Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ineke2 schreef:Willen je 2 vriendinnen niet bij jou in het huis komen wonen, er zijn immers 2 kamers vrij. Of zijn die reeds verhuurd?
BaileyMix schreef:Verlengen! Weet niet hoe het in België is, maar hier is doorgaans een woning vinden om te delen als niet-stel best lastig. De paniek van misschien op straat belanden of terug naar je moeder wonen is niet fijn.
Klote hè, dat gezeur rondom huisvesting tegenwoordig
Spaansepony schreef:Nooit je oude schoenen weg gooien voordat je nieuwe hebt
In dit geval een plekje vinden is tegenwoordig erg lastig dus je hebt echt niet met z’n drieeen ineens heel snel een huis. Ik zou blijven zitten voorlopig en gewoon verlengen.
LWDaisy schreef:Ook een Belg hier. Ik weet niet hoe het met kamers/co-housing zit, maar zoals jij het beschrijft: "Mijn contract loopt tot 1 oktober en in mijn huidig contract staat een opzegtermijn van 3 maanden, ik dien zelf een nieuwe huurder te zoeken maar moet geen boete betalen of waarborg afstaan, of dit in het nieuwe contract ook zo gaat zijn weet ik niet." lijkt me dat hetzelfde te zijn als wanneer je een heel huis/appartement huurt.
Hoewel - ik heb ooit wel een maand "dubbel" betaald. Als in - de huur van mijn nieuwe huis, en nog een maand huur in het appartement, omdat we na de opzeg van 3 maanden pas na 2 maanden een huurder vonden. Wij woonden toen we opzeg deden een kleine 4 jaar in het appartement.
Geen boete door contractverbreuk oid, wel een maand extra doordat het binnen die 3 maanden nog niet verhuurd was en ons contract van het nieuwe huis al van start ging.
Hoor dat eens na, bij zowel de huurdersbond als bij je verhuurder, hoe dat volgens het nieuwe contract zal werken.
Anderzijds - je hoopt een huis te betrekken met vriendinnen. Hoe zien die dat? Zouden ze begrip tonen als jij bijvoorbeeld je 3 maanden opzeg in je huidige kamer moet doorbrengen en dus ook betalen, omdat je niet meteen een nieuwe huurder vind? - en dus nog niet bij hen intrekt, en daardoor ook dan nog niet zal bijdragen aan de huishuur?
Als ze daar inderdaad gewoon mee kunnen leven, zou ik nu je huidige contract gewoon verlengen. Wat ik eerder las: de oude schoenen niet weg gooien voor je nieuwe hebt![]()
Ik weet niet wat ik zou doen als zij daar moeilijk over zouden doen. Ik zou het denk ik dan toch niet zo'n heel goede vriendinnen vinden mocht dat het geval zijn, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf of zij jou echt van in het begin nòdig hebben voor dat huis. Gaan jullie een huis/appartement huren, of zijn jullie naar een co-housing/kamers? Als jullie een huis/appartement huren, kan het voor hen die eerste maanden zonder jou duurder uitdraaien als ze met 2 ipv 3 de huur moeten betalen, maar bij kamers loop je het risico dat de verhuurder niet op jou wil "wachten".
pateeke schreef:Je hebt mondeling toegezegd, dus ondanks je niets getekend hebt, heb je wel al een overeenkomst gesloten zeg maar. Bovendien is het vaak zo dat je stilzwijgend verlengt. Dat wil zeggen dat als jij niet per aangetekend schrijven laat weten dat je vertrekt of de verhuurder laat jou niet per aangetekend schrijven weten dat je eruit moet, het huurcontract verder loopt. Daar kunnen natuurlijk andere afspraken over gemaakt zijn, maar die zou je dan moeten terugvinden in je contract. Een opzeg van drie maanden in normaal. Je kan eerder vertrekken natuurlijk, maar dan dien je doorgaans toch die drie maanden te betalen al dan niet met de waarborg.
Al bij al: ik zou niet halsoverkop opzeggen want dan riskeer je zonder woonruimte te vallen. Je vriendinnen hebben wellicht ook een opzegtermijn van 3 maanden dus als jullie wat vinden zit je toch nog niet onmiddellijk in de nieuwe woning.
CalipsoLover schreef:LWDaisy schreef:Ook een Belg hier. Ik weet niet hoe het met kamers/co-housing zit, maar zoals jij het beschrijft: "Mijn contract loopt tot 1 oktober en in mijn huidig contract staat een opzegtermijn van 3 maanden, ik dien zelf een nieuwe huurder te zoeken maar moet geen boete betalen of waarborg afstaan, of dit in het nieuwe contract ook zo gaat zijn weet ik niet." lijkt me dat hetzelfde te zijn als wanneer je een heel huis/appartement huurt.
Hoewel - ik heb ooit wel een maand "dubbel" betaald. Als in - de huur van mijn nieuwe huis, en nog een maand huur in het appartement, omdat we na de opzeg van 3 maanden pas na 2 maanden een huurder vonden. Wij woonden toen we opzeg deden een kleine 4 jaar in het appartement.
Geen boete door contractverbreuk oid, wel een maand extra doordat het binnen die 3 maanden nog niet verhuurd was en ons contract van het nieuwe huis al van start ging.
Hoor dat eens na, bij zowel de huurdersbond als bij je verhuurder, hoe dat volgens het nieuwe contract zal werken.
Anderzijds - je hoopt een huis te betrekken met vriendinnen. Hoe zien die dat? Zouden ze begrip tonen als jij bijvoorbeeld je 3 maanden opzeg in je huidige kamer moet doorbrengen en dus ook betalen, omdat je niet meteen een nieuwe huurder vind? - en dus nog niet bij hen intrekt, en daardoor ook dan nog niet zal bijdragen aan de huishuur?
Als ze daar inderdaad gewoon mee kunnen leven, zou ik nu je huidige contract gewoon verlengen. Wat ik eerder las: de oude schoenen niet weg gooien voor je nieuwe hebt![]()
Ik weet niet wat ik zou doen als zij daar moeilijk over zouden doen. Ik zou het denk ik dan toch niet zo'n heel goede vriendinnen vinden mocht dat het geval zijn, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf of zij jou echt van in het begin nòdig hebben voor dat huis. Gaan jullie een huis/appartement huren, of zijn jullie naar een co-housing/kamers? Als jullie een huis/appartement huren, kan het voor hen die eerste maanden zonder jou duurder uitdraaien als ze met 2 ipv 3 de huur moeten betalen, maar bij kamers loop je het risico dat de verhuurder niet op jou wil "wachten".
Als ik niet meteen iemand vind en wel een nieuw huis heb, dan is de dubbele huur wel voor mij. We zijn samen op zoek naar een huis, dus ik ga mijn vriendinnen niet opzadelen met extra kosten als ik niemand heb die mijn contract overneemt. Één van de twee vriendinnen zit namelijk in hetzelfde schuitje, zij zal ook iemand moeten zoeken maar haar contract loopt nog tot en met januari. Gelukkig is het hier niet moeilijk om iemand te vinden, het aanbod is klein en de vraag is groot want alleen wonen als je geen partner hebt is hier quasi onmogelijk financieel.
Of dit in hetzelfde contract gaat staan weet ik niet omdat ons contract dit jaar normaal veranderd, we hadden voordien 1 hoofdhuurder en de rest huurde onder van die persoon. Normaal werd dit contract overgenomen door mijn overblijvende huisgenoot, maar zij ziet het door de problemen die er afgelopen maanden zijn geweest niet meer zitten om dat contract over te nemen, zij is daardoor nu in overleg met de huisbaas om ieder een eigen contract te laten ondertekenen. Normaal is de regel voor een 1-jarig contract 1 maand opzegtermijn (gisteren gegoogeld). Dus met een beetje geluk staat het ook zo in het nieuwe contract.
CalipsoLover schreef:Eventjes goed lezen. Mondeling toezeggen heeft geen waarde hier als er niks getekend is. Dat is woord tegen woord. Ons contract was normaal niet verlengbaar, dus op mijn huidig contract staat gewoon een einddatum, met “verlenging niet mogelijk”.
santie schreef:Geld de opzegtermijn ook als je per direct een nieuwe huurder hebt? Want dat is dan wel raar, een opzegtermijn is zodat de verhuurder geen inkomstenderving heeft en bij een directe nieuwe huurder is dit ook niet het geval. Ik zou eerst even overleggen hoe je dat moet interpreteren.