Hoe het beste een geverfde muur schoonmaken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheNovelist

Hoe het beste een geverfde muur schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 13:52

Sinds +/- 3 maanden hebben wij een nieiwbouwwoning! De muren hebben we laten behangen met glasvliesbehang, en daarna laten verven.
Nu loop ik tegen een probleem aan met het schoonmaken van de muur.
Vanwege het boren (en verhuizen) komt er veel stof op, dus dit wilde ik afnemem met een zacht vochtig doekje.
Nu ben ik erachter gekomen dat dit blijft zitten op de verf... dus ipv stof heb ik een donkere vlek. -O-
Na 1 dag ziet het eruit als dit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De verf die ze hebben gebruikt is:
Afbeelding
Online kon in vinden dat deze was/schrobbaar is.

Wie heeft er de gouden tip voordat ik mijn hele muur verpest? :')

Anoniem

Re: Hoe het beste een geverfde muur schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:55

Als je zo'n pietlut als ik ben wil je het antwoord niet weten.
Advies afblijven of anders..................oververven en daarna er alsnog vanaf blijven.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:58

volgende x een zachte droge borstel nemen

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:59

Dat is gek.
Wij hebben ook over ons vliesbehang geverft en ik neem dat ook wel eens af met een vochtige doek. Maar dit heb ik 'gelukkig' bij ons niet gezien.

Ik ben bang dat je vochtige doek toch te nat was. En als je er zachtjes een föhn op zet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:03

speurneusc schreef:
volgende x een zachte droge borstel nemen

Of zo'n bonte duster.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 18:22

Borstel en duster ga ik de volgende keer gebruiken voor het stof! Hopelijk werkt dat voldoende :) Maar omdat het een lange muur is ook doorloopt in de keuken gaan er waarschijnlijk ook meer dingen per ongeluk op komen die ik toch echt wel schoon moet maken met iets van water.
Fohn moet ik even zoeken, die ligt ergens in de grote stapels dozen :=

Heb het bedrijf zelf ook even een mail gestuurd over hoe en wat. Het weer oververven en nooit meer aan zitten lijkt mee geen fijne optie.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:39

Droog microvezeldoekje voor het stof. Dat pluist ook niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:52

Ik zet er nog net niet de slang op, maar afwasbare muren gaan hier met rúim water. Nu heb ik een natuurstenenvloer, dus dat die ook onder water staat en meteen mee gedweild wordt is alleen maar een pluspunt. Heb je een vloer die niet tegen water kan, wordt het wat lastig. Maar veel water (en dus ook gewoon de hele muur schoonmaken, niet alleen die zichtbare vlek, want onzichtbaar is alles gewoon vuil) werkt prima.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:43

Ibbel schreef:
Ik zet er nog net niet de slang op, maar afwasbare muren gaan hier met rúim water. Nu heb ik een natuurstenenvloer, dus dat die ook onder water staat en meteen mee gedweild wordt is alleen maar een pluspunt. Heb je een vloer die niet tegen water kan, wordt het wat lastig. Maar veel water (en dus ook gewoon de hele muur schoonmaken, niet alleen die zichtbare vlek, want onzichtbaar is alles gewoon vuil) werkt prima.

Deze tactiek. Hele muur doen.

En ik ben lui, ik pakte zo'n grote rechthoekige dweil :=

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:45

Laagje blanke lak (vernis) er over doen, dan kun je het voortaan afnemen met een vochtige doek.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 00:37

Met een Swiffer stofding erlangs.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 07:09

Kastje ervoor zetten :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 07:23

Morganlefay schreef:
Als je zo'n pietlut als ik ben wil je het antwoord niet weten.
Advies afblijven of anders..................oververven en daarna er alsnog vanaf blijven.

Een pietlut? Dit ziet er toch niet uit? Ik vind TS geen pietlut dat ze dit wil fiksen. Ik zou hier ook niet mee blijven zitten.
TS: het lijkt alsof je verf toch niet zo afwasbaar is als er staat. Ik heb zelf Drost Devetex op de muren en dat werkt super. Daar heb je nu niks meer aan, maar goed. Ik zou inderdaad de muur overschilderen. En volgende keer niet meer met nat erop. Ik weet niet wat het risico in jouw huishouden is op echte vlekken die je met nat moet weghalen? Heb je honden? Zit de muur bij de keuken? Want dan zou ikzelf echt een andere verf eroverheen doen die je wel echt kan afwassen. Anders gewoon nog een laag met je huidige verf en nooit meer nat erop.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:01

Ik zou de vlek overschilderen. Zit er nu toch al en wie weet helpt het (heb ik ook wel vaker gedaan bij muurverf).
Verf lijkt inderdaad helaas niet wasbaar, of iig niet schrobbaar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:27

Helaas betekend schrobvast niet dat het altijd ook ook evengoed reinigbaar (dus water) is.
Schrobvast betekend dat het bestand is tegen het borstelen.

Daarnaast heeft het evengoed vaak een langere tijd nodig voordat het echt goed reinigbaar/schrobbaar is. Bij veel merken is dit pas na een maand het geval. Maar wanneer er bv meer vocht in de muren zit ( denk aan nieuw stuc werk, glasweefsellijm etc) duurt dat langer, ook een hoge luchtvochtigheid vertraagt dit proces.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:13

Matte verf geeft overigens heel makkelijk vlekken. Ook met gewoon aanraken e.d. en staat er dus ook om bekend dat het moeilijk schoon te maken is. Ik neem zelf enkel nog halfmatte verf en dan heb je dat probleem niet.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 09:28

Ik ben erachter gekomen dat het idd snel vlekken geeft (op de 1e foto zie je 2 donkere vlekken, die zijn namelijk gewoon vanwege mijn vingers :') )
Bedrijf heeft aangegeven dat de verf hoog basisniveau is, schrobklasse 1, maar dat dan niet wil zeggen dat het afneembaar is.
Maar als ik google wat schrobvast is staat er:
'Wanneer we spreken van schrobvaste verf, betekent dit vooral dat de verflaag niet beschadigd raakt wanneer je er met een natte doek overheen gaat, terwijl dit bij normale muurverf wel gebeurt. In een slechte kwaliteit schrobvaste verf trekken vlekken echter alsnog in, waardoor ie niet reinigbaar is'

Dus ik weet niet helemaal wat het nou precies is.
Momenteel nog geen (harige :P ) huisdieren maar die komen er uiteindelijk wel. Het is een muur van +/- 9 meter lang die deels doorloopt in de keuken, dus die verf je niet zo snel over.
Ik ga binnenkort kijken of ik de overige vlekken weg kan halen met een droge doek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:24

Als je huisdieren neemt en de muur doorloopt tot in de keuken dan zou ik niet twijfelen maar de muur overschilderen met goede verf. Dat zal een werk zijn maar je moet er niet aan denken om je continue te ergeren aan elk stipje en vlekje als je de muur aanraakt of wil schoonmaken. Voor mij geen optie in ieder geval. Ik kan je Drost Devetex aanraden. Maar die is niet mat. Misschien bestaat hij er in mat ook wel, dan moet je even zoeken.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:31

TheNovelist schreef:
In een slechte kwaliteit schrobvaste verf trekken vlekken echter alsnog in, waardoor ie niet reinigbaar is'

Veveo is echt wel goede kwaliteit verf, wordt door erkende schilders gebruikt en heeft ook niet de prijs van een actiontex.
Veveo valt onder het hogere segment

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:40

Veveo valt onder Sigma en dat is een dure.
Ik zou inderdaad een nieuwe laag erover doen en daarna droog afnemen met zo'n gekleurde duster.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:04

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:22

Morganlefay schreef:
Veveo valt onder Sigma en dat is een dure.
Ik zou inderdaad een nieuwe laag erover doen en daarna droog afnemen met zo'n gekleurde duster.

Klopt valt allemaal onder PPG groep, evenals bv Histor, Rambo etc. Maar ook verschillende huismerken van bouwmarkten komen daar vandaan.

Klopt Brainless, dat word op cursussen ook altijd voor gewaarschuwd.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 17:17

We gaan een grote kast voor de vlekken plaatsen, dan zijn die in ieder geval weg :+
Had echt niet verwacht dat verf zo gevoelig kon reageren op water! Voor mijn gevoel kon ik thuis doen wat ik wou met de muren zonder dat het permanent een vlek gaf haha! Wist ook niet dat er speciale verfsoorten waren die echt specifiek afneembaar zijn, dus dat is zeker een tip die ik ga onthouden mocht het weer zo ver zijn.
Had nog even gekeken naar de muurvernis, maar lees hier hele verschillende reviews bij (strepen, vlekken, een witte waas etc). Ben er ook bang voor dat als we dat er toch overheen doen, en het ´lelijker´ word ik dan spijt ga hebben.
Heb ook Veveo zelf even en mailtje gedaan met de vraag of hun nog tips hebben! Iig iedereen bedankt voor de reacties :)

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:19

Schobvast wil zeggen dat de kleur niet afgeeft als je er met nat over veeg, de verf hangt dus niet aan je doek.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:21

TheNovelist schreef:
We gaan een grote kast voor de vlekken plaatsen, dan zijn die in ieder geval weg :+

Qimm schreef:
Kastje ervoor zetten :+

:D :D :D