Ervaringen met druppelsystemen tuin gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Ervaringen met druppelsystemen tuin gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 11:05

We zijn druk bezig met onze tuin aan te leggen.

We hebben nu al een hele mooie border met planten.
Lang en ondiep en begint net naast de buitenkraan dus lijkt me ideaal om daar iets van een druppelsysteem in aan te leggen.
Maar zie nu al door de bomen t bos niet meer.
Iemand goede ervaringen met bepaalde merken of juist niet?
We hadden vorig jaar in de voortuin een slang van de action die aan alle kanten poreus was zeg maar. Maar de brak op heel veel plekken door en geeft lang niet overal even veel water.
Ik ben dus echt opzoek naar een systeem wat gelijkmatig water heeft.
Gardena heeft uiteraard zoiets maar betaal je meteen de hoofdprijs.

Iemand tips?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:38

Wij hebben er een van Lidl of Aldi, inclusief een digitale timer, voor in de tuinkas. Die gaat 's morgens en 's avonds een half uur aan, en druppelt mooi gelijkmatig over de hele lengte. Scheelt enorm veel gedoe, en oa de tomaten vinden het erg fijn om alleen van onderaf bewaterd te worden, dus echt ideaal.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-07-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Re: Ervaringen met druppelsystemen tuin gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:51

Ik heb er 1 via bol.com en hij werkt ideaal vind ik. Ziet er precies hetzelfde uit als de gardena, maar een stuk goedkoper. Overal ook gelijkmatig water, als hij goed ligt. Toen er een te groot hoogteverschil in zat liep het water niet tot het einde,maar kleine aanpassing en alles wordt netjes nat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:22

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 14:12

MyWishMax schreef:
Ik heb er 1 via bol.com en hij werkt ideaal vind ik. Ziet er precies hetzelfde uit als de gardena, maar een stuk goedkoper. Overal ook gelijkmatig water, als hij goed ligt. Toen er een te groot hoogteverschil in zat liep het water niet tot het einde,maar kleine aanpassing en alles wordt netjes nat.

weet je toevallig ook nog wel merk?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:40

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:08

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 19:17

Dat is beide het soort slang dat we vorig jaar bij de action hadden gekocht.
Dat was na een zomer in de zon helemaal opgedroogd (ondanks elke avond uur aan) en brak aan alle kanten.

Is dat bij "betere" merken niet zo?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:28

Mijn ouders en broer hebben hem al een jaar liggen en niks aan de hand. Ik heb hem gedeeltelijk onder houtsnippers liggen, dat houdt extra vocht vast dus hij ligt niet echt in de zon.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:01

x_Anne_x schreef:
Dat is beide het soort slang dat we vorig jaar bij de action hadden gekocht.
Dat was na een zomer in de zon helemaal opgedroogd (ondanks elke avond uur aan) en brak aan alle kanten.

Is dat bij "betere" merken niet zo?

Ik heb die van de Welkoop al meerdere jaren liggen, buren van ons al zeker een jaar of 6 en niets aan de hand. Vaak is goedkoop wel duurkoop.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:18

Hier zijn wij ook met de tuin bezig. De tuinman raadde het ons eigenlijk af, zeker voor de borders. Hij is van mening dat als de planten eenmaal goed aan gegaan zijn, ze het prima redden in de volle grond zonder waterslang. Het is dan alleen voor het eerste jaar. Wij zien er daarom voor in de borders dan ook vanaf. Voor het gras zijn we nog aan het kijken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:26

Wij hebben ooit de goedkope gehad, zelfde ervaring als jullie, na een jaar (en dat lag niet allemaal vol in de zon zelfs) gaten op plekken waar je ze niet wou hebben zeg maar.

Er ligt nu een dure en dat is top, die ligt er al een aantal jaren en werkt goed.

Wij sproeien normaal alles (borders en gras) maar hebben een stukje tussen het terras en de oprit welke niet te sproeien is (smal) dus die krijgt met de druppelslang water als we de rest sproeien. Staan wel planten/struiken in die niet veel water nodig zijn. Want je moet relatief lang hem aan hebben voor hetzelfde effect als sproeien.

Egnie, water heeft meer belang bij 1 of 2x per week goed lang en relatief veel water, dus sproeien, dan dagelijks druppelen zeg maar. Daar krijg je luchtwortels van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:48

Met de zomers of vooral de droogte van afgelopen jaren vonden mijn planten het toch niet zo tof zonder water. Dit jaar met de druppelslang doet alles het vele malen beter. Ik zet het ook niet elke dag aan, maar zoals marlies zegt 1 of 2 keer per week. En de planten zijn al jaren oud, nieuwe planten hadden hier altijd veel meer water nodig anders overleefden ze het al niet.

Het zal ook afhankelijk zijn van grond waar je op zit, ligplaats en planten.

En persoonlijk kan ik niet sproeien, dus is dit een goed alternatief

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:08

Niet elke plant vind het prettig om van bovenaf water te krijgen, die doen het weer beter met een druppelslang. Ik heb van onze oude buurman geleerd dat je beter 1x per week langdurig kunt sproeien dan elke keer een beetje. Met dat beetje bevochtig je amper de aarde waardoor de wortels idd niet diep gaan zitten van de planten of je grasmat. Door de boel goed nat te maken dringt het water beter de diepte in en gaan de wortels ook mee de diepte in.