Samenwonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 12:28

Hoi!
Wij gaan samenwonen. Maar lopen tegen wat dingen aan.
Ik heb een koophuis en vriend komt bij mij in. Wat moet je allemaal regelen? Is het zo simpel? Samen een bankrekening openen en overschrijven?

Hoe hebben jullie dat geregeld? Ook met zicht op de toekomst bij evt verkoop van mijn huis of als het toch niet loopt zoals we nu denken. Ik wil niet dakloos achter blijven, al mijn spaargeld zit in mijn huis.

We hebben gekeken naar een samenlevingscontract+testament, alleen voor 1000 euro vinden we dat nu nog niet echt nodig. Mochten we samen ooit een huis kopen, is dat wat anders.

Groetjes Lien

Friesfanaat

Re: Samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:30

Ik zou je toch adviseren die +/- 1000 euro te investeren. Dan staat alles goed geregeld op papier en kom je niet onverhoopt voor verrassingen te staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:30

Hoi Lien,

In een samenlevingscontract kun je dit soort dingen allemaal vast laten leggen. Het hangt er heel erg van af wat jij wil. Moet je vriend ook eigenaar worden van je huis? Hoeveel gaat hij mee betalen? Welke rechten krijgt hij? Op welk bedrag heeft hij recht als hij vertrekt? Een goede notaris kan je hier over inlichten.

€1000,- is veel geld, maar je huis kwijtraken omdat je dingen niet goed geregeld hebt is veel duurder.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:34

Wat leuk!

Als jouw vriend bij jou komt inwonen, maar jullie leggen verder niets vast qua samenlevingscontract, partnerschap, erfenis regelen dmv testament, dan wordt hij geen (mede-)eigenaar van jouw huis. Jij zal dan dus niet dakloos achterblijven, maar bot gezegd; hij wel, als jou iets zou overkomen of als het uit zou gaan, dus dat is een risico dat hij dan neemt. Nou kan ik me voorstellen dat je het eerst eens even wil aankijken samen, maar in de loop van de tijd misschien wel iets om over na te gaan denken, zeker als hij ook mee gaat betalen in de aflossing van de hypotheek. Als je niets vastlegt dan zou hij dus geld inleggen in een huis dat niet van hem is of wordt, aangezien jij als enige eigenaar bent.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:43

Friesfanaat schreef:
Ik zou je toch adviseren die +/- 1000 euro te investeren. Dan staat alles goed geregeld op papier en kom je niet onverhoopt voor verrassingen te staan.

Dit. Iets anders zou ik niet adviseren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:44

Naar de notaris gaan en alles vast laten leggen zoals jullie het willen regelen.
Zeker als het om veel geld gaat zoals een eigen woning is dat belangrijk.

Besef ook dat je vriend anders op straat staat als jij overlijdt; de waarde van je huis gaat dan immers naar jouw familie.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:47

Ik zou echt investeren in een samenlevingsovereenkomst en testament. Juist in dit soort situaties. Mijn enige advies voor nu: vraag verschillende prijzen op. Uit ervaring kan het best veel schelen bij verschillende notarissen dus hoeft het echt geen 1000 euro te zijn. 1 jaar geleden heb ik hier rond de 500 voor betaald.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:47

Lughnassadh schreef:
Friesfanaat schreef:

Dit. Iets anders zou ik niet adviseren.

Dit inderdaad.
En besteed even wat tijd aan het zoeken van een notaris, de een is echt veel duurder dan de ander.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:48

Ik zit in zo’n zelfde situatie. Vriendlief heeft een koophuis en ik kom erbij in. We wonen nu sinds begin dit jaar samen.
Ik betaal niets aan zijn hypotheek, dat wil hij ook liever niet. Want stel…we gaan uit elkaar, zit je weer met dat ik een x-bedrag heb betaald aan het huis en dat terug vragen/eisen etc. Ik maak exact het zelfde bedrag wat hij betaald als hypotheek over naar een spaarrekening ‘de hypotheek spaarrekening’. Zijn huis blijft 100% zijn huis, mijn hypotheek spaarrekening groeit en is van mij.
Stel we gaan uit elkaar heb ik een buffer naast mijn normale spaarrekening. En als we samen wat gaan kopen heb ik ook wat in te leggen. Dan omdat ik ook wat inleg, gaan we dan wel kijken naar een zwart-op-wit vastlegging in welke vormen je ze tegenwoordig ook hebt.

Verder betalen we alles samen, elektra, water, boodschappen, internet etc, want daar maken we immers allebei evenveel gebruik van. Auto, motor, paard en hobby is wel gescheiden. Want de een rijd een minder zuinige auto dan de ander en rijd meer km’s voor werk dan de ander, ik heb een paard, hij heeft andere hobby’s. Dus dat blijft gescheiden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:52

Vliendertje schreef:
Hoi!
Wij gaan samenwonen. Maar lopen tegen wat dingen aan.
Ik heb een koophuis en vriend komt bij mij in. Wat moet je allemaal regelen? Is het zo simpel? Samen een bankrekening openen en overschrijven?

Hoe hebben jullie dat geregeld? Ook met zicht op de toekomst bij evt verkoop van mijn huis of als het toch niet loopt zoals we nu denken. Ik wil niet dakloos achter blijven, al mijn spaargeld zit in mijn huis.

We hebben gekeken naar een samenlevingscontract+testament, alleen voor 1000 euro vinden we dat nu nog niet echt nodig. Mochten we samen ooit een huis kopen, is dat wat anders.

Groetjes Lien

Hier zijn al meerdere topics over geweest op Bokt en ook met minder leuke verhalen.
Zorg dat jouw huis van jou blijft met het geld wat je erin hebt gestoken. Het beste leg je dat vast bij een notaris. Die kan je ook adviseren hoe je met de woonkosten moet omgaan. Blijf jij de hypotheek betalen of gaan jullie die delen, wat is dan zijn deel in jouw huis etc etc. Onderhoud en verzekeringen voor het huis, blijft dat voor jou of ga je dat delen? Wat is daarvan het gevolg?
Hoe ga je om met energie en water en boodschappen etc.

Echt laat je goed voorlichten want je wilt niet het schip in over een paar jaar.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:54

Ik zou eerst eens bedenken wat jullie willen en wat de evt toekomstplannen zijn na bijvoorbeeld eerst 1-2 jaar aankijken of het samen wonen leuk blijft. Wil je hem laten inkopen, wil je zoals bovenstaande dat jij volledig eigenaar bent en hoe regel je dat dan financieel… rondvragen in je omgeving en ook hier op bokt of überhaupt rondspeuren op internet kun je een hoop inspiratie van krijgen. Een financieel adviseur en ook een goede notaris kunnen je vervolgens ook prima helpen bij wat de wettelijk vast te leggen mogelijkheden zijn en welke gevolgen je keuzes kunnen hebben. En daarna zou ik dat toch echt vast laten leggen. Wij waren overigens voor 650€ klaar voor 2 testamenten + samenlevingscontract.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:21

Montgri schreef:
Ik zit in zo’n zelfde situatie. Vriendlief heeft een koophuis en ik kom erbij in. We wonen nu sinds begin dit jaar samen.
Ik betaal niets aan zijn hypotheek, dat wil hij ook liever niet. Want stel…we gaan uit elkaar, zit je weer met dat ik een x-bedrag heb betaald aan het huis en dat terug vragen/eisen etc. Ik maak exact het zelfde bedrag wat hij betaald als hypotheek over naar een spaarrekening ‘de hypotheek spaarrekening’. Zijn huis blijft 100% zijn huis, mijn hypotheek spaarrekening groeit en is van mij.
Stel we gaan uit elkaar heb ik een buffer naast mijn normale spaarrekening. En als we samen wat gaan kopen heb ik ook wat in te leggen. Dan omdat ik ook wat inleg, gaan we dan wel kijken naar een zwart-op-wit vastlegging in welke vormen je ze tegenwoordig ook hebt.

Verder betalen we alles samen, elektra, water, boodschappen, internet etc, want daar maken we immers allebei evenveel gebruik van. Auto, motor, paard en hobby is wel gescheiden. Want de een rijd een minder zuinige auto dan de ander en rijd meer km’s voor werk dan de ander, ik heb een paard, hij heeft andere hobby’s. Dus dat blijft gescheiden.

Dit is een prima oplossing, vooral als je net samen begint. Nu is het wel zo als de eigenaar van de woning iets gebeurd, dan staat de partner dus op straat, dat risico zit er dan aan vast.

Wij hebben wel geinvesteerd in een samenlevingscontract en testament. Dit na een half jaartje samenwonen, dus eerst zoals hier boven, nu is de constructie ingewikkelder omdat ik ook mee betaal aan de hypotheek.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:29

Mijn vriend is bij mij komen wonen.
Wij hebben nog niets geregeld van contract etc.

Ik heb een renteloze lening, die blijft voor mij. Moest er wel rente op zijn, dan had ik dat bedrag in 2 gedeeld.
Verbouwingen betalen we 50/50 met contractje wat hij erin gestoken heeft en een afschrijftermijn (bvb hij steekt 15k in nieuwe badkamer en afschrijving 15 jaar, dan geef ik hem nog 10 k terug als we na 5 jaar uiteen gaan, 5 k na 10 jaar uiteen gaan, niets meer na 15 jaar).
Hij maakt dus geen aanspraak op mijn huis maar kan ook gewoon sparen. Als mijn lening is afgelopen wil ik dat nog wel veranderen, maar de eerste jaren niet.

Alle verbruikskosten en kadastraal inkomen betalen we 50/50. Eigen events en hobbies betalen we zelf.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:39

Montgri schreef:

Precies dit hebben wij ook gedaan! Dit is een prima start.
Na een tijdje, als je weet dat het allemaal goed zit, dan kan je altijd de volgende stap nemen en gaan voor een samenleveningscontract.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:47

Montgri schreef:

Dat lijkt me een heel goed idee. En het onderhoud en de verzekeringen van het huis? Die betaalt je vriend ook neem ik aan? Dus alleen de gebruikslasten betalen jullie samen?

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:15

Ik ben in oktober ook bij mijn vriend gaan wonen. Hij wilde zelf ook de hypotheek blijven betalen. Alles qua huis betaald hij dan ook, omdat ik er niks van mee kan nemen. Zoals kleine verbouwingen, overkapping enzo. Wel heb ik bijv de nieuwe tuinset betaald.
Vaste lasten delen we. Aangezien ik ook gebruik maak van de tv en water.. Boodschappen hetzelfde. Ik betaal vaak wel iets extra’s als we bijv gaan bbq’en.
Ooit in de toekomst wil ik wel echt iets samen hebben.. Maar voor nu vind ik dit prima :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:30

Suzanne F. schreef:
Montgri schreef:

Dat lijkt me een heel goed idee. En het onderhoud en de verzekeringen van het huis? Die betaalt je vriend ook neem ik aan? Dus alleen de gebruikslasten betalen jullie samen?

Als ik voor mezelf mag praten - in mijn geval worden kosten van onderhoud (verf, kleine reparaties, etc. Bedoel je?) en verzekeringen ook gedeeld.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:53

verootjoo schreef:
Naar de notaris gaan en alles vast laten leggen zoals jullie het willen regelen.

Besef ook dat je vriend anders op straat staat als jij overlijdt; de waarde van je huis gaat dan immers naar jouw familie.

Als jij, TS, onverhoopt als eerste overlijdt en je vriend is jouw erfgenaam, dan gaat na zijn overlijden het huis/kapitaal naar zijn kant van de familie en staat jouw familie met lege handen.

Om te voorkomen dat bij jouw overlijden je vriend (direct) op straat komt te staan kan je dat ook regelen dmv vruchtgebruik, eventueel met bepaalde duur. Dat hij bijvoorbeeld max. 1 jaar de tijd krijgt om wat anders te zoeken en ondertussen de (hypotheek)lasten betaald aan de erfgenamen. Laat je ook goed voorlichten over het dan zit met de erfbelasting die jouw erfgenamen moeten betalen. Als die al wel de belasting moeten ophoesten maar nog geen inkomsten hebben uit de verkoop van het huis dan kan dat wel een hele onaangename situatie zijn voor je erfgenamen.
Een notaris is idd de aangewezen persoon om dit goed te regelen.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:04

Poekkie schreef:
Montgri schreef:

Als ik voor mezelf mag praten - in mijn geval worden kosten van onderhoud (verf, kleine reparaties, etc. Bedoel je?) en verzekeringen ook gedeeld.

Ja klopt, kosten voor onderhoud wordt ook gedeeld bij ons. Maar dat komt ook omdat wij aan de woonstichting een soort service kosten betalen. Een deel van de appartementen wordt namelijk nog verhuurd, als er een huurder uit gaat, wordt dat huis verkocht. Ik weet niet exact hoe het in elkaar steekt. Maar van de service kosten wordt bijvoorbeeld de kozijnen gedaan of de voegen van de muren etc. Dat is niet per huis, maar per woonblok en geregeld vanuit de woonstichting. We mogen helaas niet zelf kiezen welke kleur onze kozijnen zijn aan de buitenkant.
En ik was in mijn huur huis ook service kosten kwijt. Ik wilde het wel zo veel mogelijk 50/50 verdeeld hebben, daar voelde ik mij zelf fijner bij. Voor mijn vriend hoefde het niet perse.

Het is denk ik ook allemaal een beetje afhankelijk hoelang je al een relatie samen hebt in mijn ogen. Wij zijn nog geen 1,5 jaar samen, zijn vrij snel samen gaan wonen. Ik had mijn huurhuis nog eventjes aangehouden voor de zekerheid. En wij hebben inderdaad ook gedacht aan samenlevingscontracten en testamenten. Maar wij hebben er bewust voor gekozen dat toen nog niet te doen en het eerst op deze manier samen te regelen.

Verder voor de gezamenlijke rekening doen we inleggen naar ratio. Allebei zelfde percentage van ons inkomen. En alles wat daar maandelijks van overblijft naar onze gezamenlijke spaarrekening voor vakantie/uitjes. En onze buffer was nog niet groot genoeg om daar bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine voor te kopen. Dus die hebben we allebei 50/50 van onze privé spaarrekening betaald. Het is en blijft altijd goed communiceren en blijven praten samen!

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:14

Ik ben 2 jaar geleden bij mijn vriend komen inwonen, ook een koophuis.
En vorige week hebben wij een samenlevingscontract en 2 testamenten laten opstellen.

Eerst dus een tijd aangekeken hoe het zou gaan tussen ons.
In die tijd betaalde mijn vriend alles voor het huis, en deed ik de boodschappen/leuke dingen/ verzorging van de honden/vakanties/ alle extra’s betalen.

Nu hebben wij gewoon opgesteld wat voor ons belangrijk is op papier. Zijn huis blijft zijn huis, en mijn vermogen blijft mijn vermogen.
In de toekomst willen we samen kopen en dan zal de inleg hetzelfde zijn, anders kunnen we het weer vast laten leggen.

Het kost geld, maar ik heb door persoonlijke ervaringen vorig jaar gezien hoe fijn het is als iets van een overledenen vast staat. En je hier dus geen ruzie/discussie over kan krijgen met andere kanten van de familie.

Echt het is die +- €1000 echt waard!
Laatst bijgewerkt door danielle_x op 09-08-23 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:14

Overdenk met elkaar iig de "wat als" scenario's. Kies je om de risico's nu te nemen, prima. En denk er dan over een jaar opnieuw samen over. Maar denk iig na over de consequenties...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:16

Toen wij samen zijn gaan wonen hebben we direct een samenlevingscontract + testament opgesteld.
Ook al waren we beide meteen bewoner van het koophuis. We wilde het goed geregeld hebben.
Dus ja, dat zou ik ook nu meteen doen, juist, omdat het hier om een eigen woning van 1 van beide gaat.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 09-08-23 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:16

Roodvos schreef:
verootjoo schreef:

Als jij, TS, onverhoopt als eerste overlijdt en je vriend is jouw erfgenaam, dan gaat na zijn overlijden het huis/kapitaal naar zijn kant van de familie en staat jouw familie met lege handen.

Om te voorkomen dat bij jouw overlijden je vriend (direct) op straat komt te staan kan je dat ook regelen dmv vruchtgebruik, eventueel met bepaalde duur. Dat hij bijvoorbeeld max. 1 jaar de tijd krijgt om wat anders te zoeken en ondertussen de (hypotheek)lasten betaald aan de erfgenamen. Laat je ook goed voorlichten over het dan zit met de erfbelasting die jouw erfgenamen moeten betalen. Als die al wel de belasting moeten ophoesten maar nog geen inkomsten hebben uit de verkoop van het huis dan kan dat wel een hele onaangename situatie zijn voor je erfgenamen.
Een notaris is idd de aangewezen persoon om dit goed te regelen.

Dat eerste kan je ook prima voorkomen door het notatieel vast te laten leggen qua testament.

Wij hebben een verdeelsleutel opgenomen in ons testament.
Dus
tante Annie 10%
Ome Berend 10%
Zus Cindy 50%
Zus Daphne 30%

Die verdeel sleutel geldt voor beide kanten, dus zus Cindy is van mij zeg maar en zus Daphne van hem. Zo is ook de verdeling eerlijk (of iig zoals besproken) als beide overleden zijn en er geen kinderen zijn om te erven.

Kortom: als je iets wilt laten vastleggen: lees je goed in en ga naar de notaris!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:17

Informeer je ook hoe het met mogelijkheden zit als hij bij jou gedomicilieerd is en niet uit je huis wil als jullie uit elkaar gaan.

Het klinkt dramatisch, maar het gebeurt. Relatie gaat uit, mijnheer vindt geen nieuwe woonst als single... Wees verstandig en bekijk ook hiervan de ins en outs zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:28

Mijn vriend is ook bij mij komen inwonen. Alleen een samenlevingscontract gedaan, voor 350 euro ofzo?
Hierin alles geregeld: het huis is van mij (dus ik betaal ook mijn eigen hypotheek) en hij betaalt een soort van symbolisch bedrag huur. Alle gezamenlijke dingen (water, elektriciteit, internet etc) delen we samen.

Ik heb nog geen testament, dus mocht ik komen te overlijden... dan gaat het huis naar mijn ouders...
Maargoed ik heb ze lief aangekeken en dan zullen ze het huis verhuren aan mijn vriend. Dat is op basis van vertrouwen natuurlijk ;) Ooit moet ik toch een een testament regelen.