Agenda voor (demente) moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Agenda voor (demente) moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 10:52

Mijn moeder (van 91) snapt de maandovergang in agenda's niet meer.
Dus in dit voorbeeld raakt ze compleet van slag van donderdag 31 augustus (want bovenin de pagina staat september)
Ik heb me het gompes lopen zoeken naar agenda's die de maand bij de dag hebben staan
Dus Donderdag 31 augustus
Vrijdag 1 september enz.

Kan het niet vinden.
Ze wil persee een dunne A6 agenda (niet te groot zodat ze hem mee kan nemen in haar tas)
Weet Bokt nog raad ?

Liefst alleen Nederlandstalig want ik merk ook al dat anderstalige dagen verwarring gaan geven.|
En ik krijg dan geen fotovoorbeeld geupload, word hier ook al te oud voor ...

c_alsemgeest

Re: Agenda voor (demente) moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:07

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:08

Laatst bijgewerkt door Mandarijn op 15-08-23 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:09

Misschien een agenda met de dag per pagina?

En als je een agenda met ringen kan vinden zitten er vaak wel van die bladzijden in, waar je niks aan hebt (snap je 'm nog.. :') ) die kan je ook verplaatsen in de agenda. Staat vaak dan gewoon simpel een plaatje oid op.

Als je die dan tussen de nieuwe maanden doet, is het mooi overzichtelijk.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 11:12

Wat fijn al zo snel tips.

Nadeel is weer dat die per dag zijn ipv per week en A5.
En mijn moeder heeft best een mening en wil dus A6 en een week per 2 bladen (dat was ik vergeten erbij te zetten).
Maakt het allemaal nog lastiger

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:17

Misschien een gek (en tijdrovend) idee, maar zelf de datums er op die manier bijschrijven? Of misschien zijn er wel stickers te vinden op die manier die je erin kan plakken?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 11:20

Denise_Storm schreef:
Misschien een gek (en tijdrovend) idee, maar zelf de datums er op die manier bijschrijven? Of misschien zijn er wel stickers te vinden op die manier die je erin kan plakken?

Ik heb nu inderdaad achter donderdag 31 augustus geschreven maar ook dat snapt ze niet. Want bovenin staat nog steeds september

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:24

Streep dan september door of een sticker erover. Lastig hoor, ik weet uit ervaring hoe moeilijk het soms is. Ze lijken eigenwijs maar dat komt echt voort uit angst de controle te verliezen, tenminste in de periode voorafgaand aan complete dementie.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:25

Zelf een fotoagenda voor haar maken misschien?
Daar kun je zelf vaak ook de (datum-)opmaak kiezen en bv leuke foto's van de (klein-)kinderen of leuke herinneringen in verwerken.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 11:30

Nexus schreef:
Zelf een fotoagenda voor haar maken misschien?
Daar kun je zelf vaak ook de (datum-)opmaak kiezen en bv leuke foto's van de (klein-)kinderen of leuke herinneringen in verwerken.

Heb ik ook naar gezocht, maar de datum bij de dag kunnen zetten heb ik nog nergens gevonden.
En ik dacht wie weet heeft Bokt DE tip ....
En doordat er nu al vanalles geopperd wordt komt er misschien nog een hele creatieve (combinatie) oplossing naar voren.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 11:32

BigOne schreef:
Streep dan september door of een sticker erover. Lastig hoor, ik weet uit ervaring hoe moeilijk het soms is. Ze lijken eigenwijs maar dat komt echt voort uit angst de controle te verliezen, tenminste in de periode voorafgaand aan complete dementie.

Dat zou ook een optie kunnen zijn alle maanden bovenin afplakken en bij elke dag de maand schrijven.

En inderdaad wil ze graag controle houden en lukt dat steeds minder. Ze wordt ook boos omdat ik dingen "niet verteld" heb (ze vergeet dat zij het vergeet). Merk dat ik het zelf ook lastig vind om er goed mee om te gaan, wil haar helpen maar dat kan niet altijd meer. Maar dat is een heel ander topic :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:39

jetm schreef:
BigOne schreef:

Dat zou ook een optie kunnen zijn alle maanden bovenin afplakken en bij elke dag de maand schrijven.

En inderdaad wil ze graag controle houden en lukt dat steeds minder. Ze wordt ook boos omdat ik dingen "niet verteld" heb (ze vergeet dat zij het vergeet). Merk dat ik het zelf ook lastig vind om er goed mee om te gaan, wil haar helpen maar dat kan niet altijd meer. Maar dat is een heel ander topic :D

Je kan in de 'overgangsweek' de maand bovenin afplakken en de maand achter de dag schrijven. Dan hoeft je 'maar' 12 weken in het jaar te doen ipv de hele agenda te herschrijven.
Voor dit jaar iig een mooie oplossing, is maar 4 weken die je dan 'moet' doen.

Kan je zelf een agenda/planner maken die voldoet voor volgend jaar? Ik kan zo snel niets vinden wat voldoet, maar misschien wel via tips van Bokkers te vinden?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:42

Ik zie op TikTok af en toe tips voorbij komen om eenvoudig geld te verdienen. Je levert dan digitaal je eigen geschreven boek aan en de webshop (volgens mij Amazon). Drukt dan jouw boek en biedt deze aan aan klanten. Jij krijgt dan per verkocht boek een paar cent. Er zijn dus slimmeriken die dit doen met een notitieboek met een leuke foto op de kaft. Zo kun je heel eenvoudig je eigen notitieboekjes verkopen.
Door jouw verhaal dacht ik meteen ‘dat kun dus ook met een agenda!’ Je maakt deze gewoon zelf in Excel of Word zoals je hem hebben wil, je doet een leuk bericht op de kaft (Oma, dit is je agenda), stuurt hem door en koop hem zelf. Daarna post je een linkje op een platform voor familieleden van mensen met dementie en je ontvangt een leuk zakcentje!

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:48

Ik ga even in mijn templates hier snuffelen, klinkt als do-able ;-)
Van 2023 en 2024?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:51

En een ongedateerde agenda? Dan kun je zelf de data erin schrijven en eventueel de dagen die je dus 'over houdt' met een zwarte stift doorstrepen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:14

Ik kan je niet helpen TS.
Maar ik wil wel zeggen dat ik het knap vind dat je probeert een oplossing te vinden!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 12:21

Rongyos schreef:
Van 2023 en 2024?

En wie weet hoe lang daarna nog ....
Maar in ieder geval vanaf nu

Wat is Bokt toch handig en lief

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 12:28

Fortitude schreef:
En een ongedateerde agenda? Dan kun je zelf de data erin schrijven en eventueel de dagen die je dus 'over houdt' met een zwarte stift doorstrepen?

Daar had ik nog nooit van gehoord maar klinkt ook als een mooie optie. Bij Googlen vind ik dan ook meteen een Mascha planner waarbij je zelf stickers kunt plakken. Die is dan wel te groot maar alles biedt weer mogelijkheden
Samen komen we er wel :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:37

Bij mij staat er bij de wisselmaanden, beide maanden boven, wel afgekort. Dus aug / sept

Zo:

Afbeelding

Dit is een planner van So Typical Me, kun je naar wens zelf samenstellen. Ik heb hem op A5 maar hij kan ook op A6.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 12:42

miccamaaike schreef:
Bij mij staat er bij de wisselmaanden, beide maanden boven, wel afgekort. Dus aug / sept

Zo:

[ [url=m/tkWhYv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een planner van So Typical Me, kun je naar wens zelf samenstellen.

Wat toevallig !!!! exact zo heb ik deze ook al opgeslagen (creatief muted shapes) en voor mij en jou zeker duidelijk genoeg maar ben bang dat dit voor mijn moeder te moeilijk blijft.
Bokt is geweldig !

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:46

Haha dat is wel heel toevallig ja, helaas dan toch niet zo geschikt voor je moeder.

Er zijn overigens wel meer ongedateerde planners, hopelijk is dat wat.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:38

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:49

Rongyos schreef:
Van 2023 en 2024?

Laat je weten of het lukt? Ik wil anders ook kijken om wat in elkaar te zetten :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 09:30

Ik heb inmiddels wel in word een linker en rechter pagina gemaakt die helemaal zijn zoals ik denk dat zou werken. En een website gevonden die A6 kan afdrukken.
Moet nou alleen nog kijken of en hoe ik mijn Word gefreubel in een goed aanleverbaar A6 formaat om zou kunnen zetten en dan 52 weken maken. Dit weekend hopelijk weer even tijd voor.

Vind mijn layoutje wel een gat in de markt :D ....
Iedere dag nog onderverdeeld in ochtend/middag/avond
Ook een aparte ruimte voor de zaterdag en zondag (is meestal samen) want in het weekend is het voor
haar soms juist wat drukker met afspraken/bezoekjes.
En dus voor het maandag blok een maandblokje met hoe die week in de maand staat (aug/sept) waar ze nog een kleine notitie neer kan zetten.

Weet niet hoe je hier afbeeldingen kan plaatsen anders zou ik 'm als afbeelding uploaden.

Voordeel van zelf iets maken zou zijn dat je er nog een adres pagina met (nood)telefoonnr bij kan doen en een pagina met voor haar belangrijke telefoonnrs. Dan heeft ze alles bij de hand.
Laatst bijgewerkt door jetm op 18-08-23 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:41

jetm schreef:
BigOne schreef:

Niet over de agenda, maar wel inhakend op bovenstaande: ken je de voorstelling 'Dag Mama' van Dementie in Theater? https://dementieintheater.nl/

Daar worden op verschillende vlakken tips en trucs gegeven voor het omgaan met dementerende/demente familieleden. Confronterend, maar heel herkenbaar denk ik. Een aanrader om naar toe te gaan, het is voor beide kanten een lastige tijd.