Het vinden van een studentenkamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OutOfTheWood

Het vinden van een studentenkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 20:28

Heyhey :Y)

Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om een studentenkamer te vinden. Ik zie regelmatig berichten voorbij komen via mijn social media van vrienden/familie en dergelijke die zoeken naar een kamer. :)

Momenteel moet ik er zelf ook aan gaan geloven en heb ik me dus ook ingeschreven bij kamernet en dergelijke websites voor Rotterdam. Helaas zit er nog niet echt schot in de zaak. Inmiddels ben ik al een maand+ intensief aan het kijken en reageren via de websites, FB groepen en dergelijke maar echt lukken wil het nog niet.

Ik heb een beetje gezocht via bokt maar kon niet echt een centraal topic vinden. Er zijn vast een hoop bokkers die ook een studie doen en daarvoor uit huis moeten / zijn gegaan. Wellicht een leuk idee om dingen te delen om onze kansen te vergroten?

Zelf ben ik momenteel ook al even op zoek naar een kamer - en wellicht heeft bokt de gouden tip om de kansen wat te vergroten! :D

[Persoonlijk verhaal even in spoiler]
Spoiler:
Helaas wordt mijn geäardheid thuis opeens niet meer geaccepteerd, en zal ik dus uit huis moeten gaan voor mijn studie. Thuis is geen thuis meer voor mij: ik wordt slecht behandeld, en het is elke keer gedoe met mijn ouders om de meest onzinnige dingen. Mentaal vreet dit echt enorm aan mij dus uit huis is de enige logische stap.

Nu kwam dit erg overwachts en heb ik mezelf dus nooit ergens ingeschreven vanaf dat ik 16/17 was zoals de meeste mensen die uit huis wilden studeren dit wel hebben gedaan. Via alle websites reageren doe ik wel - altijd inclusief motivatie/verhaal voor de extra kans - maar heeft vooralsnog weinig zin aangezien je zo laag op de stapel komt dat de verhuurders (aka andere studenten) je inzending niet eens te zien krijgen.

Na advies van wat mensen heb ik toch maar weer een FB account aangemaakt en ben ik lid geworden van bijna elke Rotterdamse groep die er maar te vinden is. Via daar reageer ik op kamers via zowel de DM/Hotmail of via het 06 nummer dat er staat, vooralsnog zonder enig succes.

Ook merk ik dat mensen je niet echt serieus nemen als je een ander studieniveau doet dan een HBO/Uni. Zelf ga ik een MBO4 doen (4 jaar in 3 jaar) en heb ik deze keuze bewust gemaakt gezien er in de praktijk hier veel meer wordt gedaan op het creatieve vlak - daar waar mijn interesse ligt, en ik op die manier de kans heb om mijzelf in precies dé creatieve richting te ontwikkelen waarin ik hierna wil werken.

Nu lijkt deze keuze mij te achtervolgen want 9/10 kamers accepteren ze niet eens mensen die géén minstens HBO/Uni studie doen. Dit terwijl ik qua niveau met gemak voldoe aan een HBO/Uni student en ook prima een HBO studie had kunnen doen had deze aangesloten bij mijn interesse.

Nu goed, wellicht heeft iemand op bokt wel dé gouden tip. Niet geschoten is altijd mis. :)

Bowo

Re: Het vinden van een studentenkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:35

Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Andere kant van het land, maar ik voldoe ook niet aan het gewenste profiel. Ik ben namelijk bijna klaar met mijn studie en de meesten willen toch iemand die voor lange tijd blijft. Daarnaast heb ik wel bepaalde eisen (het is voor mij niet super belangrijk om zsm het huis uit te zijn), waardoor ook aardig wat afvalt.

Heb je zelf ook nog bepaalde eisen of niet? En hoe is je budget?

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 20:43

Bowo schreef:
Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Andere kant van het land, maar ik voldoe ook niet aan het gewenste profiel. Ik ben namelijk bijna klaar met mijn studie en de meesten willen toch iemand die voor lange tijd blijft. Daarnaast heb ik wel bepaalde eisen (het is voor mij niet super belangrijk om zsm het huis uit te zijn), waardoor ook aardig wat afvalt.

Heb je zelf ook nog bepaalde eisen of niet? En hoe is je budget?

Ik zit momenteel ook zo een anderhalf uur van Rotterdam in de Biblebelt, het is werkelijkwaar vreselijk. Het meeste waar ik tegenaan loop is dat ik qua studieniveau niet zou voldoen aan de medebewoners, of ik ben nét te oud en de max die ze accepteren is 23 jaar.

Qua eisen heb ik zelf helemaal niet veel, ik reageer op bijna alles. Had 1 iemand (particulier) die wel een kamer wilde verhuren maar die wilde dan nog "betaling in natura" dus nee daar trek ik absoluut een harde grens. Helaas heb ik dat nu ook al vaker aangeboden gekregen van mannen die dan wel een kamer hebben voor een spotgoedekope prijs maar alleen als je ze dan een pleziertje kan doen. ;x

Qua budget zit ik rond de 600,- pm inc, en dit heb ik berekend zonder huurtoeslag. De meeste kamers zijn met huurtoeslag zo een 300-400,- pm inc dus dat zou geen enkel probleem moeten zijn. Ik heb het geluk dat maar 1 van mijn ouders een baan heeft en ik dus de volle extra toeslag krijg van de staat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:49

Je kan sowieso geen huurtoeslag krijgen op een studentenkamer, dat kan alleen als je een volledig zelfstandige woonruimte hebt (dus eigen voordeur en eigen toilet + keuken).

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:51

Je zegt dat je geaardheid niet geaccepteerd wordt. Is het geen mogelijkheid om contact op te nemen met lhbtiq verenigingen in de omgeving, op school, Facebook etc of die misschien iets weten

Ik ben bijvoorbeeld lid van een vegan Facebook pagina en daar worden wel eens kamers aangeboden door mensen die iemand zoeken met dezelfde levenswijze

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:52

En als je iets verder kijkt, bv on Dordrecht , Papendrecht of Zwijndrecht . Hopelijk vind je dan wel wat.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:52

Ah ja, die leeftijd zal ook niet mee helpen.

Brrr, nee, dat soort rare advertenties zou ik ver bij vandaan blijven

Qua budget zit je wel goed dan inderdaad, maar wat Brainless zegt, kijk nog even goed naar de huurtoeslag.
Heb je ook gekeken in omliggende steden? Het zal qua reistijd misschien niet heel erg opschieten, maar wel voor de situatie thuis. En ondertussen kan je dan eventueel doorzoeken naar iets beters.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 21:01

Brainless schreef:
Je kan sowieso geen huurtoeslag krijgen op een studentenkamer, dat kan alleen als je een volledig zelfstandige woonruimte hebt (dus eigen voordeur en eigen toilet + keuken).

In de meeste gevallen niet inderdaad, maar het ligt er maar net aan, sommige gebouwen in Rotterdam dus wel als dit al eens eerder is toegewezen. Je moet er inderdaad wel zelf goed op letten en uit voorzorg vraag ik het ook altijd even na. In de meeste gevallen is die toeslag ook niet persé een must gezien de prijs, maar handig zou het natuurlijk wel zijn wanneer mogelijk. :)

Amber_anne schreef:
Je zegt dat je geaardheid niet geaccepteerd wordt. Is het geen mogelijkheid om contact op te nemen met lhbtiq verenigingen in de omgeving, op school, Facebook etc of die misschien iets weten

Ik ben bijvoorbeeld lid van een vegan Facebook pagina en daar worden wel eens kamers aangeboden door mensen die iemand zoeken met dezelfde levenswijze

Iemand had mij deze tip ook al gegeven via social media. Ik heb een verzoek gedaan voor de Queer groepen van Rotterdam maar die zijn (helaas) niet meer actief dus dat schiet weinig op. Ik sta al weken op verzoek om lid te worden bij de groep die een andere vriendin mij had aangeraden maar het beheer is niet actief meer zo te merken. :(

Bowo schreef:
Ah ja, die leeftijd zal ook niet mee helpen.

Brrr, nee, dat soort rare advertenties zou ik ver bij vandaan blijven

Qua budget zit je wel goed dan inderdaad, maar wat Brainless zegt, kijk nog even goed naar de huurtoeslag.
Heb je ook gekeken in omliggende steden? Het zal qua reistijd misschien niet heel erg opschieten, maar wel voor de situatie thuis. En ondertussen kan je dan eventueel doorzoeken naar iets beters.

Tot dat niveau ga ik me ook zeer zeker niet verlagen inderdaad. Lijkt me ook totaal niet veilig om bij zo iemand in huis te wonen. :') Het is gewoon jammer dat mensen je dan alsnog zulke berichten doen terwijl je serieus bezig bent met het zoeken van een plekje voor jezelf.

--
Mocht Rotterdam zelf niet lukken dan zal ik inderdaad wat anders moeten zoeken. Ik heb me via FB ook al aangemeld bij groepen rondom Rotterdam maar daar loopt het tot op heden precies hetzelfde. En vaak heb je dan ook studenten die zien dat je bij een bepaalde vereniging lid wordt/zelfde stad een studie gaat doen. Uiteraard hou ik de opties open, wie weet! Bedankt voor het meedenken in ieder geval! <3

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:13

Och het is een ramp om een kamer te vinden, vooral zonder lange inschrijftijd. Ik heb mazzel gehad dat er bij een vriendin - die ik heb leren kennen via mijn studie - een kamer vrij kwam.
Ik kan je alleen als tip meegeven om in de stad of bij je studie een sociaal netwerk op te bouwen, en daar kenbaar maken dat je opzoek bent.

Huurtoeslag kan inderdaad soms wel bij studentenkamers. In complexen/huizen waar je wel je eigen voordeur/huisnummer hebt, maar je een gang/badkamer/keuken deelt met anderen.

Annamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:36

Helaas is het voor MBO-ers vaak nog iets lastiger een kamer te vinden in het al zo nijpende tekort. Om je kansen te vergroten is het vooral handig uit te kijken naar kamers waar de doelgroep kleiner is. Bijvoorbeeld kamers in Nissewaard, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Barendrecht. In mijn ervaring hebben hospita's en particuliere verhuurders vaak minder eisen wat betreft studieniveau dan woningcoöperaties, maar let op goed op de regels: mag je bijvoorbeeld de keuken wel gebruiken? Voel je je prettig bij de medebewoners/hospita? Ga vooral niet ergens wonen waar je je niet veilig voelt! (Zo heb ik met een man van 50-60 gewoond in een huis waar de deur van de douche niet op slot kon, omdat de deur klemde. Vond ik geen groot succes :+ ). Misschien is het een optie om naar wat 'alternatievere' woningen te zoeken? Denk aan woongroepen, antikraak, in een bejaardentehuis in ruil voor wat hulp? Succes!

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 01:43

Kcinarual schreef:
Och het is een ramp om een kamer te vinden, vooral zonder lange inschrijftijd. Ik heb mazzel gehad dat er bij een vriendin - die ik heb leren kennen via mijn studie - een kamer vrij kwam.
Ik kan je alleen als tip meegeven om in de stad of bij je studie een sociaal netwerk op te bouwen, en daar kenbaar maken dat je opzoek bent.

Huurtoeslag kan inderdaad soms wel bij studentenkamers. In complexen/huizen waar je wel je eigen voordeur/huisnummer hebt, maar je een gang/badkamer/keuken deelt met anderen.

Ik heb wel wat contacten in Rotterdam die ook al voor me hebben gekeken. Een goede vriendin vanaf de basisschool wist iemand met een kamer maar die was al verhuurd aan een andere student dus dat liep helaas ook op niks uit...

Verder vind ik het ook zo iets om nu al bij verenigingen lid te worden terwijl mijn studie nog niet begonnen is. De meeste activiteiten zijn in het weekend/avond en ik woon momenteel 1.5 uur vanaf Rotterdam, dus die avonden vallen allemaal af anders kan ik niet optijd meer terug naar huis. :)

Annamk schreef:
Helaas is het voor MBO-ers vaak nog iets lastiger een kamer te vinden in het al zo nijpende tekort. Om je kansen te vergroten is het vooral handig uit te kijken naar kamers waar de doelgroep kleiner is. Bijvoorbeeld kamers in Nissewaard, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Barendrecht. In mijn ervaring hebben hospita's en particuliere verhuurders vaak minder eisen wat betreft studieniveau dan woningcoöperaties, maar let op goed op de regels: mag je bijvoorbeeld de keuken wel gebruiken? Voel je je prettig bij de medebewoners/hospita? Ga vooral niet ergens wonen waar je je niet veilig voelt! (Zo heb ik met een man van 50-60 gewoond in een huis waar de deur van de douche niet op slot kon, omdat de deur klemde. Vond ik geen groot succes :+ ). Misschien is het een optie om naar wat 'alternatievere' woningen te zoeken? Denk aan woongroepen, antikraak, in een bejaardentehuis in ruil voor wat hulp? Succes!

Ik vind het erg zorgelijk dat mensen zo af worden gewezen om welk niveau studie ze doen. Ik kan best begrijpen dat enig raakvlak qua communicatie etc makkelijk is... maar ik neem aan dat je er tijdens een hospi ook wel achter kan komen of iemand qua niveau een beetje in de groep past.

Tegenwoordig kan je op de helft al niet meer reageren want je moet én een hbo/uni studie doen én dan ook nog eens <23 jaar zijn. Het ding met wat je zegt is een beetje dat je dan overal apart in moet schrijven. Ik heb nu zo een 50,- betaald om me in te schrijven in Rotterdam, zou ik dit overal moeten doen ben ik zo een paar honderd euro kwijt.

Ik heb vorige maand ook al contact opgenomen met school en hoop dat hun iets kunnen betekenen zodra mijn studie begint, mocht ik op dat moment nog niks gevonden hebben uiteraard. Net weer op 6 kamers in Rotterdam en 1 in Delft gereageerd. Als ik via kamernet namelijk zoek naar Rotterdam kom ik 20% Rotterdam en 80% Delft tegen. Het is dicht bij elkaar dus ik ben ook in Delft maar aan het reageren geslagen. * fingers crossed *

En ik ben uiteraard niet van plan om te gaan wonen waar ik me niet veilig voel. Ik heb ook best wel een goede computer die heel wat geld heeft gekost dus ik wil wel gewoon met een goed gevoel de deur uit willen gaan zonder me zorgen te hoeven maken over mijn spullen/veiligheid.

In ieder geval wilde ik iedereen even bedanken voor alle reacties! :D

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:35

Wat een nare situatie zit je in TS, ik hoop dat je snel een kamer kan vinden.

Bij kamers waar specifiek om een HBO/Uni studie wordt gevraagd zou ik inderdaad niet reageren, maar bij kamers waarbij het niet vermeld staat zou ik er wat omheen kletsen dat je MBO doet. Je kan iets schrijven over een "goed afgesloten HAVO (VWO?) enkele jaren gewerkt (? of wat je dan ook deed sinds die tijd) en nu startend met een studie" zonder direct te noemen dat het een MBO-studie is. Je hoeft niet te liegen natuurlijk maar als je er een beetje omheen kan praten totdat je met huisgenoten in gesprek gaat dan kom je er wellicht wat makkelijker door.

Ik weet niet hoe het in Rotterdam is, maar ik weet van een nichtje dat in Nijmegen gaat beginnen met studeren dat je daar op een aantal kamers voorrang krijgt als een lange reistijd vanaf huis hebt. Wellicht kan je opleiding je daarover informeren?
Ik zou ook zeker in gesprek gaan met een studentendecaan (heb je die op jouw school?) of vertrouwenspersoon van je opleiding, en vertellen over je thuissituatie. Zij kunnen je wellicht helpen sneller uit huis te gaan, maar ook als je met je studie toch in de problemen komt door je thuissituatie dan weten ze het maar vast.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:19

Lijsken schreef:
Wat een nare situatie zit je in TS, ik hoop dat je snel een kamer kan vinden.

Bij kamers waar specifiek om een HBO/Uni studie wordt gevraagd zou ik inderdaad niet reageren, maar bij kamers waarbij het niet vermeld staat zou ik er wat omheen kletsen dat je MBO doet. Je kan iets schrijven over een "goed afgesloten HAVO (VWO?) enkele jaren gewerkt (? of wat je dan ook deed sinds die tijd) en nu startend met een studie" zonder direct te noemen dat het een MBO-studie is. Je hoeft niet te liegen natuurlijk maar als je er een beetje omheen kan praten totdat je met huisgenoten in gesprek gaat dan kom je er wellicht wat makkelijker door.

Ik weet niet hoe het in Rotterdam is, maar ik weet van een nichtje dat in Nijmegen gaat beginnen met studeren dat je daar op een aantal kamers voorrang krijgt als een lange reistijd vanaf huis hebt. Wellicht kan je opleiding je daarover informeren?
Ik zou ook zeker in gesprek gaan met een studentendecaan (heb je die op jouw school?) of vertrouwenspersoon van je opleiding, en vertellen over je thuissituatie. Zij kunnen je wellicht helpen sneller uit huis te gaan, maar ook als je met je studie toch in de problemen komt door je thuissituatie dan weten ze het maar vast.

Bedankt voor je berichtje. Ik ga er inderdaad niet om liegen. Staat er "met voorkeur hbo" dan doe ik wel een reactie en leg ik kort uit wat mijn keuze is geweest.

Ik heb inderdaad voorrang vanwege 1e jaars en eventueel qua reistijd. Alleen voor die regeling mag je max 22 jaar zijn via stadswonen, en ik ben net 25 geworden en val dus buiten de boot. Eventueel zou ik, vanwege de situatie thuis, voorrang kunnen krijgen op een kamer met een spoedregeling alleen dan moet ik naar de dokter voor een verklaring betreft een onveilige woonsituatie. (Mentaal last etc)

EDIT: Zie net dat je reistijd minimaal 2 uur moet zijn voor voorrang. Die van mij is 1.5 uur. :+

Ik ga het sowieso bespreken met mijn mentor en de desbetreffende decaan die voor dit soort situaties aanwezig is. Ik had mijn mentor vorige maand direct een bericht gedaan, dus ze is al op de hoogte van hoe de situatie ongeveer in elkaar zit. Aankomende week is het introductie en ga ik dus ook zelf nog een keer aangeven dat ik een gesprek wil. :)

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:21

Goed bezig hoor +:)+

Je doet volgens mij alles dat binnen je mogelijkheden ligt, dus het zou toch een keer moeten lukken.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:21

Kamers zoeken blijft een uitdaging. Inschrijven bij woningbouwverenigingen, reageren via fb en evt via je netwerk/insta story iets zoeken zijn de optie. Gegeven blijft dat het makkelijker is om november-maart wat te vinden dan gedurende de zomer maanden wanneer er veel nieuwe studenten starten..

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:31

Ik zou juist eigenlijk niets zeggen over je thuissituatie, ookal speelt het een rol.
Ik zou vooral een positief en vlot stukje over jezelf schrijven, waarin je een goed en realistisch beeld van jezelf schetst, eventueel met wat leuke foto’s van jezelf.
Als men vraagt waarom je uit huis wil, kan je hier natuurlijk wel eerlijk antwoord op geven. Mijn ervaring met hospiteren is dat ze kijken naar wie de beste match is en niet wie de kamer het meest nodig heeft.
Veel succes overigens met het vinden van een kamer!