Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Wat voor proefprojecten zitten er in de planning in jouw buurt? Hier willen ze met biogas gaan werken bv. Dan heeft van het gas af minder zin/noodzaak.
Isolatie is inderdaad stap 1, naast je ramen zou ik willen weten in wat voor staat die jaren 90 isolatie nu is.
Tucktuck schreef:TS wat ben je goed bezig om hierover na te denken.
Ons huis is welliswaar wat ouder maar de volgorde die hier is aangehouden was, spouwmuur isolatie, kunstof kozijnen, en deuren met HR++ ramen. En dakisolatie ( hoewel dit is toen niet super geweest dus gaan we in september overnieuw doen). De grote ramenpartijen hebben hier trippel glas. En dat is echt super! Ik ben een kouklkeum en voelde geen koudebrug ervan.
We hebben zonnepanelen laten leggen zo'n 5 jaar geleden. Die gaan we in september vervangen voor een indak zonnenpaneel systeem.
En in september/ oktober wordt een grondwarmte pomp geplaatst. Hiermee kunnen we via de vloerverwarming zowel verwarmen als koelen. Maar daar zitten dan geloof ik ook wat haken en ogen aan met de buisdikte. Onze voorkeur was een grondwarmte pomp omdat we dan volledig van het gas af kunnen.
Hier komt de warmtepomp dus na alle isolatie werkzaamheden. Het advies vanuit de installateur was dat ook. Anders werkt het niet optimaal en is er de kans dat het niet genoeg kan verwarmen.