Staan of zitten op de tribune?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:51

Ik heb tot nu toe alleen maar concerten meegemaakt waarbij iedereen massaal ging staan. Ik vind het dan wel weer prettig om als ik het niet meer volhoud te kunnen zitten omdat ik een stoel achter me heb. Voor mij eigenlijk ideaal, want ik kan beide niet voor lange tijd achter elkaar.

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Staan of zitten op de tribune?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:00

In principe zitten. Bij de vrienden van Amstel zat echt niemand. Bij lady Gaga werd gevraagd om te gaan staan :D en bij Anouk zat bijna iedereen behalve de 3 mensen voor ons :+

rien10
Berichten: 14782
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:15

En dan zijn ze dus allemaal aso.
Op een zit plek zit je.

superpony schreef:
Lekker snel oordelen............zo makkelijk. Dan maar aso.

Ten eerste staat er duidelijk dat het verschilt waar je bent en wat de situatie is. Daarop passen mensen zich aan.

Het ene concert is echt het andere niet!!

Als je als enige gaat staan en mensen hebben er last van. DAN is het misschien aso. Maar als mensen allemaal gaan staan en vrolijk staan te dansen, heeft echt niemand er last van en sta je er ALLEMAAL met hetzelfde idee.

Heb zelf genoeg fysieke beperkingen en vaak op een rolstoel plek gezeten en of gestaan. Als je het echt niet kan volhouden, zijn die plekken er gewoon.

ipv dat mensen hier en op andere plekken elkaar weer stoer vanachter een schermpje gaan lopen afzeiken, zou het beter zijn als organisaties van concerten hier iets mee doen en erop inhaken dat je in bepaalde vakken echt alleen maar mag zitten. Ze weten gewoon dat er te weinig sta plekken zijn en het grootste deel bij bepaalde concerten gaat staan bij de zitplekken.
Maak aparte vakken waar het echt niet gewenst is en je bent klaar. Voelen de slechte mensen, maar ook zeker de allerbraafsten zich vast weer beter.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 16:22

superpony schreef:
Lekker snel oordelen............zo makkelijk. Dan maar aso.

Ten eerste staat er duidelijk dat het verschilt waar je bent en wat de situatie is. Daarop passen mensen zich aan.

Het ene concert is echt het andere niet!!

Als je als enige gaat staan en mensen hebben er last van. DAN is het misschien aso. Maar als mensen allemaal gaan staan en vrolijk staan te dansen, heeft echt niemand er last van en sta je er ALLEMAAL met hetzelfde idee.

Heb zelf genoeg fysieke beperkingen en vaak op een rolstoel plek gezeten en of gestaan. Als je het echt niet kan volhouden, zijn die plekken er gewoon.

ipv dat mensen hier en op andere plekken elkaar weer stoer vanachter een schermpje gaan lopen afzeiken, zou het beter zijn als organisaties van concerten hier iets mee doen en erop inhaken dat je in bepaalde vakken echt alleen maar mag zitten. Ze weten gewoon dat er te weinig sta plekken zijn en het grootste deel bij bepaalde concerten gaat staan bij de zitplekken.
Maak aparte vakken waar het echt niet gewenst is en je bent klaar. Voelen de slechte mensen, maar ook zeker de allerbraafsten zich vast weer beter.


Een zitplek is gewoon een zitplek. Waarom moet het dan voor sommige mensen nog speciaal benoemd worden? Zo jammer.

En de toon maakt de muziek. :D

melody7

Berichten: 13694
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:41

Ik zag deze discussie al voorbij komen en was heel verbaasd dat kennelijk veel mensen vinden dat je niet mag staan, ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht.

Ik koop zitplaatsen omdat ik niet lang kan staan, dus bij concerten waar iedereen gaat staan ben ik de sjaak en is het dus kiezen uit niks zien of heel veel pijn hebben. Ik ging er altijd vanuit dat dat mijn probleem is, maar eigenlijk is het inderdaad niet netjes om iedereen achter je min of meer te dwingen om te gaan staan.

Ik heb ook wel eens de overtreffende trap meegemaakt. Iemand die vooraan op het rolstoelpodium met een groot bord ging zitten zwaaien, wie bedenkt nou zoiets? := Niemand achter haar kon nog wat zien, gelukkig was het 'maar' een paar nummers, maar dat vond ik zo asociaal. Ook een keer mensen die vast op de schuine loopplank van het rolstoelpodium gingen staan bij de laatste drie nummers, maar die loopplank lag aan de voorkant van dat podium dus zij blokkeerden ook het volledige zicht. Het is soms zo rot om afhankelijk te zijn van het gedrag van anderen..

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Staan of zitten op de tribune?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 16:51

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het maar 1 keer echt heb meegemaakt en dat waren echt vervelende mensen, die zijn de zaal uitgezet omdat er meer mensen last van ze hadden. Verder eigenlijk altijd zitters op de zitplaatsen. Soms wel een enthousiasteling die een liedje meedoet maar dat vind ik niet zo hinderlijk, dat vind ik toch anders dan gewoon echt staan.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Staan of zitten op de tribune?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 17:01

Ik vind het best grappig dat mensen hier vinden dat organisaties dan maar bepaalde vakken aan moeten duiden als zitten-zit plekken. Dat hebben ze al gedaan, daarom staan er stoelen in...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102125
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 17:42

Toen ik nog naar concerten ging ik toch alleen maar naar concerten met alleen zitplekken. Ik kan toch niet lang staan en het soort muziek dat ik leuk vind had alleen maar zitplekken. Ik ging graag naar Celtic Women en ja, die hebben altijd alleen zitplekken. Perfect voor mij. :D Dus niemand ging ook staan. Behalve bij het slotlied natuurlijk.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:09

Vjestagirl schreef:
Ik vind het best grappig dat mensen hier vinden dat organisaties dan maar bepaalde vakken aan moeten duiden als zitten-zit plekken. Dat hebben ze al gedaan, daarom staan er stoelen in...


Ja superlogisch. We gaan zitplekken maken waar je mag zitten :j en zitplekken waar je eigenlijk gewoob moet staan.
Zullen we dan ook staplekken maken waar je eigenlijk moer zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:12

Kan per concert erg verschillend zijn, soms grootste deel staan omdat iedereen staat en gewoon af en toe gaan zitten tijdens een rustig nummer.

Herinner me inderdaad een concert van the Cure, was een ware marathon meer dan 3,5 uur muziek, pauze niet gerekend. Toen werd zitten en staan voortdurend afgewisseld door iedereen.

Enkele keren Metallica gezien, 1x bleven de meeste mensen zitten, andere keren stond iedereen recht. Denk dat de staanplekken uitverkocht waren, zat overvol.

Maar inderdaad zat concerten waar iedereen netjes blijft zitten.

Denk dat je automatisch meegaat in de flow van de menigte :)

En als je tijdens jouw lievelingsnummer als enige uit je dak wil gaan zou ik dat niet kwalijk nemen denk ik :) duurt het te lang kun je er altijd wat van zeggen.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:13

Ik denk niet dat je automatisch mee gaat met de flow maar dat je wel moet wil je niet alleen je voorganger zijn/haar kont de hele show zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:59

Ligt er aan welke kont natuurlijk <<)

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Staan of zitten op de tribune?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:00

Haha. Ja dat is waar :9k

Supervixen

Berichten: 12930
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:23

Bij heel veel concerten waar ik kaarten voor ging kopen kon ik geen sta plaats te pakken krijgen. Te snel uitverkocht. Ik sta het liefst, maar ja, soms moet ik genoegen nemen met een zitplek.

Ik ga dan het liefst staan, maar alleen als de mensen om mij heen ook mee gaan staan en ik dus niemand tot last ben. Heb meerdere concerten meegemaakt waar zo goed als alle mensen op de tribunes ook stonden en uit hun dak gingen. Bij Pearl Jam, Soad en the Prodigy bijvoorbeeld. Heerlijk vind ik dat.
Helaas ook concerten waarbij iedereen bleef zitten en dan blijf ik ook zitten.

Toen ik naar Tool ging in het ziggo, waren er alleen maar zitplaatsen. Ik zat op de vierde rij vanaf het podium. Maar na een paar nummers werden we door de zanger aangesproken. Hij vroeg waarom in godsnaam iedereen zat bij een rockconcert, terwijl hij op zijn 58e de hele avond moest staan. Tja, toen wist iedereen niet hoe snel ze moesten opstaan :+

Het verschilt dus per concert.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 06-07-23 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Risxx

Berichten: 153
Geregistreerd: 24-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:23

2 weken geleden stond iedereen gewoon in de arena, was geweldig sfeervol en lekker dansen :) ik snap het dat het vervelend is als je niet kan staan maar ik vind een hele zaal/arena die de hele tijd blijft zitten altijd erg sfeerloos en saai..

Supervixen

Berichten: 12930
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Staan of zitten op de tribune?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:24

Yep ik ook. Retesaai.

Daantjuh88

Berichten: 1737
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:33

Bij bruce springsteen hadden we zitplaatsen. 3 uur staan had ik trouwens ook niet volgehouden, maar op een gegeven moment ging iedereen staan. Dan ga je toch automatisch ook staan.

Wij hadden dus wat dames naast ons zitten die helemaal los gingen wat betreft zingen/dansen/wild met armen en benen zwaaien, :') zittend op de stoel. Was blij dat ik daar niet strak naast zat, begon op een gegeven moment wel irritant te worden...

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:35

Ik kan niet lang staan, dus kies bewust voor een zitplaats. En ja ik heb wel eens wat gezegd toen iemand voor mijn neus langer dan 1 nummer bleef staan. Diegene was diep beledigd, maar bleef daarna braaf zitten :')
Erg fijn, want toen kon ik ook gewoon genieten van het concert. Dan maar saai… Ik wou dat ik het kon zo lang staan, dan kon ik ook eens naar een festival maar helaas zit dat er niet in.

Rinkex

Berichten: 1505
Geregistreerd: 03-09-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:37

De laaste keer dat ik 'zitplaatsen' had, was voor Harry Styles in Antwerpen. Weinig gezeten die avond, maar ik zat ook op de vloer, recht voor z'n neus, dan ga ik niet zitten. :+

Ik kies daarom normaal ook voor staanplaatsen, weet niet wat ik met mezelf moet als ik moet blijven zitten. _O-

Hoewel, bij shows zoals Harry staat iedereen sowieso dan vind ik het minder erg. :o

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:38

En bedankt Supervixen en co

Ook ik ben iemand die niet de hele avond kan staan, en voor wie nu al tot 2 keer toe een concert verkloot is omdat een groepje van 2 a 3 personen voor me het ok vond om de hele avond te staan dansen, zelfs nadat ik ze er op aangesproken had, dat door het feit dat zij stonden ík en behoorlijk wat mensen met mij dus geen donder konden zien. Gewoon aanvankelijk domweg mijn verzoek negeren, domweg blijven dansen. Zelden zo pissig geweest. En dan red ik het uiteindelijk wel door gewoon domweg iemand grof aan te spreken, maar ook dat verkloot het feestje natuurlijk een beetje. Dat wil ik niet hoeven doen.

En dan kan de hele wereld het saai vinden om tijdens een concert te moeten zitten, maar dan is het helder he: Staanplaatsen kopen óf wegblijven. Wat het feit dat JIJ iets saai vind, geeft je natuurlijk niet het recht om de avond van de ander te verpesten.
Laatst bijgewerkt door Punz op 06-07-23 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus
Berichten: 3305
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:40

Ik snap oprecht de reactie van sommige mensen niet die er nooit over na hebben gedacht dat je zit op een zitplaats. Mensen die dan vinden dat anderen maar tolerant naar hen moeten zijn als ze willen staan, want ze hadden eigenlijk liever een staanplaats….. %) . Echt, whut?! Zo werkt tolerantie niet in mijn ogen.
Ik ga weinig naar een concert. Als ik ga pak ik expres een zitplaats. Dan doe ik echt niet moeilijk als er even mensen gaan staan en dansen, maar niet het hele concert. De hele tijd staan, omdat JIJ dat wil en ok vindt, dat maakt het dus niet ok.
Hier vindt de meerderheid dat gelukkig ook. Op Facebook heb ik de reacties ook gelezen en ik schrok van de hoeveelheid mensen die zich dus niks van het concept zitplaats aantrekken en vanuit een ikke ikke mentaliteit alleen aan zichzelf denken. En dan komen de Gerda en Karen-opmerkingen veelvuldig voorbij. Ook zo’n irritant gegeven. Maar goed, een beetje met elkaar meedenken is tegenwoordig ( of altijd al, I don’t know) ERRUG ingewikkeld blijkbaar.
Er loopt ook zo’n draadje over muziek op standje blast op het strand. Dat is ook zo’n ding waarbij er erg weinig ruimte is voor de mening van een ander.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:43

ikkedus schreef:
Ik snap oprecht de reactie van sommige mensen niet die er nooit over na hebben gedacht dat je zit op een zitplaats. Mensen die dan vinden dat anderen maar tolerant naar hen moeten zijn als ze willen staan, want ze hadden eigenlijk liever een staanplaats….. %) . Echt, whut?! Zo werkt tolerantie niet in mijn ogen.
Ik ga weinig naar een concert. Als ik ga pak ik expres een zitplaats. Dan doe ik echt niet moeilijk als er even mensen gaan staan en dansen, maar niet het hele concert. De hele tijd staan, omdat JIJ dat wil en ok vindt, dat maakt het dus niet ok.


Oh, maar zo werken bijvoorbeeld treinen ook volgens mensen. Die het logisch vinden dat ze zitten te praten in de stiltecoupé, want in de andere coupés waren geen plaatsen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:53

Er is sowieso veel egoïsme in de maatschappij, dat is niet enkel op concerten zo :) men houdt nog maar weinig rekening met zijn medemens. Althans toch minder dan in de vorige eeuw.

Supervixen

Berichten: 12930
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:55

Punz ik zeg toch dat ik alleen ga staan als iedereen om mij heen ook gaat staan?
Ik wil verder niemand tot last zijn. En als mensen achter mij zitten, of ik zie dat mensen er last van zouden kunnen krijgen of hebben, blijf ik ook zitten, al baal ik daar dan van.
Maar goed dat is blijkbaar een unpopular opinion hier.

ikkedus
Berichten: 3305
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:57

Vjestagirl schreef:
ikkedus schreef:
Ik snap oprecht de reactie van sommige mensen niet die er nooit over na hebben gedacht dat je zit op een zitplaats. Mensen die dan vinden dat anderen maar tolerant naar hen moeten zijn als ze willen staan, want ze hadden eigenlijk liever een staanplaats….. %) . Echt, whut?! Zo werkt tolerantie niet in mijn ogen.
Ik ga weinig naar een concert. Als ik ga pak ik expres een zitplaats. Dan doe ik echt niet moeilijk als er even mensen gaan staan en dansen, maar niet het hele concert. De hele tijd staan, omdat JIJ dat wil en ok vindt, dat maakt het dus niet ok.


Oh, maar zo werken bijvoorbeeld treinen ook volgens mensen. Die het logisch vinden dat ze zitten te praten in de stiltecoupé, want in de andere coupés waren geen plaatsen meer.


En ook dat vind ik erg irritant. Maar goed, koptelefoon op een tolereren maar weer. In de spits dan. Niet als het rustig is, dan zeg ik wel wat van. Met zowat gevaar voor mijn leven, want stel je toch eens voor dat er iemand wat van zegt als je je niet aan de regels houdt.