Zeg je er iets van als je iemand ziet stelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Zeg je er iets van als je iemand ziet stelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:34

Bvb in een supermarkt?

Bij onze AH staat altijd een bak naast de poortjes met druiven, netten mandarijnen en zulke dingen. Ik zie een jongeman er langs lopen, een grijp doen in die bak en zo richting uitgang beginnen te hollen. Ik merk heel droog op dat het de bedoeling is om af te rekenen en toen was het 'bemoei je met je eigen k*nkerleven'.
Toen maar even naar de servicebalie gelopen om het te melden. Medewerksters vonden het heel wat dat ik nog iets had gezegd tegen de persoon. De meeste mensen staan erbij en kijken ernaar uit angst voor agressie of scheldpartijen. Vond ik best wel stuitend... als ik zoiets zie gebeuren kan ik mijn grote mond niet dicht houden :o

Zeggen jullie er iets van als je een diefstal/ander illegaal gedrag ziet?

Boras

Re: Zeg je er iets van als je iemand ziet stelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:37

Ik meld het, maar ik ga zeker niet eerst die persoon aanspreken.
Ik blijf liever anoniem.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:39

Ik herinner me dat ik lang geleden in een boekhandel op het Centraal Station van Amsterdam stond, de tijd wat te doden in afwachting van de trein.
Ik zag een man boeken bekijken en af en toe pakte hij er één. Het werd een hele stapel. Ik dacht zóó die koopt veel boeken! Ik bladerde in een tijdschrift. Toen ik weer op keek zag ik hem net, met de hele stapel, de winkel uitlopen. Voor de kassa stond al een tijdje een hele rij mensen.
Het duurde even voordat ik me realiseerde dat hij echt niet had afgerekend.
Ik heb toen niets gezegd, het voelde een beetje suf en als mosterd na de maaltijd.
Ik weet niet wat ik nu zou doen. Ik denk dat het een beetje afhankelijk zal zijn van de situatie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:47

Ik denk dat ik mijn mond hou maar het wel meld bij een medewerker.

Veel te bang voor één klap op mijn kop.
Dat zijn mij een tros druiven bij wijze van spreken niet waard.

Maar stel: je ziet een jonge moeder baby melk stelen? Of een oude opa brood?

Ik weet niet of ik dan wat tegen de medewerker ga zeggen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:48

nee. ik zou er niets van zeggen.

bang voor een verkeerde reactie van de dief.. ik ben een schijtert en ga mijn leven niet op het spel zetten voor een netje mandarijnen

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:48

Bij eten niet. Mensen stelen niet voor de lol een netje mandarijnen, of een brood o.i.d.

Bij luxeproducten wel.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:54

Ik zou er wel wat van zeggen, maar dat is meestal dan vooral impulsief. Werk zelf bij een winkel en er wordt ongelofelijk veel gestolen. Bij ons zijn het vaak ook bendes uit het oostblok. Laatst kwam er ook 1 binnen die al paar keer wat gejat zou hebben. Ben ervoor gesprongen bij het naar buiten lopen. Tas gecheckt en jahoor vol Adidas schoenen.
Politie kwam wel, maar kan helaas vrij weinig doen.

Oh en laatst nog 1. Poortjes gingen af en ik stond stomtoevalig ernaast. Dus ik erachter aan. Man begint te sprinten, maar gooit wel zijn tas weg. Vol met dure merkspullen... Helaas dief dus weg, maar spullen terug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:55

Stoer dat je er wat van gezegd hebt! Ik zou dat ook niet durven :=

Het hoeven trouwens zeker geen arme mensen te zijn die eten stelen. Zat mensen schijnen het te doen om de kick. Kleptomanie komt best vaak voor. Daar heb ik echt geen medelijden mee als ze opgepakt worden :=

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:56

BaileyMix schreef:
Bij eten niet. Mensen stelen niet voor de lol een netje mandarijnen, of een brood o.i.d.

Bij luxeproducten wel.

Vind ik ook wel een ander verhaal. Bij ons stelen ze alleen de dure merkkleding... Uh je kunt ook een goedkoop setje stelen :( Plus vaak paar dezelfde schoenen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:56

Wij hadden laatst ook zoiets meegemaakt.

De viswinkel waar wij regelmatig komen zit aan een supermarkt vast. Ze hebben daar wat tafeltjes waar mensen hun broodjes zitten te eten en er staan een aantal koelvitrines met wat salades er in. Op zaterdag is het altijd stampvol mensen die in de rij staan om geholpen te worden en is het dus erg onoverzichtelijk.

Wij zitten daar aan een tafeltje ons broodje te eten. Een oudere mevrouw met winkelwagentje vol boodschappen staat bij de koeling de verschillende soorten salades en slaatjes te bekijken. Op gegeven moment gooit ze met een handig gebaar een zalmslaatje in haar boodschappentas :oo en loopt weg.

Wij keken elkaar eens aan, zeiden nog tegen elkaar 'zag jij daar wat ik ook zag' en waren eigenlijk alletwee veel te stomverbaasd om iets te zeggen. En vervolgens was het moment al weer voorbij om ook maar iets te doen of te zeggen.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:59

Als ik er de mogelijkheid voor heb probeer ik er wel wat van te zeggen of iig iemand te waarschuwen van het personeel.
Merk dat ik er sneller wat van zeg nu ik zelf in een winkel werk.

Echt bizar hoeveel er gejat wordt. Maar ook echt door allerlei typen mensen/groepen.
Soms gaat het zo snel of ongemerkt dat ik het soms eerst even moet verwerken wat er nou precies gebeurt is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:11

BaileyMix schreef:

Mijn oma jatte alles wat ze jatten kon. Had niets met financien te doen :+

Ik weet niet of ik zelf zo snel ben om iemand aan te spreken. Ik reageer vaak enorm traag als er iets gebeurd wat niet in het patroon past. Melden zou ik het wel, mits ik het ook echt zeker weet en het geen onhandig misverstand kan zijn.
Ik had laatst zelf nog een reeds eerder gekocht broodje in mijn tas terwijl ik in de winkel stond. Dat voelde enorm fout :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:18

Idd eten jatten hoeft niet te betekenen dat het financieel moet.
Maar liever geld elders aan besteden. Of de kick of vinden dat de jumbo toch genoeg verdient en al die onzin meer. Waar wij dan uiteindelijk voor betalen.

Vroeger zei ik het. Nu niet meer. Dat mes tussen de ribben niet waard. Meldt het wel bij het personeel.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:24

Sizzle schreef:
BaileyMix schreef:

Mijn oma jatte alles wat ze jatten kon. Had niets met financien te doen :+

Mijn loeder ook... Had geld zat en wipte zo in restaurants een karaf of wat anders in haar tas, want 'ze hebben er toch genoeg'. Oké mam, bedankt voor het goede voorbeeld. :+

Ik heb nu meestal mijn baby bij me en ben iets minder mondig geworden met zulke dingen. Melden bij personeel zou ik wel doen, maar een opmerking naar diegene zelf denk ik niet meer. Vroeger was ik wat stoerder. :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:36

Ja, mijn zaken niet of iemand er wel of niet het geld voor heeft. Ik ga in dat geval graag uit van het voordeel van de twijfel. Linksom of rechtsom niet iets waar ik me mee bemoei.

En inderdaad, ik ben ook wat minder mondig dan vroeger hoor. Er lopen zoveel gekken rond...

Vond ik trouwens vroeger bij bijbaantjes in de Kruidvat en IKEA ook al hoor. Voor €4 per uur ga ik geen mes tussen m'n ribben incasseren, veel plezier met je Paradontax :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:41

Bij een trosje druiven of mandarijnen niet. Zie ik iemand echt iets duurs stelen of iets met een grote impact voor de betrokkenen meld ik het wel. Of ik er op dat moment ook iets van zou zeggen hangt van de situatie af.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:46

Ik zou willen zeggen: ja. Maar toen ik het meemaakte was ik eigenlijk zo perplex dat ik niks heb gedaan... Nu was het wel in Frankrijk, misschien dat de taalbarrière toch wel een rol heeft gespeeld daarin. En de dader had door dat ik zag dat hij stal, dus dan durf je toch ook minder goed nog iets te zeggen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:48

Ik denk dat ik het niet zou durven. Ben daar veel te angstig voor. Wel zou ik het tegen het personeel zeggen. Dan hebben ze toch meteen een timestamp om de camerabeelden na te kijken en kunnen ze aangifte doen.

Wel altijd gedacht bij van die wegrenacties in films dat ik wel zo iemand zou zijn die in een drukke straat dan toch even pootje haakt zodat iemand gearresteerd kan worden. Maar of je dat echt doet en het überhaupt snel genoeg ziet.. Tja. :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:52

Nee, ik denk dat ik daar niets mee zou doen. Supermarkt sowieso niet, andere winkel misschien wel. Van andere mensen stelen vind ik dan weer een ander verhaal, maar ik ga er in elk geval niet mijn leven voor wagen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:00

Ik zie niet eens als bekenden naar me zwaaien, laat staan dat ik iemand die stelen :=

Of het moet inderdaad heel opvallend zijn. Weet niet of ik er wat van zeg. Geen zin in een klap voor m’n smoel. Dat lijkt zo overtrokken, maar er is zoveel agressie tegenwoordig.. Tja, dan liever de winst van de AH wat minder dan een hoop gedoe.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:04

Vroeger zou ik een grote mond op gezet hebben, tegenwoordig heb ik geleerd dat ik mij beter nergens meer mee kan bemoeien. :) Ik leef mijn leven en een ander moet zelf weten wat hij doet. Geldt voor alles, vroeger zou ik ook flink claxonneren in het verkeer wanneer iemand asociaal doet tegenwoordig doe ik maar gewoon alsof ik het niet zie.

Spreken is zilver zwijgen is goud!
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 25-07-23 17:12, in het totaal 2 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:06

Ts goed gedaan van je.

Ik zeg er iets van en bedenk dan later pas datik mij er beter niet mee had kunnen bemoeien.
Krat bier bewust onder je kar laten staan. Zeg ik hardop u vergeet uw kratje bier door te geven.

Ik zie niet zo vaak mensen spullen stelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:09

Tegenwoordig hoef je helemaal niet meer iets te grijpen en hard weg te hollen. Pak een zelfscanner en 'vergeet' gewoon je vlees, je kaas of je wijn te scannen. Pakkans is zeer gering...
Schijnt de spuigaten uit te lopen, maar ja, voordat het jaarsalaris van een cassiere gegapt is, moet er kennelijk heel wat 'per ongeluk expres vergeten zijn'...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:36

Echt 0 empathie voor de Albert Heijn hahaha sorry. Overigens ook niet voor een opgefokte gast die zo'n reactie klaar heeft liggen. Maar ik ga een giga concern met recordwinsten, die profiteert van de inflatie maar hun eigen mensen vaak niet eens fatsoenlijk betaalt, echt niet helpen om boeven te vangen. Zeker niet als ik daarmee een medewerker opscheep met zo'n banketstaaf. Die krijgen al genoeg huftergedrag voor hun kiezen met het strengere zelfscan beleid nu. Lekker laten lopen, geniet van je mandarijntjes. Byeeeee

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:39

Jullie denken de ah of jumbo minder winst maken?

Dat betalen wij braaf hoor.