Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
[***] schreef:Nee ik geef geen fooi aan de kapper, maar dat is voornamelijk omdat het ik al duur genoeg vindt om daar te komen![]()
Daarbij vind ik het ook niet persé onder een service gericht beroep vallen zoals bediening in een restaurant of terras. Ik geef de monteur van mijn auto ook geen fooi voor het uitvoeren van een APK beurt.
Faelynn schreef:Nee nooit bij stil gestaan, heb nog nooit fooi gegeven aan de kapper haha.
Maaaar moet wel zeggen, waarbij t in restaurants gebruikelijk is, doe ik dat ook niet standaard meer, alleen als ik uitzonderlijk goed geholpen ben of echt uniek gegeten heb.
Probeer daar in tegen vaker fooi te geven in andere sectoren waar het minder gebruikelijk is. Dus meer op basis van verdiend iemand fooi ipv doen omdat het “hoort.
Dit besef kwam voor mij heel erg sinds dat ik als vaste baan in een dierenkliniek werkte en realiseerde dat ondanks het harde werken, de vele (onbetaalde) overuren en het helpen van mensen hun geliefde huisdieren, er daar ook nooit fooi vanaf kon. Terwijl ik iemand die mijn huisdier met liefde en respect behandeld en oplapt belangrijker vind dan het feit of iemand mijn cola goed ingeschonken heeft![]()
En dat terwijl je in de horeca als basis uurloon sowieso al meer verdiend dan in een dierenkliniek.
Dus mensen die mijn echt goed helpen of iets betekenen geef ik tegenwoordig wel fooi, of extra zorg oid. Zoals de bouwvakkers die bij ons thuis aan t klussen waren tussen de middag voorzien van een lekker broodje kroket of stuk taart, genoeg koffie etc.
Mkango schreef:Ik heb in mijn omgeving echt nog nooit gehoord van mensen die fooi geven aan hun kapper, ook niet van mensen die qua fooi geven guller zijn dan ik. Dat 10-20% "gebruikelijk" is, lijkt me dan ook schromelijk overdreven.