Keuring Rijbewijs bij Autisme, Wie heeft daar ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nanda

Keuring Rijbewijs bij Autisme, Wie heeft daar ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 19:08

Onze dochter heeft over een paar weken een keuring bij een door het CBR goedgekeurde arts omdat ze Autisme heeft. Als je het niet weet, merk je aan onze dochter niets. Ze is sociaal, kijkt je in de ogen aan en heeft stapels vriendinnen. Haar problemen liggen bij overprikkeling en een zeer beperkte energie waardoor ze maar halve dagen naar school kan.

Wie heeft ervaring met een dergelijke keuring en kan vertellen hoe dat in zijn werk gaat? Welke vragen worden er gesteld? Op internet heb ik de ''checklist risicofactoren ASS (autistisch spectrum stoornis) van het CBR gevonden.

Graag hoor ik jullie ervaringen!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:17

Hoi,

Ik heb deze keuring ongeveer 1.5 jaar geleden moeten doen, ook omdat ik autistisch ben. Ik stond binnen 15 min weer buiten. De meeste vragen gingen over hoe mijn autisme zich uit, hoe de rijlessen gingen, waar ik tegen aanliep tijdens rijlessen en het dagelijkse leven. Ook werd er gevraagd naar alcohol/drugsgebruik. Verder kan ik me het niet goed herinneren.
Achteraf niets spannends, maar misschien wel goed om na te denken over wat ze voor antwoorden wil geven bij bepaalde vragen. Als ik gespannen ben, ga ik ratelen en floepen er allemaal dingen uit die niet ter zake doen en niet altijd per se in mijn voordeel werken. Hoe dit bij jouw dochter zit weet ik natuurlijk niet.

Succes!

Nanda

Re: Keuring Rijbewijs bij Autisme, Wie heeft daar ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 19:21

Bedankt voor je antwoord. Heb jij ook nog een rijtest moeten doen?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:25

Nee, dat heb ik niet hoeven doen.

Mijn broertje heeft de diagnose PDD-NOS (maar heeft eigenlijk ADHD) en is ook door de keuring heen gekomen zonder test. Eigenlijk ken ik niemand in mijn omgeving met een diagnose die een test hoefde te doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:28

Mijn vriend heeft ca. 2 maand geleden de test gedaan en bevestigt zojuist dat t precies is wat deksel zegt :).

Het enige wat de psychiater doet is inschatten of je dochter een hoger risico in het verkeer is, dan iemand zonder autisme op een slechte dag. Daar richten de vragen zich op. Als ze is zoals jij zegt, denk ik dat t allemaal prima goed komt. Mijn vriend ging ook fluitend door de keuring :).

Hij heeft geen rijtest moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:34

Hee Nanda! Ik heb hier met een cliënte ervaring mee. Stelde echt niet zoveel voor. Paar vragen, paar autistisch sociaal wenselijke antwoorden en ze werd goedgekeurd voor het leven :')

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 19:41

Fijn om te horen dat het wel meevalt. ( wel jammer van de ruim 300 euro dat het kost.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:45

Nanda schreef:
Fijn om te horen dat het wel meevalt. ( wel jammer van de ruim 300 euro dat het kost.)

Ja bizar.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 19:48

Stelde niets voor. Eerst naar de huisarts, daarna naar een psychiator. Beide verklaarde dat ik mocht rijden. Bent binnen 15 minuten bij iedere klaar maar kost een vermogen. Vragen weet ik niet meer maar gewoon sociaal geaccepteerde antwoorden geven. Mijn vader was aanwezig toen (ik was 17)
Geen rijtest
Ik heb ook problemen met overprikkeling maar weet niet meer wat ik hun verteld heb (of wijsgemaakt)
Ik ken mezelf en stop met rijden gewoon als ik merk dat het niet goed gaat.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:47

KittyDylan schreef:
Stelde niets voor. Eerst naar de huisarts, daarna naar een psychiator. Beide verklaarde dat ik mocht rijden. Bent binnen 15 minuten bij iedere klaar maar kost een vermogen. Vragen weet ik niet meer maar gewoon sociaal geaccepteerde antwoorden geven. Mijn vader was aanwezig toen (ik was 17)
Geen rijtest
Ik heb ook problemen met overprikkeling maar weet niet meer wat ik hun verteld heb (of wijsgemaakt)
Ik ken mezelf en stop met rijden gewoon als ik merk dat het niet goed gaat.

ik denk dat het belangrijkste is dat je (samen met) dochter nadenkt over hoe haar autisme haar dagelijks leven (en ook rijden) kan beinvloeden. Als het gaat om overprikkeling, en dat uit zich in ...(geen signalen meer opvangen? Flauwvallen? Boosheid)....? Belangrijkste is wat KittyDylan aangeeft dat ze zichzelf kent en niet de weg op gaat als ze moe / overprikkeld is. Want dan is ze een gevaar voor zichzelf en anderen. Zou daar van te voren goed over nadenken, want je wil niet dat ze (te) vermoeid van school in een auto stapt. Dan kan je het mensen alsnog ''wijsmaken'' dat ze daar geen last van heeft, maar het lijkt me vooral voor jezelf/haarzelf geen prettig idee :) . Je eigen veiligheid is het allerbelangrijkste in deze. Wat merkt ze tijdens de rijlessen?

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:51

Hier niet voor autisme maar voor ADHD. Zelfde ervaring als deksel ook beschrijft! Stond binnen 20 minuten buiten en vond het vooral zonde van de tijd en t geld. Maar tsja.. verplicht dus geen keuze. Je zou evt wat vragen met je dochter kunnen voorbereiden. Denk dat hierboven wel wat goede suggesties zijn gegeven. Maar als je dochter sociaal sterk is en redelijk rustig kan blijven tijdens het gesprek verwacht ik niet dat voorbereiding essentieel is.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:53

Vriendin van mij moest hetzelfde , maar het ging toen allemaal wel een beetje bijzonder. Het kost veel zoals alles bij het CBR maar volgens mij valt het allemaal reuze mee en sta je zo weer buiten.

Wel heel eerlijk van jullie dat je hebt het ingevuld bij een gezondheidsverklaring doet ook zeker niet iedereen met iets medisch of psychisch.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:43

Zebrastreep schreef:
Vriendin van mij moest hetzelfde , maar het ging toen allemaal wel een beetje bijzonder. Het kost veel zoals alles bij het CBR maar volgens mij valt het allemaal reuze mee en sta je zo weer buiten.

Wel heel eerlijk van jullie dat je hebt het ingevuld bij een gezondheidsverklaring doet ook zeker niet iedereen met iets medisch of psychisch.

Je kan in de problemen komen met de verzekering als je het niet doet. Maar inderdaad, niet iedereen doet het. En ergens ook terecht want het systeem slaat nergens op: een hoogbegaafd iemand heeft vaak dezelfde kenmerken als iemand met ADHD, en die kan gewoon overal 'nee' aankruisen en fluitend door het proces heen komen. Maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen en heb gewoon de keuring en rijtest ondergaan... Verspilling van tijd en geld maar het moest (ik moest voor de keuring naar één of andere shabby therapeut in Amsterdam, 's avonds om 8 uur, waar ik na tien minuten praten over (autistische) koetjes en kalfjes contant een paar honderd euro moest afrekenen en een handgeschreven bonnetje kreeg. Vind het nog steeds een bizarre gang van zaken).

Verder ben ik het héél erg eens met Aight. Ik ben overal in een keer voor geslaagd (theorie, tussentijdse toets, keuring, rijtest, examen) maar ik ging in het begin ook wel eens veel te moe/overprikkeld de weg op en dan merkte ik aan mezelf dat ik echt geen goede weggebruiker was. Dus daar let ik nu veel beter op, want je bent een gevaar voor jezelf en anderen op die manier. En het is dan aan mij om daar mijn verantwoordelijkheid in te nemen, niet aan mijn medeweggebruikers.