Het was mij ook al opgevallen dat er veel minder insecten leken te zijn dan andere jaren. Dit telrapport bevestigt het ook.
Wat me vooral opviel en zorgen baarde was mijn terugrit van noord frankrijk via belgie en duitsland naar nederland. Het eerste stuk vanaf noord frankrijk tot de belgische ardennen was de voorruit en motorkap een massa aan helaas te pletter gevlogen insecten

Vanaf daar terug naar nederland. Een rit van 280 km was voor mij echt schokkend 15 insecten op de ruit. Meer waren het niet.

En weinig insecten betekent weinig bestuiving, insectenetende vogels die niet genoeg eten kunnen krijgen voor hun jongen en er zullen vast meer gevolgen zijn die misschien nu nog niet zo bekend zijn.
Ik hoop dat het komt door een koud voorjaar. Al viel het me vorig jaar ook al op dat er minder insecten op de auto zaten na een rit dan wat ik van het verleden kon herinneren. En waarom een stukje zuidelijker wel en dan opeens nagenoeg niets meer. Het was niet eens een geleidelijke afname van insecten maar in een keer van veel naar eigenlijk niets meer.