Fooi voor de kapper?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Fooi voor de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 16:00

Dit topic is niet voor de mensen die uit principe nooit fooi geven, die fooi überhaupt onzin vinden en voor de mensen die roepen "ik krijg toch ook geen fooi op mijn werk".

Dat gezegd hebbende: ik zat vandaag bij de kapper, en rekende na een uur een lief sommetje af voor mijn fantastische kapsel. Later toen ik buiten liep realiseerde me ik ineens dat ik nooit fooi geef bij de kapper, terwijl ik dat op een terras of in een restaurant wel doe.

Als ik google kom ik er op uit dat tussen de 10 en 20% fooi geven gebruikelijk is bij de kapper. Doen andere fooi-gevende mensen dit? Hoeveel van de mensen die niet principieel tegen fooi zijn, geven de kapper ook fooi? Waarom wel of waarom niet? En hoeveel dan?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 16-06-23 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:02

Ik heb in mijn omgeving echt nog nooit gehoord van mensen die fooi geven aan hun kapper, ook niet van mensen die qua fooi geven guller zijn dan ik. Dat 10-20% "gebruikelijk" is, lijkt me dan ook schromelijk overdreven. :=

_Lorette_

Re: Fooi voor de kapper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:03

Ik heb nog nooit in mijn leven fooi gegeven aan de kapper en ik wist ook niet dat dit gebruikelijk was. :oo

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:05

Ik heb nog nooit overwogen om de kapper fooi te geven. Ik heb er niet echt een reden voor eigenlijk. Voor mijn gevoel zit dat in de categorie schoonheidssalon/ pedicure etc en die geef ik ook geen fooi.

Ik vind het een lastig concept ook eigenlijk. Ben er in restaurants etc ondertussen wel aan gewend. Welke beroepen zouden daarbij moeten en waarom?

Edit: ik denk dat op Google vooral vertaalde usa berichten claimen dat dit normaal is. Ik ken echt niemand die dit doet
Laatst bijgewerkt door troi op 16-06-23 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:05

Nooit van gehoord eigenlijk... Ik geef bij de kapper dus ook niet standaard een fooi.
Wel heeft mijn kapper een 'fooienpotje' waar klanten soms wat in doen en waar ze met het team iets leuks van organiseren. Maar je moet niets.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:06

Gebruikelijk in de VS misschien :+ Bij mij kapper staat wel een fooienpot maar heb niet het idee dat daar veel in gaat, ik doe het zelf ook niet. Bij uit eten gaan juist wel en dan ook best gul :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:07

Nee ik geef geen fooi aan de kapper, maar dat is voornamelijk omdat het ik al duur genoeg vindt om daar te komen :=

Daarbij vind ik het ook niet persé onder een service gericht beroep vallen zoals bediening in een restaurant of terras. Ik geef de monteur van mijn auto ook geen fooi voor het uitvoeren van een APK beurt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:08

Nog nooit in me opgekomen eigenlijk... Vind het duur zat, haha. Alhoewel, vind de horeca ook duur genoeg. Geen echte goede reden dus, gewoon nooit aan gedacht.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:09

[***] schreef:
Nee ik geef geen fooi aan de kapper, maar dat is voornamelijk omdat het ik al duur genoeg vindt om daar te komen :=

Daarbij vind ik het ook niet persé onder een service gericht beroep vallen zoals bediening in een restaurant of terras. Ik geef de monteur van mijn auto ook geen fooi voor het uitvoeren van een APK beurt.

Het begint er bij mijn kapper wel steeds meer op te lijken :P Thee met een koekje en chocolaatje :D En op de hele warme dagen ijs :D

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:10

Het is nog nooit in mij opgekomen om mijn kapper een fooi te geven.
Ik ben wel benieuwd of mensen dat überhaupt doen!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:11

In het verleden altijd wel gedaan, iets in het fooienpotje voor personeel gegooid.
Maar sinds Corona kom ik nog maar relatief weinig bij de kapper, en is het leven inmiddels zo duur geworden, dat ik dat tegenwoordig eerder skip, net zoals we op andere dingen ook bezuinigen.

En nee, dat standaard 10 tot 20 procent lijkt me ook niet normaal, tenminste niet in Nederland.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:13

Ik ken niemand die het doet bij de kapper. kan ook niet echt een rede bedenken waarom je fooi zou geven? Fooi is eigenlijk sowieso een raar iets. Waarom wel in de horeca/ hotels maar bij geen andere minimumloonbaantjes. Waarom de schoonmaker in het hotel wel maar die bedrijven schoonmaakt niet.
is eigenlijk een oneerlijk iets.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:14

Ik doe het niet en zie het ook nooit iemand doen.

Dat het duur genoeg is, vind ik een beetje een vreemde opmerking. Als je uitrekent wat ze in een doorsnee salon per uur omzetten en je daar alle kosten afhaalt, valt dat volgens mij best tegen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:15

Nee nooit bij stil gestaan, heb nog nooit fooi gegeven aan de kapper haha.
Maaaar moet wel zeggen, waarbij t in restaurants gebruikelijk is, doe ik dat ook niet standaard meer, alleen als ik uitzonderlijk goed geholpen ben of echt uniek gegeten heb.
Probeer daar in tegen vaker fooi te geven in andere sectoren waar het minder gebruikelijk is. Dus meer op basis van verdiend iemand fooi ipv doen omdat het “hoort.

Dit besef kwam voor mij heel erg sinds dat ik als vaste baan in een dierenkliniek werkte en realiseerde dat ondanks het harde werken, de vele (onbetaalde) overuren en het helpen van mensen hun geliefde huisdieren, er daar ook nooit fooi vanaf kon. Terwijl ik iemand die mijn huisdier met liefde en respect behandeld en oplapt belangrijker vind dan het feit of iemand mijn cola goed ingeschonken heeft :+
En dat terwijl je in de horeca als basis uurloon sowieso al meer verdiend dan in een dierenkliniek.
Dus mensen die mijn echt goed helpen of iets betekenen geef ik tegenwoordig wel fooi, of extra zorg oid. Zoals de bouwvakkers die bij ons thuis aan t klussen waren tussen de middag voorzien van een lekker broodje kroket of stuk taart, genoeg koffie etc.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:16

Uhm, nee. De kapper is toch gewoon iemand die zijn werk doet, geef je dan ook aan de cassiere, de docent en de stratenmaker?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:18

Mijn kapper heeft prijzen die “raar” uitkomen met wisselen. Ik “spaar” contant geld voor de kapper en krijg dan allerlei muntjes terug, dan zeg ik: maak er maar 40 euro (of wat het dichtstbijzijnde ronde bedrag dan ook is) van. Deed ik nooit als ik ging pinnen.

KB12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:19

Bij mijn kapper kost het 75 euro voor alleen knippen en drogen. Dat vind ik persoonlijk genoeg.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:21

Ik rond het bedrag regelmatig af naar boven, geef rondom de kerst periode altijd een kleinigheidje of een iets grotere fooi (Max €10,-). Moet erbij zeggen dat mijn kapper wel een speciaal plekje in m’n hart heeft, in een periode dat het financieel slechter met mij ging heeft zij bijv alleen de kostprijs van de verf gerekend ipv het hele bedrag.
Laatst bijgewerkt door Arethe op 16-06-23 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:22

Nee ik geef ook geen fooi bij de kapper. Bij een restaurant geef ik ook alleen fooi als ik de service buitengewoon goed vond, zeker niet standaard. Mijn kapper knipt me prima, maar dat is het dan ook. Het is geen buitengewone ervaring ofzo :))

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:25

Faelynn schreef:
Nee nooit bij stil gestaan, heb nog nooit fooi gegeven aan de kapper haha.
Maaaar moet wel zeggen, waarbij t in restaurants gebruikelijk is, doe ik dat ook niet standaard meer, alleen als ik uitzonderlijk goed geholpen ben of echt uniek gegeten heb.
Probeer daar in tegen vaker fooi te geven in andere sectoren waar het minder gebruikelijk is. Dus meer op basis van verdiend iemand fooi ipv doen omdat het “hoort.

Dit besef kwam voor mij heel erg sinds dat ik als vaste baan in een dierenkliniek werkte en realiseerde dat ondanks het harde werken, de vele (onbetaalde) overuren en het helpen van mensen hun geliefde huisdieren, er daar ook nooit fooi vanaf kon. Terwijl ik iemand die mijn huisdier met liefde en respect behandeld en oplapt belangrijker vind dan het feit of iemand mijn cola goed ingeschonken heeft :+
En dat terwijl je in de horeca als basis uurloon sowieso al meer verdiend dan in een dierenkliniek.
Dus mensen die mijn echt goed helpen of iets betekenen geef ik tegenwoordig wel fooi, of extra zorg oid. Zoals de bouwvakkers die bij ons thuis aan t klussen waren tussen de middag voorzien van een lekker broodje kroket of stuk taart, genoeg koffie etc.

Dat is dus hoe ik het tegenwoordig ook doe, als het eten of service uitzonderlijk goed was.
Of onze vaste post/pakket bezorger als het warm is een flesje koud drinken, en met kerst wat geld in een envelopje.
Niet omdat het moet, maar als waardering voor het netjes op tijd bezorgen.

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:25

Nee ik geef nooit fooi bij de kapper. In de kapsalon waar ik naartoe ga, staan wel fooienpotjes.
Ik weet dat mijn moeder vroeger het bedrag meestal naar boven afrondde dus zij gaf wel een kleine fooi. Geen idee of ze dat nog steeds doet.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:27

Ik heb zelf een bedrijf in die branche en ja, er zijn enkele klanten die fooi geven. Sommige ook fors. Daarvoor hebben wij een spaarvarkentje staan waar dat dan in gaat.

Maar er zijn er ook een heleboel die dit niet doen.
We vinden het leuk en lief maar het is niet nodig. Dit zeggen we er dan meestal ook bij maar uiteraard wordt het erg gewaardeerd. Het geld gebruik ik dan eventueel als extra voor een uitje met het team.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:30

Mkango schreef:
Ik heb in mijn omgeving echt nog nooit gehoord van mensen die fooi geven aan hun kapper, ook niet van mensen die qua fooi geven guller zijn dan ik. Dat 10-20% "gebruikelijk" is, lijkt me dan ook schromelijk overdreven. :=

Ik ken dat alleen uit de VS. Daar is het gebruikelijk, maar in Nederland zeker niet idd.

De enige kapster die ik ooit 'fooi' gaf was een vriendin die mij voor heel weinig knipte en in de verf zette. Die rekende voor verven alleen de kostprijs dus gaf ik altijd extra. Wat ik vervolgens weer terug kreeg :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:31

KB12 schreef:
Bij mijn kapper kost het 75 euro voor alleen knippen en drogen. Dat vind ik persoonlijk genoeg.

Daarvoor wordt het bij mij ook gekleurd. En goed ook, want mensen zijn verbaasd als ik zeg dat dit niet mijn eigen kleur is.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:34

Misschien is het ook wel regiogebonden?

Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal want ik ga altijd naar dezelfde kapster, maar ik heb hier nog nooit gezien dat er geen fooi gegeven werd. Soms een paar euro, soms een tientje ofzo. Of afronden en dan het wisselgeld in het potje. Hier is het heel gewoon. Maar dat geldt bijv. ook voor de kroeghouder, de friettenthouder of de postbezorger. Da's hier heel gewoon. Alleen toeristen of mensen van buitenaf doen het soms niet en dat valt dan wel op.