De wereld van het leasen van een auto: Waar te beginnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

De wereld van het leasen van een auto: Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 10:01

Aangezien er hier waarschijnlijk genoeg ervaringsdeskundigen zijn rondom dit onderwerp was ik erg benieuwd of jullie mij van wat advies en informatie zouden kunnen voorzien. Ik heb namelijk genoeg verstand van het rijden van een auto, maar leasen is toch wel een iets ander verhaal na wat korte research te hebben gedaan.

Situatie: Het lijkt erop dat ik de komende 6 maanden met grote regelmaat (3 tot 4 keer per week) vervoer nodig zal hebben naar kantoor. Nu kan dit met het OV, maar ik ken deze route en dat is niet ideaal. Vanwege meerdere redenen is het voor mij momenteel niet rendabel een auto aan te schaffen en omdat het voor een kortere periode betreft wou ik eens kijken wat er mogelijk is op het gebieden van leasen voor die periode.

Ik rijd momenteel zakelijk met MyWheels, maar dit is niet altijd beschikbaar en als je een hele dag met zo'n auto weg bent lopen de kosten snel op voor een auto die voornamelijk stil staat (woon-werk verkeer). Hoewel leasen ook niet bepaald goedkoop is, vind ik het wel meer rendabel altijd een auto voor de deur te hebben voor iets meer dan wat ik zou betalen voor de dagelijkse huur van MyWheels.

Nu merk ik dat er énorm veel aanbod is op het gebied van leasen en ik vind het wat lastig heel erg concreet te krijgen welke vorm voor mij interessant zou zijn. Ik werk als ZZP'er, daardoor lees ik veel over occassion lease. Mijn behoefte is niet een 2023 model te leasen, dus occassion zou best een mooie optie kunnen zijn maar ik heb geen idee of dat ook voor een termijn van 6 maanden mogelijk zou zijn. Daarnaast lees je veel over Financial en Operational lease - wat dus ook weer los staat van eventueel occassion leasen begrijp ik van de vele websites en verschillende teksten :')

Zijn er hier Bokkers die enigzins in hetzelfde 'profiel' zitten en hun ervaringen willen delen? Wat bevalt wel, wat bevalt niet en wat had je wellicht eerder willen weten? Ik ben persoonlijk ook wel benieuwd naar hoe alles geregeld is met de verzekering. Ik ben redelijk comfortabel met m'n eigen rijgedrag, maar wat anderen doen kun je natuurlijk niet altijd voor wezen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: De wereld van het leasen van een auto: Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:42

Hoeveel km's ga je rijden? Dat is namelijk vrij vaak beperkt met leasen, dus wel van belang.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:47

En dan heb je ook nog de term "youngtimer" :D maar dat is voor jou niet zo relevant.

Even er vanuit gaand dat je de auto zakelijk least, heb je, plat door de bocht, inderdaad twee opties:

Financial lease.
Dan lease je de auto maar alle verdere kosten komen erbij, voor jouw rekening.

(full) operational lease.
Dan lease je de auto, inkl alle kosten (maar vaak zonder brandstofkosten).

De moeilijkheid zit 'm in de variaties op beide thema's die het soms erg ondoorzichtelijk maken. Check dus goed wat er wel en niet in het leasebedrag meegenomen is!

Waar je op moet zoeken is short-lease want dat is eigenlijk wat jij wil.
De meeste leasecontracten lopen 4 - 6 jaar. Dat is niet wat jij wil. Short-lease kan soms al vanaf een maand. Kijk hierbij goed naar periodes versus kosten.
Informeer ook naar de mogelijkheid om een gebruikte wagen te leasen. Veel maatschappijen bieden die optie.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:58

Short lease heeft vaak echt belachelijke bedragen. Zou het niet rendabeler zijn een kleine auto aan te schaffen en over een half jaar weer te verkopen?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:06

Captain schreef:
Short lease heeft vaak echt belachelijke bedragen. Zou het niet rendabeler zijn een kleine auto aan te schaffen en over een half jaar weer te verkopen?

Dat zou ook mijn keuze zijn.
Zoek een populaire waardevaste auto en verkoop hem weer na een half jaar

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:12

Ik denk ook niet dat leasen voor zo’n korte periode werkt. Volgens mij is dat echt ontzettend duur met allemaal haken en ogen.

Is het inderdaad niet rendabeler om een oude wagen te kopen en daarna weer te verkopen?

Eventueel van familie/vrienden iets lenen voor langere periode?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 11:32

Hoewel ik het advies waardeer is kopen geen optie :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:40

Ik ben ondernemer en heb een leasebak. Al sinds 2017 lease ik. Eerst private lease gedaan (was leuk, want helemaal geen kosten alleen tanken en je maandbedrag) maar ik kwam in de knoei met de maximale kilometers die ik mocht rijden wat maakte dat ik hem de laatste 2 maanden van mn leasetermijn moest laten staan :')
Daarna een occassion gaan leasen uit 2018. 21.000 km op de tellert. Eerlijk, ik vind het IE-DIE-AAL. Het is dan financial lease wat betekend dat hij van mij is vanaf moment dat ik wegrij in de showroom. Ik mag het ding dus verkopen (tussentijds) maar moet dit wel overleggen met de financierder. Elke maand betaal ik mn afbetaling en verminderd het openstaande bedrag. Als je je auto na een jaar of 2 jaar wilt verkopen moet je wel zorgen dat je er een leuk bedrag voor krijgt zodat je het openstaande bedrag kan afbetalen. Je hebt wel de overige kosten voor een setje nieuwe banden, reparaties etc echter is het zoon jong ding, je hebt er zelden wat mee. Dus feitelijk betaal je brandstof, je aflossing en je verzekering en 1x per jaar APK. Ik heb m all risk verzekerd dus als er eens wat is is t zo gemaakt.
Ik ben toen via financiallease.nl gaan kijken naar modellen die ik leuk vond en proefritje gaan maken. Daarna bel je financierders van joh wat is jullie rentepercentage. Daaruit kies je de beste en regelt het met de verkoper. Ik vond het altijd vrij easy. En altijd een auto voor de deur die gewoon start zonder gezeik, geen andere mankementen. Ideaal.
Overigens heeft de accountant de auto wel prive gezet bij mij ivm bijtelling. Dat betekend dat alle kosten voor de auto prive worden gerekend en dan maken ze eind vh jaar een spookboeking voor alle gereden kilometers. Die valt vaak beter uit dan de bijtelling met de autokosten tegen elkaar wegstrepen.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 18-06-23 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:44

Financial lease is eigenlijk kopen op afbetaling. Niets mis mee, maar wel goed om te beseffen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 16:08

Lalidan schreef:
Hoeveel km's ga je rijden? Dat is namelijk vrij vaak beperkt met leasen, dus wel van belang.

Ik ga er niet mee naar Frankrijk, het zal voornamelijk woon-werk verkeer zijn in de randstad dus geen 100k per jaar zeg maar. Wat het wel concreet is kan ik uiteraard globaal uitrekenen, maar ik wil wel af en toe boodschappen kunnen doen als het regent zonder per kilometer nauwkeurig te moeten uitrekenen 'of dat wel past'.

Hutcherson schreef:
Ik ben ondernemer en heb een leasebak. Al sinds 2017 lease ik. Eerst private lease gedaan (was leuk, want helemaal geen kosten alleen tanken en je maandbedrag) maar ik kwam in de knoei met de maximale kilometers die ik mocht rijden wat maakte dat ik hem de laatste 2 maanden van mn leasetermijn moest laten staan :')
Daarna een occassion gaan leasen uit 2018. 21.000 km op de tellert. Eerlijk, ik vind het IE-DIE-AAL. Het is dan financial lease wat betekend dat hij van mij is vanaf moment dat ik wegrij in de showroom. Ik mag het ding dus verkopen (tussentijds) maar moet dit wel overleggen met de financierder. Elke maand betaal ik mn afbetaling en verminderd het openstaande bedrag. Als je je auto na een jaar of 2 jaar wilt verkopen moet je wel zorgen dat je er een leuk bedrag voor krijgt zodat je het openstaande bedrag kan afbetalen. Je hebt wel de overige kosten voor een setje nieuwe banden, reparaties etc echter is het zoon jong ding, je hebt er zelden wat mee. Dus feitelijk betaal je brandstof, je aflossing en je verzekering en 1x per jaar APK. Ik heb m all risk verzekerd dus als er eens wat is is t zo gemaakt.
Ik ben toen via financiallease.nl gaan kijken naar modellen die ik leuk vond en proefritje gaan maken. Daarna bel je financierders van joh wat is jullie rentepercentage. Daaruit kies je de beste en regelt het met de verkoper. Ik vond het altijd vrij easy. En altijd een auto voor de deur die gewoon start zonder gezeik, geen andere mankementen. Ideaal.
Overigens heeft de accountant de auto wel prive gezet bij mij ivm bijtelling. Dat betekend dat alle kosten voor de auto prive worden gerekend en dan maken ze eind vh jaar een spookboeking voor alle gereden kilometers. Die valt vaak beter uit dan de bijtelling met de autokosten tegen elkaar wegstrepen.

Thanks voor je uitgebreide reactie! Occassion lease lees ik inderdaade veel over en dat klinkt opzich best aantrekkelijk. Ik merk alleen dat de looptijden van die contracten doorgaans vrij fors zijn, wat in deze situatie natuurlijk wat onhandig is :') Opzich, voor het termijn dat ik een auto nodig heb, hoeft 'ie niet 'van mij' te worden maar ik merk wel dat er enorm veel verschillen zitten in de opties qua wat er per welk contract in zit. Je geeft aan de auto all risk verzekerd te hebben, sluit je dit zelf af of zit dit ook bij het contract in?

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:26

En een scooter of een electrische fiets? Of een vouwfiets mee in de trein? Er zijn meer opties dan alleen de auto… of misschien meerijden met iemand?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:38

Courses schreef:
Lalidan schreef:

Ik ga er niet mee naar Frankrijk, het zal voornamelijk woon-werk verkeer zijn in de randstad dus geen 100k per jaar zeg maar. Wat het wel concreet is kan ik uiteraard globaal uitrekenen, maar ik wil wel af en toe boodschappen kunnen doen als het regent zonder per kilometer nauwkeurig te moeten uitrekenen 'of dat wel past'.

Hutcherson schreef:

Thanks voor je uitgebreide reactie! Occassion lease lees ik inderdaade veel over en dat klinkt opzich best aantrekkelijk. Ik merk alleen dat de looptijden van die contracten doorgaans vrij fors zijn, wat in deze situatie natuurlijk wat onhandig is :') Opzich, voor het termijn dat ik een auto nodig heb, hoeft 'ie niet 'van mij' te worden maar ik merk wel dat er enorm veel verschillen zitten in de opties qua wat er per welk contract in zit. Je geeft aan de auto all risk verzekerd te hebben, sluit je dit zelf af of zit dit ook bij het contract in?

Bij financial laese zit geen verzekering bij in. Je betaald dan je auto simpelweg af. De aankoopprijs.
Opzich ben ik zelf wel voor: altijd een auto beschikbaar. Ik zou echt niet meer zonder willen of kunnen.
Overigens je hebt dan een looptijd naar keuze (vaak iets van 3-5 jaar) maar je mag hem tussentijds verkopen. Ben je hem na een jaar zat? Dan ga je hem verkopen (mag zakelijk bij een dealer of particulier). Als je dat doet in overleg met je financierder (die heeft de ter naamstellingscode) dan is dat zo geregeld. Als je dan regelt dat je voor de auto een bedrag krijgt waarmee je je openstaande bedrag direct in 1x afbetaald heb je dus een jaar een auto gehad en daarna alles afbetaald en geen auto meer.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:05

Wij hadden de mazzel om op het juiste moment tegen een heel aantrekkelijke actie aan te lopen.

Onze auto moet voor 3.000 euro worden gerepareerd en onze ervaring met onze Kia leert dat het daarbij niet gaat blijven. Auto werd door ons nieuw gekocht, maar slijt onder je kont vandaan. Zeer slechte ervaring mee. Dus die reparaties laten we niet meer uitvoeren. Weg met die auto, dat wordt met het klimmen der jaren helemaal een bodemloze put.

Maar wat dan. We hebben momenteel andere plannen met ons geld dan een auto kopen: ons huis is aan de beurt en je huis renoveren kost veel geld.

We liepen aan tegen Flex lease via Citroën en een cashback actie van de plaatselijke dealer er bovenop.
We krijgen binnenkort een nieuwe C3 Feel edition in een wat luxere uitvoering dan de standaard Feel edition.

Het flex leasecontract is voor 5 jaar, maar is na een jaar kosteloos en zonder opgaaf van reden met een maand opzegtermijn op te zeggen. We hebben het aantal km's op 15.000 per jaar laten zetten, dat is a.g.v. thuiswerken voldoende voor ons. Die 5.000 km extra per maand kost ons maar een tientje per maand extra. Verder betalen we alleen de benzine en bij schade een eigen risico van 450 euro (wat te verlagen is). We gaan de auto 1 of 2 jaar rijden.

Bij 1 jaar betalen we wanneer we het bedrag van de cashback van de dealer volledig gebruiken en door 12 maanden delen maandelijks 247 euro netto aan lease. Bij 2 jaar verdelen we het bedrag van de cashback actie over 24 maanden en bedraagt de netto lease 347 euro per maand. Richting het einde van het eerste jaar en evt. daarna gaan we kijken of er andere voordelige flex lease acties zijn. Of kopen zelf een auto.

We zijn in ieder geval voor minstens 1 jaar geholpen voor een prijs waar we nu met eigen auto niet onder komen als we alles tellen. En dan ook nog een hele nieuwe. Wij zijn er blij mee, voor ons nu een prima oplossing zonder nadelen. En realexd na onze horror-kia.

Maar dit is dus vanaf 1 jaar lease.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:32

goed opletten hoeveel km je mag rijden boven die km. tikt de prijs heel hard omhoog, veel hebben voor die aantrekkelijke lease prijsjes maar 5000 km/jaar. Daar komt mijn oma met der boodschappenritjes naar de super 300 meter verderop nog niet mee uit, laat staan als je hem dagelijks zou gebruiken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:37

speurneusc schreef:
goed opletten hoeveel km je mag rijden boven die km. tikt de prijs heel hard omhoog, veel hebben voor die aantrekkelijke lease prijsjes maar 5000 km/jaar. Daar komt mijn oma met der boodschappenritjes naar de super 300 meter verderop nog niet mee uit, laat staan als je hem dagelijks zou gebruiken.

En dat is dus inderdaad de reden dat ik naar de km's vroeg. Met woon -werk verkeer van 40 km enkele reis zit je in een half jaar al rond de 8.000 km. Het gaat harder dan je denkt.....

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:47

je kan ook eens vragen bij het bedrijf waar je voor werkt, of zij nog lease autos in de pool hebben staan die nog een half jaar in het lease contract zitten en misschien nu geen berijder hebben. Misschien dat je met hen een deal kan sluiten of via hun met hun lease bedrijf. Als ze grote afnemer zijn, kunnen zij misschien iets leuks regelen
Laatst bijgewerkt door janouk op 18-06-23 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 17:47

Courses schreef:

Waarom niet? Vermoed dat je makkelijker aan een nog 6+ maanden apk simpele micra/alto/oid kan komen voor niet idioot geld zeker in vergelijking wat je er voor terug krijgt en dan ben je totaal goedkoper uit dan met lease en geen zorgen over hoeveel max. km's je mag rijden.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:03

Al naar een Lynk&co abonnement gekeken? Die kun je maandelijks weer opzeggen dacht ik. Dan heb je gewoon een korte periode een fijne auto die je (bijna) direct kunt rijden.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 18:03

tamary schreef:
Courses schreef:

Waarom niet? Vermoed dat je makkelijker aan een nog 6+ maanden apk simpele micra/alto/oid kan komen voor niet idioot geld zeker in vergelijking wat je er voor terug krijgt en dan ben je totaal goedkoper uit dan met lease en geen zorgen over hoeveel max. km's je mag rijden.

Ik hoef dat niet te verantwoorden in mijn opinie, de vraag is niet 'wat is beter?'. Als de ruimte er was om een auto aan te schaffen dan was de voorgaande vraag niet eens gesteld. Nogmaals: thanks voor de input, maar ik ben op zoek naar relevante informatie :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 18:04

ontherun schreef:
Al naar een Lynk&co abonnement gekeken? Die kun je maandelijks weer opzeggen dacht ik. Dan heb je gewoon een korte periode een fijne auto die je (bijna) direct kunt rijden.

Oh! Goede, nog niet eens aan gedacht! Heb je hier zelf toevallig ervaring mee?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 18:07

janouk schreef:
je kan ook eens vragen bij het bedrijf waar je voor werkt, of zij nog lease autos in de pool hebben staan die nog een half jaar in het lease contract zitten en misschien nu geen berijder hebben. Misschien dat je met hen een deal kan sluiten of via hun met hun lease bedrijf. Als ze grote afnemer zijn, kunnen zij misschien iets leuks regelen

Ik werk voor mezelf, dus ik heb dat al even gecheckt maar helaas heb ik niks staan :')

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:08

en ipv leasen, kan je niet een wagen huren?

Leasen lijkt me ontzettend duur (misschien huren net zo duur, geen idee)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:10

Als je een boekhouder hebt, vraag die dan wat belastingtechnisch ook de beste optie is.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:11

Courses schreef:
ontherun schreef:

Oh! Goede, nog niet eens aan gedacht! Heb je hier zelf toevallig ervaring mee?

Nog niet, maar ik ben er wel over na aan het denken. Op de website staat het best volledig en duidelijk uitgelegd. Je kunt ze ‘volledig’ zakelijk leasen, dan heb je een 4-6 jaar looptijd etc. Maar je kunt ook een abonnement afsluiten. Dan betaal je maandelijks een bepaald bedrag (dacht €550), en daar zit alles bij in, onderhoud en verzekering dus ook. Je moet alleen nog tanken. Deze kun je ook voor een korte termijn afsluiten en dus maandelijks opzeggen weer. Èn net als een occassion vrijwel direct beschikbaar. Ideaal voor korte periodes, want 6 maanden zul je geen operational lease contract voor vinden vrees ik. Dat zal zelfs met een occasional erg kort zijn.
Het is privé, dus je kunt de auto niet op je balans zetten, maar wel je kilometers zakelijk opgeven en dus belastingvrij jezelf uitbetalen. Hier is dat ook veel interessanter dan volledig zakelijk leasen en de auto dus op de balans hebben.

Huren is niet te betalen, een Lynk is veel goedkoper (en leuker vind ik zelf _O- )

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 18:12

Roihi schreef:
en ipv leasen, kan je niet een wagen huren?

Leasen lijkt me ontzettend duur (misschien huren net zo duur, geen idee)

Huren op welke basis? Ik rijd momenteel zakelijk met MyWheels, maar de zone waar ik heen moet is geen enkele reis zone (helaas) en als ik dan voor 8 uur die auto mee heb alleen om vervolgens naar huis te rijden ben ik per dag minimaal zo'n 100 euro kwijt. Dat is incidenteel prima weg te schrijven (zeker vanwege het gemak in boekhouding) maar op basis van 3 dagen per week (minimaal) is dat toch een duur geintje aan het einde van de maand. Daarnaast is dat een 'verhuur' optie, dus er is niet altijd een auto beschikbaar op de momenten dat je het nodig hebt en ik wil niet voor de situatie komen te staan dat ik ineens niet kan rijden. Zodoende kwam ik bij short lease opties uit, want dan staat de wagen in ieder geval voor de deur.

tamary schreef:
Als je een boekhouder hebt, vraag die dan wat belastingtechnisch ook de beste optie is.

Heb ik en ga ik inderdaad ook bij informeren :j