verschil eigendomsakte en kadastrale tekening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

verschil eigendomsakte en kadastrale tekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 18:40

Hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen!

De situatie is: twee hoekhuizen (voor het gemak huis A en huis B) hebben een gezamelijke "achterom" die uitkomt bij beide achtertuinen. Dit pad begint aan de openbare weg en loopt vervolgens om een paar garages heen.

Bij het huis A staat in de eigendomsakte de tekst: het voetpad achter de garages dient uitsluitend tot gemeeschappelijk gebruik van nr ** en nr ** om te komen van en te gaan naar de openbare weg....Onderhoud van het voetpad is is voor rekening van beide eigenaars/gebruikersvan voormelde woningenelk voor een gelijk deel.

Op de tekening van het kadaster staat dit voetpad echter bij huis B ingetekend; in dit geval bij de woning waar ik geen eigendomsakte van heb (kan dus de tekst in die akte hier niet typen). En dus niet halverwege het pad of óók bij huis A.

Op de kadaster tekening lijkt het dus alsof het onderdeel is (en dus eigendom van?) de eigenaren van die huis B.

Wat is nu leidend; het kadaster op de eigendomsakte?
We kunnen wel zien dat de kadastrale nummering is veranderd; op de eigendomsakte (opgemaakt na aankoop huis A) had huis A een ander nummer in de eigendomsakte dan nu het geval is op de tekening van het kadaster. Wanneer dat is gebeurd en of dat belangrijk is...geen idee.

We willen dit graag zeker weten. Dit soort zaken kunnen in de toekomst immers toch belangrijk blijken.

Tiggs

Re: verschil eigendomsakte en kadastrale tekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:14

Waarschijnlijk is dit een erfdienstbaarheid. Die zie je over het algemeen niet op een kadastrale tekening en moet je uit de akte halen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:15

Ik zou de ingeschreven akte van levering even opvragen bij het Kadaster van huis B.

Als ik het goed begrijp valt het pad binnen het kadastrale perceel van huis B en heeft is het gebruik van het pad door de bewoners van huis A geregeld middels een erfdienstbaarheid.

Oftewel, het pad is van huis B. Echter mogen de eigenaren van huis A ook gebruik maken van dit pad en betalen hierdoor de helft van de onderhoudskosten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 19:41

Dank vast voor jullie reacties!

Ik had verwacht dat in de eigendomsakte van huis A beschreven zou zijn dat het voetpad weliswaar eigendom is van huis B gevolgd door de tekst die hierboven al staat: "Het voetpad achter de garages dient uitsluitend tot gemeeschappelijk gebruik van nr ** en nr ** om te komen van en te gaan naar de openbare weg....Onderhoud van het voetpad is is voor rekening van beide eigenaars/gebruikers van voormelde woningen elk voor een gelijk deel".
We vonden het vreemd dat er geen eigenaar van dat pad genoemd werd.

Ik zal iig de koopakte van huis B idd gaan opvragen. Wist niet eens dat zoiets kon...zou dus goed kunnen dat dat duidelijkheid geeft.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:49

Meestal wordt de kadastrale aanduiding wel genoemd, maar die kan gewijzigd zijn. Het adres kan er ook bij staan. De eigenaar noemen ze nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:54

Ik voel mr. Reid al aanstalten maken.
Wel ons even tippen hier, wanneer je in de uitzending komt ;-)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 22:20

:+ gut moet er niet aan denken zeg!

Ben een stuk wijzer alweer met dank aan jullie _/-\o_ en speciaal woord van dank voor mavantos via de pb’s +:)+ .

We kunnen slapen :D