ik hoop dat jullie tips hebben, want ik ben er wel ongeveer klaar mee haha.
Wij hebben ons nieuw zwembad afgelopen mei opgezet. Bestway pro steel, inhoud 4678l, 305x76cm (rond).
En ik sukkel echt ont-zet-tend met de pomp, nog nooit meegemaakt.
Ik heb eerder zwembaden gehad en heb die altijd kraakhelder kunnen houden.
Nu dus niet. En het ligt volgens mij gewoon echt aan de bijgeleverde pomp, is die niet krachtig genoeg. Als ik vergelijk met de pompen van mijn ouders, pist iemand met nierstenen harder dan mijn pomp

Ik heb voor de zekerheid (je weet maar nooit haha) alles een keer omgedraaid, om te kijken of ik A en B niet omgewisseld had - maar nee dus. 2 jaar geleden had ik dit per ongeluk omgedraaid (ander zwembad), dat is nu dus niet het geval.
Volgens mij is die pomp gewoon niet sterk genoeg. Ik quote even: filterpomp met een capaciteit van 1,2 m³/u.
Ik heb hier nog andere pompen liggen - exact dezelfde, en een iets grotere van mijn vorige zwembad. Dat zwembad had een inhoud van 1942l, heb ik net gegoogled.
Die pompen doen ook niet wat ze moeten doen bij dit zwembad. Bij het vorige zwembad werkte de pomp wel naar behoren, maarja, dat was qua inhoud dus een stuk kleiner.
De filter is super schoon. Mijn zwembad echter niet - vandaar dat ik denk dat het ding gewoon echt niet krachtig genoeg is. Mijn mama heeft een iets grotere pomp (zoals mijn vorige pomp), die werkt als een tierelier - maar haar zwembad is qua inhoud nog niet de helft van het mijne.
Ik heb zonet een laatste poging gedaan - ontluchten, alles omdraaien, alles opnieuw omdraaien, met de handleiding erbij. Nope. Hij trekt amper water, en spuwt ook amper water terug uit in het zwembad. Bij de ontluchting komt er geen druppel water uit de pomp, wat wel zou moeten. Ik heb de darmen meermaals verlegd, opgehoogd ed om de lucht eruit te krijgen/houden, ik heb de pomp verhoogd, ... You name it - I've tried it.
Ik heb geen skimmer, wel chloorvlotters, schepnet, waterstofzuiger ed. De bodem en zijwand zijn vettiger dan een frituurpan - en ik heb deze ondertussen al meerdere malen schoongemaakt. Ik heb ook een vloeibaar vlokkenmiddel. Mijn water is niet 100% helder, naar mijn mening.
Ik heb uit pure miserie zonet een zandfilterpomp besteld. Want volgens mij is de bijgeleverde pomp voor dit zwembad gewoon echt niet krachtig genoeg.
Heeft iemand nog tips? Ervaring? Ben ik de enige die dit voorheeft, ligt het aan mij, of is de pomp gewoon echt niet krachtig genoeg voor dit zwembad/deze inhoud?
Even foto van Bol gejat, het gaat om dit zwembad met ieniemieniepomp: