Dit. Gaat allemaal in de statiegeldzakken van de jumbo van t bezorgen. Als ze weer komen bezorgen, geef ik de zak (statiegeld) met blikjes(statiegeld) weer mee. Ik hoef niet te klooien bij de apparaten, die 90% van de tijd nu kapot zijn door de plakzooi die eraf komt, en ik krijg ook de statiegeld van de zakken terug :) win win voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:34

Ik heb voor de achterdeur een asemmer staan, daar gaat mijn plastic in, in de schuur mijn papier kliko,groenbak en grijze kliko. De asemmer gaat vervangen worden door een plastic kliko en de statiegeld spul gaat dan de asemmer in.
Maw wij als burger worden een milieustraat en daar moeten we ook nog voor betalen. De wereld op zijn kop.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:43

Muronia schreef:
Hier gaan ze gewoon de prullenbak in, ik heb geen trek in die plak-zooi.

Dan heb je niet heel veel statiegeld dingen wellicht?

Bij ons gaat het echt wel om aardige bedragen, die ga ik niet weggooien :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:45

Ik drink niet meer uit blik.
Nu dus maar flesjes af en toe. Die stop ik in tas.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:51

Afbeelding

Wij hebben erg weinig statiegeld en bijna nooit blikjes. Ik breng het 1x per 2 weken ongeveer mee naar de supermarkt.