Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tieme schreef:Heb je Facebook? Dan je even aanmelden op de fb site airco voor thuis forum Nederland. Hier veel mensen met ervaring. Vele verwarmen alleen nog met airco.
Airco heeft een rendement van rond de 400% of hoger. Je kan ongeveer 42% energie besparen ten opzichte van gas.
De ene zegt dat het omslagpunt rond de 15 graden is. Dat het dan zuiniger is om met gas te verwarmen. De mijne heeft als omslagpunt ongeveer 0 tot 5 graden. Maar hoe vaak gebeurd het dat het zo laag komt?
McGregor schreef:Dat weet ik nog niet: want nieuw huis. Ik heb inmiddels al wel gevonden dat 1 m3 gas qua warmteproductie gelijk staat aan 9,7 kWh (berekend in megajoules). Daar kan ik wel verder mee, want ik weet hoeveel kW de airco produceert met 1 kWh. Het is wel een beetje puzzelen
McGregor schreef:Dank je, ik zat op hetzelfde spoor qua berekening. Mooi dat dit lijkt te kloppen.
We gaan het verschil in comfort wel ervaren aankomende herfst / winter. Het “blazen” van de airco had ik inderdaad eerder ook als nadeel gehoord. De zonnepanelen leveren gelukkig voldoende om om lekker te salderen.
Tieme schreef:McGregor schreef:Dank je, ik zat op hetzelfde spoor qua berekening. Mooi dat dit lijkt te kloppen.
We gaan het verschil in comfort wel ervaren aankomende herfst / winter. Het “blazen” van de airco had ik inderdaad eerder ook als nadeel gehoord. De zonnepanelen leveren gelukkig voldoende om om lekker te salderen.
Gehoord. Dus nog niet uitgeprobeerd?
Blazen kan je instellen zodat je weinig tot niets hoort.
Lawaai buitenunit en binnen kpud worden: totaal niet mijn ervaring. Ligt echt ook deels aan het aantal kw van de unit. Het vermogen.
Te groot of te klein dan kunnen ze gaan pendelen.