Wat moet ik toch met mijn buren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Wat moet ik toch met mijn buren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 14:38

Hoi Bokkers,

Weer een buren-topic om te smullen als je het mij vraagt...

Zes jaar geleden kocht ik mijn tussenwoning. Mijn tussenwoning is een voormalige huurwoning in een blok van vier. Drie van de vier zijn koopwoningen geworden.

Ik ben even aan het knoeien geweest in Paint, want de situatie is wat lastig te bevatten :P

Afbeelding

Het rode perceel en woning is van mij en in het geel zie je mijn overpad (en dat van de buurman in het groen).

De ongekleurde woning is een koopwoning, hierin wonen hele lieve oude mensen van 85+. Ook de groene woning is een koopwoning, deze buren zijn tevens hele goede vrienden van mij geworden.
Enkel de blauwe woning is nog een huurwoning.

Vermoedelijk was de grond achter het overpad ten tijde van de bouw niet van de woningcoörporatie, maar van de gemeente. Omdat men niets met deze grond kon zal het ooit zijn overgegaan naar de woningcoörporatie. Het betekent dat ik in principe door twee tuinen loop, maar dat maakt niet zoveel uit want dat is gewoon vastgelegd in de notariële akte. Tot zover ook nog niet echt bijzonderheden aan de situatie.

Ware het niet dat mijn ergernissen naar de buurman in de blauwe woning behoorlijk beginnen te worden. Deze woning heeft de coörporatie nog steeds in het bezit, want deze mensen zullen nooit in staat zijn de woning te kopen. De man is afgekeurd, maar werkte daarvoor al bij een sociale werkplaats en de vrouw werkt ook bij een sociale werkplaats. Het is een behoorlijk bijzondere situatie, want de een woont beneden en de ander boven heb ik gehoord. Uit de zeldzame gesprekken die ik met ze heb gevoerd blijkt ook wel dat ze niet bovengemiddeld intelligent zijn. Maar ook dat hoeft geen probleem te zijn.

Laat ik voorop stellen dat ik heel erg fijn woon waar ik woon. Ik heb een behoorlijk royale tuin en de buurt is erg fijn en netjes. Alleen de blauwe buurman begint een dingetje te worden.

Toen ik zes jaar geleden hier kwam wonen, was hij erg vriendelijk en mochten we de auto met aanhanger op het overpad zetten om rommel op te laden of spullen uit te laden. Hij kwam dan ook vaak even een praatje maken en uit die gesprekken leerde ik wel aardig dat hij wel in de richting van PTSS zit. Hij vertelde dat hij erg slecht slaapt en 's ochtends vroeg al aan het fietsen is om de zinnen te verzetten. Dat was mij niet ontgaan, ik hoorde het slaan van de deuren om die tijd wel en werd er standaard wakker van. Maar ik ben de beroerdste niet, ga naar het toilet en slaap dan wel weer verder. Mooi dat hij met fietsen een uitlaatklep heeft, was mijn idee.

Iets minder leuk was het wanneer zijn vriendin bij zomerdag in de tuin zit naar een of andere schlagercd luisterend en meezingend. Ze kan absoluut NIET zingen, en als er dan een Engels nummer tussendoor komt wordt er heerlijk fonetisch meegezongen. Maar hé, ik doe een koptelefoon op en klaar.

In 2019 kreeg ik contact met mijn directe buren, doordat de vriendin van mijn buurman bij hem introk. Hij was vaak bij haar, dus ik zag en sprak hem weinig. Daarnaast gamet hij vrij veel en geeft weinig om het huis. Iets wat mij nogal vreemd is, maar hé, prima. De vriendin van mijn buurman komt van Curacao en heeft dus een kleurtje. Voor de gemiddelde Nederlander geen probleem, maar de blauwe buurman zei nooit wat tegen haar. Vond zij ook geen enkel probleem :+ We waren er wel over uit dat we hem wat eng vonden. Dit omdat hij en zijn vriendin best wel vaak ruzie hebben en dat er dan flink wordt gescholden. Mijn buurman is ex-militair en zegt ook: "Als ik iets van de blauwe buurman moet, dan bel ik aan en neem ik twee stappen terug. Hij is sterker, maar ik ben sneller." (blauwe buurman is fysiek enigszins beperkt na een ongeluk op zijn werk)
Hij blondeert ook af en toe zijn haar (man van midden/eind vijftig is het), waar ik eerst weinig van maakte, begon een belletje te laten rinkelen toen hij stopte mij te groeten zo rond de tijd dat mijn buurvrouw en ik closer werden. Maar hé... Dat zal wel toeval zijn.
Ook mijn vader (waar hij een soort van tegenop leek te kijken in het begin) groette hij niet meer. Ik heb al het een en ander aan verbouwingen gedaan samen met mijn vader, dus die is wel regelmatig hier. Ik gokte er op dat hij gewoon niet lekker in zijn vel zat, gebaseerd op eerdere gesprekken met hem.

In 2021 gebeurden er een aantal dingen vrij kort op elkaar. Zo kwam hier ineens een gemeenteambtenaar langs die mijn buren een kaart in de deur deed dat hun auto's te ver op de stoep stonden (we hebben veel te weinig parkeergelegenheid en aan onze kant niet eens een eigen parkeervak), terwijl de buren gewoon thuis waren en die man nota bene in de ogen keken. Buren hebben contact gehad met andere buren die die gemeenteambtenaar wel hadden gesproken en er zou geklaagd zijn dat er geen rollator langs kon. Gek, want ik kon er prima langs met een kruiwagen.
Dat weekend zat mijn buurvrouw bij mij met nog een vriendin en had de buurman vrienden over de vloer. Wij hadden muziek op en stonden wat te dansen in de woonkamer, toen aan het eind van de avond er een auto voorreed wat dus politie bleek te zijn. Die stapten uit en keken wat vragend om zich heen. Toen ik heen liep, vertelden ze dat er klachten waren van geluidsoverlast.
Ja, wij hadden de muziek aardig hard staan, maar alle ramen dicht gedaan en de groene buurman hoorde het amper. We hebben de muziek uit gedaan en zijn gaan slapen.

De volgende ochtend ging ik naar mijn andere directe buren, de 85+ers, en bood mijn excuses aan en gaf ze mijn telefoonnummer zodat ze in vervolg niet de politie hoefden te bellen. Ik ging er vanuit dat ik mijn deurbel niet had gehoord. De oude mensjes waren met stomheid geslagen: "Ik lag om half 11 al te slapen en mijn man is hartstikke doof, wil je dit alsjeblieft nog eens doen, we willen graag weten wie er voor zoiets de politie belt!"

Andere buren wisten te vertellen dat dit maar van één buurman afkomstig kon zijn. De blauwe buurman. In dat jaar vond mijn groene buurman ook elke keer dat hij ging grasmaaien (met zijn nieuwe en vooral dure grasmaaier) nieuwe stenen op zijn grasveld. Zowel in de voor- als achtertuin. Nadat hij de blauwe buurman hier indirect op aan heeft gesproken (heeft hij zeer taktisch gedaan!) is dit opgehouden.
Maar is hij de nieuwe buren aan de andere kant van het overpad gaan pesten. Aan de andere kant van het overpad zit nog een blok huurwoningen. Deze mensen waren vrij nieuw en hebben de hele tuin aangepakt. De blauwe buurman heeft constant foto's lopen maken van wat ze deden en belde constant met de woningcoörporatie over wat ze aan het doen waren met het huis en de tuin. Waarop die mensen weer werden gebeld door de coörporatie met controlevragen. Hier heeft buurtbemiddeling op gezeten.

Daarna is er ineens op zijn schuur een bouwlamp geplaatst. Deze schijnt bij de halve straat in de slaapkamer. Er zijn buren verderop die mij vragen of ik weet van wie dat ding is want hun slaapkamer is zo helder verlicht (wij hebben geen achterburen dus het is normaal gesproken echt aardedonker aan de achterkant). Maar ook daar durft volgens mij niemand wat van te zeggen.
Net als het feit dat de buurvrouw elke ochtend om stipt 6.50 naar haar kat toetert ("Want dan weet hij dat ik aan het werk ga."), of dat wanneer ze thuis komt eerst een kwartier om haar kat loopt te roepen en het niet schuwt om dan bij andere buren de tuin in te lopen.

Een hele aanloop en nu zijn we in 2023... Mijn vader en ik hebben mijn tuin opgeknapt. Daar is behoorlijk wat bij komen kijken, een schuurtje afbreken, puin afvoeren, ophogen van de grond, een kuub of 5/6 aan zand van voren naar achteren kruien. En dan niet te vergeten alle bestrating die van voor naar achteren moest, dit alles in de avonduren, meestal van half 7 tot maximaal half 10.

Op een van deze avonden kwam mijn vader met zijn bedrijfsauto en een aanhanger vol zand, deze zette hij keurig neer achter de auto van de buurvrouw in het groen, maar hij kon niet goed zien hoever hij van haar auto af zat. Dus hij kwam naar achteren, pakte een kruiwagen en zei mij dat ik hem even moest helpen geleiden zodat de buurman (die hij onderweg al had zien rijden in zijn scootmobiel) er langs kon. Maar toen we met twee kruiwagens naar voren liepen was de buurman er al langs gekomen. Dus mijn vader schept even een kruiwagen vol en zet onder mijn begeleiding de auto zo neer dat er meer ruimte komt. De auto van de buren kon er echter nog niet weg. Maar aangezien we constant heen en weer liepen hoefden ze zich maar te melden en maakten we ruimte.
Maar als mijn vader naar achteren gaat met de kruiwagen komt de blauwe buurman uit de schuur: "Ja appelflap zo kan er toch niemand meer langs en nu ligt hier overal zand en moet ik dat ook nog aanvegen." (lees dit trouwens maar in capslock, ik kon het voor bij de weg zelfs horen)
En toen ik naar achteren liep met een volle kruiwagen begon hij met de deuren te slaan en schold ook nog even op mij, maar echt heel verstaanbaar was het niet.
Een kwartier later kwam de vriendin ons poeslief vragen of ze er wel langs mocht met de auto, wat we natuurlijk meteen hebben gedaan. En wat betreft het zand, elke kar vol zand die ik leegde, volgde ik op met de bezem over het overpad. Het overpad dat door zijn eeuwige gehark daar trouwens behoorlijk slecht in elkaar zit.

En toen kwam afgelopen week echt het ultieme toppunt! Ik ging naar stal, mijn stalschoenen staan altijd in de bijkeuken en ik loop dan altijd achterom over het overpad. Hij kwam weer terug van een van zijn vele fietstochten en stond op het overpad zijn zadel af te vegen ofzo. Ineens ziet hij mij, hij bedenkt zich niet en spuugt naar me (!!!), beukt met zijn fiets zijn tuindeur open (weet niet waar die fiets dat aan te danken had) en in mijn voorbijgaan scheld hij: "appelflap poedersuiker."
Needless to say dat ik de hele avond zo'n gezicht had: :?

Gistermorgen om kwart over vier werd er ook weer hard met de deuren geslagen, deuren in huis bedoel ik daar dan mee. Er zit een complete woning tussen, maar ik hoor hem met de deuren slaan. Kan ook niet anders, want de groene buren zijn op vakantie. En ook op dit moment is het weer feest.
De groene buren hoor ik nooit als ze thuis zijn, ja hooguit hoor ik een keer een blender draaien, maar that's it... Maar de blauwe buurman maakt zijn aanwezigheid wel kenbaar :+

En nu ben ik hem eigenlijk wel een beetje zat. Ik vind hem eng, wil een camera in mijn tuin plaatsen en verwacht dat de groene buren dat ook wel gaan doen. Maar ik ben ook bang dat hij zijn vriendin een keer wat aandoet. Goed, die is ook niet heilig... Die zeurt bij mij dat het zwembad van de groene buren lawaai maakt (kabbelend water door het filter), maar vergeet dat ze zelf elke ochtend voor 7 uur al loopt te toeteren.

Ik weet alleen niet welke kant ik hiermee op moet. Hoe kan ik als huiseigenaar een woningcoörporatie bereiken? Hebben jullie misschien ervaring met gelijkwaardige situaties?

En als jullie niet kunnen helpen, dan hoop ik vooral dat jullie smakelijk hebben kunnen lachen hierom. Dat doe ik namelijk ook maar met mijn buren, dat verlicht de ergernis wel wat :P

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:46

dat jij hem eng vind en weet dat anderen dat ook vinden is al een trigger om melding te gaan doen, zeker bij de woningstichting als bij buurtagent oid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:48

je kunt ook je wijkagent opzoeken en die om advies vragen.
kan best zijn dat ze best wel al in beeld zijn er er meer melding gemaakt is :j

Maureen95

Re: Wat moet ik toch met mijn buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:52

Wat een vervelende situatie.

Ik zou een dagboek bijhouden en vragen aan je buren dit ook te doen. Zoveel mogelijk informatie verzamen en vaak meldingen blijven doen. Zo bouw je een dossier op en mocht het een keer escaleren dan is het voor de woningbouw makkelijker om deze buren hun huis uit te zetten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:00

Woningstichting is het eerste aanspreekpunt om te melden, die kan bemiddelen. Helemaal als alle buren aangeven dat ze last hebben van deze mensen, en met name over gedrag, lawaai, het overpad als er kortdurende werkzaamheden plaatsvinden. Ze hebben dat gewoon te accepteren.
Met alle buren samen richting de woningbouw geeft wel aan dat er een collectief probleem zit.
Maar is het geen optie en voorstel richting de woningbouwvereniging om het pad waar de andere buren ook gebruik van maken helemaal achterlangs de percelen te laten lopen? Dan heeft niemand last van een ander.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:12

Ik wil je sterkte wensen, helaas herkenbaar. Ik zou je willen adviseren zeker de wijkagent in te lichten. Daarnaast Buurtbemiddeling overwegen, dat heeft voor ons een hoop opgelost!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 15:41

Ik moest wel even lachen om het toeteren naar de kat, sorry _O-

Maar wat vervelend! Ik zou inderdaad meer mensen optrommelen en samen naar de woningbouw gaan. Huurders uit een woning zetten is vaak (helaas) een zaak van lange adem, dus ik zou zeker niet langer wachten dan nodig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:09

Och jeetje... daar wordt een mens niet vrolijk van.

Het kan goed zijn dat je buurman met zijn zwakke intelligentie een dagje ouder wordt en daardoor ook wat minder intelligent. Dat hij zeg maar "door de ondergrens" aan het zakken is (SW jargon). En dan heeft hij hulp nodig. Dat hoef jij niet te regelen, maar je kunt een signaal doen naar de gemeente en/of naar de woningbouw. Dit soort signalen horen dan opgepakt te worden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:52

Ik zou ook denken woningcoöperatie of wijkagent.

Ik zou wel wat persoonlijke details over de buurman weghalen. Niet fijn als een buurvrouw zaken uit een persoonlijk gesprek wegschrijft op een forum. Is voor de lezer ook niet noodzakelijk om een beeld te vormen van de situatie.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:15

Ik zou de woningcoöperatie een mail sturen en de wijkagent of handhaving inschakelen.
En meldingen gaan maken. Heel veel meldingen. En als de buren die tussen jouw en blauw ook meldingen gaan maken bouw je een dossier op en dan heb je kans dat er wat verandert.

Ook slim is om het bij te houden. Wat voor last er is, welke dag en hoe lang.

Bij mij hielp een gesprek samen met buurtbemiddeling met mijn 'gezellige' buurvrouw. Ik had geluidsoverlast van muziek. Na een lawaaiige zomer vorig jaar na dat gesprek maar 5 keer last gehad. Er is hoop.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:30

Ik moest lachen om de lekkere appelflappen in je verhaal die ik pas ging begrijpen icm de poedersuiker :')

Weet je bij welke woning corporatie diegene zit? Ik zou de situatie uitleggen (ietsie beknopter dan je nu hebt gedaan) en inderdaad contact opnemen met de wijkagent

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:33

Maartje1990 schreef:
Ik moest lachen om de lekkere appelflappen in je verhaal die ik pas ging begrijpen icm de poedersuiker :')

Ja, hier staat de tekst ook vol appelflappen en poedersuiker, maar ik weet niet hoe ik die moet vertalen. :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:38

hwn schreef:
Maartje1990 schreef:

Ja, hier staat de tekst ook vol appelflappen en poedersuiker, maar ik weet niet hoe ik die moet vertalen. :o

Dat is boktcensuur voor bepaalde scheldwoorden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:46

Oef, ik moest er stiekem wel een beetje om grinniken maar voor jou en de andere buren is dit natuurlijk wel een heel vervelende situatie.

Ook ik zou de betreffende woningcoöperatie benaderen maar ook Veilig Thuis, mocht je echt vrezen voor de veiligheid van je buurvrouw.
Wel heel duidelijk hierbij aangeven dat je anoniem wilt blijven.

En mocht je een camera ophangen: zorg ervoor dat deze echt alleen jouw eigen terrein filmt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:04

Ik heb een huis gehuurd en toen er mensen van de wooncorporatie langs kwamen gaven ze aan dat ze graag klachten willen ontvangen als die er zijn. We hadden in die tijd nogal wat junkies in het blok wonen die voor overlast zorgden. Na 3 officiële waarschuwingen konden die uit hun huis gezet worden. Ik heb er zelf niks mee gedaan want ik heb zoiets van leven en laten leven. Maar als je echt bang bent dan zou ik zeker een logboek gaan bijhouden. Als de andere buren dat ook doen dan staan jullie sterker.

Een camera zou ik ook zeker ophangen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:09

hwn schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat is k l o t e en k u t.
Edit: paasei is t e r i n g

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:42

En oliebol is s h i t

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:07

Ik denk dat je met communicatie veel verder komt. Er staat heel veel, maar als ik het lees, lees ik

Zonder dat hij wat gedaan had, hebben wij besloten dat hij eng is.

Een gemeente ambtenaar heeft briefjes door de deur gedaan en wij verdenken hem ervan. Kan een hulpverlener ook hebben gedaan.

Wij hadden de muziek luid aan staan en denken dat hij de politie had gebeld. Is dat zo is is het hun recht.

Omdat hij de nieuwe buurvrouw niet begroet is hij een racist. Misschien speelt er iets heel anders.

Meer feitelijk

Hij heeft vaak ruzie met zijn vrouw, niet goed, maar misschien heeft hij daar hulp in nodig of passen ze niet bij elkaar.

Vrouw zingt graag vals in de tuin, heel vervelend, maar in goedkopere wijken veel voorkomend.

Er is sprake van geluid overlast. Toeteren bijvoorbeeld. Kijk of je met hulpverleners kunt spreken. Zij kunnen bijvoorbeeld met mevrouw overleggen om de kat op een andere manier te laten weten dat ze weg gaat.

Spugen is absoluut niet acceptabel. Hier had ik zelf wel actie in ondernomen. Boos geïrriteerd of wat dan ook. Dat vind ik niet acceptabel.

Ik woon zelf in sociale huur. Het meeste is hier dagelijkse praktijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 17:07

Nou, inmiddels zijn we eventjes verder en ik merk aan mezelf dat het me veel hoger zit dan ik aan mezelf wilde toegeven.

Ik slaap heel slecht momenteel, zodra de buurman met de deuren begint te slaan 's ochtends ben ik vrijwel klaarwakker. Ik probeer zo weinig mogelijk het overpad te gebruiken omdat ik bang ben om hem tegen te komen etc.

Dus ik heb vandaag de woningstichting gebeld, ik kreeg eerst een mevrouw aan de telefoon die ontzettend meelevend was en echt begrip voor de situatie had. Ze heeft een terugbelverzoek bij de wijkconsulent neergelegd die mij ook vrij snel belde. Helaas had hij voor mij twee opties:
1. Ik bel meneer op en vertel hem van hoe en wat; Wat dus betekent dat de buurman weet dat ik degene ben die heeft geklaagd. De wijkconsulent gaf aan te begrijpen dat ik daar geen voorkeur voor had gezien mijn gevoel van onveiligheid...
2. Ik schakel meteen buurtbemiddeling in en dat betekent dat je tegenover hem komt te zitten; Iets waar ik ook absoluut geen vertrouwen in heb, en waar ik mezelf ook eigenlijk absoluut niet mee wil associëren.

Er is niet bekend of deze mensen ook een vorm van woonbegeleiding of zorg hebben gezien hun situatie, dus dit was alles wat hij mij kon bieden. -O-
Ik heb aangegeven er over na te willen denken. Ik voelde me niet heel erg serieus genomen door deze man, echt luisteren naar de verschillende dingen die gebeurd zijn deed hij niet maar maakte meteen grote sprongen naar een oplossing. Heel mannelijk en oplossingsgericht, maar hij slaat stappen over. Daarnaast had ik ook het idee dat ik voor domme gans werd weggezet :') Maar goed dat mag een mens denken.

Voor de mensen die een wijkagent hebben ingeschakeld, wat is jullie ervaring daarmee? Welke wegen vervolgen zij?

Dees schreef:
Och jeetje... daar wordt een mens niet vrolijk van.

Het kan goed zijn dat je buurman met zijn zwakke intelligentie een dagje ouder wordt en daardoor ook wat minder intelligent. Dat hij zeg maar "door de ondergrens" aan het zakken is (SW jargon). En dan heeft hij hulp nodig. Dat hoef jij niet te regelen, maar je kunt een signaal doen naar de gemeente en/of naar de woningbouw. Dit soort signalen horen dan opgepakt te worden.

Waar staat SW voor? En welke afdeling bij de gemeente gaat hierover? Of komt dit via de wijkagent bij de gemeente? Aangezien de man vermoedelijk een uitkering heeft en de vrouw bij een sociale werkplaats werkt, zie ik hier wellicht nog wel een opening. Mijn buurvrouw heeft ook eens gezien dat er iemand daar komt die met de man gaat fietsen, dus ik vermoed dat er wel iets van hulp komt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:28

Een wijkagent zal je over het algemeen terug verwijzen naar buurtbemiddeling, als dat nog niet geprobeerd is.

Nou ben ik buurtbemiddelaar, kun je me eens vertellen wat maakt dat je daar niet mee geassocieerd wil worden? Misschien kan ik wat van je zorgen wegnemen :)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:56

Toen de woningbouw van mijn buurvrouw voorstelde om de buurtbemiddeling in te zetten dacht ik als ze al niet opkijkt van de politie aan de deur wat gaat die buurtbemiddeling dan bereiken. Elke keer ging de muziek weer hard voor een lange tijd nadat de politie of de handhaving langs was geweest. Maar na dit gesprek met de buurtbemiddeling is er zichtbaar verbetering (Of eerder hoorbaar). En ja ik had ook echt geen zin in het gesprek. Mijn buurvrouw is niet een lieve vrolijke vrouw en om daar mee in dezelfde ruimte te gaan zitten zag ik niet zitten. Maar er stond een brede tafel tussen ons in dat gaf genoeg afstand. Ze wilde er graag een vriendin bij hebben en dus had ik mijn vader mee. Het was geen fijn gesprek. En ze heeft veel geschreeuwd tegen me. Maar er zijn afspraken gemaakt en ze houdt zich daar goed aan. En anders bel ik gewoon de handhaving weer. (heb ik sindsdien 2 keer gedaan en het gesprek is nu net een jaar geleden geweest)

Beide buurtbemiddelaars waren erg behulpzaam en snapte waar ik mee zat.

Mijn hele zomer is vorig jaar door haar verneukt dus het zat me ook enorm hoog. Kon geen rust vinden in mijn normaal fijn huisje. En ja het zit me meteen weer hoog als de muziek aan gaat bij haar maar heb wel de rust terug gevonden in mijn huis. Ik denk dat door de afspraken die zie met moeite naleeft het mij wel zekerheid heeft kunnen geven dat ik daar mee de handhaving hier sneller heb en dan dus ook sneller stil is.

Sterkte met de beslissing.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:27

SW = sociale werkvoorziening.
Als ze verslechteren (kwa indicatie) dan is dat zaak voor de gemeente.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 21:16

Vjestagirl schreef:
Een wijkagent zal je over het algemeen terug verwijzen naar buurtbemiddeling, als dat nog niet geprobeerd is.

Nou ben ik buurtbemiddelaar, kun je me eens vertellen wat maakt dat je daar niet mee geassocieerd wil worden? Misschien kan ik wat van je zorgen wegnemen :)

Er niet mee geassocieerd willen worden is misschien een wat vreemde stelling en niet het goede woord. Als het zou gaan om mensen die 'normaal' waren, dan zou ik er geen probleem mee hebben. Ik zou het niet leuk vinden, maar ik zou er vertrouwen in hebben.

In het geval van deze buurman is er dus eerder buurtbemiddeling aan te pas gekomen. De buren waarmee dit is geweest, merken ook dat de buurman weer aan het 'afglijden' is. Dit betreft een heel doorsnee gezinnetje waar je absoluut GEEN last van hebt of kan hebben. Ze zijn altijd aardig en vriendelijk, maar toch waren ze de dupe van de buurman zijn gedrag.

Om die reden wil ik in dit geval nog niet richting buurtbemiddeling. Ik ken mezelf en ik weet dat ik heel erg bereid ben om naar mezelf te kijken. Met dank aan jarenlang narcistisch misbruik weet ik mezelf in heel erg veel bochten te wringen om me aan te passen aan een ander en daarbij mezelf heel knap weg te cijferen. Als ik dan iemand tegenover me krijg die geen greintje empathie kent, voor wie de hele wereld zwartgallig is en iedereen bij zijn voorkeur maar net zo moet lijden als hij... Ja dan komen we echt nergens, in ieder geval niet in mijn voordeel. En daarbij vind ik mijn leven vrij normaal, op het saaie af. Dus elke aanpassing die ik moet doen zal werkelijk op het belachelijke af zijn.

Dees schreef:
SW = sociale werkvoorziening.
Als ze verslechteren (kwa indicatie) dan is dat zaak voor de gemeente.

Dankjewel :)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:45

Hier helaas ook een hoop heibel met mijn buren. Ik zit in een koophuis, de buurvrouw woont gehuurd en haar vriend woont illegaal daar. Officieel staat hij ergens anders ingeschreven, maar woont 24/7 bij mijn buurvrouw.

Inmiddels heb ik verschillende paden bewandeld:
- gesprek aangaan ivm overlast (direct met buren)
- woningstichting benanderen ivm overlast en melding van huiselijk geweld
- meldingen bij politie (door mij en tientallen buren zijn in totaal meer dan 100 meldingen gemaakt van overlast en huiselijk geweld)
- 2x aangifte bij politie
- verschillende gesprekken met wijkagent gehad
- advocaat ingeschakeld tegen de woningstichting omdat ze zich niet aan afspraken houden

Uiteindelijk heeft dit allemaal helemaal niets opgeleverd. Buurman heeft me meermaals direct en indirect met de dood bedreigt, mijn buitenmuur is vernield met verf en mijn auto is bekrast en ik ben echt geen moer opschoten. Woningstichting doet alsof de neus bloed (ook bij melding van uitkeringsfraude, overlast, bedreigingen etc). Politie kan telkens nét niks omdat alles in een grijs gebied valt.

Uiteindelijk hoop ik vooral de langere adem te hebben omdat ik ervanuit ga dat er ooit voldoende bewijs zal zijn/ de situatie zich vanzelf oplost.

Het is echt ontzettend waardeloos als je woon plezier er op deze manier aan gaat. Ik hoop dat jij een beter resultaat behaald TS!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:10

Dat jullie dat volhouden zeg. Echt respect.

Als ik me ergens niet meer veilig of lekker voel ga ik zoeken naar iets anders.
Zeker omdat praten en bemiddeling vaak helemaal geen oplossing biedt.