Rijtest medische geschiktheid CBR

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Rijtest medische geschiktheid CBR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 13:46

Binnenkort moet ik een rijtest afleggen bij het CBR om zien of ik goed in staat ben een auto te besturen ivm motorische zenuw die uitgevallen is.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik verwachten?
Ivm de snelheid heb ik gekozen voor een stad waar ik niet bekend ben, Den Bosch.
Hebben jullie nog tips waar ik bv buiten de bediening nog extra op moet letten?

Avalanche

Re: Rijtest medische geschiktheid CBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 14:45

Zelfde als met je rijexamen denk :) positie, goed kijken, reactie, besluitvaardigheid.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 14:50

Als het een rijtest is vanwege een nieuwe lichamelijke beperking heb je best kans dat ze alleen willen zien dat het je lukt om de auto te besturen, dus vlot kunnen sturen en bv ook gedoseerd kunnen remmen en een noodstop te laten zien. Mogelijk vragen ze ook om goed in je dode hoek te kijken om te zien of je je hoofd voldoende ver kan draaien.
Maar dat is een beetje afhankelijk van de reden van de rijtest en je beperking. Maar het is geen examen he, ze leggen je prima uit wat ze willen zien (doen ze bij een examen ook trouwens)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 14:52

Het is per aandoening verschillend. Dus niet hetzelfde als een rijexamen.

Hier een spierziekte, en ze hebben naar mijn gevoel bij mijn armen gekeken of het sturen goed gaat en het schakelen. Bij mijn benen of mijn spierkracht voldoende is (door bij de stilstaande autoeen meetapparaatje onder een pedaal te doen, waarbij ik omgewisseld met beide voeten het pedaal zo hard mogelijk in moest drukken), en ik moest een noodstop maken (reactiesnelheid).

Stelde in mijn geval amper wat voor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 14:56

Avalanche schreef:
Zelfde als met je rijexamen denk :) positie, goed kijken, reactie, besluitvaardigheid.

Nee, je hebt je rijbewijs al. Ze kijken hoe je met je beperking omgaat en welke aanpassing er eventueel gedaan moet worden.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 15:13

janderegelaa schreef:
Avalanche schreef:

Nee, je hebt je rijbewijs al. Ze kijken hoe je met je beperking omgaat en welke aanpassing er eventueel gedaan moet worden.

Je kunt ook een akkoord op de rijtest nodig hebben om je rijbewijs te mogen halen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 15:14

Ze zullen wat testjes doen om te meten of je de auto nog veilig kunt bedienen. Zal geen complete rijtest op de weg zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 15:26

janderegelaa schreef:
Avalanche schreef:

Ah ok, thanks :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 15:41

Kookaburra schreef:
janderegelaa schreef:

Je kunt ook een akkoord op de rijtest nodig hebben om je rijbewijs te mogen halen.

Als je nog geen rijbewijs hebt is het puur om te kijken welke aanpassing de auto nodig heeft en welke aantekening je op je rijbewijs nodig hebt. In principe kan er heel erg veel. Er zijn nagenoeg compleet verlamde mensen die auto rijden. Met de juiste aanpassing.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 15:56

Hier ook een keer gehad. Het is sowieso in je eigen auto. Ik moest een kleine route rijden (hier links, daar rechts) de navigatie instellen. En ik moest op een rustig stuk weg snelheid maken en als hij zei: “Stop!” meteen zo hard mogelijk remmen. Duurde denk ik 10 minuten al met al.
Omdat ik zelf nog niet officieel mocht rijden heb ik me er in m’n eigen auto heen laten rijden.
Succes!!

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:01

Het is inderdaad belangrijk om te benadrukken dat het geen rij examen is, zenuwachtig zijn is absoluut niet nodig! Ik heb 20 minuutjes met die meneer gereden, en ik moest twee keer een noodstop maken. Daarna was het goed. Het ligt aan je beperking wat ze precies willen zien. Aan je benen is het voornamelijk remtijd, en aan je armen snelle stuurbewegingen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:04

Vraag ook even na of het in je eigen auto mag of dat je een lesauto met dubbele bediening moet meenemen

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:20

Het is een soort voertuigbeheersing met dan de beperking die je hebt.

Rustig aan en succes

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 16:28

Ik heb jaren geleden een neurologische aandoening aan mijn armen gehad.
Toen moest ik een ‘eigen verklaring’ inleveren en mocht even niet meer autorijden.

Ik ben toen door een mij onbekende neuroloog onderzocht op verzoek van het CBR.
Met het verslag van die neuroloog heb ik opnieuw een rijtest moeten afleggen.

Er werd vooral de focus gelegd op mijn fysieke beperking.
Ze willen alleen zien of je nog veilig kan autorijden ondanks de beperking.

Het kan zijn dat je daarna gewoon weer mag autorijden.
Het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld alleen in een automaat mag rijden, of met een of andere aanpassing.
En worst case mag je helemaal niet meer autorijden.

Maar dat zullen ze niet bepalen om je dwars te zitten, dan denkt de examinator echt dat je niet veilig bent op de weg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 20:48

Dank voor de antwoorden.
Het is in mijn eigen auto en het gaat om een beperking in mijn arm. Dus sturen en richtingaanwijzers en ruitenwissers bedienen.

Ik heb net even geoefend maar heel eerlijk? Ik rijd blijkbaar altijd al met 1 hand := .
Dus nu moet ik nog uitzoeken hoe ik met 2 handen moet sturen haha.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 22:57

Ja, ervaring mee (wel al meer dan 10 jaar geleden). Het is geen rijexamen; zolang je geen enorme blunders maakt wordt je niet beoordeeld op je rijgedrag.

Ik moest onder andere wat testjes doen om spierkracht te meten, laten zien of ik alle bewegingen kon maken die nodig zijn tijdens het rijden (over je schouder kijken en zo), en een stukje rijden. Ik heb een code op mijn rijbewijs gekregen dat ik alleen in auto's met stuurbekrachtiging mag rijden (gelukkig zijn ze dat bijna allemaal).

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 23:24

Ik moest testjes doen als laten zien dat ik op een rechte lijn kon lopen, vinger naar mn neus etc

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 07:38

Ladyson schreef:
Ik moest testjes doen als laten zien dat ik op een rechte lijn kon lopen, vinger naar mn neus etc

Dat is een andere test ;)
Die doen ze om te kijken of je wel genoeg gedronken hebt. ;) :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 08:40

Genoeg of teveel :+

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 12:30

Heb je een automaat?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:17

Even for the record: wettelijk ben je niet verplicht om een aandoening te melden bij het CBR. Als jij iets mankeert aan je linkerbeen en gaat in een automaat rijden is dat verder prima. Ik zou echt adviseren om nooit iets te melden. Scheelt je heel veel rompslomp. En het is niet strafbaar.

Afbeelding

Ook als je je rijbewijs gaat verlengen kun je rustig alles met “nee” invullen. Niet strafbaar. Jij bent namelijk geen arts. Ik heb bij het CBR gewerkt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:23

Maar hoe denk je verzekering er over als je dan toch een ongeluk krijgt?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:23

Ik heb een neurologische aandoening en de rechterkant van mijn lichaam werkt niet zoals normaal. Heb tijdens mijn rijlessen een keuring gehad door het CBR. Dat hield in dat ik naar een keuringsarts moest. Ik kwam er binnen, hij heeft mij heen en weer zien lopen, moest afrekenen en ik kon weer gaan.

Tot zover mijn geloof dat de testen daar nuttig zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:24

Ik dacht eigenlijk dat je verplicht was het te melden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:27

Cowgirl schreef:
Maar hoe denk je verzekering er over als je dan toch een ongeluk krijgt?

Je bent gewoon verzekerd.