CV en vloerverwarming goed laten inregelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

CV en vloerverwarming goed laten inregelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 14:32

Hoi bokkers,

Gezien er hier veel mensen zitten die wel wat kaas hebben gegeten van dit soort zaken zet ik mijn vraag hier neer. Wij hebben tijdens onze verbouwing eind 2021 laag temperatuur vloerverwarming laten leggen die draait op water (en dus CV). Gelijktijdig hebben wij de vloer van onder laten isoleren en een nieuwe CV ketel laten instellen (Intergas Xtreme 36 CW5). Er ligt een PVC vloer op speciaal voor gebruik van vloerverwarming. Het eerste half jaar hebben we non stop storing gehad in het systeem wat uiteindelijk bleek te komen omdat de CV zijn warmte niet kwijt kon, oplossing was de isolatie van 1 buis af halen en de radiator op de overloop op vorstbescherming te doen in plaats van helemaal uit en sinds dien 0 problemen meer gehad.

Maar, het gasverbruik is echt buitensporig, zeker als je het vergelijkt met wat de vorige bewoonster verbruikte om de volledige woning 22 graden te houden dag en nacht, en wij enkel en alleen de benedenverdieping verwarmen, verder nergens. Ook kost het ruim 8 uur om van 18 naar 20 graden te gaan als we hem eens hebben gewijzigd (wat we daardoor dus niet meer deden). Nu weet ik dat vloerverwarming altijd langer duurt, maar zulke tijden heb ik nog nergens gehoord.

Ik kom zelf echter niet verder meer met het beter instellen en ben bijna in staat weer radiatoren op te hangen. Nu met mijn partner besloten dat we het systeem graag willen laten afstellen en inregelen door een professional die hier veel ervaring mee heeft, om het beste rendement eruit te halen. Maar waar vind ik zo iemand? Ik ben echt op zoek naar iemand die hier dus veel verstand van heeft, het voor ons doet en het ook gewoon netjes op factuur doet zodat ik er op terug kan vallen. Wie heeft ervaring met een monteur of bedrijf die ze ons aan kunnen raden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:39

Is hij wel goed ingesteld?
Ik weet wel dat een laag temperatuur vloerverwarming op 1 temperatuur moet houden omdat het opwarmen een stuk lang(er) duurt omdat er veel "kouder" water door stroomt.
De CV moet op max 50 graden staan.

Je kan een second opinion vragen bij een ander installateur. Misschien dat er dan wat uitkomt wat niet klopt.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:53

Zou het zelf doen. Begin met de max. CV water aanvoer op de gasketel te zetten op 50 graden. In de winter kijk je of dat lager kan liefst richting de 35 graden. De vloerverwarming kun je beste pas afstellen als het kouder wordt of vriest. Meet met infrarood temperatuurmeter de retourbuizen. De retourbuizen allemaal zelfde temperatuur. Als je dat allemaal geen probleem vindt komt het lastigste, weet ook niet of een monteur hier op ingaat. De kunst is dat er geen of zo weinig menging is van retourwater met verschillende temperaturen en niet menging op de vloerverwarming verdeler. Die verdeler kan bij u zijn met of zonder pomp. Als je systeem zou werken met 35 graden toevoer dan kan op de verdeler alles zonder pomp. Als op de vloerverwarming verdeler een pomp zit dan zijn de meeste verdelers met menging retour en aanvoer water. Het meest ideale, als CV aanvoer bover 35 graden is, is een verdeler die mengt bij hogere aanvoer temperatuur dan 35 graden en niet mengt als dat lager is.
Een opwarmtijd van de vloer in koude periode van een dag is niet buitensporig. Om dat te vermijden geen nacht verlaging of een extra convector ( geen radiator ) toevoegen. Een convector kan ook bij lage cv aanvoertemperatuur werken maar heeft wel vaak extra ventilatoren nodig. Voordeel extra convector is nachtverlaging mogelijk. Als je zo tewerk gaat ben je klaar voor de toekomst immers de gasketel verdwijnt en warmtepomp komt.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 20:04

Vergeten te vermelden sorry!
We hebben al een second en third opinion gehad voordat de derde dus eindelijk doorhad waarom hij steeds in storing gaat. Deze gaf ook aan dat we de temperatuur echt niet onder de 50 moeten zetten (waar hij op staat) omdat dat voor onze ketel niet bevorderlijk is.
In een koude periode die opwarmtijd is inderdaad normaal, maar dit was in oktober toen het nog helemaal niet koud was.

Ons verbruik over sept 2021-april 2022 was voor enkel en alleen verwarmen beneden 1180m3 (50m2), hiermee hield hij het huis op 20 graden dag en nacht
Sept 2022-april 2023 was het verbruik voor enkel en alleen verwarmen beneden 450m3, hiermee hield hij gedurende de nacht de temperatuur op 18.5 (in verband met oudere zieke hond), van 07.30-22.00 hield de airco de woning warmer en hoefde hij niks te doen. Hierbij in de gaten gehouden of hij niet 's avonds ineens heel hard moest werken en veel verbruikte, dit was niet het geval. Was een heel stabiel gebruik gedurende de nacht
Verbruik vorige bewoonster om de hele woning op 22 te houden (150m2) dag en nacht, maar met radiatoren in plaats van vloerverwarming: 850m3 per jaar

Ik wil dus echt iemand die dit aanpakt, ik wil hier zelf niet meer mee bezig. Heb me er genoeg in verdiept en mee bezig geweest, ik ben er zat van en wil het uitbesteden.

Brainless

Re: CV en vloerverwarming goed laten inregelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:52

Als de ketel niet onder de 50C mag, is deze dan wel geschikt voor een lage temperatuur vloerverwarming?
Is het huis voldoende geïsoleerd voor alleen die lage temperatuur verwarming? Anders toch extra radiotoren op lage temp plaatsten.
Heb je wel voldoende leidingen in de vloer?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 21:20

Meer dan voldoende leidingen in de vloer ja. Het is niet specifiek deze ketel, monteur geeft aan dat eigenlijk geen enkele ketel beter wordt van het gebruik van temperaturen onder de 50 graden. Huis is label C en verder voldoende geïsoleerd ja :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:24

Wat een bijzondere uitspraak?
Waarom is dat niet goed voor de ketel? Ik neem aan dat hij wel gewoon een legionella beveiliging heeft waarbij hij af en toe even heet wordt.

Onze oeroude ketel loopt ook braaf op 40 graden en onze nieuwe die binnenkort geplaatst wordt (aardwarmte) gaat op 35.
Wij hebben ook een tijdje 50 ingesteld gehad en toen vloog de olie er ook doorheen. Het terugstroom water was dan nog inefficient warm maar hij blijft wel steeds bijverwarmen. We hebben toen de waterpomp heeel langzaam gezet maar het verlagen van de temperatuur was efficienter.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:04

Bellex schreef:
Vergeten te vermelden sorry!
We hebben al een second en third opinion gehad voordat de derde dus eindelijk doorhad waarom hij steeds in storing gaat. Deze gaf ook aan dat we de temperatuur echt niet onder de 50 moeten zetten (waar hij op staat) omdat dat voor onze ketel niet bevorderlijk is.
In een koude periode die opwarmtijd is inderdaad normaal, maar dit was in oktober toen het nog helemaal niet koud was.

Ons verbruik over sept 2021-april 2022 was voor enkel en alleen verwarmen beneden 1180m3 (50m2), hiermee hield hij het huis op 20 graden dag en nacht
Sept 2022-april 2023 was het verbruik voor enkel en alleen verwarmen beneden 450m3, hiermee hield hij gedurende de nacht de temperatuur op 18.5 (in verband met oudere zieke hond), van 07.30-22.00 hield de airco de woning warmer en hoefde hij niks te doen. Hierbij in de gaten gehouden of hij niet 's avonds ineens heel hard moest werken en veel verbruikte, dit was niet het geval. Was een heel stabiel gebruik gedurende de nacht
Verbruik vorige bewoonster om de hele woning op 22 te houden (150m2) dag en nacht, maar met radiatoren in plaats van vloerverwarming: 850m3 per jaar

Ik wil dus echt iemand die dit aanpakt, ik wil hier zelf niet meer mee bezig. Heb me er genoeg in verdiept en mee bezig geweest, ik ben er zat van en wil het uitbesteden.

1180 m3, 50 m2, label C, extra vloerverwarming, de kans op besparing lijkt mij zeer klein. Verbruik lijkt mij normaal. Je schrijft ketel temperatuur 50 graden, dan past daar ongezien alleen een vloerverwarming verdeler bij met pomp en mengen retour en aanvoer. Mengen kost energie/ verlies.
De vloer is na geisoleerd, wat daar soms mis gaat dat men een kanaalplaten vloer heeft waarvan de kanalen niet richting de spouw afgedicht zijn. CONTROLEER ook of je in het kruipluik ronde gaten ziet, deze MOETEN dicht/ afgedicht zijn. Verder is verbruik in genoemde situatie van radiatoren naar vloerverwarming een hoger verbruik normaal. Immers er gaat meer warmte door de vloer verloren ondanks extra isolatie aan onderzijde. De vloer is een groot stuk beton wat opgewarmd moet worden. De vloer is warmer dus meer verlies. Ook meer Verbruik omdat nachtverlaging minder mogelijk is bij vloerverwarming.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:51

Hebben ze niet ergens een bypass ingebouwd (wat je nu dus eigenlijk doet door 1 cv bij te laten draaien).

Wat een gas vreter kan zijn is de warmwater bewaar temperatuur. Die staat vaak fabriek af heel hoog maar is eigenlijk niet nodig. Je hebt ook een warmwater paraat stand, wat wil zeggen dat de ketel ten alle tijde een hoeveelheid water heet houdt mocht je de kraan aan willen zetten. Dat kan zomaar richting een kuub per dag gaan. Je kan dit uitzetten, maar dan moet je de kraan even laten lopen voor het goed warm wordt. Smart thermostaat kan dit vaak ook regelen.

Daarbij kun je nog iets doen met dingen als doorpomp snelheid etc om te zorgen dat het water wat langzamer door het systeem stroomt en dus beter zijn warmte afgeeft.

Ook is het verstandig de vloerverwarming niet te veel te laten zakken en klimmen in temperatuur maar misschien max 1-2 graden verschil. Als je zegt dat de airco het werk of er dag doet en ‘s nachts de vloerverwarming dan klinkt het alsof je de vloer helemaal geen warmte geef via verwarming overdag? Dan zal hij waarschijnlijk voor de nacht een inhaalslag moeten maken.

Overigens was vorig jaar het voorjaar veel warmer dan dit jaar dus bij de meeste mensen heeft de verwarming bijna een maand langer aangestaan. Bovendien is er ook weinig te zeggen over het douche en warmwater gedrag van de vorige bewoner.

Als je echt meer inzicht wil hebben kun je een P1 metertje kopen die je in de P1 poort van je smart meter plugt die je direct inzicht heeft in je huidige verbruik. Als je je daar een paar dagen mee bezig houdt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:54

Sizzle schreef:
Wat een bijzondere uitspraak?
Waarom is dat niet goed voor de ketel? Ik neem aan dat hij wel gewoon een legionella beveiliging heeft waarbij hij af en toe even heet wordt..

Tapwater kun je apart instellen qua temp dan de warmte van de cv.
Een HR ketel moet het prima kunnen doen op 35/40 graden, maar als je huis nu al moeilijk opwarmt is alleen een lage temp vloerverwarming (nog) niet voldoende en is je huis nog niet op de goede manier (voor deze verwarming) geïsoleerd.
Je kan dan enkele radiatoren als extra verwarming bij kunnen hangen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:21

Je kan alleen op lage temperatuur verwarmen als de rest van je woning ook voldoende is geïsoleerd, anders verlies je bijna net zoveel warmte als erbij komt en duurt het dus super lang voordat je woning voldoende warm is.

Hoe is de rest van de isolatie, uit welk bouwjaar komt de woning?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 10:26

@Sizzle: Dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Hij heeft het wel uitgelegd, maar eerlijk gezegd heb ik alleen onthouden dat ik hem dus niet te laag mocht zetten :') Wel staat het tapwater op 60 graden en daardoor geen risico op legionella

@Nico: Bij het kruipluik geen gaten, deze hebben we vervangen voor een geïsoleerd luik omdat de vorige de geest had gegeven. De rest van je bericht snap ik heel eerlijk vrij weinig van, behalve dat jij zegt dat dit dus geen heel apart verbruik is? Het lijkt mij zo verschrikkelijk veel juist doordat we ruim 300m3 meer verbruiken per jaar met enkel de benedenverdieping verwarmen tov de hele woning nog 2 graden warmer. Maar dat valt dus mee?

@Manic: Er is geen bypass gedaan nee, installateur van de ketel vond dat niet noodzakelijk. Laten we het erop houden dat die na een gas- en waterlek ook niet welkom meer was en ik dus zijn kundigheid betwijfel.
Er stond inderdaad een warmhoudfunctie op, die heb ik vrij snel uitgeschakeld en de ketel op ecomodus gezet. Dat scheelde inderdaad veel
De airco doet de hoofdverwarming inderdaad overdag, dus heb scherp gekeken of hij niet in de nacht meer moet werken, maar verbruik gedurende de nacht wat lager dan verbruik gedurende de nacht in het jaar dat we de airco niet gebruikten (ook logisch, immers lagere temperatuur). We hebben 2x geëxperimenteerd met het naar beneden kunnen doen van de temperatuur, maar was snel genoeg duidelijk dat dit véél meer verbruikt en direct mee gestopt

@Brainless & MavanTos: Woning komt uit 1976, volledig voorzien van HR++ glas. Vloerisolatie dan dus, weinig spouwisolatie, wat met een hoekwoning met muur van 12 meter op slagregenkant niet ideaal is. Dit willen we ooit nog wel aanpakken, maar door de bouw van de woning gaat dat een kostenpost van rond de 75k worden omdat de volledige gevelbeplating eraf zal moeten om ook daarachter te isoleren en dan door kunststof moet worden vervangen. Hebben meerdere bedrijven langs gehad voor enkel spouwmuurisolatie maar die waren unaniem in hun advies het niet te doen tot de rest ook aangepakt kon worden. Goede natuurlijke en mechanische ventilatie aanwezig en de woning wordt goed doorgelucht.

Ik zal in ieder geval de ketel zijn temperatuur eens wat verder gaan verlagen nog om te zien hoe dat gaat!
Hopelijk heb ik alle vragen zo voldoende beantwoord haha

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:09

Bellex schreef:
@Sizzle: Dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Hij heeft het wel uitgelegd, maar eerlijk gezegd heb ik alleen onthouden dat ik hem dus niet te laag mocht zetten :') Wel staat het tapwater op 60 graden en daardoor geen risico op legionella

@Nico: Bij het kruipluik geen gaten, deze hebben we vervangen voor een geïsoleerd luik omdat de vorige de geest had gegeven. De rest van je bericht snap ik heel eerlijk vrij weinig van, behalve dat jij zegt dat dit dus geen heel apart verbruik is? Het lijkt mij zo verschrikkelijk veel juist doordat we ruim 300m3 meer verbruiken per jaar met enkel de benedenverdieping verwarmen tov de hele woning nog 2 graden warmer. Maar dat valt dus mee?

@Manic: Er is geen bypass gedaan nee, installateur van de ketel vond dat niet noodzakelijk. Laten we het erop houden dat die na een gas- en waterlek ook niet welkom meer was en ik dus zijn kundigheid betwijfel.
Er stond inderdaad een warmhoudfunctie op, die heb ik vrij snel uitgeschakeld en de ketel op ecomodus gezet. Dat scheelde inderdaad veel
De airco doet de hoofdverwarming inderdaad overdag, dus heb scherp gekeken of hij niet in de nacht meer moet werken, maar verbruik gedurende de nacht wat lager dan verbruik gedurende de nacht in het jaar dat we de airco niet gebruikten (ook logisch, immers lagere temperatuur). We hebben 2x geëxperimenteerd met het naar beneden kunnen doen van de temperatuur, maar was snel genoeg duidelijk dat dit véél meer verbruikt en direct mee gestopt

@Brainless & MavanTos: Woning komt uit 1976, volledig voorzien van HR++ glas. Vloerisolatie dan dus, weinig spouwisolatie, wat met een hoekwoning met muur van 12 meter op slagregenkant niet ideaal is. Dit willen we ooit nog wel aanpakken, maar door de bouw van de woning gaat dat een kostenpost van rond de 75k worden omdat de volledige gevelbeplating eraf zal moeten om ook daarachter te isoleren en dan door kunststof moet worden vervangen. Hebben meerdere bedrijven langs gehad voor enkel spouwmuurisolatie maar die waren unaniem in hun advies het niet te doen tot de rest ook aangepakt kon worden. Goede natuurlijke en mechanische ventilatie aanwezig en de woning wordt goed doorgelucht.

Ik zal in ieder geval de ketel zijn temperatuur eens wat verder gaan verlagen nog om te zien hoe dat gaat!
Hopelijk heb ik alle vragen zo voldoende beantwoord haha

Je kan ook isoleren dmv een voorzetwand te (laten) plaatsen. Dat kost zeker geen 75.000 euro.

En mocht je trap zich in de woonkamer bevinden dan verlies je veel warmte naar de eerste verdieping en zou je kunnen overwegen dit dicht te maken.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 17:01

Dat is in onze woning geen optie, voor ruim de helft van de lengte van die muur zit een spiksplinternieuwe keuken en aan de ander hangt een airco (dat deel vangt ook minder wind). We hebben wel jonge struiken aan de buitenzijde geplant in de hoop dat het wat zal helpen.
Trap bevind zich gelukkig in de hal dus daar geen warmteverlies naar. Gordijnen gaan ook met/voor het schemeren al dicht en zijn gelukkig goed isolerend, al willen we nog een stel dikkere gordijnen aanschaffen.

Het is trouwens een woning die in de zomer de hele dag zon pakt, glazen pui op het zuiden, in de winter zakt de zon achter het huis dat hier haaks op staat en doet het weinig met de zon om de woonkamer te verwarmen helaas.

Voor nu leg ik mij erbij neer dat dit voor nu het beste resultaat is dat wij hier zullen halen zonder nog meer te kunnen isoleren. 1e punt is dan een nieuwe voordeur (die tocht, tocht komt niet bij de woonkamer maar zal toch iets helpen), daarna sparen voor isolatie en gevelbeplating. Onze wijk staat op de rol om over 10 jaar te beginnen met een overgang naar gaslood verwarmen, verwacht dan ook subsidiemogelijkheden vanuit de gemeente die de kosten hopelijk zullen drukken. Maar mochten we een meevaller hebben dan weten we waar het heen zal gaan

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:11

Ik zou voor de grap toch eens een P1 metertje eraan hangen puur om te zien wanneer het verbruik nou echt plaats vindt.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 22:40

Die hebben we! Precies om deze reden. Vandaar dat ik ook kan aangeven dat hij 's nachts niet abnormaal moest werken oid. Nu in de zomer verbruiken we ook maar 4-5 m3 per maand, puur aan warm water voor de douche. Verbruik gaat op de meter (en, complimenten voor Vattenfall, ook bij hun) precies gelijk op met wanneer de CV aanslaat

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:14

Je kan toerental van de pomp ook vaak terugschroeven waardoor het warme water wat trager door de installatie stroomt en daardoor meer warmte af kan geven.

Ik heb destijds een en ander nagezocht op YouTube voor mijn ketel en daarmee een heel end gekomen, dat scheelt misschien ook nog wat.