Kippenhok rattenproof maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Kippenhok rattenproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 19:17

Hoi allemaal,

Wij hebben op de stichting een paar serama kippen. Nu hebben we de laatste tijd veel meer last van ratten, erg vervelend. We hebben al vallen staan, maar echt zinvol is het niet. De ratten zijn namelijk echt heel groot.

Nu gaan de kippen in de zomervakantie uit logeren bij een collega en hebben wij dan tijd om het kippenhok aan te passen. Buiten dat we het hele hok vol gaan zetten met klemmen, zijn we op zoek naar hoe we het beste het hok rattenproof kunnen maken.

We zitten nu de denken aan een hok met automatische deurtjes, zodat de ratten niet meer bij het voer kunnen 's nachts. Misschien ook een andere voerbak, maar we weten niet zo goed wat voor een. We hebben namelijk een kip moeten laten inslapen nadat hij vast heeft gezeten in een rooster van een voerbak. Maar misschien zijn er nog een ander soort bakken zonder roosters of geschikt voor kleine kipjes.

Hebben jullie nog ideeën?

tamary

Re: Kippenhok rattenproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:39

Ik zou eigenlijk eerst kritisch naar je bodem kijken, want gewone grond graven ratten zich zo doorheen de ren in. Grote tegels en dan 2 lagen overlappend of zelfs iets als stelcon platen. Je nachthok zal ook goed dicht moeten kunnen, knaagproof en liefst rondom te inspecteren op knagen, etc. Vergeet je dak niet, en gebruik volieregaas, kippengaas is waardeloos om roofdieren buiten te houden.
Qua voeren is het te overwegen om ze 2x dag rantsoen te geven, zodat alles op is voordat ze op stok gaan en de ratten actief worden.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:42

Kippenren van boven tot onder dicht maken met volieregaas, geen kippengaas, dat is te zwak. Gaas ook onder de bodem leggen dus. Alternatief voor gaas onder de bodem is tegels leggen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 19:45

Vooral voeren op rantsoen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:28

Ik heb voordat ik het hok plaatste eerst gaas ingegraven en daarop de tegels. Het hok is 's nachts dicht, nog niet een rat gezien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:53

Serama-kippen zou ik in een volledig ratdichte ren houden. De volwassen mannelijke ratten wegen grofweg net zoveel en dus heb je aan geen enkele gewichtsvoerbak iets. Daarnaast kunnen ratten ook kippen pakken.

Ratdicht betekent aan alle 6 de zijden gaas en bij voorkeur het nachthok in deze ren, maar als je nachthok echt ratdicht is en de bevestiging van je nachthok aan je ren ook, dan is dat niet noodzakelijjk. Ja, dat is een pittige klus, hier heb ik de cavia's en konijnen ook in dergelijke verblijven zitten (waarbij het grootste verblijf 8.5m2 is incl. nachthok) en op een slecht afgewerkt naadje heb ik een rat gehad die daar een groter gat geknaagd had en daarna 2 jonge cavia's doodgebeten heeft en half in het gat getrokken had. Uiteraard deze fout gecorrigeerd, gelukkig zat hij maar in 2 van de 5 nachthokken.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 21:06

Bedankt voor alle tips allemaal!

Ons hok staat in de ren, maar kan dus niet afgesloten worden. Dit is uiteraard op te lossen met de deurtjes.

We kunnen nu inderdaad ook niet rondom inspecteren op knagen, maar nu loopt hij volgens mij gewoon door de opening (net zo makkelijk natuurlijk). We willen mogelijk een nieuw hok kopen waarbij dat wel makkelijker is. Tips voor hokken zijn welkom (hok zonder ren uiteraard).

We dachten dat de ren ratdicht was, maar dat is dus helaas niet het geval. Ik ga het volièregaas noteren. Ingraven van het gaas gaat niet, het hok staat voornamelijk op asfalt (slechts een klein deel bestrating waar het misschien wel ingegraven kan worden.

@Mizora ik ben ook heel bang dat hij de kippen gaat pakken. Voor nu zullen ze dat niet doen, want ze kunnen het voer gewoon pakken. Maar als we dat aan gaan passen dan wordt dat wel een probleem natuurlijk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:42

Als het hok op asfalt staat komen die ratten ook niet van onder af. Dus hoef je geen gaas in te graven logisch.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 18:53

pillow schreef:
Als het hok op asfalt staat komen die ratten ook niet van onder af. Dus hoef je geen gaas in te graven logisch.

Dat is zeker waar haha

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:00

Gewoon 1/dag voeren, net zoveel wat ze op kunnen en voor de rest geen voer. Dan valt er niets te rapen voor de ratten en blijven ze weg.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 23:19

Ik ben even aan het oriënteren, maar op het internet staat dat het niet goed is om kippen 1 of 2 keer per dag te voeren. Is dit waar of valt het mee?

En waar kopen jullie het volière gaas?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:47

Hier worden de kippen al zolang ik van hun bestaan weet 1x per dag gevoerd. Ze zijn gezond, leggen goed. Geen last van ongedierte, omdat er niets te halen valt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 00:11

pillow schreef:

Een rat knaagt nog door beton.

Zorg voor gaas niet groter dan 1 cm. Daar kunnen ze niet door.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:42

Joy_Mennings schreef:
Ik ben even aan het oriënteren, maar op het internet staat dat het niet goed is om kippen 1 of 2 keer per dag te voeren. Is dit waar of valt het mee?

De mijne krijgen 1 x daags graan in de ren, de legkorrel is altijd beschikbaar. Mijn hok is snachts dicht en rat vrij.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:00

Joy_Mennings schreef:

Hier ook al heel hun leven 1/daags voer, maar daarnaast lopen ze wel de hele dag te scharrelen, eten wat gras en pikken sowieso dingen van de grond ook. Als ze echt 1/daags eten krijgen en daarnaast niets meer kunnen pikken/eten, zal dat een ander verhaal zijn.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 10:15

Bedankt allemaal weer!

De kippen zitten in een ren met zand (en een heel klein stukje asfalt. Ze kunnen dus naast hun voer (en de snacks) niet heel veel extra voeding pikken. Nu hebben de legkorrel de gehele dag tot hub beschikking, maar daar komen de ratten dus op af.

We gaan deze zomer de hele ren met volière gaas dichtmaken. Daarnaast krijgen ze een nieuw hok, met automatisch deurtje. Echt weet ik niet zeker of het voer daar in het hok kan staan, dus dat is natuurlijk nog niet echt een oplossing.