IBC-vat "schoonmaken"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

IBC-vat "schoonmaken"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 06:33

Hoi, vraagje :)*

Wij hebben een IBC-vat, 1000l, in de tuin staan. Wij wonen hier bijna 4 jaar en negeren dat ding al net zo lang. De kraan op zich werkt wel, de aansluiting niet. En ik heb het water eigenlijk nooit nodig gehad, dus negeren ging makkelijk haha.

Afgelopen weekend het vat toch eindelijk eens aandacht gegeven.
Op zich kan er geen vuil in, er ligt een gaasje over het gat bovenaan waar de regenpijp van het tuinhuis op uitkomt.

Die dakgoten waren echt heel smerig, die negeerde ik ook al bijna 4 jaar :+ Geen idee of de vorige huurder ook aan negeren deed, het is minstens bijna 4 jaar. Wij hebben vorige maand de hagen (coniferen) laten snoeien en een boom laten verwijderen, daar is heel veel van op het dak van het tuinhuis en ook in de dakgoot beland. Ik heb die dakgoten schoongemaakt en het vat (dat tot de rand gevuld was) laten leeglopen.
Een dag later heeft één van de buren het onkruid van onder zijn haag proberen wegbranden - zijn haag is ook opgebrand uiteraard, niet het beste idee. De as daarvan lag ruim verspreid in mijn tuin - dus ook op mijn dak en dakgoten _-:( Thanks haha.

Anyway, het heeft hier gisteren en eergisteren super hard geregend, dus ik ga er van uit dat mijn dak en dakgoten weer schoongespoeld zijn.
Ik had zondag de dakgoten voorlopig herleid naar een ander vat, maar wil nu graag het ibc-vat weer gaan gebruiken. Ik vraag me alleen af: is dat water "schoon" als het in een vat terecht komt dat zo lang ongebruikt is? Het water leek helder bij het leegmaken van het vat.

Note: er lag een dood beest op het vat, vrij dicht bij het gat, zag ik zondag. Nog niet zo heel lang denk ik, het had nog een dikke pels ed. Ik gok een rat, ik wilde niet té goed kijken :+

Het water zou dienen om de planten water te geven ed, niet om te drinken of het zwembad bij te vullen.
Zal het daar schoon genoeg voor zijn? Ik gok van wel, maar ik vraag me dus af of er iets is dat ik nog moet (of kan) doen om dat vat "schoon te maken"? :+ Of is dat niet nodig, nu ik het eens heb laten leeg lopen?

Alvast bedankt!

Schuur_

Re: IBC-vat "schoonmaken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 06:53

Ja hoor, dat is geen probleem. Gewoon de aansluiting op je goten maken (en deze jaarlijks schoonmaken ;) ) en je kan het water gebruiken voor de planten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:11

Misschien kun je even de bodem filmen met je telefoon als je er zelf niet goed in kan kijken. Dan weet je zeker dat er geen rotzooi in ligt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:17

8nnemiek schreef:
Misschien kun je even de bodem filmen met je telefoon als je er zelf niet goed in kan kijken. Dan weet je zeker dat er geen rotzooi in ligt.

'Rotzooi' - inclusief dood blad en dode beesten - vormt een bron van voedsel voor (tuin-) planten en is dus alleen maar goed. Als het rechtstreeks op de grond ligt wordt het ook verteerd, wat zou het anders zijn dan als het in een vat water ligt?

Al zag het water zwart van de algen, dan nog is dat prima water voor de tuin. Hoef je zelf geen vloeibare mest meer te geven.

Het laatste wat je moet doen is met chloor of andere schoonmaakmiddelen aan de slag, daar kunnen planten dan weer niet zo heel goed tegen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:28

Dode dieren zou ik toch niet in mijn watervat willen.. Ook al drink je het zelf niet. Botulisme in het water is niet fijn. Zeker als je het gaat vernevelen door te sproeien.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 07:38

"Normaal" zou er niets in mogen kunnen, maar je weet maar nooit, dat dode best lag erg dichtbij en daar ben ik wel vies van haha.

Ik kijk straks even of ik ook echt in het vat kan kijken!
Ik denk niet dat er algen in het vat zitten, het water was echt kraakhelder.

Misschien moet ik de tuinslang eens door de dakgoten jagen, vooral voor het volledig afgesloten deel. De open dakgoten zijn nu wel schoon, maar wie weet wat er in de afgesloten delen zit haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:55

8nnemiek schreef:
Dode dieren zou ik toch niet in mijn watervat willen.. Ook al drink je het zelf niet. Botulisme in het water is niet fijn. Zeker als je het gaat vernevelen door te sproeien.

Niet ieder dier gaat dood aan botulisme. Dode dieren in het water 'krijgen' niet opeens botulisme als ze er niet aan doodgegaan zijn.

Daarnaast zijn de meeste vormen van botulisme bij dieren niet gevaarlijk voor mensen, en wordt het toxine alleen via rechtstreekse opname overgebracht, niet via vernevelen van water.
https://www.rivm.nl/botulisme

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:23

Maar waarom het risico nemen als je net zo makkelijk even erin kan kijken? Als je ermee water gaat geven dan zullen er ook veel dieren van gaan drinken.