Betalen onderdeel auto niet gebruikt.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Betalen onderdeel auto niet gebruikt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 13:48

Hopelijk heb ik dit hier goed geplaatst.

Allereerst, deze kosten betaal ik gewoon maar ik ben benieuwd of iemand dit eerder meegemaakt heeft en hoe dit officieel werkt.

De donderdag voor onze vakantie zou ik in de auto stappen toen het bestuurders portier niet open ging.
Vanaf binnenuit ging hij wel open dus vanaf passagiers kant de deur open gemaakt.
Dochter naar de gastouder gebracht en langs mijn eigen garage gereden, deze gaf aan dit niet meer voor onze vakantie te kunnen oplossen. (Vrijdag ochtend zouden we weg) omdat ze niet direct konden zien wat het was zonder de bekleding er af te halen en mogelijk dingen te moeten bestellen, begrijpelijk.

Op het werk het verhaal verteld en mijn werkgever heeft hun garage gebeld, ik kon wel even langskomen en ze zouden er even naar kijken.
Heen gereden en hier hebben ze de bekleding er afgehaald en gezegd dat het probleem in het slot zat, dit slot konden ze bestellen en zou de volgende ochtend 11 uur bij hun zijn, 2 uur werk voor plaatsen.

Prima, dan zouden we wat later weg gaan op vakantie dus auto vrijdag ochtend daar heen gebracht.
Rond 2 uur gebeld hoe het leek en toen waren ze nog nergens aan begonnen, dus aangegeven dat ik de auto weer zou ophalen zonder dat ze er iets aan hoeven te doen, dit was prima.

Na onze vakantie dus mijn vaste garage gebeld met bovenstaand verhaal dat het in het slot zou zitten. Kenteken doorgegeven voor het bestellen.

De garagehouder belt mij nu net dat ze de auto niet vandaag klaar krijgen omdat het dus niet in het slot zit maar in iets van de bekabeling van het slot, gaf hierbij ook aan dat het slot dus retour gaat maar hier wel iets voor betaald moet worden, het slot kost €200,- excl btw en hij vond het zonde om deze er in te zetten aangezien hier dus niks mis mee is, waar ik het overigens mee eens ben.

Nogmaals ook tegen hem gezegd dat dit dus was wat ze bij de andere garage aangaven waardoor hij twijfelt of zij überhaupt de bekleding er wel af gehad hebben of echt goed hebben gekeken.

Nu ben ik vooral benieuwd: is het terecht dat ik voor (een deel) van de kosten van het slot opdraai? Bij de andere garage heb ik hier immers niks voor hoeven te betalen. (Of zou deze garage ook tot de conclusie gekomen zijn dat het iets anders was wat ze niet direct konden maken en hebben ze er dit verhaal van gemaakt?)

Normaal gesproken maakt een garage natuurlijk een diagnose van het probleem en aan de hand daarvan worden er onderdelen besteld. In dit geval heeft dus een andere garage dit gedaan.

Nogmaals onderstrepend: ik ben erg tevreden met mijn garage en als hier kosten voor betaald moeten worden, dan is dat zo.
Ik vind het alleen bijzonder dat ik dus bij de andere garage niks heb hoeven te betalen.

Werkt het dus bij garages niet zo dat dingen die niet gebruikt worden gewoon retour kunnen?

Sorry voor het lange verhaal en mochten er dingen onduidelijk zijn geef ik hier graag nog antwoord op.
Laatst bijgewerkt door Maaaarije op 16-08-23 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Re: Betalen onderdeel auto niet gebruikt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:52

Naar mijn idee logisch dat je ervoor moet betalen. Op basis van jouw informatie hebben zij kosten gemaakt voor het slot. Dat blijkt nu onnodig. Misschien dat je nog opheldering kunt krijgen bij de andere garage die aangaven dat het in het slot zit.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 14:06

Gnome schreef:
Naar mijn idee logisch dat je ervoor moet betalen. Op basis van jouw informatie hebben zij kosten gemaakt voor het slot. Dat blijkt nu onnodig. Misschien dat je nog opheldering kunt krijgen bij de andere garage die aangaven dat het in het slot zit.

Dit ben ik helemaal met je eens.
Ik vraag me dan dus af waarom dit niet bij de andere garage zo was.
Zal eens kijken of ik hun van de week nog kan bellen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:09

Tja, je geeft verkeerde informatie en daar zijn zij vanuit gegaan. Maar vindt het ook beetje raar dat zij daar blind vanuit zijn gegaan en dat slot bestellen zonder eerst zelf te kijken.

Mijn ex heeft een autodemontagebedrijf en gaat nooit meer uit van wat klanten zelf denken, dat heeft teveel gezeur opgeleverd. Teveel mensen "denken" nl te weten wat het is, je gaat daar zoeken en komt erachter dat het iets totaal anders is...en ja, gemaakte kosten moeten betaald worden, veel dingen hebben garages nl niet zelf op voorraad en moet ook besteld worden.

En wat betreft die andere garage.... je was daar geen klant, ik zou er gewoon niet meer heen gaan en het laten rusten. ws hebben ze het slot toen niet eens besteld, want ze waren er niet eens aan begonnen...

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 15:21

ElCamino schreef:
Tja, je geeft verkeerde informatie en daar zijn zij vanuit gegaan. Maar vindt het ook beetje raar dat zij daar blind vanuit zijn gegaan en dat slot bestellen zonder eerst zelf te kijken.

Mijn ex heeft een autodemontagebedrijf en gaat nooit meer uit van wat klanten zelf denken, dat heeft teveel gezeur opgeleverd. Teveel mensen "denken" nl te weten wat het is, je gaat daar zoeken en komt erachter dat het iets totaal anders is...en ja, gemaakte kosten moeten betaald worden, veel dingen hebben garages nl niet zelf op voorraad en moet ook besteld worden.

En wat betreft die andere garage.... je was daar geen klant, ik zou er gewoon niet meer heen gaan en het laten rusten. ws hebben ze het slot toen niet eens besteld, want ze waren er niet eens aan begonnen...

Dankjewel voor je reactie, komt ook wel neer op wat ik bedoel, inderdaad dat zij er vanuit gaan wat ik (via andere garage) vertel klopt.

Ze moesten inderdaad het slot bestellen maar die gaat nu in principe ongebruikt retour, dat werkt dus bij een garage anders dan bij consumenten?

De andere garage gaf overigens aan eerst de apk auto’s gedaan te hebben omdat ze dachten dat wij geen haast hadden en zaterdag weg gingen, terwijl ik minstens 4x gezegd had vrijdag op vakantie te gaan + mijn werkgever ook aan de telefoon.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:25

Wij hebben zelf een garage bedrijf, het slot, kan als het speciaal besteld is, soms niet meer terug naar de leverancier, is niet vaak het geval eerlijk gezegd, maar het kan voorkomen inderdaad.
Ik zou het slot wel afnemen als je er toch voor moet betalen, kan je het alsnog verkopen via marktplaats of wat dan ook, of bewaren voor als het wel een keer vervangen moet worden, niet wel betalen en niet meenemen! Als de garage het een bijdrage noemt en zegt dat het niet het hele bedrag is voor het slot, zou ik het adh je kenteken opzoeken via google etc. om te kijken wat het slot kost.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:49

lique68 schreef:
Wij hebben zelf een garage bedrijf, het slot, kan als het speciaal besteld is, soms niet meer terug naar de leverancier, is niet vaak het geval eerlijk gezegd, maar het kan voorkomen inderdaad.
Ik zou het slot wel afnemen als je er toch voor moet betalen, kan je het alsnog verkopen via marktplaats of wat dan ook, of bewaren voor als het wel een keer vervangen moet worden, niet wel betalen en niet meenemen! Als de garage het een bijdrage noemt en zegt dat het niet het hele bedrag is voor het slot, zou ik het adh je kenteken opzoeken via google etc. om te kijken wat het slot kost.

Dit zou ik ook doen.
Als je het slot toch moet afrekenen zou ik het mee nemen.
Dan betaal je ervoor. Waarom zouden zij het dan nog terugsturen?
Er twee keer aan verdienen?

Ik kan me haast niet voorstellen dat het terugsturen ervan (inkoop -verzendkosten x2 - misschien gemaakte kosten op 200 euro uit komt).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:09

Zoals ik het lees moet ze iets betalen van die 200 euro, niet de volledige 200 euro.
Verzendkosten zou ik reeel vinden.

Bij sommige bedrijven betaal je 10 % retourkosten ivm de verwerkingskosten. Zoiets zou ik ook nog reeel vinden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:12

Eerlijk gezegd vind ik het raar. Waarom hebben ze niet gewoon hun werk gedaan en gezocht wat er effectief scheelde ipv te bestellen zonder te kijken?

Als ik het slot moest betalen gaven ze het ook maar mee. En laten betalen en terug sturen of bijhouden is gewoon ordinaire afzetterij.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:22

Ik ben het eens met wat ik lees: ze zijn afgegaan op jouw informatie, en hebben "door jou" dat slot besteld - maar ik ben wel benieuwd naar hoeveel je nu zou moeten betalen? Enkel de verzendkosten?
Dat zou ik wel normaal vinden, als klant zijnde. Die kosten zijn gemaakt op basis van wat jij zei (even los van dat jij dat zei omdat je je baseerde op de andere garage), dus ja - dat jij daar dan voor opdraait, vind ik niet zo heel onlogisch. Als ze je meer dan verzendkosten aanrekenen, als ze je echt eerder het slot aanrekenen, zou ik dat slot wel willen meekrijgen - daar betaal je dan ook voor.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:28

Als het slot retour kan, zou ik het niet betalen.
Kan het niet retour, zou ik het betalen en mee nemen. Je kan hem altijd nog op MP oid te koop zetten. Of op een FB pagina van betreffende auto merk.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:42

nee niet logisch, ik werk bij een autopartsbedrijf, de grootste in europa en dit soort onderdelen kan besteld worden, maar net zo makkelijk zonder extra kosten retour gestuurd worden zonder extra kosten.

dat ze arbeidsloon in rekening brengen voor het constateren van het probleem is wel logische want hun tijd kost ook geld, maar niet voor de ongebruikte deurkruk

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 19:52

Ik hoef niet het hele slot te betalen maar een deel hiervan, hoeveel dit is weet ik nu niet. Ze moeten immers toch alsnog de bekabeling maken dus de factuur komt toch pas als hij klaar is.
Ik heb hier ook niet naar gevraagd aan de telefoon omdat ik er dus eigenlijk iets verbaast over was dat ik er hier wel voor betaal maar schijnbaar bij de andere garage niet.

Als ik inderdaad het hele slot had moeten betalen had ik deze ook meegenomen maar dit is dus niet het geval.
Het slot kost dus bij afname €200,- excl btw, dit werd door de garagehouder aangegeven aan de telefoon, hoeveel ik hiervan moet betalen weet ik dus nu niet.

Arbeidsloon is uiteraard logisch dat dit betaald moet worden, vanaf het er afhalen van de bekleding, (in dit geval ook een nieuwe diagnose), totdat de bekleding er weer opkomt en alles wat daar tussen gedaan moet worden.

Vooral dus opzoek naar reacties zoals Speurneusc, want mij leek ook dat een slot net zo goed in een zelfde type auto past.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:33

wij hebben het toch regelmatig dat een onderdeel niet retour kan worden gestuurd hoor, vooral bij merk dealers (dus originele onderdelen) kan dit het geval zijn, maar bij grossiers maken wij het ook mee af en toe. Wij belasten het over het algemeen niet door aan de klant als het is besteld adh van een foute diagnose, zoals bij jou nu het geval is. Wij zouden in jouw geval dus wel de reparatie doorbelasten natuurlijk maar niet het foutief bestelde onderdeel.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:37

Ik vind het niet logisch.

Zij sturen het retour, krijgen het geld terug, dus klaar. Als ze extra verzendkosten hebben, prima... Maar dan echt een beperkt bedrag. En eigenlijk vind ik dit nog het risico van het ondernemerschap. Als ik een foute bestelling maak bij de bakker en het moet anders weggegooid worden, ander verhaal, maar iets wat ze retour sturen, hun geld voor terugkrijgen.... TJah..

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:28

Liannetje86 schreef:
Ik vind het niet logisch.

Zij sturen het retour, krijgen het geld terug, dus klaar. Als ze extra verzendkosten hebben, prima... Maar dan echt een beperkt bedrag. En eigenlijk vind ik dit nog het risico van het ondernemerschap. Als ik een foute bestelling maak bij de bakker en het moet anders weggegooid worden, ander verhaal, maar iets wat ze retour sturen, hun geld voor terugkrijgen.... TJah..

Ze hebben toch ook tijd gestoken in het bestellen en in het retourneren? Werknemers moeten ook gewoon betaald worden. Het was slimmer geweest als ze zelf bekeken hadden wat het probleem was alvorens te bestellen. Aan de andere kant, als dit wel het probleem was geweest was het wel lekker snel opgelost geweest.
Soms heb je geluk, soms heb je pech. Een klein bedrag zou ik zelf voor de service wel over hebben bij mijn vaste garage waar ik tevreden over ben :j

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 22:15

Achteraf viel het allemaal heel erg mee, gister aan de telefoon kwam het over alsof er een behoorlijk deel van het bedrag voor betaald moest worden nog.

Ik heb uiteindelijk omgerekend ongeveer de verzendkosten betaald. Uiteraard zijn de uren ook betaald voor het er uithalen en weer terugplaatsen van het slot. Al met al top opgelost en de auto deur kan weer open wat ook erg prettig is na 3 weken. :+