Facebook Marketplace en ophaaldiensten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Facebook Marketplace en ophaaldiensten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 22:05

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn het pogingen tot oplichting of ben ik te argwanend?

Als ik iets op Facebook Marketplace adverteer, krijg ik alleen maar reacties van mensen die niet zelf kunnen komen en een pakketdienst willen sturen om het artikel te laten ophalen. Betaling zou dan ook door de ophaler gebeuren.

De eerste keer wilde iemand een wasmachine op deze manier kopen, nu gaat het om een kledingstuk. Er wordt niet onderhandeld door de potentiële koper, geen vragen gesteld, alleen gestuurd dat ze het willen en een koerier willen sturen.

Ik vertrouw het voor geen meter, dus sla het af. Maar de betreffende koeriersdiensten (waar ik nog nooit van gehoord had) bestaan wel.

Is mijn inschatting juist dat dit niet in de haak is, of is dit gebruikelijk voor Marketplace?

MarlindeRooz

Re: Facebook Marketplace en ophaaldiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:05

Dit is inderdaad oplichting. :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:06

Je inschatting is juist, dat is oplichting

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:19

Wij bieden onze daktent te huur aan via Marketplace. Toen was er ook eens iemand die hem wilde laten ophalen door zo'n dienst. Ik heb wel lol gehad met dat gesprek, tot hij mij blokkeerde :))

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:20

Ja,oplichting. Ik had meerdere dingen te koop waaronder een dekje. In de titel had ik “gold” staan. Ongelooflijk hoeveel reacties ik heb gehad. Hoe bot ik ook deed, ze reageren nergens op en stoppen pas met berichtjes als je zegt dat het over gaat. Bloed irritant!

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:21

Laatst bijgewerkt door Marleen_L op 18-07-23 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:21

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:28

Oplichting.
Ik stuur dat soort lieden een marktplaats betaalverzoek of adres van een politiebureau of tbs kliniek met de mededeling dat ik wel thuis ben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:31

Haha, als je een paar berichten met zo’n figuren wisselt wordt al heel snel duidelijk dat het oplichting is :j
Ik vind het altijd leuk om ze even bezig te houden.
Ze willen dat je je naam en adres opgeeft, dat is bij mij altijd A. Gent met het adres van het politiebureau.. soms worden ze wakker als ik een mailadres opgeef als ‘flikkerop@metjescam.nl’ en soms gaan ze dan heel serieus verder :')
Ik heb er wel eens een gehad die helemaal kwaad werd, briljant _O- Maar meestal blokken ze je gewoon haha.

Dit was een mooie, ik heb zo gelachen :')
Zal hem wel maar in een spoiler zetten voor grove taal haha
Spoiler:
Afbeelding

Viel me op dat die oplichters gewoon met standaard formulieren/antwoorden werken dus.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 23:29

Bedankt voor jullie reacties. Dan ga ik deze oplichter ook maar weer afpoeieren.