Verwarmen: omslagpunt gas vs. kWh (airco)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

McGregor

Verwarmen: omslagpunt gas vs. kWh (airco)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 12:36

Hallo allemaal,

Aangezien er best wat fanatieke mensen op dit forum zitten die van data houden: hoe bereken je (grofweg) het omslagpunt van verwarmen met gas vs. airco?

We hebben sinds kort een A++ airco van 5kW voor onze woonkamer van 175m3. Superfijn en door de 12 zonnepanelen van 410 Wp mag deze ook rustig aan als het warm is. Ik hoor positieve verhalen over verwarmen vanwege het gunstige rendement en ben dus eigenlijk wel benieuwd!

Storm

Re: Verwarmen: omslagpunt gas vs. kWh (airco)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:18

Wat is je jaarverbruik gas en elektra afgelopen jaar?

McGregor

Re: Verwarmen: omslagpunt gas vs. kWh (airco)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 09:22

Dat weet ik nog niet: want nieuw huis. Ik heb inmiddels al wel gevonden dat 1 m3 gas qua warmteproductie gelijk staat aan 9,7 kWh (berekend in megajoules). Daar kan ik wel verder mee, want ik weet hoeveel kW de airco produceert met 1 kWh. Het is wel een beetje puzzelen :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:11

Heb je Facebook? Dan je even aanmelden op de fb site airco voor thuis forum Nederland. Hier veel mensen met ervaring. Vele verwarmen alleen nog met airco.
Airco heeft een rendement van rond de 400% of hoger. Je kan ongeveer 42% energie besparen ten opzichte van gas.

De ene zegt dat het omslagpunt rond de 15 graden is. Dat het dan zuiniger is om met gas te verwarmen. De mijne heeft als omslagpunt ongeveer 0 tot 5 graden. Maar hoe vaak gebeurd het dat het zo laag komt?

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 10:53

Tieme schreef:
Heb je Facebook? Dan je even aanmelden op de fb site airco voor thuis forum Nederland. Hier veel mensen met ervaring. Vele verwarmen alleen nog met airco.
Airco heeft een rendement van rond de 400% of hoger. Je kan ongeveer 42% energie besparen ten opzichte van gas.

De ene zegt dat het omslagpunt rond de 15 graden is. Dat het dan zuiniger is om met gas te verwarmen. De mijne heeft als omslagpunt ongeveer 0 tot 5 graden. Maar hoe vaak gebeurd het dat het zo laag komt?

Goede tip, ga ik doen. De fabrikant geeft een SCOP van 4 bij een buitentemperatuur van 7 graden, dat is een mooie richtlijn. Bedankt voor je reactie!

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:44

McGregor schreef:
Dat weet ik nog niet: want nieuw huis. Ik heb inmiddels al wel gevonden dat 1 m3 gas qua warmteproductie gelijk staat aan 9,7 kWh (berekend in megajoules). Daar kan ik wel verder mee, want ik weet hoeveel kW de airco produceert met 1 kWh. Het is wel een beetje puzzelen :)

Er zijn verschillende type berekeningen, op basis van CO2 en geld. Het rendement van de verschillende nieuwe HR ketels onderling is klein. Het verschil rendement van warmtepompen/ airco is onderling groot.
Groot verschil rendement airco door vermogen en constructie/ geld.
Hier is afgelopen winter verwarmd met airco zowel de beneden/ kamer en de boven verdieping de slaapkamers via de overloop. Tevens extra een kleine 2 meter lange infraroodspiegel in badkamer.
Ook vrienden en kennissen airco verwarming. Maar het vergelijk tussen HR gas en airco's is kwa comfort voor ons gas een 10 en airco een 6. Kwa geld andersom.
Gemiddeld bij strenge vorst in NL de gemiddelde airco kwa CO2 en geld duurder dan gas. Over de gehele koudere periode CO2 en geld wint de airco met glans.
Gas t.o.v electra voor berekening 1 m3 gas = 9 KWh. Dus feitelijk is gas spotgoedkoop t.o.v. electra. Door warmtepomp te nemen worden de rollen omgedraaid.
Wij verbruiken gas/ verwarming zonder douche 1200 m3. Neem aan m3 € 1,40 x 1200 m3 verbruik = € 1680,- Onze airco heeft de ene een Scop van 4,7 en de andere 5,1 ( bewuste keuze ivm investering ). Dat wil zeggen gemiddeld seizoen rendement bij verwarmen je stopt er 1 kwh in en krijgt er 5,1 kwh voor terug. Verwar scop niet met cop, laatste is specifieke omstandigheden.
Aangezien de gemiddeld verkochte airco een lager rendement heeft ga ik uit van een Scop 4.
Dus 1200 m3 x gaselektra 9 : scop 4 x € 0,40 per kwh is € 1080,- Besparing winter periode € 600,-
In ons specifiek geval wegens zonnepanelen: 1200 m3 x gaselektra 9 : scop 4,9 x 0,168 per Kwh = € 370,- Dus besparing € 1680 - 370 = € 1310,- in winterperiode.
Ons termijnbedrag is wegens salderingsregeling minus en wordt geraamd op per maand terug € 25,- Hier is vastrecht en gas al vanaf. De investering in zonnepanelen was € 8000,- met een jaaropbrengst van 7000 KWh.
Mijn advies is, als je comfort verwarming echt belangrijk vindt ga dan nooit met een airco verwarmen. Je kunt met een airco alleen prima verwarmen als je besparen wilt op co2 en geld. Enkele nadelen verwarmen met airco zijn, koude vloer, forse luchtblazen/ lawaai fan, lawaai buitenunit bij vorst ook in woning, bij vorst zal tijdens de ontdooicyclus van buitenunit de temperatuur in de woning dalen.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 18:28

Dank je, ik zat op hetzelfde spoor qua berekening. Mooi dat dit lijkt te kloppen.

We gaan het verschil in comfort wel ervaren aankomende herfst / winter. Het “blazen” van de airco had ik inderdaad eerder ook als nadeel gehoord. De zonnepanelen leveren gelukkig voldoende om om lekker te salderen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:02

McGregor schreef:
Dank je, ik zat op hetzelfde spoor qua berekening. Mooi dat dit lijkt te kloppen.

We gaan het verschil in comfort wel ervaren aankomende herfst / winter. Het “blazen” van de airco had ik inderdaad eerder ook als nadeel gehoord. De zonnepanelen leveren gelukkig voldoende om om lekker te salderen.

Gehoord. Dus nog niet uitgeprobeerd?
Blazen kan je instellen zodat je weinig tot niets hoort.
Lawaai buitenunit en binnen kpud worden: totaal niet mijn ervaring. Ligt echt ook deels aan het aantal kw van de unit. Het vermogen.
Te groot of te klein dan kunnen ze gaan pendelen.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 19:55

Tieme schreef:
McGregor schreef:

Gehoord. Dus nog niet uitgeprobeerd?
Blazen kan je instellen zodat je weinig tot niets hoort.
Lawaai buitenunit en binnen kpud worden: totaal niet mijn ervaring. Ligt echt ook deels aan het aantal kw van de unit. Het vermogen.
Te groot of te klein dan kunnen ze gaan pendelen.

De airco hangt nu precies 6 dagen :), dus verwarmen hebben we nog niet geprobeerd. De stand en richting van de luchtstroom is inderdaad verstelbaar. Goed om te horen dat jouw ervaring qua buitenunit en binnentemperatuur positief is!