Botten schoonmaken

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne__
Berichten: 12531
Geregistreerd: 12-12-06

Botten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 22:28

Hoihoi,

Iemand ervaring met het schoonmaken van botten? Ik heb 2 paardenvoeten in mijn tuin liggen, die ik graag mooi schoon wil hebben. Ik heb ze 29 April begraven.


Geen idee hoeveel er straks nog aan zit als ik ze weer op ga graven, maar zou ze graag in m'n huis hebben, dus wit hoeft niet, maar graag zonder stukjes rottend vlees :')

Hutcherson

Berichten: 7507
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Botten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 22:29

Even wachten tot begin augustus en dan opgraven en ff afspoelen met de tuinslang. Volgens mij kun je eventuele overblijfselen uitkoken.

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 22:31

Ze begraven in een groot mieren nest.. werkt.. of gewoon koken.. Al tast dat je bot ook aan dacht ik

Olikea

Berichten: 5462
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Botten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 07:25

Koken in een vat met oxy erbij. Worden ze mooi wit

elinedeau95

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Botten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:36

Koken werkt heel goed. Stinkt alleen ontzettend dus je buren zouden wellicht minder blij worden.

annepaardoes

Berichten: 7176
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:02


Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:16

Daphne__ schreef:
Hoihoi,

Iemand ervaring met het schoonmaken van botten? Ik heb 2 paardenvoeten in mijn tuin liggen, die ik graag mooi schoon wil hebben. Ik heb ze 29 April begraven.


Geen idee hoeveel er straks nog aan zit als ik ze weer op ga graven, maar zou ze graag in m'n huis hebben, dus wit hoeft niet, maar graag zonder stukjes rottend vlees :')


Twee maanden is wel heel erg kort, ik zou nog even geduld hebben als ik jou was.
In de herfst opgraven is ook qua temperatuur, stank en vliegen die er anders direct op afkomen ook wel fijn.
Vroeger werd altijd in kaliloog uitgekookt, soda is een wat makkelijker verkrijgbaar en milder alternatief.

Kookaburra

Berichten: 5458
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:04

Een mierenhoop werkt inderdaad goed (wel even iets er overheen zetten... Niet dat de (buurt)katten straks met het bot aan het slepen zijn.

Andere optie is uitkoken.


Mocht je daarna klaar zijn en het bot nog te gelig/bruinig vinden, dan kun je 3% waterstofperoxide gebruiken. Even met een kwastje aanbrengen. In de zon in de vensterbank laten liggen. En dat een paar keer herhalen.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Botten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:07

...paardenvoeten...

ik mis eigenlijk de 'ik vraag dit voor een vriend'... :')

prompter

Berichten: 11502
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Botten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:18

Ik heb een compleet voorbeen én achterbeen thuis qua botten :D. Degene die ze voor mij geprepareerd heeft, heeft er wel gaatjes in geboord zodat het merg er uit komt met koken, dat schijnt wel belangrijk te zijn.

Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:21

Ben benieuwd. Ik heb ook 2 schilpadden begraven, ik had toen schildpaddenopvang.
Na 1 jaar opgegraven althans geprobeert, maar niks gevonden.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:33

Birdie60 schreef:
Ben benieuwd. Ik heb ook 2 schilpadden begraven, ik had toen schildpaddenopvang.
Na 1 jaar opgegraven althans geprobeert, maar niks gevonden.

ik wilde iets heel flauws schrijven over pet sematary.. maar dat is niet leuk voor de rest van het topic..

black_kelpie

Berichten: 7906
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:43

Ik heb jaren geleden 2 schedels van wilde zwijnen gevonden in Zweden. Nadat we er een week mee in de auto hebben rondgereden ( :r ) gewikkeld in 10 lagen plastic heb ik ze maandenlang buiten laten liggen (nog in plastic) omdat ik me er niet toe kon zetten die geur weer te ruiken :=

Daarna heb ik ze zo schoon mogelijk gemaakt en ze een maand of 2 in een bak Biotex laten weken. Zeker in het begin regelmatig verversen.

Ze zijn echt prachtig geworden! Ze stinken niet meer en zijn ook niet spierwit geworden, dat vind ik persoonlijk niet mooi.

Daphne__
Berichten: 12531
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 12:10

Super, bedankt voor de tips en ervaringen!

Mierennest zou ik zo niet weten te vinden, dan zou ik ze echt ergens anders moeten gaan begraven en ben dan bang dat ik ze kwijt raak :')
Ik heb wel ontzettend veel mieren bij m'n raam steeds en mijn tuin zit bomvol wormen, naaktslakken etc.


Cer schreef:
...paardenvoeten...

ik mis eigenlijk de 'ik vraag dit voor een vriend'... :')


Haha, het zijn voeten van slachtpaarden. Eerste voetjes die ik bekapt heb op school :Y) Leek me leuk om de botten daarvan te bewaren dus mocht ze van mijn docent meenemen :')



Hoeveel is er na 3 maand nog over van de hoornschoen? Is die na 3 maanden al vergaan, of duurt dat langer?