mobiele airco koelt amper

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

mobiele airco koelt amper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 10:52

Wat gaat er fout bij ons ?
De (dure) mobiele airco koelt echt amper. Als hij het 2 graden koeler krijgt is het veel. En als je hem uit zet is het binnen 15 minuten weer net zo warm als ervoor.
Hij heeft capaciteit genoeg.

Gaat om een slaapkamer onder schuin dak pal op het zuiden.
Komt er misschien teveel warmte binnen door het raam ? dat moet natuurlijk open voor de ventilatieslang.
Of is het normaal dat een airco zo weinig koelt ?

Mars

Re: mobiele airco koelt amper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:55

Heb je je raam wel voldoende afgedicht? Anders verdwijnt je koele lucht meteen naar buiten. En is de capaciteit van je airco wel voldoende voor het formaat van de ruimte die je wilt koelen?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:55

Heb je raamafdichting op je raam waar de slang doorheen kan? of hang je de slang gewoon uit een open raam? In het laatste geval komt de warmte weer net zo hard binnen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 10:56

Eef_Bam schreef:
Heb je raamafdichting op je raam waar de slang doorheen kan? of hang je de slang gewoon uit een open raam? In het laatste geval komt de warmte weer net zo hard binnen.

Raam wordt dichtgemaakt met bubbeltjesplastic.
Ik had bij de airco een raamafdichtingsset gekocht, maar die past niet op een gewoon openslaand raam ( heel vreemd ).
Laatst bijgewerkt door Maris op 13-06-23 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:57

Plastic houdt amper warmte tegen. Beter een houten plaat maken waar de slang doorheen kan en die ervoor zetten lijkt mij.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:58

Wat vervelend! Komt er wel echt koude lucht uit? En warme lucht uit de slang?

Verder: sinds wanneer heb je hem aanstaan? Stel je kamer start op 30 graden, dan is alles 30 graden, de lucht, meubels, wanden, vloer, plafonds, etc. Dus het duurt een fikse tijd voor de koude lucht de rest heeft weten te koelen, als het al lukt met de enorme hitte die via de muren, dak, ramen weer binnenkomen.

En tenslotte: wat voor raam heb je? Ik zou het stuk dat open moet zo veel mogelijk dichtmaken met bijvoorbeeld een stuk hout wat je op maat zaagt. Pas op met dingen die brandbaar zijn zoals bijv een deken want de slang van de airco kan enorm heet worden. (edit: ik zie nu dat je bubbeltjesplastic gebruikt, pas op dat het niet smelt!)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:58

Wij hebben lang geleden ook eens een mobiele airco gehad. Die koelde ook nauwelijks.
Wat je nog kan proberen is de afvoerslang beter isoleren, desnoods gewoon een dekbed er omheen draaien als hij niet gloeiend heet wordt.. en de raam rondom de slang zo goed mogelijk dicht maken, bijvoorbeeld door een plank op maat te maken met een gat erin voor de slang, die je tegen het raam aan zet.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-06-23 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 10:59

Winged schreef:
Plastic houdt amper warmte tegen. Beter een houten plaat maken waar de slang doorheen kan en die ervoor zetten lijkt mij.

Dat is idd het enige wat ik ook kan bedenken, dat het plastic de warmte niet genoeg buiten houdt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 11:00

8nnemiek schreef:
Wij hebben lang geleden ook eens een mobiele airco gehad. Die koelde ook nauwelijks.
Wat je nog kan proberen is de afvoerslang beter isoleren, desnoods gewoon een dekbed er omheen draaien.. en de raam rondom de slang zo goed mogelijk dicht maken, bijvoorbeeld door een plank op maat te maken met een gat erin voor de slang, die je tegen het raam aan zet.

De afvoerslang wordt al helemaal ingepakt met zilverfolie ( voor de vooruit van een auto in de winter ). Was ik vergeten te vertellen...
8nnemiek, hielpen die dingen bij jullie airco ?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:05

Maar mobiele airco's werken ook met afdichting gewoon niet zo goed, zoalng ze aan staan word het iets kouder maar daarna al snel warm, is ook mijn ervaring.

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:10

Ik denk dat (of naja vooral eigen ervaring van de afgelopen dagen) de mobiele airco beter is in koel houden dan koel maken. Dus aan voordat de temperatuur begint te stijgen. Dan lukt het hem nog wel wat te koelen en dat koel te houden. Maar als het eenmaal warm is, is het erg moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:15

Maris schreef:
Eef_Bam schreef:

Raam wordt dichtgemaakt met bubbeltjesplastic.
Ik had bij de airco een raamafdichtingsset gekocht, maar die past niet op een gewoon openslaand raam ( heel vreemd ).

Dit is wel de oplossing, anders heeft het inderdaad maar beperkt effect, en sowieso zijn de capaciteit van die dingen maar beperkt. Ik heb de mijne uiteindelijk weggegeven en geinvesteerd in een serie (goede) ventilatoren die ik strategisch om me heen plaatste toen ik een warm huis woonde :') .

Vond het verder maar een bummer, zo'n mobiele airco. En dat terwijl het wel echt stroom vreet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:27

Als je een goede hebt, koelt ie gewoon goed. Ik heb er eentje in de slaapkamer en moet nog een keer achter de afdichting aan want ik heb een uitzetraam. En dan koelt ie alsnog binnen tien minuten de hele kamer.

Zo'n zelfde heb ik beneden en daar geldt hetzelfde voor, uitzetraam maar koelt echt razendsnel. Denk meer dat het met de capaciteit te maken heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 11:33

daffodil schreef:
Als je een goede hebt, koelt ie gewoon goed. Ik heb er eentje in de slaapkamer en moet nog een keer achter de afdichting aan want ik heb een uitzetraam. En dan koelt ie alsnog binnen tien minuten de hele kamer.

Zo'n zelfde heb ik beneden en daar geldt hetzelfde voor, uitzetraam maar koelt echt razendsnel. Denk meer dat het met de capaciteit te maken heeft.

Ik heb een goede ! En ruim capaciteit over.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:40

Raar...want ik heb echt het raam gewoon half open omdat ik te lui ben om een oplossing te bedenken voor dat raam en nog koelt ie echt goed.

Vannacht heb ik die in de slaapkamer van 18 naar 21 gezet omdat het te koud was :D

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:48

Just to be sure; heb je wel echt de airco stand aan staan? Is me namelijk zelf wel eens overkomen dat ik alleen ventilatie stand aan had staan :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:49

Durquia schreef:
Just to be sure; heb je wel echt de airco stand aan staan? Is me namelijk zelf wel eens overkomen dat ik alleen ventilatie stand aan had staan :D

Die van mij kan zelfs op verwarmen.....geen goed plan nu!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:11

Na 3 ellendige zomers in ons huidige appartement hebben wij ook eindelijk een mobiele airco.

Ik ben er zo blij mee. Ik woon op de bovenste etage, met een plat dak, en zon schijnt de hele dag op de ramen. Om 8uur in de ochtend is het al 25.5°C in huis. Niet te doen.

Wij hebben ook cavia's in de woonkamer en die kunnen wel smoren dan.

Nu lekker airco aan en het is heerlijk aangenaam in huis. Helaas niet mogelijk om een afdichtingskit te gebruiken omdat we weer net zo'n raam hebben waarbij niks kan... maar raam op een kier, slang erdoor, gordijnen dicht en het wordt wel heerlijk aangenaam in huis. De katten liggen er ook heerlijk bij te genieten. De caafjes blijven er ook happy onder.

Ik let er wel op dat de cavia's niet in de tocht staan en het niet te koud wordt.

Maar inderdaad, zodra de airco uit gaat (en ramen dicht) is het zomaar weer warm. Wordt een leuke energierekening, maarja kan mijn diertjes ook niet laten smoren. Zodra het even kan heb ik hem tussendoor wel even uit. En 's avonds als het koeler is gaat hij sowieso uit.

Maar verder ben ik er ontzettend blij mee.

Een vaste airco is helaas geen optie, dat zou dan op eigen kosten zijn. En dat ga ik niet doen op een huurhuis :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 12:13

Durquia schreef:

Euhhh, volgens mij is het alleen een airco met 3 standen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 12:14

Nientsje, dus hij koelt echt goed terug ?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:14

Wat ook een probleem kan zijn is dat er door de airco een negatieve druk ontstaat.
Doordat de airco lucht van binnen pakt, voor 2 redenen, en een deel van die lucht naar buiten blaast ontstaat er een onderdruk in huis.
Een deel van de lucht wordt gekoeld en terug in huis geblazen. Een deel van de lucht wordt verwarmt(want zo koelt hij de lucht aan de andere kant) en naar buiten geblazen.

Door deze onderdruk wil de lucht zich stabiliseren en hierdoor kan er door alle roosters, kieren, gaten en open deuren en ramen extra (warme) lucht naar binnen gezogen worden.

Dit is op te lossen door een 2e slang aan de airco te maken en deze ook naar buiten te leggen.
Hierdoor blijft de druk in huis gelijk en zal er minder warme lucht naar binnen worden gezogen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 12:17

Maar waar bevestig ik die 2de slang dan ?
Trouwens ook al eens geprobeerd de deur op een kier te laten voor dir probleem van onderdruk, maar dan komt er warme lucht van de gang binnen natuurlijk.

Zo gek dat bij sommige mensen de airco wel goed zijn werk doet ! Waar zit dat verschil nou toch in ?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:17

Maris schreef:
Nientsje, dus hij koelt echt goed terug ?

Ja die van mij wel!
Het is heerlijk nu in huis :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 12:18

Super, daar is hij ook voor natuurlijk.

Geen idee waarom hij hier niet goed werkt dan..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:21

Ik heb hem op de bank en hondenmand gericht. Ik heb een ander raam gebruikt nu. Helaas wel op de hete zuidkant maar toch werkt dat beter. Het blijft nu koel genoeg om het vol te houden en de hond heeft het niet te warm. Misschien is dat een optie als dat kan? Dat je daar waar je bent koel houdt en de rest danminder tot niet.