Meer startende (online) ondernemers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Meer startende (online) ondernemers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 17:58

Hoi!

Vorige week ben ik mijn opleiding afgerond en nu wil ik aan de slag als zelfstandig online ondernemer. Mijn bedrijf bestaat, mijn website is af en ik ben me nu volop aan het storten op het zichtbaar worden op social media en ik ben nog druk om mijn aanbod neer te zetten. Na een heel succesvol instragramaccount over mijn paarden gehad te hebben, dacht ik dat ik ook wel even een bedrijfsinstragram kon opzetten en dat dat binnen no-time klanten zou opleveren {:} Iets wat te positief gedacht :Y) Daarom dacht ik, wie weet zitten er hier wel meer startende (online) ondernemers en kunnen we wat van elkaar leren, elkaar een duwtje in de rug geven en kletsen over onze plannen, struggles en successen.

Dus, stel jezelf en je bedrijf voor :D

Ik zal beginnen:
Ik ben Britt, 29 jaar en ik ben webdesigner. Voor nu bestaat mijn aanbod uit twee dingen: een website op maat en en een website check waarbij ik een website analyseer op diverse punten (seo, gebruiksvriendelijkheid, indeling etc.).
Na de vakantie wil ik online cursussen gaan aanbieden, zoals zelf een website maken in WordPress en een basiscursus SEO (als passieve inkomstenbron).
Ik heb veel ideeën, werk momenteel nog 20 uur in loondienst en mijn doel is om uiteindelijk te kunnen leven van dit bedrijf. Mijn website is te vinden op https://www.brittsibie.nl en mijn Instagram is @Brittsibie.nl

Het lijkt me supertof om in contact te komen met mensen die een zelfde soort ondernemersreis willen gaan maken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:34

Leuk! En spannend :D Ik hoop dat je snel wat klanten gaat vinden.

Ik heb wel een eigen bedrijf, maar niet online.. al zoek ik wel mijn klanten vooral online.
Maar het idee van passieve inkomsten genereren met online content vind ik ook interessant en daar ben ik ook al een tijdje over aan het nadenken. Wel compleet los van mijn bedrijf haha. Ik wil oa wat patronen en ontwerpjes op Etsy gaan zetten. En ik heb een blog met wat affiliate links.

Je website ziet er mooi en professioneel uit.
Wil je de cursus via een bepaald platform gaan aanbieden, of gewoon via je eigen website?

BrittS

Re: Meer startende (online) ondernemers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 14:29

Zeker spannend! Heel veel zin in ook vooral. Bedankt voor je complimenten over mijn website.

Leuk dat je ook aan het kijken bent naar een manier om passieve inkomsten te genereren. Is er niets via je je huidige bedrijf te bedenken daarvoor?

Ik wil mijn cursussen via mijn website aan gaan bieden, maar het is ook wel het plan om flink te gaan adverteren.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 11:46

Wat leuk! Ik ga volgend jaar mijn master afronden in een vakgebied waar je ook prima online zou kunnen werken. Het lijkt mij ook heel prettig, alleen heb ik (nog) geen idee wat ik zou kunnen doen haha.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:37

Wat leuk!

Ik heb een Massagepraktijk.
Werkte eerder vanuit een slaapkamer boven, maar nou is net sinds enkele dag m'n praktijk beneden klaar.

Te vinden op Facebook:
Massagepraktijk & neuromusculaire therapie Eenrum

Afbeelding
Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:47

Oh wat leuk, ik klets ook graag mee!

Ik maak tekeningen, en een tijdje geleden heb ik deze kaartjes gemaakt:
Afbeelding
Ze werden verkocht bij de plaatselijke boekhandel en ze bleken ontzettend snel te gaan. Daardoor kwam ik erachter dat ik er toch wel iets mee moest doen!

Sinds juni ook ingeschreven bij de KvK, en nu ook een website, https://www.berbermaarsingh.nl/
Moet de kaartjes er wel nog bij zetten, en ik heb nu ook mokken en tasjes erbij. En hopelijk binnenkort schriften. Allemaal wel erg spannend moet ik zeggen :+

Ze liggen nu nog maar bij één winkel, maar hoop deze maand (mijn vakantiemaand van de studie) wat meer verkooppunten te vinden. Echt best eng voor mij, moet ik mijn dingetjes gaan aanprijzen bij winkels :o

De btw en aftrekposten en dingen duizelen me eigenlijk nog enorm. E-boekhouden werd me aangeraden maar daar snap ik eigenlijk nog heel weinig van. Hoe doen jullie die dingen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:10

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:21

Wat leuk!
Ik ben grafisch vormgever, werk bij een reclamebureau en daarnaast ook als ZZP'er.
Heb alle kennis en mogelijkheden in huis om de gehele marketing/webdesign/vormgeving te doen, alleen laten we zeggen dat je zelf de lastigste klant bent. :')

Nu heb ik al een aantal jaar een idee op de plank liggen, dus domeinnaam aangevraagd, logo gemaakt en socials geclaimd, alleen bij het maken van de website ben ik eigenlijk nooit tevreden waardoor hij nog steeds niet de lucht in is gegaan.

Afgelopen week heb ik wel weer een beetje zitten knutselen, dus wie weet geeft dit motivatie! *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:38

Mariett, wat leuk! Ik heb je tekeningen eerder wel eens op bokt voorbij zien komen, en vond ze toen al geweldig <3 Wat leuk dat ze bij de boekhandel liggen en goed verkopen.
Zou ook misschien nog leuk zijn voor op Etsy, als setje van 6 kaarten :D
Heb je wel al met BTW enzo van doen? Als je minder dan €20.000 omzet draait kun je het beste de KOR in gaan, dat scheelt heel veel administratie geneuzel enzo.

chanelle14, dat klinkt wel herkenbaar. Ik heb het ook een tijdje geprobeerd als ZZP grafisch ontwerper, maar dat ging em niet worden haha. Ik was vaak niet helemaal tevreden met mijn eigen ontwerpen, en vond het lastig om klanten te vinden.. dus uiteindelijk een andere richting op gegaan. Hopelijk kun je genoeg motivatie vinden!

BrittS, ik heb inderdaad ook al binnen mijn bedrijf het een en ander geprobeerd voor passieve inkomsten. Cursussen enzo opzetten is niet echt iets voor mij, maar ik heb wel bijvoorbeeld stock video's gemaakt en te koop aangeboden. Helaas is daar al zoveel aanbod dat er weinig meer mee te verdienen valt.
En ik heb een tijd lang het opknappen van onze boot gefilmd om er uiteindelijk hopelijk een vlog van te kunnen maken. Maar door de drukte staat dat nu even on hold :Y)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:46

*\o/*

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:53

@BrittS Heb net even op je website gespiekt, ziet er goed uit! :-)
Is er een reden dat je geen voorbeelden van websites die je gemaakt hebt laat zien?
Zeker niet aanvallend bedoeld hoor, maar als ik naar mezelf als klant kijk wil ik bij dit soort dingen toch eerst wat voorbeelden zien voordat ik geld aan iets uitgeef. :)

Ik kwam onlangs het Instagram account @mrboost tegen, vind het echt mega tof hoe hij alles aanpakt.
Als portfoliowerk grote websites pakken en deze ombouwen om daar vervolgens echte opdrachten uit te halen.

milla99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:31

Hi! Er is al een paar weken niets meer gepost op dit topic, maar ik blijf graag op de hoogte van wat hier allemaal gezegd wordt!

Hier ook sinds kort live met mijn webshop www.bebraless.nl. Heel leuk om er mee bezig te zijn. De eerste bestellingen aan onbekenden zijn inmiddels de deur uit, wat ik echt best spannend vond zo in het begin!

Verder ben ik op zoek naar een vormgever die een aantal plaatjes kan maken voor op een verpakking. Ik kwam Fiverr tegen, en ik ben benieuwd of iemand daar ervaringen mee heeft of een ander/beter alternatief weet.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:34

milla99 schreef:
Hi! Er is al een paar weken niets meer gepost op dit topic, maar ik blijf graag op de hoogte van wat hier allemaal gezegd wordt!

Hier ook sinds kort live met mijn webshop https://www.bebraless.nl. Heel leuk om er mee bezig te zijn. De eerste bestellingen aan onbekenden zijn inmiddels de deur uit, wat ik echt best spannend vond zo in het begin!

Verder ben ik op zoek naar een vormgever die een aantal plaatjes kan maken voor op een verpakking. Ik kwam Fiverr tegen, en ik ben benieuwd of iemand daar ervaringen mee heeft of een ander/beter alternatief weet.

Ik heb Fiverr heel vaak gebruikt en tot nu toe heel blij mee geweest elke keer :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:17

Dankzij jou weet ik nu dat er ook zoiets als een tepelmaat bestaat, milla99 :D

Veel succes met je "winkel" :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:24

Ik heb sinds vorig jaar julie al een KVK en een webshop (die nog uit de lucht is), ik wilde dat naast mijn baan gaan opstarten maar het is er nog niet van gekomen.

Buiten dat vind ik de boekhouding en BTW ook echt super spannend (zegt diegene die bij de belasting werkt. :+ ). Juist om die reden vind ik het spannend denk ik, omdat ik het dagelijks rampzalig fout zie gaan. :=

Ik doe er dus nog niks mee.

milla99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:01

Sky schreef:
Ik heb Fiverr heel vaak gebruikt en tot nu toe heel blij mee geweest elke keer :)

Oke, goed om te horen!

@Boras Dank je wel :) :)
@KimD , leuk, mag ik vragen wat voor een webshop?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:23

Ah wat een handig topic, ik meld me ook graag! Sinds begin dit jaar ben ik 'officieel' (ingeschreven :') ) begonnen met mijn bedrijf Vulpes Illustrations. Nu is het nog niet super actief en af en toe verkoop ik iets. Ik maak voornamelijk illustraties, posters, tassen, boeken etc. Ik doe het nu naast mijn studie, maar ik hoop het na het afstuderen actiever op te kunnen pakken en ook te beginnen met tatoeëren. :) Ik vind het iig wel ontzettend leuk! Meeste kan je bekijken op vulpesillustrations.com!

Boekhouding vind ik ook retespannend merk ik :') Zit nog met zoveel vragen maar ik kan het me nog niet veroorloven om een boekhouder in de hand te nemen. Ik heb me wel aangemeld voor de KOR wat veel boekhouding uit handen neemt. Dat kan ik zeker iedereen aanraden die niet fulltime aan het ondernemen is. :j

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:01

Er is nu een jaar voorbij, hoe gaat het bij jullie?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:05

@Fair Ik zit er ook aan te denken om me aan te melden voor de KOR! Heeft dat nog voeten in de aarde of is dat zo gepiept?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:40

Celebi schreef:
@Fair Ik zit er ook aan te denken om me aan te melden voor de KOR! Heeft dat nog voeten in de aarde of is dat zo gepiept?

Het was zo gedaan! Je moet online een formulier downloaden, invullen en opsturen. Als je gewoon aan de eisen voldoet was het zo klaar. :D Ben er tot nu toe heel blij mee. Ik dacht dat ik misschien met de belastingaangifte in de knoop zou gaan zitten of dat het niet voordelig zou uitpakken. Maar als je parttime onderneemt valt dat enorm mee.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:49

Dan ga ik het ergens komende dagen ook maar regelen! Voorlopig zie ik mezelf nog niets verdienen aan mijn onderneming omdat het nog deels in opbouw is en ik echt net gestart ben met alles. Sowieso blijft het (voorlopig) parttime en ga ik niet zomaar over de marges qua inkomsten heen dus ik denk alleen maar voordelig. Zoveel btw kan ik ook niet terugvragen en dingen zonder extra btw te kunnen aanbieden lijkt me ook voor toekomstige particuliere klanten erg fijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:26

BrittS schreef:
Na een heel succesvol instragramaccount over mijn paarden gehad te hebben, dacht ik dat ik ook wel even een bedrijfsinstragram kon opzetten en dat dat binnen no-time klanten zou opleveren.

I feel this. Hobbymatig een Instagram beheren is echt andere koek merk ik. Zeker met de manier hoe Instagram inmiddels werkt.

Iemand nog handige tips? :o

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:52

Wat leuk een topic voor (online)starters!

Ik heb ook flink zitten twijfelen mbt KOR en belastingdienst. Gelukkig heb ik een bekende ervaren boekhouder die me af en toe helpt. Tot nu toe heb ik telkens geld teruggekregen, ergo, zo goed loopt 't dus nog niet ;-)

Met betrekking tot mijn webshop https://www.ThePinkUnicorn.nl heb ik nog wat uitdagingen met indeling en social media.
Ik heb twee doelgroepen, namelijk 1. stellen die gaan trouwen en 2. huisdiereigenaren (en dan nog een beetje losse flodders, die ik wellicht weg moet halen, ook daar ben ik nog niet over uit). Hoe ik dat een beetje leuk in elkaar moet schuiven op socials is me echt een raadsel. Sowieso ben ik niet echt goed met SM, dus ik vind dat sowieso een uitdaging.
Gelukkig heb ik een canva account, dat helpt me wel echt!

Voor de indeling wil ik het bruiloftgedeelte en 'de rest' uit elkaar halen, maar ik heb nog geen prettige manier gevonden hoe dat te doen. Dus dat stukje is ook nog 'underconstruction'.

Ik neem dus graag deel aan dit topic om tips uit te wisselen en wat te leren :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:12

Wat leuk! Canva Pro twijfel ik ook over. Het is echt handig, maar wel weer flink duur. Mijn vaste salaris gaat flink naar beneden en hier haal ik voorlopig alleen nog maar kosten uit (advertenties, hosting, plugins, uren) dus elke euro extra moet ik wel over nadenken qua investering.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:48

Oh wat leuk!
Ben zelf al een tijdje zelfstandige (in Belgie, als dierenarts) en moest er eens een maand tussenuit omdat het teveel werd en ben dan ergens anders beginnen werken.
Op die maand begon ik mij wat te vervelen en heb ik nog wat creatief bezig geweest, en heb blanket hoodies laten bedrukken (https://www.yinnies.be) Het is nu momenteel niet de ideale periode om te verkopen aangezien het eindelijk zomer is :')

Heb zelf nog geen instagram en facebook omdat alles nogal laat toegekomen is en ik het nu ook terug druk heb met gewoon werk. Dit leek mij gewoon iets leuk om te doen on the side :P

Ik heb dus sowieso al een boekhouder en dit kan er gewoon mee in.
Ik heb zelf ook online boekhouden geprobeerd maar was te ingewikkeld voor mij.

Zijn er geen boekhouders die je ook kan raadplegen (ter betaling natuurlijk) om je op gang te zetten met online boekhouden? Ik betaal voor boekhouder ongv 300 euro per kwartaal :)

Voor website te maken heb ik shopify gebruikt, was best handig maar wel zeker tutorial kijken.
En voor verzendingen gebruik ik nu myparcel :)

Ivm website kijk ik altijd eens naar anderen hun website die gelijkaardige dingen doen ter inspiratie :p

@Solarpleure:
Moest denken aan een fotografe die ik ken, zij doet trouwfoto's en ook andere.
Hier is haar website https://thewildfoxcreatives.com/aanbod

Misschien kan je kijken naar soortgelijke dingen hoe zij hun website indelen en kijken wat je leuk/handig vind?