Woning in de verkoop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Woning in de verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 10:48

Beetje gekke vraag misschien maar wij hebben er weinig verstand van.

Wij hebben ons huis in de verkoop. Nu is deze overboden door de eerste kijker en we hebben nog 11 bezichtigingen deze week.
Hij is 15.000 overboden. De makelaar denkt dat we er niet meer voor gaan krijgen ivm getaxeerde prijs en mensen moeten dus eigen geld hebben.
Daarnaast zegt de makelaar dat de toppunt is bereikt vorig jaar en nu niet meer.

Er is ontzettend veel interesse en vind het dus wel gek dat ze denkt dat het niet meer gaat worden.
Hoe denken jullie hierover?

De ligging is prachtig echter zijn andere huizen in de straat wel wat goedkoper ivm minder groot perceel, minder mooie ligging en minder af. Daar baseerd zij het dus op.

We hebben nog niet iets nieuws dus wordt ook zenuwachtig van alles. Ik had niet verwacht dat het zo'n storm zou gaan lopen.
Laatst bijgewerkt door LadyDaily op 27-06-23 10:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Besje

Re: Woning in de verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:51

15.000 boven de vraagprijs is natuurlijk wel veel. Wanneer zijn de andere bezichtingen gepland?
Wij hebben bij onze verkoop gezegd dat we iedereen de kans willen geven om te komen kijken en een bod te doen. Kunnen deze kopers nog even wachten? Dan zou ik de rest zo snel mogelijk inplannen :)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:51

Ik zou die 11 bezichtigingen mooi nog even afwachten als dit bod zo lang blijft staan. Je weet maar nooit!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:53

Ik zou het absoluut afwachten tot alle bezichtigingen zijn geweest!
Jouw makelaar is niet helderziend en kan ook niet in de portemonnees van de bezichtigers kijken, dus wie weet komt er nog een hoger bod.
Ik zou persoonlijk later echt niet het "wat als het toch nog hoger was uitgevallen" gevoel willen hebben omdat je snel akkoord bent gegaan.
Er zit toch geen uiterste termijndatum aan het accepteren van het gelegde bod?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:00

Mijn buren hadden toen ook een bod boven de vraagprijs. Heel snel al. Direct geaccepteerd. Paar weken later zetten onze andere buren hun huis te koop en hebben er 15.000 meer voor gekregen dan m’n andere buren. En de eerste buren baalden dus ontzettend dat ze dat eerste bod direct hadden geaccepteerd.
Dus als dat eerste bod nog even kan blijven staan, waarom zou je dan niet wachten?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 11:03

Die mensen gaan nog wel bij een ander huis kijken voor een 2e keer maar zijn erg enthousiast over ons huis.
We wachten het inderdaad even af. We hoeven er namelijk niet perse uit.

Afwachten geeft me ook weer wat meer rust en tijd om te ademen. Heeel erg bedankt daarvoor!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:05

Er is blijkbaar nog steeds een gestreste situatie op de huizenmarkt. IK zou zeker de andere bezichtigingen afwachten. Maar bedenk wel dat het hoogste bod niet altijd het beste bod is.
Het beste bod komt van diegene die de overbieding en KK met eigen geld kan betalen, maw. daardoor de beste kans heeft op financiering van de hypotheek. En dat kan dus wel eens niet de hoogste bieder zijn.

Je koopt er namelijk niets voor als de hoogste bieder het niet rond zou krijgen en je woning over een aantal weken weer opnieuw op de markt komt.

Heel veel succes met de verkoop ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:09

Eerste wat ik denk is dat je een luie makelaar hebt......ze verdienen goudgeld aan de verkoop van een huis dus die paar extra bezichtigingen moet je gewoon doen! Als je zoveel interesse hebt voor je huis, hoef je echt niet de eerste te accepteren.

Succes met de verkoop!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:15

Ik zou ook de andere bezichtigingen willen afwachten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:16

daffodil schreef:
Eerste wat ik denk is dat je een luie makelaar hebt......ze verdienen goudgeld aan de verkoop van een huis dus die paar extra bezichtigingen moet je gewoon doen! Als je zoveel interesse hebt voor je huis, hoef je echt niet de eerste te accepteren.

Succes met de verkoop!

Exact wat ik wilde schrijven…
Makelaar denkt er snel mee klaar te zijn.
Laat hem / haar maar werken voor het geld ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:22

Gewoon allemaal laten komen. Dan kun je daarna alle biedingen samen afwegen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:25

Mirranda schreef:
Er is blijkbaar nog steeds een gestreste situatie op de huizenmarkt. IK zou zeker de andere bezichtigingen afwachten. Maar bedenk wel dat het hoogste bod niet altijd het beste bod is.
Het beste bod komt van diegene die de overbieding en KK met eigen geld kan betalen, maw. daardoor de beste kans heeft op financiering van de hypotheek. En dat kan dus wel eens niet de hoogste bieder zijn.

Je koopt er namelijk niets voor als de hoogste bieder het niet rond zou krijgen en je woning over een aantal weken weer opnieuw op de markt komt.

Heel veel succes met de verkoop ;)

Precies . Dit hebben wij dus gehad. 2x achter elkaar
Eerste keer netjes aangegeven dat ze de financiering niet rond kregen.
Tweede keer kwamen ze gewoon niet opdagen bij de Notaris !!! ( ja ze hebben een boete moeten betalen, maar als je geen geld hebt en onder bewind staat ...... )

Het heeft ons geen geld gekost, ( ze stonden in de rij ) maar wel een boel stress. En dat voorkomen is echt wat waard.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:48

In onze omgeving is overbieden nog heel normaal. Je krijgt hier geen huis voor de vraagprijs :+ is prijsklasse tot 250.000

Hier wordt makkelijk 20 tot 30 overboden

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:58

Toen ons huis de verkoop in ging was er zoveel intresse dat de makelaar er meteen een open dag van heeft gemaakt, zijn die dag 15 mensen/koppels gekomen en de echt geintreseerden moesten hun bod binnen 1 week kenbaar maken. Gekozen voor het hoogste bod, 10.000 boven vraagprijs.
Ik vond dit zo fijn, gewoon in 1 dag en klaar.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 11:59

Ik zou het ook even afwachten.

De partij die nu een bod heeft gedaan, zijn daar ook voorwaarden bij aan gegeven?

Bijvoorbeeld onder voorwaarden van financiering, wanneer zouden ze willen overschrijven, verhuizen datum?

En past dat weer bij jullie situatie?
Hebben jullie bijvoorbeeld al een ander woning op het oog.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:12

De woningmarkt is nog steeds krap, dat zal echt niet zomaar opgelost zijn, maar de rek is er wel een beetje uit. De gouden tijden waarbij met gemak een halve ton overboden wordt zijn voorbij.
De hypotheekrente is immers gestegen dus mensen kunnen zich minder veroorloven. En je moet nog steeds eigen geld hebben om te kunnen overbieden.
Meteen met het eerste bod in zee gaan is misschien overhaast, maar je moet wel realistische verwachtingen hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:22

Zo dat is wel even schrikken kan ik me voorstellen! Maar op zich wel goed nieuws natuurlijk :)

Wellicht kan je eerst voor jezelf even bedenken wat je graag zou willen. Per wanneer huis opleveren zou je fijn vinden? Wat is te doen zeg maar? Dan zoek je een koper / geïnteresseerde die daar mee akkoord kan gaan :) En wellicht inderdaad iets van een open dag ofzo zodat de anderen ook kunnen komen kijken?

En dan iedereen aan laten geven welk bod ze zouden willen doen, of dit onder voorbehoud van financiering is en of ze akkoord gaan met de door jullie gewenste opleverdatum (of later als je dat fijner vindt) enzo. Zodat je kan kiezen als er meerdere serieus geïnteresseerden zijn :)

Het lijkt mij helemaal niet gek om de anderen ook een kans te gunnen en tegen deze eerste kijkers te zeggen dat je dat wel zo fair vindt. Vragen hoe lang hun bod staat.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:26

Ik denk dat er genoeg makelaars zijn die op deze manier heel snel hun geld verdienen. Met 1 bezichtiging en dan meteen een goed bod is natuurlijk makkelijk verdiend. Dan hoeft ie zich niet meer in te spannen voor nog 10 bezichtigingen.

Ik zou ook nog niet toehappen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:39

Besje schreef:
15.000 boven de vraagprijs is natuurlijk wel veel.
Ligt eraan... Welke regio, hoe is het aanbod daar, en welke vraagprijs hebben we het over? 250.000? 750.000?
Ik zou ook even de bezichtigingen afwachten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:42

ik vind 15.000 boven de vraagprijs helemaal niet zoveel (er vanuitgaande dat je huis enigszins redelijk geprijsd is). Ik zou lekker achterover leunen en afwachten. Je kunt het geld nooit zo snel bij elkaar sparen als dat je het nu kunt verdienen met een hoger bod.

Zitten er voorwaarden aan (bijv. binnen 3 dagen accepteren), of staat het bod gewoon?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:13

Gewoon alle bezichtingen en biedingen afwachten. En daarna voor het hoogste bod gaan. En wie weet is dat dan wel degene die dit bod heeft gedaan of er komen nog hogere biedingen. Wie weet zit degene die nu geboden heeft ook wel in de portefeuille van de makelaar en kan hij 2 x beuren.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:22

Ik zou met de mensen in gesprek blijven, zodat je deze mensen met het voorstel niet kwijtraakt en verder ook de andere bezichtigingen afwachten. Zolang er geen handtekening staat op de koopovereenkomst kan je nog voor een andere partij kiezen.. Dit is hoe wij het altijd doen op kantoor als wij 2 dagen bezichtigen en er word een mooi voorstel gedaan!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:23

manumol schreef:
Ik zou het ook even afwachten.

De partij die nu een bod heeft gedaan, zijn daar ook voorwaarden bij aan gegeven?

Bijvoorbeeld onder voorwaarden van financiering, wanneer zouden ze willen overschrijven, verhuizen datum?

En past dat weer bij jullie situatie?
Hebben jullie bijvoorbeeld al een ander woning op het oog.

Dit.
wat zijn de voorwaarde, wat is voor jullie passend. Hoe lang blijft dat bod geldig enz.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:52

Je makelaar kan dit eerste bod toch ook juist gebruiken om andere geïnteresseerden te sturen in hun bod?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:44

Ik lees nergens dat de makelaar de bezichtingen niet wil doen, maar dat de makelaar geen hoger bod verwacht.

Er zijn genoeg huizen die tegenwoordig voor onder de vraagprijs weg gaan, dus dat zou best weleens kunnen kloppen. Het ligt alleen echt aan de wijk en het type woning dus vanaf Bokt kunnen we hier weinig over zeggen..