Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bellex schreef:Vergeten te vermelden sorry!
We hebben al een second en third opinion gehad voordat de derde dus eindelijk doorhad waarom hij steeds in storing gaat. Deze gaf ook aan dat we de temperatuur echt niet onder de 50 moeten zetten (waar hij op staat) omdat dat voor onze ketel niet bevorderlijk is.
In een koude periode die opwarmtijd is inderdaad normaal, maar dit was in oktober toen het nog helemaal niet koud was.
Ons verbruik over sept 2021-april 2022 was voor enkel en alleen verwarmen beneden 1180m3 (50m2), hiermee hield hij het huis op 20 graden dag en nacht
Sept 2022-april 2023 was het verbruik voor enkel en alleen verwarmen beneden 450m3, hiermee hield hij gedurende de nacht de temperatuur op 18.5 (in verband met oudere zieke hond), van 07.30-22.00 hield de airco de woning warmer en hoefde hij niks te doen. Hierbij in de gaten gehouden of hij niet 's avonds ineens heel hard moest werken en veel verbruikte, dit was niet het geval. Was een heel stabiel gebruik gedurende de nacht
Verbruik vorige bewoonster om de hele woning op 22 te houden (150m2) dag en nacht, maar met radiatoren in plaats van vloerverwarming: 850m3 per jaar
Ik wil dus echt iemand die dit aanpakt, ik wil hier zelf niet meer mee bezig. Heb me er genoeg in verdiept en mee bezig geweest, ik ben er zat van en wil het uitbesteden.
Sizzle schreef:Wat een bijzondere uitspraak?
Waarom is dat niet goed voor de ketel? Ik neem aan dat hij wel gewoon een legionella beveiliging heeft waarbij hij af en toe even heet wordt..
Bellex schreef:@Sizzle: Dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Hij heeft het wel uitgelegd, maar eerlijk gezegd heb ik alleen onthouden dat ik hem dus niet te laag mocht zettenWel staat het tapwater op 60 graden en daardoor geen risico op legionella
@Nico: Bij het kruipluik geen gaten, deze hebben we vervangen voor een geïsoleerd luik omdat de vorige de geest had gegeven. De rest van je bericht snap ik heel eerlijk vrij weinig van, behalve dat jij zegt dat dit dus geen heel apart verbruik is? Het lijkt mij zo verschrikkelijk veel juist doordat we ruim 300m3 meer verbruiken per jaar met enkel de benedenverdieping verwarmen tov de hele woning nog 2 graden warmer. Maar dat valt dus mee?
@Manic: Er is geen bypass gedaan nee, installateur van de ketel vond dat niet noodzakelijk. Laten we het erop houden dat die na een gas- en waterlek ook niet welkom meer was en ik dus zijn kundigheid betwijfel.
Er stond inderdaad een warmhoudfunctie op, die heb ik vrij snel uitgeschakeld en de ketel op ecomodus gezet. Dat scheelde inderdaad veel
De airco doet de hoofdverwarming inderdaad overdag, dus heb scherp gekeken of hij niet in de nacht meer moet werken, maar verbruik gedurende de nacht wat lager dan verbruik gedurende de nacht in het jaar dat we de airco niet gebruikten (ook logisch, immers lagere temperatuur). We hebben 2x geëxperimenteerd met het naar beneden kunnen doen van de temperatuur, maar was snel genoeg duidelijk dat dit véél meer verbruikt en direct mee gestopt
@Brainless & MavanTos: Woning komt uit 1976, volledig voorzien van HR++ glas. Vloerisolatie dan dus, weinig spouwisolatie, wat met een hoekwoning met muur van 12 meter op slagregenkant niet ideaal is. Dit willen we ooit nog wel aanpakken, maar door de bouw van de woning gaat dat een kostenpost van rond de 75k worden omdat de volledige gevelbeplating eraf zal moeten om ook daarachter te isoleren en dan door kunststof moet worden vervangen. Hebben meerdere bedrijven langs gehad voor enkel spouwmuurisolatie maar die waren unaniem in hun advies het niet te doen tot de rest ook aangepakt kon worden. Goede natuurlijke en mechanische ventilatie aanwezig en de woning wordt goed doorgelucht.
Ik zal in ieder geval de ketel zijn temperatuur eens wat verder gaan verlagen nog om te zien hoe dat gaat!
Hopelijk heb ik alle vragen zo voldoende beantwoord haha