Mijn vriend is van de ICT geswitcht naar de zorg. Wel handig om te weten dat hij een (nutteloze
) master in de psychologie had, en dat de ICT dus al een switch was.
Het was vooral een dure periode, want hij is ook net als Goof bij een organisatie gaan werken waar hij jongeren met (voornamelijk) autisme begeleide, maar omdat hij geen aantoonbare werkervaring had -ook niet zoals bv. het onderwijs- is hij dat bij studentenorganisatie gaan doen voor iets meer dan minimum loon (inzowijs). Ik heb hem toen wel echt financieel moeten ondersteunen. Hij heeft door die werkervaring wel heel snel hele grote sprongen kunnen maken en zijn eerste baan daarna verdiende hij boven modaal (in de forensische zorg
).
Hij is heel blij, want hij was erg ongelukkig in de ICT.
Zonder financiele middelen wordt het alleen wel een stuk lastiger en dan ben je wat meer beperkt tot speciale instroomtrajecten voor beroepen met een tekort(voor bv. ict of onderwijs). Anders zul je toch een opleiding, of op een andere manier werkervaring moeten opdoen. Niet onmogelijk. Maar wel moeilijker.
Grafisch ontwerp is echt geen droog brood in te verdienen. Alle mensen die ik ontmoet die zelfs in deze tijd geen baan kunnen vinden zijn grafisch ontwerpers, dus daar zou ik mijn geld niet zo snel op inzetten.