Gewaardeerde kunst op straat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Gewaardeerde kunst op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 09:14

Nav dit topic [LZP] "Kunst" in het straatbeeld

Hier een plekje voor mooie, onroerende, blije kunst waar jij blij van wordt.

Voorwaarden: het is openbaar (dus niet in privé tuin of museum) en met belastinggeld betaald (geen illegale graffiti).

Alles mag: architectuur (geen privé woningen of bedrijven), muurschilderingen, beelden etc.

Brand los!
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 17-06-23 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel op verzoek van TS aangepast.

Foaly

Re: Dit is wel KUNST

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:23

Afbeelding

Deze in 't Achterom in Den Haag, een scharrig steegje waarin toevallig mijn favoriete koffietentje zit. Nu heb je tijdens het koffiedrinken toch nog een beetje een leuk uitzicht :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:29

Het is een beetje het standaard paardenstandbeeld, maar deze combineert mijn interesse in de Romeinse keizerrijken met de liefde voor paarden: de Romeinse bevelhebber Corbulo, in Voorburg - en het paard met het neusje voor de loodlijn ;)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:36

Herd of Hope in Londen, de muurgedichten in Leiden, en De Verwoeste Stad in Rotterdam schieten mij zo te binnen.

Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:37

prompter schreef:
Het is een beetje het standaard paardenstandbeeld, maar deze combineert mijn interesse in de Romeinse keizerrijken met de liefde voor paarden: de Romeinse bevelhebber Corbulo, in Voorburg - en het paard met het neusje voor de loodlijn ;)

Zo'n standbeeld vraagt om een pylon :j

The Duke of Wellington in Glasgow wordt er regelmatig mee gespot en soms ook zijn paard.

https://www.bbc.com/news/uk-scotland-gl ... t-60665817

:D

Ik hou er ook van, dit soort standbeelden :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:42

Ik ben vooral fan van murals. Een van mijn favorieten is die van RoosArt op de blauwe muur van Organon in Oss. 'Een ode aan vrouwengezondheid, historie en innovatie' volgens Organon.

Afbeelding

Verder vind ik het geweldig wat Jan Is De Man en Nina Valkhoff doen. Elke door hen beschilderde muur is weer een feestje voor de ogen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 09:42

Britse humor!

Ook hier in Antwerpen is 1 van mijn favorieten een ruiterstandbeeld van Leopold 1. Zit wel flink achter de LL maar paard is met zoveel power neergezet, dat het lijkt of hij zo van die sokkel kan springen.

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:50

Ah jij had die in oss ook al gevonden van haar. Ik ken haar begin nog, een stroomhuisje in Doesburg bij het jongeren centrum :D

Vier generaties van een boerenfamilie bedoeld om de lelijke silos voor de omgeving mooier te maken. Geen publiek geld maar ok

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gaslighter in Doetinchem
Afbeelding

Deze is van een andere maar in opdracht van een gemeente een nieuw stukje bedrijfshal mooier moeten maken

Afbeelding

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 10:29

De spoken van Szukalski, een Antwerps kunstenaar, vind ik verrassend aaibaar. Sommigen zijn privébezit, anderen zijn gesubsidieerd aangekocht. Ik vind ze geweldig, ook omdat ze overal opduiken en je ze soms echt moet zoeken (zo staat er een stel op een dak van een penthouse en een ander op een balkonnetje).

Ik denk dat de eerste 2 gesubsideerd zijn als ik goed google, de andere zijn privé
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:33

Deze tekening op een flat vind ik erg mooi:

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:34

Afbeelding

Berlijn, Hauptbahnhof.

Oh, ha, ik zie dat ik er ook één uit Berlijn heb die in het andere topic thuishoort :))

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:39

Ik ben dol op kunst, en vind kunst vooral mooi als het me iets laat voelen, of over iets na laat denken.

Deze zag ik vorig jaar in Tel Aviv:
Afbeelding

Het werk heet Gift of Life en is van David Kracov
https://www.eden-gallery.com/artwork/da ... monumental

Het maakt me heel vrolijk, het is kleurrijk en er zit ook dynamiek in door de opvliegende vlinders. Ik vind het zo leuk dat ik het als tip wil indienen bij een gemeente om het aan te schaffen :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:43

Tegenover Heidelberg Hauptbahnhof staat das S-Printing-Horse. Ik heb geprobeerd om hem van verschillende kanten op de foto te zetten, maar dat kunnen anderen veel beter (er zijn genoeg foto's te vinden op internet). Daarom alleen deze foto die ook het gebouw laat zien. Ik vind het een enorm gaaf ding. Het is een van de grootste paardenstandbeelden ter wereld en het staat symbool voor de verschillende processen in een drukkerij (Heidelberg hè).

https://de.wikipedia.org/wiki/S-Printing_Horse

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:46

Ik fotografeer alle paardenstandbeelden die ik tegenkom in het buitenland. Deze staat in Boston:
Afbeelding

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:49

De twee duikers in Gent die tegenover elkaar staan. Ze symboliseren de samenvloeiing van de Schelde en de Leie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:55

Wat een mooie foto van 'Jan Gat'...!

Ik weet dat het standbeeld van Ossip Zadkine het momument van 'De Verwoeste Stad' heet, maar dat is meer een beschrijving dan een echte naam...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:58

Als rasechte Rotterdammer heb ik de naam "Jan Gat" echt nog nooit gehoord.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:03

prompter schreef:
Als rasechte Rotterdammer heb ik de naam "Jan Gat" echt nog nooit gehoord.

Ik ken vooral Jan met de Jatjes en gewoon "Stad zonder Hart"

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:17

Stad zonder hart inderdaad, of gewoon "het beeld van Zadkine".

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:23

Winterswijk.
De steengroeve.

Silokunst.

Afbeelding

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:26

prompter schreef:

Ik ken 'm idd ook als 'stad zonder hart'. Nee, esthetisch gezien vind ik 'm nog steeds niet mooi, hoewel op die foto de zon er wel prachtig doorheen schijnt. De schoonheid zit hier voor mij in de emotionele lading.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:30

Karin schreef:
prompter schreef:

Ik ken 'm idd ook als 'stad zonder hart'. Nee, esthetisch gezien vind ik 'm nog steeds niet mooi, hoewel op die foto de zon er wel prachtig doorheen schijnt. De schoonheid zit hier voor mij in de emotionele lading.

Voor mij zit het ook in de emotionele lading. Dat heb ik overigens ook bij het Holocaust monument in Berlijn.
https://www.berlin.de/sehenswuerdigkeit ... enkmal%20für%20die%20ermordeten,den%20beeindruckendsten%20Sehenswürdigkeiten%20der%20Stadt.

Al die blokken waar je dan heel rustig doorheen kunt lopen, en waar kinderen in en op spelen. Als je dan in het midden op het diepste punt bent, hoor je de stad amper en sta je ineens alleen tussen die metershoge blokken die je aan elke kant omringen. Heel indrukwekkend vind ik dat, en daarom vind ik het mooi.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:44

Ik ben het niet helemaal eens met je topic titel; aangezien ik zeker wel denk dat er kunst in het andere topic te vinden is, ook al vond ik lang niet alles mooi. Maar dan heb je het over de hele discussie rondom subjectiviteit en objectiviteit in kunst. Maargoed.
Deze twee muurschilderingen in Utrecht vind ik daadwerkelijk prachtig <3

Afbeelding
Afbeelding

Lau07, die vlinders zijn echt prachtig, heel mooi! <3
En heel leuk, Ibbel, dat je specifiek paardenbeelden fotografeert, dan heb je vast ook echt wel een leuke collectie :D Leuk idee ook, ik ben een beetje gestopt met van elke struik of straathoek een foto maken als ik een stad bezoek, omdat ik erachter kwam dat ik er echt nooit iets mee deed. Op deze manier heb je een iets duidelijker 'doel' in de plaatjes die je schiet. :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:35

Uiteraard het lievelingetje van Groningen,
Het peerd van ome loeks, bij het centraal station.
Afbeelding

En het "originele" paard van ome loeks (ook wel leutje loeks genoemd, heet eigenlijk "veulen")
Afbeelding

De trots van Friesland, it Fryske hynder in Leeuwarden
Afbeelding

En de Mercuriusfontijn, ook in Leeuwarden, die "speciaal" is voor onze familie omdat mijn overgrootvader er aan mee heeft gewerkt.
Afbeelding

Dit standbeeld van Salomon en Leentje, twee joden die in Martenshoek woonden en de tweede wereld oorlog niet hebben overleefd.
Staat vlak bij mijn huis, en heeft me altijd geïntrigeerd.
Afbeelding
Afbeelding

Edit:
Deze heeft ook een warm plekje in mijn hart, de bremer stadsmuzikanten in (je raadt het al) Bremen.
Vorig jaar voor het eerst in het echt gezien <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Laurora op 16-06-23 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 12:37

Sellyxx schreef:
Ik ben het niet helemaal eens met je topic titel; aangezien ik zeker wel denk dat er kunst in het andere topic te vinden is, ook al vond ik lang niet alles mooi. Maar dan heb je het over de hele discussie rondom subjectiviteit en objectiviteit in kunst. Maargoed.
Deze twee muurschilderingen in Utrecht vind ik daadwerkelijk prachtig <3

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Lau07, die vlinders zijn echt prachtig, heel mooi! <3
En heel leuk, Ibbel, dat je specifiek paardenbeelden fotografeert, dan heb je vast ook echt wel een leuke collectie :D Leuk idee ook, ik ben een beetje gestopt met van elke struik of straathoek een foto maken als ik een stad bezoek, omdat ik erachter kwam dat ik er echt nooit iets mee deed. Op deze manier heb je een iets duidelijker 'doel' in de plaatjes die je schiet. :+

Suggesties voor een betere titel?