Wonen boven winkels,overlast?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Wonen boven winkels,overlast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 11:35

Wij wonen nu in een huurhuisje in een doodlopende steeg,met aan 1 kant naast ons en tegenover ons buren.dat beviel goed.....
De laatste jaren is er veel veranderd in de straat.
Er zijn een aantal mensen verhuisd, zo ook naast ons, waar buitenlandse gezinnen voor zijn teruggekomen, met kinderen en ouders die niet opvoeden....andere mensen in de straat paar huizen verder die niet werken en vanaf vroeg in de middag tot savonds laat in de voortuin zitten en hard praten en bier drinken....
we hebben vooral echt veel overlast van onze naaste en overburen.
Er wordt nergens rekening mee gehouden, woningen zijn gehorig, kinderen rennen,gillen slaan met deuren en honden blaffen uren achter elkaar.
Woningbouwvereniging doet na een aantal gesprekken verder niks meer. We mogen zelfs niet meer klagen.

Voor ons is het duidelijk: we willen geen kinderen meer naast ons hebben wonen.
Mede hierom en om praktische redenen, willen we verhuizen.

Nu komen we in aanmerking voor een huurappartement schuin boven een supermarkt. Het appartement is op de tweede verdieping.
Er mogen geen gezinnen in, dus yes!geen koterherrie!
Maar hoeveel overlast ervaar je nou als je 2 verdiepingen schuin boven een supermarkt woont?
Ervaringen?

Laden en lossen en ingang supermarkt en parkeerplaats is aan de andere kant van het complex.
Maar zijn er veel contactgeluiden te verwachten bijvoorbeeld?
Laatst bijgewerkt door veneri op 30-05-23 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Re: Wonen boven winkels,overlast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:42

ligt aan de gehorigheid van de woning. Mijn oma heeft lang boven een supermarkt gewoond en die had 0,0 overlast. Je hoorde er niet heel veel van.

Zij woonde overigens boven de ingang.

Geluiden waar je aan moet denken zijn startende auto's, autodeuren die open en dicht gedaan worden, het geluid van winkelwagens, misschien gepraat.
Auto's met achteruitrij piepers zijn minder fijn.

Maar als je aan de achterkant van de winkel woont, denk ik dat je dat nauwelijks hoort.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:43

Jaren boven een supermarkt gewoond en dat was heerlijk. Geen overlast en de grootste voorraadkast beneden dat je kan wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:43

Ik heb 2 verdiepingen boven een supermarkt gewoond (slaapkamer zelfs op de 3e verdieping) en merkte vrij veel overlast. Vooral het gerammel van de winkelswagens van de winkel naar de parkeerplaats en het laten draaien van de motor van de vrachtwagen terwijl ze aan het losse waren zorgde echt voor geluidsoverlast. Daarnaast ook altijd gedoe met parkeren en regelmatig had ik een medewerker van de supermarkt aan de deur staan omdat er iemand met de winkelkar/deur van de auto/auto zelf tegen mijn auto had aan gezeten. Wij waren blij dat we er weg konden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:44

Vergeet ook niet dat die winkels regelmatig bevoorraad moeten worden en dus veel vrachtwagenverkeer.
Dat begint vaak al vroeg. Gelukkig is dat aan de andere kant van de woning, maar toch hoor je het meestal wel.
Hetzelfde voor vuilniswagens die de afvalbakken komen legen etc.
Het ligt er idd echt aan hoe geisoleerd je woning is. Een vriendin van mij woont boven een winkelcentrum en hoort toch wel regelmatig het één en ander.
Maar dat weet je nou eenmaal.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 30-05-23 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:45

Even uit interesse maar wat als je daar woont en je raakt zwanger? Moet je er dan uit? Of is er wel kans dat er kinderen wonen. Als je nu weggaat ivm overlast zou ik op meerdere tijdstippen /dagen daarheen gaan om te gaan luisteren. Je kunt dan natuurlijk niet altijd in het huis maar wel de omgeving horen. En bel bij buren aan hoe hun het ervaren, dan kun je gelijk een beetje kijken hoe de buren zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:48

Wij hebben een jaar 3 verdiepingen boven een grote albert heijn gewoond. Was echt prima te doen! :j enige wat we soms irritant vonden was het rammelen van winkelwagentjes. Maar dat was alleen te horen met de balkondeur open.

Ze reden hier met stille vrachtwagens, wij sliepen aan de bevoorradingskant, en nooit last van gehad.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:51

Hangt er denk ik vanaf hoe druk het daar is en hoe geïsoleerd de woning is, zoals al eerder gezegd werd.

Ik woon in een winkelcentrum en ik hoor veel vrachtwagens al vroeg, vuilniswagens die al vroeg containers komen legen, autodeuren die dichtgeslagen worden, auto's die gestart worden maar dus ook veel jengelende kinderen die met hun moeders mee boodschappen gaan doen of jongeren die in de pauze naar de supermarkten gaan en daarbij schreeuwen etc. Ik woon overigens op de 4e verdieping en in een relatief nieuw gebouw uit 2014.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:56

Hoe ver geluiden dragen zal ook te maken hebben met de windrichting, onze directe buurman mag nog al fanatiek houtkloven, nu hoor ik het niet omdat er nog een woning en schuren en onze wei tussen zit, maar de buren aan de overkant van een drukke N weg weer wel omdat de wind eigenlijk altijd hun kant op staat. Ik hoor het een enkele keer als de wind onze kant op staat maar dat is zelden en dan wordt het geluid nog gedoofd door het woonhuis en de schuren die er tussen staan. Zou zeggen ga eens kijken op verschillende tijden dan krijg je een aardig goed beeld, desnoods vraag je het aan bewoners, die kunnen je er het beste antwoord op geven!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:59

Geluiden die ik verneem (in een modern appartement boven supermarkt) zijn vooral hondjes die worden vastgebonden en gaan blaffen, jongeren die er s’avonds hangen en wanneer de spulletjes naar buiten en binnen worden gehaald. Het is een kleine supermarkt en er zijn geen winkelwagens, dat zal schelen.

Het geluid stoort me niet, vind het wel makkelijk de supermarkt zo dichtbij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:01

Wat Nessie zegt is overigens ook wel een punt.
In veel plaatsen is een winkelcentrum ook een hangplek voor jongeren en kan het daarmee dus ook overlast geven.
Ook 's avonds na sluitingstijd..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:13

veneri schreef:
Er mogen geen gezinnen in, dus yes!geen koterherrie!

Niet te hard juichen. Wellicht nemen ze geen nieuwe huurders met kinderen aan, maar als iemand daar woont en zwanger raakt kunnen ze diegene niet op straat zetten. Het kan dus goed zijn dat er wel kinderen wonen, hoewel het waarschijnlijk wel wat minder zal zijn.

Overigens hangt het ook heel erg van de isolatie het huis af hoeveel last je ervan hebt. Ik woon op 50 meter van een lagere school en daar hoor ik enkel wat van als ze op het schoolplein spelen en ik toevallig bij de voordeur sta. Als ik de deur naar de gang dicht heb hoor ik niets (met open keuken en het keukenraam vlak naast de voordeur). Ik hoor ze enkel praten als ze met z'n allen vlak langs m'n huis naar de gymzaal lopen

Sabbientje schreef:
ligt aan de gehorigheid van de woning. Mijn oma heeft lang boven een supermarkt gewoond en die had 0,0 overlast. Je hoorde er niet heel veel van.

Zij woonde overigens boven de ingang.

Geluiden waar je aan moet denken zijn startende auto's, autodeuren die open en dicht gedaan worden, het geluid van winkelwagens, misschien gepraat.
Auto's met achteruitrij piepers zijn minder fijn.

Maar als je aan de achterkant van de winkel woont, denk ik dat je dat nauwelijks hoort.

Achterkant zal mogelijk vrachtverkeer hebben, vaak vindt bevoorrading aan de achterkant (of zijkant) plaats omdat daar meestal het magazijn is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:16

je moet even een paar keer gaan kijken daar.
savonds even om te kijken of er ook hangjeugd is.
s morgens voor de opening van de winkel om te kijken of er vrachtwagens staan met rollende karren er op.
dan weet je het allemaal precies en kun je bedenken of je er wilt gaan wonen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:19

Ik denk ook dat het erg verschillend kan zijn per locatie. Als er bijvoorbeeld een middelbare school in de buurt zit dan heb je kans dat er heel wat leerlingen in de middag en in tussenuren naar de supermarkt gaan.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:22

Het weigeren van kinderen is vaak een reden bij gehorige woningen.
Als je er echt overweegt te wonen, ga meermaals kijken, op verschillende dagen en tijden. Misschien krijg je wat bewoners te pakken om uit te horen en vraag ook even bij de supermarktmanager na of er dingen spelen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:28

_Christina schreef:
Als je er echt overweegt te wonen, ga meermaals kijken, op verschillende dagen en tijden. Misschien krijg je wat bewoners te pakken om uit te horen en vraag ook even bij de supermarktmanager na of er dingen spelen.

Ik weet niet hoe oud TS is, maar in 55+ woningen/ senioren woningen mogen ook vaak geen kinderen wonen.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:33

Daarom schrijf ik ook 'vaak' en niet 'altijd' ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:39

Ik woon in een flat achter de Plus. Tussen de Plus en mijn flat staat nóg een flat. Tegenover die Plus een rijtje winkels met appartementen erboven met dakterras.
Maar er is in mijn optiek veel overlast. De bevoorrading mag maar via 1 straat, dus die mensen hebben elke dag vrachtwagens door hun straat. Die parkeren ook bij de Plus voor de deur of bij hun laadperron. Dat is naast de herrie van de karren met spullen ook nog eens felle achteruit rijlichten en gepiep van het achteruit rijden. Verder veel hangjongeren onder de balustrade van het rijtje winkels als alles dicht is.
Een bakker heeft zijn ovens in zijn oude pand naast de Plus, maar de winkel zit er tegenover, dus smorgens rammelen al die bakkers karren de straat over....
Weinig parkeeerplaatsen bij de Plus dus overal staan auto's...

Ik woon er een rij achter maar mijn raam zit exact tegenover de inrit van de laadperron en de witte lichten van de wagens schijnen bij mij naar binnen..

ik zou echt goed rondkijken, op verschillende tijden voordat je iets besluit.
Kijk naar de aanrij routes van de vrachtwagens
Kijk hoe ze moeten laden en lossen
Kijk bij de openingstijden of er veel mensen staan te wachten om naar binnen te mogen
Kijk naar de parkeergelegenheid
Kijk of er veel mensen rondhangen

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 12:43

Sabbientje schreef:
_Christina schreef:

Ik weet niet hoe oud TS is, maar in 55+ woningen/ senioren woningen mogen ook vaak geen kinderen wonen.

Het is geen 55+, maar een woning met 1 slaapkamer en daarom max 2 bewoners.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 12:48

Als het op een populaire route van/naar het uitgaansgebied zit kan het buiten de eerder genoemde punten ook nog geschreeuw etc geven in de nacht (vnl vrij-zo). :+

Dat gezegd, ik woon op 1 minuut lopen van een winkelcentrum en buiten dat het vlak voor de feestdagen ontzettend druk is en er bijna permanent een file in mijn straat is dan, heb ik veel minder overlast dan toen ik naast een drukke kruising woonde en zo ongeveer vd bank af trilde wanneer er een bus of vrachtwagen voor het stoplicht stond te wachten. :')

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:04

Wij hebben enkele jaren in het centrum boven de Lidl en een shoarmazaak gewoond. We hebben echt nooit ergens last van gehad. Daarna in een twee-onder-een-kap in een poepie-chique wijk gewoond en we zijn echt met stress vlekken in de nek verhuisd vanwege de overlast van jonge kinderen in de wijk. En dan heb ik het niet over hangjongeren, maar gewoon onopgevoede kinderen onder de 10 jaar.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:19

veneri schreef:
Het is geen 55+, maar een woning met 1 slaapkamer en daarom max 2 bewoners.

2 bewoners kunnen dan ook een moeder of vader met kind zijn in theorie, toch?
Laatst bijgewerkt door MuSLi op 30-05-23 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:24

In de meeste gevallen delen ouder + kind geen slaapkamer, stellen vaak wel.

Ik kan verder geen ervaring delen! Wij hebben andere omgevingsgeluiden (zoals een spoorlijn).

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:35

Cayenne schreef:
Wat Nessie zegt is overigens ook wel een punt.
In veel plaatsen is een winkelcentrum ook een hangplek voor jongeren en kan het daarmee dus ook overlast geven.
Ook 's avonds na sluitingstijd..

Dit inderdaad! Wij wonen niet boven een supermarkt, maar wel vlak ernaast en het is altijd druk in de straat (op een paar feestdagen in het jaar na :+ ). Bij ons hangen er geen jongeren, maar wel veel daklozen/verslaafden.

Ze hebben hier onlangs ook de winkel verbouwd en dat gaf maanden van herrie. :x

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:49

Staat er 1x per week een markt? heb je dan parkeer plaats? Ook dat kan veel geluid geven, het opzetten van de markt bijvoorbeeld.

Is er 1x per jaar een “feestweek” ?
Hebben ze dat daar?
En zo ja, hoe veel dagen?
Bijvoorbeeld, staat er dan een kermis op de parkeerplaats?