zoutwatersysteem zwembad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

zoutwatersysteem zwembad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 15:12

Sinds vorig jaar heb ik een Intex zoutwatersysteem voor ons zwembad. Vorig jaar functioneerde dat prima en hadden we de hele zomer mooi helder zwemwater.

Helaas is het water nu groen :(
Ik heb het systeem al op boosten gezet 36 uur. Het filter in de pomp vervangen. De elektrode in het zoutwaterapparaat schoongemaakt met azijn volgens het boekje.
Ik krijg geen foutmeldingen voor teveel of juist te weinig zout, dus dat zou moeten kloppen.

Heeft iemand hier ervaring met dit systeem of tips wat ik nog meer kan doen om helder water te krijgen (ja leeghalen en opnieuw vullen had ik zelf uiteraard al bedacht :') , maar ben bang dat ik dan weer hetzelfde probleem krijg)

zacharyhill

Re: zoutwatersysteem zwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 15:56

heb je je water al eens op de ph getest. We hebben ook een zoutwater bad wat groen wordt mijn ph was te laag en ik moet zout toevoegen. Ik heb ook een test kit voor zoutwater gekocht en een paar extra zakken zout zodra dit binnen is testen en zout toevoegen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:20

Had ik ook vorige week. Water groen.
Even je ph testen en het chloor.
Als je ph te hoog is dan doet het chloor ook weinig tot niets.
Mocht ph te laag zijn dan eerst ph op orde brengen en volgende dag chloor dmv shock.

En eigenlijk ook belangrijk om Totaal alkaniet (TA waarde) te meten. Deze is samen met ph en chloor het belangrijkste.
Als de TA waarde te laag is dan wordt ph ook instabiel en vervolgens chloor ook.

En verder: filter wel genoeg uren aan?
Met het warme weer of wanneer hij snel groen wordt dan is het beter om de pomp vaker/langer aan te zetten voor circulatie.
En staat de zon er veel op?

Dus TA, ph en chloor testen en op orde brengen. Chloorshock en de dode algen uit het bad verwijderden. Heel lang filteren of de makkelijke weg: vlokmiddel toevoegen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:23

zacharyhill schreef:
heb je je water al eens op de ph getest. We hebben ook een zoutwater bad wat groen wordt mijn ph was te laag en ik moet zout toevoegen. Ik heb ook een test kit voor zoutwater gekocht en een paar extra zakken zout zodra dit binnen is testen en zout toevoegen

Dat testen en zakken zout is echt niet nodig. Apparaat geeft zelf aan wanneer je zout toe moet voegen.
Wanneer ph en chloor niet op orde is zal het zout eerder aangevuld moeten worden. Maar wanneer ph ,chloor en TA waarde stabiel is dan zou je een heel zwemseizoen met de starthoeveelheid zout moeten doen!
Ik heb vorig jaar geen enkele keer zout toe hoeven te voegen. Dit jaar wel na 3 a 4 weken maar dat kwam omdat m'n ph, TA en chloor niet goed was. Van age TA waarde wordt de ph instabiel en daarna chloor. Zolang TA niet goed is zal je dus steeds ph spul moeten geven en steeds vaker zout moeten bijvullen.

Bij mij geeft het zoutfilter een piep en foutmelding/lampje dat zout bijgevuld moet worden. Ik heb de allergoedkoopste intex.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 07:54

ik heb nog geen foutmelding gehad, maar daardoor ga ik dus twijfelen of het apparaat of de sensor het nog wel goed doen. Ik hoor verschillende verhalen dat de electrode maar 1 seizoen mee zou gaan. (dan wordt het dus wel een heel duur grapje).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:15

juval schreef:
ik heb nog geen foutmelding gehad, maar daardoor ga ik dus twijfelen of het apparaat of de sensor het nog wel goed doen. Ik hoor verschillende verhalen dat de electrode maar 1 seizoen mee zou gaan. (dan wordt het dus wel een heel duur grapje).

Nee hoor. Elektrode gaat niet maar 1 seizoen mee. Regelmatig ontkalken en goes opletten dat je zoutsyateem uitzet wanneer je chemicaliën of bijv vlokmiddel toevoegd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 18:25

ik heb inmiddels getest, chloor is te laag en ph te hoog, alkaline op zich wel goed.

Ik zal de ph verlagen... maar eigenlijk valt het me toch wel tegen. Ik had verwacht dat er met zo'n zoutsysteem verder geen chemicaliën meer nodig waren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 20:19

juval schreef:
ik heb inmiddels getest, chloor is te laag en ph te hoog, alkaline op zich wel goed.

Ik zal de ph verlagen... maar eigenlijk valt het me toch wel tegen. Ik had verwacht dat er met zo'n zoutsysteem verder geen chemicaliën meer nodig waren.

Hoe hoog is je alkaline? Moet ongeveer tussen de 100 en 150 zitten om alles stabiel te houden. Als deze later of hoger is dan grote kans dat je ph ook gaat schommelen.

Te hoge ph komt vaak door teveel chloor of plotselinge stijging van de water temperatuur of totaal alkaniet wat niet goed is. Dus misschien zoutsysteem teveel uren laten draaien waardoor ph te hoog is geworden en chloor omlaag gegaan is?
Of toch de watertemperatuur?

Met zoutsysteem hoef je niets te doen met chloor maar zoutsysteem doet natuurlijk niets met de ph.
Hier was het vorig jaar stabiel en toen hoefde ik nauwelijks tot niks toe te voegen.

Ik heb nu m'n alkaniet op orde , hierdoor bl8jft de ph ook stabiel en dan dus ook het chloor. Dus dan hoef ik niks meer toe te voegen behalve het zoutsysteem