Welke financieel adviseur zoek ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusjepluus

Welke financieel adviseur zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 15:49

In verband met scheiding en daarbij horende geldzaken zoek ik een adviseur. Iemand die mij kan helpen met keuzes maken qua belastingaangifte (samen of apart) en partneralimentatie (afkoop of maandelijks). Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Vrijwel alle bedrijven die ik vind werken voor ondernemers en niet voor een particulier zoals ik. Ik heb volgens mij ook geen accountant of boekhouder nodig. Maar wie dan wel? :o?

manzano

Re: Welke financieel adviseur zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:01

PB

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:49

Heb je al mediation overwogen, gecombineerd met het regelen van je belastingzaken? Dan krijg je en de juiste informatie inzake partneralimentatie en kan alles ook voor je op papier gezet worden.

Kijk anders eens op www.zorgelooschscheiden.nl Daar staat meer informatie, en kun je ook contact opnemen over de mogelijkheden.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:15

Ik zou op zoek gaan naar een fiscalist.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:36

Een mediator, die bemiddelt in jullie beide belangen.

Ik weet iemand met juridische achtergrond, die kan dus ook prima jullie beide scenario's voortekenen om samen af spraken over vast te leggen en zij kan ook evt aanvraag bij de rechtbank ed begeleiden.

Mocht je evt gegevens willen dan hoor ik het wel via pb :-)

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 23:25

Bedankt voor de ideeen! Mediation is helaas een gepasseerd station. Mijn aanstaande ex wilde 'als vrienden uit elkaar', een week later zat hij bij een advocaat en ik mocht absoluut niet mee en niks weten. Vijf maanden later is het een vechtscheiding geworden. Mijn advocaat heeft gelukkig voor elkaar gekregen dat ik mijn geld uit de woning terugkrijg. Dat stond uiteraard op papier, maar aanstaande ex wilde alsnog niet meewerken. Zo ook over partneralimentatie, ook dit was afgesproken op papier bij de notaris. Nu de afronding dichterbij komt zoek ik iemand die mij de voor en nadelen kan vertellen van alimentatie afkopen.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:47

Uit eigen ervaring:
Partneralimentatie uitkoop.

Mijn ex partner kon toenertijd een verhoogde hypotheek nemen en mij in een keer het berekende bedrag in alimentatie betalen, dit was toen wel wat minder dan dat hij dit verspreid over drie komende jaren zou doen ivm de hoogte die hij erbij kon hypotheken. Hij bleef in het huis wonen, dus moest mij daarop ook uitkopen.
Wij hebben over het jaar waarin we nog financieel parter waren samen belastingaangiften moeten doen, dit heeft toen iemand van buitenaf voor ons gedaan. En zelf moest ik in een keer de belasting over de partneralimentatie afdragen aan de belastingdienst. Ik geloof het jaar erna maar pin me er niet op vast.

Hadden wij dit anders gedaan waren ook voorns en tegens geweest.
Zo had mijn ex de alimentatie kunnen stopzetten indien ik binnen x jaar (in mijn geval drie) een nieuwe partner zou vinden en mee samen zou gaan wonen. En daarnaast zou ik elk jaar belasting moeten betalen over het in dat jaar verkregen alimentatie bedrag.

Omdat je natuurlijk niet weet wat de toekomst brengt hebben we toen voor uitkoop gekozen, ook om elkaar daarna met rust te kunnen laten en verder te kunnen met ons eigen leven.
Achteraf gezien had ik er meer baat bij gehad als het maandelijks geweest was :+ gezien mijn huidige inkomsten uit werk. Maar dan had ik wel ook nog drie jaar belasting moeten terug betalen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 00:00

Mediation is dan niet wat je zoekt helaas. Lastig hoor als het zo gaat, sterkte.

Wie mij geholpen heeft is jurist/ financieel adviseur van origine. Doortastend en eerlijk, mediator maar ook adviserend in not on speaking terms.

Praktisch iemand, voor je het weet procedeer je elkaar de tent uit immers.advocaten kunnen je vaak op mogelijkheden en rechten wijzen, die terecht zijn maar betekent niet dat krijgen beste oplossing zal zijn.

Nogmaals, sterkte!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:58

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:28

Oh mag ik ook een vraag stellen?

Mijn ouders gaan uit elkaar en het gaat nu er uit zien dat het een dikke vechtscheiding wordt. Mijn vader wilt liefst niets aan partneralimentatie betalen, maar heeft nu een bedrag genoemd en wil dit dan in 1x betalen. Ze heeft recht op partneralimentatie en dit is nu ook afgesproken.

Mijn moeder wil niet naar de rechter (te emotioneel belastend). Ze heeft het dus eigenlijk te slikken, maar zoekt nu een manier om het enigszins belastingtechnisch te verzachten.
Ze zoekt dus iemand die veel weet hoe zulke dingen gaan en hoe ze dit moet aanvliegen. Mijn vader en moeder zijn niet meer on speaking terms om het zo te zeggen ;)
Bij wie moet ze voor zoiets zijn (ter info: mijn vader heeft een eigen bedrijf) ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:12

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:33

Lovelys: absoluut naar een advocaat! Het hoeft niet tot een rechtszaak te komen (hoewel je sowieso via de rechter moet scheiden), maar ze moet weten waar ze recht op heeft en waar ze dus eventueel afstand van doet. Zeker als er een eigen bedrijf is. Echt, ga hiervoor naar een professional.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 22:22

Mijn moeder had inderdaad een advocaat, maar die kon haar niet exact vertellen wat belasting technisch het beste was. Wel dat ze waarschijnlijk wel wat meer kon krijgen als ze naar de rechter zou stappen. Alleen de kosten van de advocaat en het bedrag dat ze extra zou krijgen zouden wel ongeveer hetzelfde zijn. Daarnaast wil mijn moeder het gewoon zo snel mogelijk afronden en denkt nu dus vooral korte termijn.