Secret Santa Surprise 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Secret Santa Surprise 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:59

Ik shop ook niet bij Ali/temu. Zolang iets binnen Europa of tweedehands is is prima. Fysieke winkel in Nederland is ook prima. Ik vind dat dus juist niet een lastige eis. Vooral als het iets is voor bvb mijn hamster dan wil ik wel dat het aan Nederlandse eisen voldoet. En ja het maakt mij niet uit dat ik daardoor minder spullen krijg. Zolang het maar spullen zijn die aansluiten bij mij als persoon. Maar ik zie niet hoe ik een SS pakket kan samenstellen zonder tops/flops in het topic. Dan worden het van die algemene pakketten in plaats van echt persoonlijk.

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:03

Ik vind dat je vooral niet moet zeuren en gewoon blij moet zijn met de moeite die je Santa voor je doet. Welke winkel dat dan ook is.
Als er zo'n eisen worden gesteld kun je in mijn ogen beter niet mee doen met zoiets.. dat haalt de fun er voor mij echt wel af.
Daarmee bedoel ik niet dat er geen top / flop lijstje moet zijn.. maar meer het gedoe om welke winkels.. inpakpapier en dat soort dingen.

hahahatsjoe

Berichten: 2393
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:40

KM_Ris schreef:
Als er zo'n eisen worden gesteld kun je in mijn ogen beter niet mee doen met zoiets.. dat haalt de fun er voor mij echt wel af. Daarmee bedoel ik niet dat er geen top / flop lijstje moet zijn.. maar meer het gedoe om welke winkels.. inpakpapier en dat soort dingen.


Dit.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Secret Santa Surprise 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:47

Het ene lootje is nou eenmaal makkelijker dan een andere (en ook dat is weer persoonlijk). Ook dat hoort er een beetje bij. Meeste wat wordt gevraagd rondom winkels of verpakkingsmateriaal is vaak een ‘liever niet’ ipv een harde eis, dat vind ik persoonlijk niet zo’n probleem.
Tops en flops via het topic, zoals dit jaar, was voor mij prima. Als deelnemer heb je wel zelf de verantwoordelijkheid dat er genoeg over je te vinden is dat Santa wat richting heeft om een pakket samen te stellen. Heb eerder wel eens een lootje gehad waarbij ik via haar berichten in andere topics veel informatie kon vinden, prima als er dan minder in het topic staat. Ook wel lootjes gehad dat je de info uit het secret santa topic echt nodig hebt, ook prima. Wat wel heel veel helpt is als er balans is tussen tops en flops, met bijna alleen maar berichten over flops is shoppen echt minder leuk.

Cheytjuh

Berichten: 4024
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:57

KM_Ris schreef:
Ik vind dat je vooral niet moet zeuren en gewoon blij moet zijn met de moeite die je Santa voor je doet. Welke winkel dat dan ook is.
Als er zo'n eisen worden gesteld kun je in mijn ogen beter niet mee doen met zoiets.. dat haalt de fun er voor mij echt wel af.
Daarmee bedoel ik niet dat er geen top / flop lijstje moet zijn.. maar meer het gedoe om welke winkels.. inpakpapier en dat soort dingen.


Nouja dit, zelf zou ik het lastig vinden wanneer ik een lootje krijg die allerlei eisen heeft aan winkels en inpakmanieren. Dat zou voor mij wel een beetje de fun eraf halen als ik eerlijk mag zijn :o

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:05

Precies roulette. Daarom zei ik de toon maakt veel uit. Als iemand zegt ik leef bewust dus liever geen temu dan komt het anders over als ik wil perse geen alitroep.

Als je moeite doet kun je ook echt een leuk pakket samenstellen voor een lootje dat bewust leeft. Alleen dan is het wel fijn dat er meer tijd is om te shoppen. Want het is idd wel iets lastiger dan. Maar persoonlijk vind ik dat ook wel de charme van sss.

Verder vind ik ook dat je blij moet zijn met de moeite die iemand doet.

De tops en flopt in het topic zoals dit jaar werkt fijn. Dan is het ook makkelijker om actief mee te praten.

foxy80

Berichten: 7875
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Secret Santa Surprise 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:32

Ik ga helemaal mee met capopjekop. Er moet ruimte zijn om tops en flops aan te geven, zowel wat inhoud als vorm van het pakket betreft vind ik. En ik vind het ook net deel van de lol om me zo goed mogelijk in te leven in wat mijn lootje verwacht, niet om mijn eigen shopping needs te bevredigen zeg maar. Een SS is niet zomaar iets kopen voor mij, maar nadenken en (financieel) puzzelen. Steek hier net meer energie in dan de cadeautjes in familiekring, daar is het wel hard budgetgrens en absolute wensenlijst, wat nul ruimte voor improvisatie/eigen inbreng laat.
Budget vind ik trouwens echt het moeilijkste, die 12.5 euro is heel weinig als je een streekproduct erin stopt. Daar ging ik dit jaar los over, dat moet beter volgend jaar (maar zal ook verhoogd worden als ik goed lees).

Zertab

Berichten: 12231
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:44

KM_Ris schreef:
Ik vind dat je vooral niet moet zeuren en gewoon blij moet zijn met de moeite die je Santa voor je doet. Welke winkel dat dan ook is.
Als er zo'n eisen worden gesteld kun je in mijn ogen beter niet mee doen met zoiets.. dat haalt de fun er voor mij echt wel af.
Daarmee bedoel ik niet dat er geen top / flop lijstje moet zijn.. maar meer het gedoe om welke winkels.. inpakpapier en dat soort dingen.



Dit dus. Wat maakt het uit of het van de Primark of action vandaan komt? Als mijn lootje graag duurzaam wil shoppen prima, maar zadel daar niet een ander (in dit geval je Santa mee op). Action heeft vaak echt hele leuke dingen voor een kleine prijs :)

nevica

Berichten: 1010
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:17

Cheytjuh schreef:
KM_Ris schreef:
Ik vind dat je vooral niet moet zeuren en gewoon blij moet zijn met de moeite die je Santa voor je doet. Welke winkel dat dan ook is.
Als er zo'n eisen worden gesteld kun je in mijn ogen beter niet mee doen met zoiets.. dat haalt de fun er voor mij echt wel af.
Daarmee bedoel ik niet dat er geen top / flop lijstje moet zijn.. maar meer het gedoe om welke winkels.. inpakpapier en dat soort dingen.


Nouja dit, zelf zou ik het lastig vinden wanneer ik een lootje krijg die allerlei eisen heeft aan winkels en inpakmanieren. Dat zou voor mij wel een beetje de fun eraf halen als ik eerlijk mag zijn :o


Ook mee eens.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:18

Roulette_ schreef:
Het ene lootje is nou eenmaal makkelijker dan een andere (en ook dat is weer persoonlijk). Ook dat hoort er een beetje bij. Meeste wat wordt gevraagd rondom winkels of verpakkingsmateriaal is vaak een ‘liever niet’ ipv een harde eis, dat vind ik persoonlijk niet zo’n probleem.
Tops en flops via het topic, zoals dit jaar, was voor mij prima. Als deelnemer heb je wel zelf de verantwoordelijkheid dat er genoeg over je te vinden is dat Santa wat richting heeft om een pakket samen te stellen. Heb eerder wel eens een lootje gehad waarbij ik via haar berichten in andere topics veel informatie kon vinden, prima als er dan minder in het topic staat. Ook wel lootjes gehad dat je de info uit het secret santa topic echt nodig hebt, ook prima. Wat wel heel veel helpt is als er balans is tussen tops en flops, met bijna alleen maar berichten over flops is shoppen echt minder leuk.


En toch komt een 'liever niet' over als eis. Want, op het moment dat ik zeg 'ik heb liever geen roze spullen', ga ik er vanuit dat mijn Santa dat serieus neemt en dus geen roze spullen koopt. En dan frame je het vriendelijk, maar stiekem is het een eis. En zo zie je ook; hoe iemand iets formuleert komt op veel mensen anders over.
Laat ik het zo stellen; als mijn lootje zegt "ik wil liever niks van de Action" zou ik me al enorm bezwaard voelen om daar toch heen te gaan ;)

En duurzaam shoppen; het moet maar net kunnen. De kringloopwinkels in mijn omgeving zijn een crime om binnen te zijn. Het is er een bende en het is er duur.
Genoeg alternatieven geldt helaas niet voor iedereen. Natuurlijk doe je je best om een mooi pakket samen te stellen aan de wensen van je lootje.

Maar sommige eisen gaan imo echt te ver. Met een budget van €12,50 ben je gewoon sneller gebonden aan winkels zoals de Action, Primark of SoLow. Mogelijk gaat het budget veranderd worden, dus wellicht komt er dan meer ruimte voor andere winkels, maar dan nog vind ik niet dat er redenen zijn om dit soort fysieke winkels uit te sluiten.

En als je écht graag duurzaam wil zijn in je Secret Santa; misschien is het dan een leuk idee om een duurzame SS te organiseren waarbij je juist alleen maar tweedehands dingen cadeau geeft :D

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Secret Santa Surprise 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:48

Ik bestel bij voorkeur nooit online dus al mijn SS pakketten komen bij (lokale) winkels vandaan, juist het zoeken en budget keuzes maken vind ik zo leuk! Ik kom dan vaak in winkels waar ik nooit eerder ben geweest.
Qua budget lukt € 12,50 idd niet meer, ik zat rond de € 20,- dit jaar en zou dat ook prima vinden voor volgend jaar.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:57

boeflover schreef:
Ik bestel bij voorkeur nooit online dus al mijn SS pakketten komen bij (lokale) winkels vandaan, juist het zoeken en budget keuzes maken vind ik zo leuk! Ik kom dan vaak in winkels waar ik nooit eerder ben geweest.
Qua budget lukt € 12,50 idd niet meer, ik zat rond de € 20,- dit jaar en zou dat ook prima vinden voor volgend jaar.


Budget van €20-€25 zou ik ook veel beter vinden indd :j

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Secret Santa Surprise 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:20

20 euro zou ik ook een mooi budget vinden idd, dan krijg je ook minder scheve gezichten.

Ik vind de winkels die niet mogen ook wel lastig, t stikt hier niet echt van de winkels waar je voor een kleiner prijsje wat kunt kopen, dus ter aanvulling is iets als de action toch altijd wel handig.

Tops (en flops) in het topic bespreken is volgens mij de basis van dit hele topic, dus gok dat dat niet zo'n probleem gaat zijn. Denk meer dat t niet een hele bestellijst moet worden.

D_akota

Berichten: 668
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Secret Santa Surprise 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:11

Tops en flops vond ik ook fijn. Zo leer je ook iemand een beetje kennen en kun je gerichter naar kado’s zoeken. En omdat alles duurder is geworden zou ik het ook prima vinden als het bedrag wordt verhoogd naar €15 a €20,-.

Ik heb zelf niets besteld bij Ali enz. omdat de tijd ook te krap is met leveren is mijn ervaring. Ik zou daarom ook niet snel voor z’n site kiezen. Ik heb wel het geluk dichtbij Duitsland te wonen, en daar zijn de prijzen over het algemeen ook nog beter dan hier.

Zertab

Berichten: 12231
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Secret Santa Surprise 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:42

€20,- lijkt me een prima budget.

Lavitabella

Berichten: 1712
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Secret Santa Surprise 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:05

Bedankt weer voor het delen van jullie meningen! :D

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Secret Santa Surprise 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:30

Ja 20 euro klinkt voor mij ook als een prima budget!

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:44

Zertab schreef:
€20,- lijkt me een prima budget.

Eens! +:)+

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: Secret Santa Surprise 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:27

Ik vind 20,- prima. Geeft toch wat meer ruimte.

Cheytjuh

Berichten: 4024
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Secret Santa Surprise 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:30

Ook mee eens :j