Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sterregoud
Berichten: 1879
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:52

tamary schreef:
Dorine92 schreef:
Ik kreeg een hele goede tip dat je in de Emiraten als Cubaan wel terecht zou kunnen om daar te werken, en dat de werkgever dan een visum moet regelen. Dus ik heb hem nu het telefoonnummer en de e-mailadressen van de Cubaanse ambassade in Abu Dhabi doorgestuurd. Die spreken wel Spaans dus dat zou hij zelf moeten kunnen. Wellicht kunnen zij hem verder helpen. Wil eerst eens zien of hij er zelf wel moeite voor wil doen. Want als hij niks oppakt, ga ik er ook geen moeite in steken.. hard misschien, maar ik ben ook niet van het fonds

Midden oosten is berucht qua werkomstandigheden, salarissen en het betalen er van. Slavernij is er voor de wet dan wel afgeschaft, in de praktijk is de behandeling al niets anders.


Emiraten lijkt me geen goede tip ! Inderdaad misbruik van werknemers, grenzend aan slavernij.
Dan nog liever arm in je eigen land.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 14:57

tamary schreef:
Dorine92 schreef:
Ik kreeg een hele goede tip dat je in de Emiraten als Cubaan wel terecht zou kunnen om daar te werken, en dat de werkgever dan een visum moet regelen. Dus ik heb hem nu het telefoonnummer en de e-mailadressen van de Cubaanse ambassade in Abu Dhabi doorgestuurd. Die spreken wel Spaans dus dat zou hij zelf moeten kunnen. Wellicht kunnen zij hem verder helpen. Wil eerst eens zien of hij er zelf wel moeite voor wil doen. Want als hij niks oppakt, ga ik er ook geen moeite in steken.. hard misschien, maar ik ben ook niet van het fonds

Midden oosten is berucht qua werkomstandigheden, salarissen en het betalen er van. Slavernij is er voor de wet dan wel afgeschaft, in de praktijk is de behandeling al niets anders.

Maar als Cubaan kun je er wel terecht en je krijg veel meer geld dan in Cuba. Dus wat dat betreft is het daar veel beter

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 14:58

josien_m_ schreef:
Wat wil je dan graag doen aan je gevoel van oneerlijkheid over hoe het leven verschillend kan zijn?

Ik wil er in ieder geval goed over nagedacht hebben over wat hem het meeste zou helpen, en ik wil mijn steentje bijdragen. Maar dan dus het liefst met kennis en moeite en niet zozeer structureel met geld

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 15:00

Anastasia24 schreef:
Ts geen tips maar heb het topic een beetje doorgelezen. Je bent erg goed bezig. :j hopelijk doet hij wat met de tips\het telefoonnummer dat je door hebt gegeven. Goed van je dat je ook op je grenzen blijft staan wbt geld geven en hij die er moeite in moet stoppen. Is soms best lastig. Hopelijk is er iets wat gedaan kan worden.

Ja ik hoop ook dat er een goede oplossing komt

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 15:02

sterregoud schreef:
tamary schreef:
Midden oosten is berucht qua werkomstandigheden, salarissen en het betalen er van. Slavernij is er voor de wet dan wel afgeschaft, in de praktijk is de behandeling al niets anders.


Emiraten lijkt me geen goede tip ! Inderdaad misbruik van werknemers, grenzend aan slavernij.
Dan nog liever arm in je eigen land.

Ik denk dat je niet helemaal doorhebt wat arm zijn in je eigen land betekent daar.
Zover ik lees krijg je minimaal 800 euro per maand in de Emiraten. En dat kun je als slavernij zien, maar in Cuba is dat heeeeeeeeeel veel geld.
Hij kan op veel plekken niet terecht. Zeker vanwege de oorlog met Rusland ook. Cuba en Rusland zijn matties hè...

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:05

Dorine92 schreef:
tamary schreef:
Midden oosten is berucht qua werkomstandigheden, salarissen en het betalen er van. Slavernij is er voor de wet dan wel afgeschaft, in de praktijk is de behandeling al niets anders.

Maar als Cubaan kun je er wel terecht en je krijg veel meer geld dan in Cuba. Dus wat dat betreft is het daar veel beter

Geen garantie qua betaald krijgen, geen garantie op veilige werkomstandigheden, paspoort ben je kwijt, bijkomende kosten van je salaris af nog wel eens. Je hebt er GEEN rechtsbescherming! en je bent er sec als niet landgenoot en niet moslim een wegwerpartikel, stuk/lastig/dood? gewoon volgende aan het werk zetten. Ook daar is een aardige yt beerput over en dan is hij als man nog beter af dan de "huishoudsters¨.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 15:22

tamary schreef:
Dorine92 schreef:
Maar als Cubaan kun je er wel terecht en je krijg veel meer geld dan in Cuba. Dus wat dat betreft is het daar veel beter

Geen garantie qua betaald krijgen, geen garantie op veilige werkomstandigheden, paspoort ben je kwijt, bijkomende kosten van je salaris af nog wel eens. Je hebt er GEEN rechtsbescherming! en je bent er sec als niet landgenoot en niet moslim een wegwerpartikel, stuk/lastig/dood? gewoon volgende aan het werk zetten. Ook daar is een aardige yt beerput over en dan is hij als man nog beter af dan de "huishoudsters¨.

Daarom de Cubaanse ambassade in Abu Dhabi bellen. Die weten wel wat wel en niet kan lijkt me

sterregoud
Berichten: 1879
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:42

@Dorine, en jij weet niet hoe het in de Emiraten is. Ik heb gelezen dat veel werknemers dood gingen door de hitte, geen pauze kregen etc.
Ik begrijp dat je wilt helpen, maar ik zou voorzichtig zijn met adviezen waar je de reikwijdte niet van kan overzien.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 15:56

sterregoud schreef:
@Dorine, en jij weet niet hoe het in de Emiraten is. Ik heb gelezen dat veel werknemers dood gingen door de hitte, geen pauze kregen etc.
Ik begrijp dat je wilt helpen, maar ik zou voorzichtig zijn met adviezen waar je de reikwijdte niet van kan overzien.

Ben er toevallig dit jaar nog geweest.
Maar ik heb hem heus niet aangeraden om daar in de bouw te gaan werken hoor... er zijn meer opties die niet gevaarlijk zijn

sterregoud
Berichten: 1879
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 16:02

Fijn dat je weet waar hij wel veilig kan gaan werken. Hopelijk lukt dat.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 16:04

Ik denk dat qua levenstandaard 800 euro in de Emiraten hetzelfde is als 80 euro in Cuba .
Zijn enige kans is zichzelf ontwikkelen en dat doen ze vaak niet, inderdaad , communistisch en dus wordt alles voor je beslist.
Wanneer je elke keer hetzelfde antwoord krijgt van hem, dus ja het zal wel , dan zou ik het contact op een heel laag pitje zetten of zelfs een poos helemaal niet reageren. Misschien dat dat iets uithaalt .

Furst
Berichten: 666
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 16:13

Ik wil echt niet dom overkomen, maar als deze persoon niets heeft.. Hoe hou je er dan contact mee? :') Internet kost geld, een laptop of telefoon ook. Ik weet natuurlijk niet meer uit je context, maar denk wel dat er al heel veel tips geweest zijn. Zoals er weer op vakantie gaan en daar geld uitgeven dan. Ik denk niet dat geld sturen een oplossing zal zijn. Op dat gebied vertrouw ik de mensen nu ook weer niet :=

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 16:19

BigOne schreef:
Ik denk dat qua levenstandaard 800 euro in de Emiraten hetzelfde is als 80 euro in Cuba .
Zijn enige kans is zichzelf ontwikkelen en dat doen ze vaak niet, inderdaad , communistisch en dus wordt alles voor je beslist.
Wanneer je elke keer hetzelfde antwoord krijgt van hem, dus ja het zal wel , dan zou ik het contact op een heel laag pitje zetten of zelfs een poos helemaal niet reageren. Misschien dat dat iets uithaalt .

Klopt maar je kunt natuurlijk ook een tijdje in de Emiraten werken en het geld meenemen naar Cuba. Of een leuk chickie scoren (toerist) in de Emiraten en dan naar haar land. Er zijn allerlei dingen die kunnen gebeuren maar niks doen gaat sws geen verandering brengen
Ik ga idd niet zijn handje vasthouden. Als hij niet wil... ja dan moet ie dat zelf weten maar dan wil ik ook niet :+

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 16:23

Furst schreef:
Ik wil echt niet dom overkomen, maar als deze persoon niets heeft.. Hoe hou je er dan contact mee? :') Internet kost geld, een laptop of telefoon ook. Ik weet natuurlijk niet meer uit je context, maar denk wel dat er al heel veel tips geweest zijn. Zoals er weer op vakantie gaan en daar geld uitgeven dan. Ik denk niet dat geld sturen een oplossing zal zijn. Op dat gebied vertrouw ik de mensen nu ook weer niet :=

Nee ik vertrouw dat ook voor geen meter. En wil daar eigenlijk niet aan beginnen omdat het zo uitzichtloos is allemaal.
Ik heb contact omdat hij uiteindelijk een telefoon heeft weten te regelen. Die had hij toen ik in Cuba was nog niet. Hij had wel Facebook maar daar kon hij niet op omdat hij geen telefoon had. Profielfoto was ook niet recent enz. Hij zei dat hij hoopte ooit weer een telefoon te kunnen kopen. Ze hebben daar Chinese troep. Veel mensen, hoe arm ook, hebben een telefoon.
Maanden later nam hij contact op. Toen het hem dus gelukt was een telefoon te kopen. Of misschien gekregen van iemand. Geen idee eigenlijk. Maar hij heeft er nu eentje.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:11

Dorine92 schreef:
BigOne schreef:
Ik denk dat qua levenstandaard 800 euro in de Emiraten hetzelfde is als 80 euro in Cuba .
Zijn enige kans is zichzelf ontwikkelen en dat doen ze vaak niet, inderdaad , communistisch en dus wordt alles voor je beslist.
Wanneer je elke keer hetzelfde antwoord krijgt van hem, dus ja het zal wel , dan zou ik het contact op een heel laag pitje zetten of zelfs een poos helemaal niet reageren. Misschien dat dat iets uithaalt .

Klopt maar je kunt natuurlijk ook een tijdje in de Emiraten werken en het geld meenemen naar Cuba. Of een leuk chickie scoren (toerist) in de Emiraten en dan naar haar land. Er zijn allerlei dingen die kunnen gebeuren maar niks doen gaat sws geen verandering brengen
Ik ga idd niet zijn handje vasthouden. Als hij niet wil... ja dan moet ie dat zelf weten maar dan wil ik ook niet :+

Hij had toch al een leuk chickie gescoord in Cuba ;)

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 18:14

janderegelaa schreef:
Dorine92 schreef:
Klopt maar je kunt natuurlijk ook een tijdje in de Emiraten werken en het geld meenemen naar Cuba. Of een leuk chickie scoren (toerist) in de Emiraten en dan naar haar land. Er zijn allerlei dingen die kunnen gebeuren maar niks doen gaat sws geen verandering brengen
Ik ga idd niet zijn handje vasthouden. Als hij niet wil... ja dan moet ie dat zelf weten maar dan wil ik ook niet :+

Hij had toch al een leuk chickie gescoord in Cuba ;)

Ehhh... nee? Waar maak je dat uit op?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:30

28 juli 19.39…

eilleen333

Berichten: 12846
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Vakantievriend uit Cuba heeft het zwaar... wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:40

En spullen sturen? Bv gereedschap voor houtbewerking, ik noem maar wat. En dan kan hij zelf spullen maken en die verkopen of zich als individu als klusjesman aanbieden.
Dat kost wel moeite, tijd en evt (online) opleiding, maar op die manier leert hij op eigen benen staan. Dat is altijd een beter alternatief dan sponsoren.
Geld geven of investeren heeft alleen zin als ze er iets mee gaan doen waardoor ze uiteindelijk zelf geld kunnen gaan genereren.
Ik ken Cuba totaal niet, maar is zoiets geen optie?

Divers

Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:05

tamary schreef:
Geen garantie qua betaald krijgen, geen garantie op veilige werkomstandigheden, paspoort ben je kwijt, bijkomende kosten van je salaris af nog wel eens. Je hebt er GEEN rechtsbescherming! en je bent er sec als niet landgenoot en niet moslim een wegwerpartikel, stuk/lastig/dood? gewoon volgende aan het werk zetten. Ook daar is een aardige yt beerput over en dan is hij als man nog beter af dan de "huishoudsters¨.


Woon jij daar?

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 20:07

janderegelaa schreef:
28 juli 19.39…

Misschien toch even terug naar school dan... cursusje begrijpend lezen. Er staat daar helemaal nergens dat hij mij “gescoord” zou hebben hoor...

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:12

Dorine92 schreef:
janderegelaa schreef:
28 juli 19.39…

Misschien toch even terug naar school dan... cursusje begrijpend lezen. Er staat daar helemaal nergens dat hij mij “gescoord” zou hebben hoor...


Sorry hoor, maar je blaast eerst hoog van de toren dat mannen je om de haverklap wel zien zitten (nou nou poe poe) en als je daarop gewezen wordt word je pinnig :')

Wat betreft het onderwerp: niet aan beginnen. Als je nu niks doet voel je je schuldig, als je nu wel iets doet en het eenmalig is of later stop zet voel je je weer schuldig. Mentaal steun bieden, lokale (!) goede doelen steunen en daar eindigt je invloedssfeer. Op naar de volgende verre reis waar je mensen kan ontmoeten, je hebt er genoeg gepland zo te lezen.

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 20:13

eilleen333 schreef:
En spullen sturen? Bv gereedschap voor houtbewerking, ik noem maar wat. En dan kan hij zelf spullen maken en die verkopen of zich als individu als klusjesman aanbieden.
Dat kost wel moeite, tijd en evt (online) opleiding, maar op die manier leert hij op eigen benen staan. Dat is altijd een beter alternatief dan sponsoren.
Geld geven of investeren heeft alleen zin als ze er iets mee gaan doen waardoor ze uiteindelijk zelf geld kunnen gaan genereren.
Ik ken Cuba totaal niet, maar is zoiets geen optie?

Nee is geen optie want er is niemand die geld heeft om iets van hem te kopen. De toeristen blijven weg want mensen die naar Cuba zijn geweest mogen Amerika niet zomaar meer in met het standaard visum (esta). En de locals hebben al helemaal geen geld. Dus ja..

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 20:15

VuurVleugels schreef:
Dorine92 schreef:
Misschien toch even terug naar school dan... cursusje begrijpend lezen. Er staat daar helemaal nergens dat hij mij “gescoord” zou hebben hoor...


Sorry hoor, maar je blaast eerst hoog van de toren dat mannen je om de haverklap wel zien zitten (nou nou poe poe)

Misschien kun je samen met janderegelaa naar de cursus begrijpend lezen :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:21

Dorine92 schreef:
VuurVleugels schreef:

Sorry hoor, maar je blaast eerst hoog van de toren dat mannen je om de haverklap wel zien zitten (nou nou poe poe)

Misschien kun je samen met janderegelaa naar de cursus begrijpend lezen :')


Misschien moet je je dan wat minder als Mata Hari kwalificeren. Dat hij jou wel “zag zitten” en de mannen in NL vaak ook hebben niets te maken met jouw onderwerp van dit topic. Tenzij hij toch wat meer was dan een toevallige passant… }>

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 20:25

janderegelaa schreef:
Dorine92 schreef:
Misschien kun je samen met janderegelaa naar de cursus begrijpend lezen :')


Misschien moet je je dan wat minder als Mata Hari kwalificeren. Dat hij jou wel “zag zitten” en de mannen in NL vaak ook hebben niets te maken met jouw onderwerp van dit topic. Tenzij hij toch wat meer was dan een toevallige passant… }>

Ik zeg daarmee alleen dat dit niks is dat achterdocht zou moeten wekken zoals dat door jou gesuggereerd werd. Wat ik probeerde te zeggen is dat als dat zelfs al in Nederland gebeurt, waar het halve land blank is en blauwe ogen heeft, dan is het gewoon echt niet raar dat hij, als Cubaan die sowieso al dol op blanke vrouwen met blauwe ogen zijn, me leuk vindt. En dan hoef je dus niet te gaan suggereren dat hij vrouwen om z’n vinger probeert te winden om er geld uit te trekken. Dat is wat ik ermee wil zeggen.
En daarnaast... een vrouw van begin 30 zonder kinderen is sowieso al wel iets waar een single man over na zou kunnen denken als goede optie toch? Dus ook daarmee zeg ik echt niet meteen dat ik de beste van de beste ben
Het is maar net wat je blijkbaar erg graag wilt lezen
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 30-07-23 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt