Bookish Adventskalender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 15:50

Vanuit het [ENT] [info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 13 topic, willen we graag voor elkaar een adventskalender maken met boeken en accessoires. Denk dan bijvoorbeeld aan een sleeve, boekenleggers of lekkernijen tijdens het lezen.
Uiteindelijk moeten het dus 24 cadeaus worden zodat we op 1 december kunnen starten met aftellen naar kerst.

We moeten nog even afspreken wat het budget gaat worden en hoeveel boeken we voor elkaar kopen. Houdt rekening met een hoger budget, voor €20,00 gaan we de kalender niet volkrijgen :) .

Misschien is het handig als iedereen even over de volgende punten na wilt denken zodat we duidelijke afspraken kunnen maken.
  • Hoeveel boeken?
  • Budget
  • Anoniem verdelen of niet?
  • Stellen we eisen aan inpakken/ presentatie?
  • Overige opmerkingen

Qua tijd lijkt het mij handig om uiterlijk 1 augustus alle afspraken gemaakt te hebben, en om de kalenders voor 15 november te versturen.

Omdat er veel tijd, geld en moeite in deze kalenders gestoken wordt, hoop ik dat iedereen die zich aanmeld hier ook serieus mee omgaat. Het zou echt heel vervelend zijn als er mensen zijn die niks krijgen.

Aanmelden geopend

Citaat:
Aanmelden
Stuur vóór 16 juli 2023 het volgende lijstje met antwoorden op aan ynskek of Marjo.

  • Welk genre lees je zelf het liefste?
  • Wie is je favoriete auteur?
  • Welk genre zou je willen ontdekken?
  • Welk genre spreekt je totaal niet aan?
  • Aan welke harde eisen moeten jouw boeken voldoen (taal/ perspectief etc)?
  • Heb je bepaalde trigger warnings?
  • Heb je bezwaar tegen tweedehands boeken?
  • Waar kunnen we jouw verlanglijstje vinden?
  • Waar kunnen we de boeken vinden die jij al hebt?
  • Voor welk genre kun jij moeilijk boeken vinden?
  • Welk genre heb jij het meeste kennis over/ kun je het beste in shoppen?

Zet daarnaast je adresgegevens en eventuele bijzonderheden voor het verzenden erbij (of het bijvoorbeeld naar en pakketpunt moet).

Nog even de afspraken op een rijtje:
  • 12 boeken
  • Budget van +/- €150,00
  • Tweedehands oke, mits in goede conditie/ nieuwstaat
  • Cadeautjes inpakken en nummeren, hoeft niet heel uitgebreid maar wel netjes
  • Uiterlijk 12 november verzenden
  • Actief meepraten in het topic
  • Boekenkraam en soortgelijke winkels vallen onder nieuwe boeken
Bij aanmelden ga je automatisch akkoord met bovenstaande afspraken

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 16:23

  • Hoeveel boeken?
    10-12 boeken
  • Budget
    Rond de €150?
  • Anoniem verdelen of niet?
    Wat mij betreft is anoniem niet nodig
  • Stellen we eisen aan inpakken/ presentatie?
    Eisen zijn denk ik niet nodig, maar ik hoop wel dat iedereen er wat moois van maakt :)
  • Overige opmerkingen

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:47

Marjo schreef:
  • Hoeveel boeken?
    Minimaal 10 boeken
  • Budget
    Rond de €150
  • Anoniem verdelen of niet?
    Lootjes trekken kan op zich zodat er willekeurig een verdeling gemaakt wordt. Anoniem blijven hoeft van mij zeker niet zodat er ook makkelijker op weg geholpen kan worden.
  • Stellen we eisen aan inpakken/ presentatie?
    Voor alle dagen 1 cadeautje. Per stuk ingepakt en met een nummer van de dag er op.
  • Overige opmerkingen

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 17:05

Marjo schreef:
  • Hoeveel boeken?
    Ik zou zeggen minimaal 10, maar wel een vast aantal voor iedereen afspreken, zodat iedereen hetzelfde aantal boeken krijgt.
  • Budget
    Rond de €150/200?
  • Anoniem verdelen of niet?
    Verdeling via lootjes trekken, maar anoniem hoeft van mij niet.
  • Stellen we eisen aan inpakken/ presentatie?
    Je wil natuurlijk wel een adventskalenderachtig iets, dus genummerde cadeautjes lijkt mij wel handig. Verder moet het er leuk uitzien, als iets waar je naar verlangt om open te maken.
  • Overige opmerkingen
Nvt.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:45

Ik hoop dat ik hier ook aan mee mag doen?

  • Hoeveel boeken?
    Minimaal 10 boeken. Mag tweedehands/kringloop in goede staat, geen ex bibliotheekboeken, vergeeld, gebroken ruggen etc.
  • Budget
    Ongeveer €150
  • Anoniem verdelen of niet?
    Hoeft niet perse anoniem, kan wel.
  • Stellen we eisen aan inpakken/ presentatie?
    Mooi ingepakte cadeautjes zijn altijd leuk, maar het hoeft niet over the top gelikt/Amerikaans :)
  • Overige opmerkingen
    -

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 23:37

Ik wil ook wel meedoen. Ik zit nu alleen op mijn telefoon dus het lukt niet goed om het lijstje te quoten. Dat kan ik morgenavond of maandag anders wel doen.

Ik weet niet wie het in het andere topic zei maar dat matchen qua genre vond ik ook geen slecht idee.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 14:08

https://www.simplifycreateinspire.com/d ... dar-ideas/

Hier staan wel wat leuke ideetjes om het toch als adventskalender te kunnen verpakken. Kan heel simpel zijn. Ik weet dat ze bij de Action/Xenos etc ook wel van die herbruikbare kalenders verkopen.

Bij Saal Digitaal heb ik vorig jaar een kalender met foto's gemaakt. Je kan daar dan bv een briefje/nummer in doen en de cadeautjes er apart omheen zetten :j

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 17:54

Citaat:
  • Hoeveel boeken?
    Minimaal 10
  • Budget
    Zo’n 150,-
  • Anoniem verdelen of niet?
    Mij lijkt het handig om te kijken wie er allemaal meedoen, als een ieder dan denkt dat ze bij iedereen er wel uitkomen kunnen we gewoon loten (dat hoeft dan niet anoniem te blijven erna), maar als mensen echt onzeker worden door hele andere leesbehoeftes, dan kunnen we misschien beter matchen. Anoniem is voor mij in ieder geval niet nodig, alleen maar fijn als we elkaar kunnen helpen!
  • Stellen we eisen aan inpakken/ presentatie?
    Geen eisen, maar maak er iets leuks :)
  • Overige opmerkingen
    Wel fijn als ieder zijn best doet om een inkijkje te geven in wat je leest en graag (of niet) ontvangt, het is best een investering van tijd en geld, dus fijn als iedereen kan geven en ontvangen wat klopt en waardevol is.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:22

Wat we ook kunnen doen is dat men bij het aanmelden zijn/haar genre vermeld met een korte omschrijving van wat/welke auteur je graag leest en dat je nadat t aanmelden gesloten is kan aangeven of er ook genres/omschrijvingen bij zitten waar je helemaal niks mee kan.

Je kan in lootjestrekken.nl ook mensen uitsluiten van wie iemand kan trekken.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:25

Ik vind het wel tof. Ik meld me aan maar ik heb 0 suggesties.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 18:33

ynskek schreef:
Wat we ook kunnen doen is dat men bij het aanmelden zijn/haar genre vermeld met een korte omschrijving van wat/welke auteur je graag leest en dat je nadat t aanmelden gesloten is kan aangeven of er ook genres/omschrijvingen bij zitten waar je helemaal niks mee kan.

Je kan in lootjestrekken.nl ook mensen uitsluiten van wie iemand kan trekken.


Ahja dus mensen op basis van leesvoorkeur aan elkaar matchen? Dat is wel een goed idee.

De reden waarom het voor mij niet persé anoniem hoeft, is dat het dan makkelijker is om elkaar om hulp te vragen als je ergens over twijfelt.

Persoonlijk lees ik het meeste fantasy en historic fiction, maar ik sta ook open voor een cozy/romantic kerstverhaal of een thriller/horror boek. Ik vind het vaak juist leuk om ook nieuwe genres/auteurs te ontdekken bij dit soort uitwisselingen.

Voor mijn lootje kan ik dan ook best onzeker zijn omdat ik nog niet heel veel genres/auteurs ken. En daarvoor zou het wel fijn zijn om dan te kunnen sparren met anderen :D

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:36

Marjo schreef:
ynskek schreef:
Wat we ook kunnen doen is dat men bij het aanmelden zijn/haar genre vermeld met een korte omschrijving van wat/welke auteur je graag leest en dat je nadat t aanmelden gesloten is kan aangeven of er ook genres/omschrijvingen bij zitten waar je helemaal niks mee kan.

Je kan in lootjestrekken.nl ook mensen uitsluiten van wie iemand kan trekken.


Ahja dus mensen op basis van leesvoorkeur aan elkaar matchen? Dat is wel een goed idee.

De reden waarom het voor mij niet persé anoniem hoeft, is dat het dan makkelijker is om elkaar om hulp te vragen als je ergens over twijfelt.

Persoonlijk lees ik het meeste fantasy en historic fiction, maar ik sta ook open voor een cozy/romantic kerstverhaal of een thriller/horror boek. Ik vind het vaak juist leuk om ook nieuwe genres/auteurs te ontdekken bij dit soort uitwisselingen.

Voor mijn lootje kan ik dan ook best onzeker zijn omdat ik nog niet heel veel genres/auteurs ken. En daarvoor zou het wel fijn zijn om dan te kunnen sparren met anderen :D


Niet perse matchen op genre maar dat je wel kan aangeven als iets je dusdanig niet ligt dat je er niet op vertrouwd dat je daarin een leuk pakket samen kan stellen.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 18:39

Ahja op die manier :j

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 18:51

Ik vind het wel leuk om een "willekeurig" iemand te krijgen maar weet niet of ik voor iedereen even leuk iets kan maken of dat t een me toch beter ligt dan het andere

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 19:01

Ik vind het ook leuk om een willekeurig iemand te krijgen, maar aangeven waar je absoluut niet thuis in bent is denk ik wel een goede, dat je daar in ieder geval niet het lootje van krijgt. Stel ik zou iemand krijgen die alleen maar thrillers leest, dan moet ik heel veel moeite gaan doen en is de kans er dat ik alsnog de plank mis sla.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 19:02

Als ik iemand krijg die alleen maar thrillers leest, denk ik dat diegene heel veel Karin Slaughter boeken krijgt :')

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 19:06

We zouden ook kunnen doen dat er in bepaalde thema's een boek bij moet zitten... bijvoorbeeld:

- jouw beste tranen trekker

Of

- een boek dat jou persoonlijk geraakt heeft

En zo kun je nog wel meer verzinnen. En dan niet alle boeken volgens dat principe maar 1 of 2 van de 10

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 19:29

ynskek schreef:
We zouden ook kunnen doen dat er in bepaalde thema's een boek bij moet zitten... bijvoorbeeld:

- jouw beste tranen trekker

Of

- een boek dat jou persoonlijk geraakt heeft

En zo kun je nog wel meer verzinnen. En dan niet alle boeken volgens dat principe maar 1 of 2 van de 10


Ik weet niet of zoiets voor iedereen werkt want misschien wil iemand geen boek om bij te huilen. Maar een persoonlijke favoriet is wel een hele leuke.

Daarnaast is het misschien ook een idee om bv de helft van de boeken van de verlanglijst af te halen? Ik heb zelf een enorm lange verlanglijst dus dan blijft het alsnog een verrassing xD

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 19:38

Persoonlijke favoriet, als die niet compleet het tegenovergestelde is van iemands leesbehoeften, vind ik ook leuk om er tussen te stoppen!

En een mega verlanglijst vind ik ook een goed idee. Ik weet al niet eens meer wat er allemaal op mijn TBR staat, maar alles erop ontvang ik graag. Dus een mengelmoes van verlanglijst, eigen favoriet, en andere boeken die in lijn liggen van wat je leest vind ik een top idee.

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:30

Ik wil mezelf ook graag aanmelden. Ik maak voor vrienden ook weleens een adventkalender, en een adventkalender voor boeken lijkt me helemaal leuk :D

Ik vind het idee van een paar vaste categorieën zoals je favoriete boek ook wel leuk, het geeft ook een beetje een richting met verzamelen. En een verlanglijstje inderdaad, dat helpt ook om geschikte cadeaus uit te kunnen zoeken.

En wat betreft de vragen:
Hoeveel boeken?
Minimaal 12 denk ik
Budget
Ik vind rond €150 prima, daar zit je best snel aan met boeken
Anoniem verdelen of niet?
Dat maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit.
Stellen we eisen aan inpakken?
Ik denk dat we in ieder geval met nummertjes van 1 tot 24 moeten werken. En dat kan je op heel veel verschillende manieren doen, dus daar kun je heel creatief mee zijn :D
Overige opmerkingen
-

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:27

Ik vind de suggesties van categorieën wel leuk, al is dat natuurlijk ook wel lastig als je een heel ander genre leest.

Hoeveel boeken?
Minimaal 12, max 15?
Budget
Ik vind €150 wel een goede richtlijn, mogen dan bijv. ook boeken van sites zoals boekenkraam of enkel helemaal nieuwe boeken?
Anoniem verdelen of niet?
Anoniem hoeft van mij niet per se.
Stellen we eisen aan inpakken/ presentatie?
Ik vind de nummers 1 tot 24 wel vereist maar ik ben geen inpakwonder helaas. Eventueel leuke versieringen met lintjes/strikjes ook een optie?
Overige opmerkingen
Het aangeven van welke genres je niet liggen zou misschien wel fijn zijn. Ik zou het lastig vinden om een leuk pakket te maken voor iemand die een genre leest dat ik helemaal niet ken/geen ervaring mee heb.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:31

Met een budget van rond de 150,- ga ik ervan uit dat tweedehands en boekenkraam ook mag, anders zit je wel heel erg snel aan je budget. :)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:35

gewoon pakpapier en dan een nummertje er op lijkt mij prima :j hoeft niet heel kunstig ingepakt voor mij.

Tweedehands of boekenkraam is wat mij betreft akkoord anders kom je met 150 euro niet uit

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:16

Boekenkraam vind ik prima, tweedehands heb ik iets meer problemen mee...
Moet even bij mijzelf nagaan hoe erg ik zo iets zou vinden :o

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Bookish Adventskalender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 17:14

Ik vind 2ehands in principe niet zo erg, maar heb wel liever nieuw. Ik vind 2ehands snel stinken namelijk