Festivals voor dummies

Moderators: Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Summerfly

Festivals voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 19:05

Oke, het voelt heel knullig om dit topic te maken, maar er zijn op Bokt vast genoeg enthousiaste festivalgangers die hun tips met mij willen delen :=
Volgende week vrijdag ga ik voor het eerst, en (helaas) alleen, naar een festival.
Ik ben wel conventies en fantasyfairs zoals Comic Con en Elfia, Castlefest, etc gewend, maar een muziekfestival is nieuw voor mij, mede omdat mijn vrienden allemaal geen festivalliefhebbers zijn (en ik daarom dus ook alleen ga). Mijn favoriete band vertikt het echter om een Europese tour aan te kondigen en komen alleen naar Best Kept Secret, dus sleep ik mezelf maar naar Beekse Bergen }:0
Ik verblijf er verder niet en ga na de set van de band ‘s avonds ook weer op huis aan, dus een ‘echte’ festivaldoop is het nog niet eens, maar ik vind het door mijn lichte angststoornis al pittig genoeg om alleen voor één dag te gaan. Ik heb wel gehoord dat het een heel relaxed festival is, dus dat stelt me al wat gerust, maar ik vroeg me af of Bokkers nog tips hebben :) wat is een prettige tijd om er heen te gaan? Wat kan je het beste doen qua eten en drinken? Hoe ziet jouw dag op een festival eruit? En ook, wat kan ik in het kader van veiligheid als solo jonge vrouw nog in het achterhoofd houden? Brand los!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 19:16

ik heb geen inhoudelijke tips maar wil even zeggen dat ik het heel stoer vind dat je gaat *\o/* hoop dat je een fijn avontuur gaat beleven :) en los van hoe het daar is en wat je ervaring is met alleen gaan, je kunt straks toch terugkijken op dat je je favoriete band heb gezien en genoten hebt van hun muziek, dat kan niemand je afnemen :)

Blue_flower

Re: Festivals voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 19:18

Qua drinken; weet dat doppen van flesjes water worden gedraaid voordat je ze mee krijgt. Probeer een dop mee naar binnen te krijgen. Of de deksel van een pringles bus voor bekertjes. Dan hoef je niet elke keer alles in 1x op te drinken.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 19:31

Sellyxx schreef:
ik heb geen inhoudelijke tips maar wil even zeggen dat ik het heel stoer vind dat je gaat *\o/* hoop dat je een fijn avontuur gaat beleven :) en los van hoe het daar is en wat je ervaring is met alleen gaan, je kunt straks toch terugkijken op dat je je favoriete band heb gezien en genoten hebt van hun muziek, dat kan niemand je afnemen :)

Wat lief! Dankjewel! <3 ik vind het eigenlijk heel eng maar ik vind de band zo tof dat ik mezelf later voor m’n kop zou slaan als ik het door angst zou missen. En het gaat me idd om hun muziek live meemaken, de rest is bijzaak!

Blue_flower schreef:
Qua drinken; weet dat doppen van flesjes water worden gedraaid voordat je ze mee krijgt. Probeer een dop mee naar binnen te krijgen. Of de deksel van een pringles bus voor bekertjes. Dan hoef je niet elke keer alles in 1x op te drinken.

Goede tip, bedankt! Ik kan idd wel even een dopje ergens in een schoen verstoppen :D

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 19:55

:¨·.·¨:
`·. Life is a Journey,
.................... not a guided tour

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 19:59

Stoer dat je alleen gaat , daar ben ik dan weer te schijterig voor. Ik zou het wel willen , maar ik mis dan de gezelligheid.

Ik heb nog niet een onrustig festival meegemaakt dat ik mij niet veilig voelde. Nu kom ik vooral af op wat oudere muziek waar vooral veel volwassen mensen zijn en weinig jongeren. Festivals met jongeren trekt mij weer wat minder. Ik zie wel vaak mensen alleen gaan , maar ik denk dat je ook wel snel aanspraak hebt. Ik heb al wel vaker gehad dat mensen die alleen zijn zomaar een praatje met je komen maken vindt dat vaak wel gezellig ook als ik met een groepje ben. En misschien vindt je ook wel aansluiting :D

Als je alleen gaat voor één band en daarna weer weg zou ik van te voren gaan eten. Standaard is dat je muntjes moet kopen voor eten en drinken , maar soms lang in de rij moet staan.

En qua spullen neem een klein tasje mee , vaak mag ook maar van een bepaalde afmeting maar dat kun je vinden op de website. Hou je tas wel goed in de gaten. Ik heb altijd een klein schoudertasje met daarin portemonnee , contant geld , sleutels en nog wat overige zaken als ik dat nodig ben. Ik neem altijd zo min mogelijk mee. Zorg dat je je tasje aan de voorkant kunt hangen zodat je er altijd zicht op hebt.

En zonnebrand kan zeker een aanrader zijn , je verbrand snel op een open veld. Je hebt ook wel mini flesjes met zonnebrand die erg handig zijn om mee te nemen.

Oordoppen kunnen een aanrader zijn , het geluid is op festivals vaak omdat ze snel wisselen qua opzet van podium niet altijd even best. Ook te dicht vooraan geeft geen mooi geluid.

En vooral een heel goed humeur meenemen en genieten *\o/* Ik heb het altijd erg naar mijn zin op een festival / concert en kijk er altijd erg naar uit. Vaak ga ik ook maar met één of twee mensen.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:00

Draag dichte schoenen
Gebruik oordopjes

Once you go vlek, you never go back!
[o]

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:02

Vergeet je zonnebrand niet. Niet in een spuitfles maar gewoon smeerbare.

Super tof dat je gaat!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:09

Leuk dat je gewoon gaat! Je bent van plan om wel overdag te gaan of echt alleen vlak voor de set van je band aankomen en daarna gelijk naar huis? Als je echt puur voor de band alleen gaat zou ik alsnog wel plannen een uur voor aanvang aan te komen, het duurt altijd langer dan je denkt voor je binnen bent, muntjes hebt, een drankje hebt, fijn plekje bij de stage hebt gevonden etc.

Qua tips: neem gehoorbescherming mee, net als bij gewone concerten staat het geluid gewoon keihard en wil je echt je oren beschermen. Zonnebrand ook niet vergeten als je overdag al gaat en het mooi weer is :D Als je eerder op de dag gaat en tot laat blijft zijn wat laagjes wel prettig zodat je je 's avond ook nog comfortabel voelt. Ik knoop zelf altijd iig een vest om maar je kan ook een trui meenemen en in een kluisje doen daar. Daar kun je evt ook je waardevolle spulletjes laten maar zelf zou ik zo weinig mogelijk meenemen, zodat het in een heuptasje of kleine schoudertas past.
Meerdaagse festivals hebben vaak wel een regel dat je je eigen fles voor water het terrein mee op mag nemen en dat je gewoon kan bijtappen bij waterpunten of de toiletten, ik denk dat dat bij BKS ook wel mag? Consumpties zijn altijd vrij duur op festivals. Ik vind het zelf altijd wel leuk om iets lekker te scoren bij zo'n foodtruck op het terrein, maar als je wil besparen zou ik er met een volle maag heen gaan of evt een reep ofzo in je tasje verstoppen :+ Drinken kun je dan natuurlijk op besparen door gratis water te tappen.

Ik ga zelf ook wel eens solo naar concerten. Waar ik zelf op let naast de standaard dingen (zoals op je drankje passen en niet zomaar drankjes aannemen) is wel in je achterhoofd houden dat je niet hoeft te melden dat je daar helemaal alleen bent (zeker niet icm info zoals waar je woont en hoe/wanneer je richting huis vertrekt). De meeste mensen zijn hartstikke lief en chill en je kan idd wel eens aanspraak hebben maar als je door een halve gare kerel in z'n eentje wordt aangesproken en het niet fijn voelt zeg dan gewoon lekker dat je vriendinnen bij een andere stage staan ofzo. Als ik in m'n eentje ben en ik wil een biertje drinken dan let ik er ook extra op dat ik het niet push tot aan aangeschoten zijn, puur voor m'n veiligheid en zodat ik op mezelf kan blijven letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:11

Leuk. Gaat helemaal goedkomen. Ken geen plekken waar de sfeer zo gemoedelijk is als op festivals. Best kept secret ben ik nooit geweest, maar er is meestal zoveel te doen en te zien dat je je ook geen seconde hoeft te vervelen of ongemakkelijk voor je uit hoeft te gaan staren ofzo.

Geniet ervan *\o/* .

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:12

Wat leuk dat je gaat! Mijn ervaring met festivals is dat het prima alleen te doen is. Ik ben meestal met anderen heen gegaan maar ik heb het talent om iedereen kwijt te raken. Ik ben niet heel extravert maar op festivals heb ik nooit moeite gehad om met anderen contact te leggen.

Zonnebrand niet vergeten, oordopjes inderdaad mee, eventueel een vestje of licht jasje wat makkelijk om te slaan is gezien het in de avond altijd frisser is. Niet te grote tas. Soms neem ik (afhankelijk van het weer) voor de zekerheid een vuilniszak mee zodat ik of droog op de grond kan zitten of mijzelf+spullen droog kan houden. Broek met zakken aan doen. Makkelijke en dichte schoenen.

Qua eten: ik weet niet hoe lang je er bent. Als het echt maar voor 1 band is dan zou ik daar niets kopen. Genoeg van te voren eten of daarna eten. En afhankelijk van waarmee je reist: eindtijden van ov in de gaten houden of van te voren bekijken hoe de parkeersituatie is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:16

Hoedje/petje, laagjes kleding, vooraf eten en drinken, goede schoenen en als je je even niet veilig voelt, ga gewoon bij een (gemengde) groep staan, zeker als je aangeeft dat je je even niet zo prettig voelt verwacht ik niet dat ze je zullen negeren.

Er is altijd een rode kruis post op een festival van dit formaat mocht je je niet lekker voelen, bijv door toch teveel zon.

Tasje dat je voor je kunt houden en dat om je schouder en nek gaat.

Verder lekker genieten, want je bent echt super stoer!

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-23 20:21

Wat een lieve reacties en tips allemaal, veel dank <3
Ik wil wel in de middag al gaan zodat ik ook nog wat andere artiesten kan horen als ze me aanspreken (heb me, behalve mijn favo band, niet echt verdiept in wie er komt :') ) en een beetje rond kan wandelen, volgens mij is het best groot.
Deze tips kan ik iig al heel veel mee! :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:48

Heel veel plezier!!

Onmisbaar voor mij op festival zijn zakdoekjes en een flesje handgel. Wc papier is vaak op en ook het water om je handen te wassen werkt niet altijd overal even goed of is op :r

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 23:36

Skessa_ schreef:
Heel veel plezier!!

Onmisbaar voor mij op festival zijn zakdoekjes en een flesje handgel. Wc papier is vaak op en ook het water om je handen te wassen werkt niet altijd overal even goed of is op :r

Soms is er niet eens de mogelijkheid om handen te wassen. Wat ik zelf na een dixie erg vervelend vind.
Dus handgel is zeker een uitkomst.
Kijk wel even wat je mee mag nemen.
Ik heb weleens gezien dat meiden hun hele dure parfum in de prullenbak moesten gooien omdat het niet mee mag.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 13:32

Kijk inderdaad even goed wat je mee mag nemen. Meestal geen eten of drinken, geen flesjes met vloeistoffen etc. Ook geen scherpe dingen of paraplu etc.

Wij huren meestal een kluisje om daar jas etc. in te doen als we een hele dag gaan.
Dan neem ik mee: zakdoekjes, kauwgom, handgel, festicap, zonnebrand, mobiel met pinpas en ID en lippenbalsem.
Wij gaan wel meestal de hele middag en avond. Ik zorg dat ik stevig geluncht heb zodat ik niet mega veel honger heb op het festival, maar we eten wel altijd iets.

Neem ruim de tijd en loop lekker eens rond om te zien wat er allemaal is. Vind je het te druk, dan is er altijd wel ergens een rustig hoekje te vinden. En ga op tijd naar de stage van je band als je de volledige show van dichtbij wilt zien.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:35

Wat leuk dat je zelf gaat! De meeste tips zijn al genoemd, maar wilde je toch een hart onder de riem steken. Ik zou jaren geleden samen met een (Duitse) vrienden naar een festival in Duitsland gaan. Best kort van te voren had zij afgezegd maar ik had mijn vakantie er ondertussen al omheen gepland. Dus uiteindelijk besloten om alleen te gaan, en dat was zelfs in een ander land/taal die ik amper sprak. Ik ging wel het hele weekend maar ik vond het echt super makkelijk om bij anderen aan te sluiten. Ik was er nog geen 5 minuten en ik had al een groepje die mij onder hun hoede namen. Scheelde denk ik wel dat ik bleef kamperen en dus op de camping mensen ontmoette. Ik heb echt de tijd van m'n leven gehad! Maar zoals anderen ook al zeiden is de sfeer echt super gemoedelijk en heel gezellig en komt het vast goed ook al sta je niet op de camping!

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 20:21

Wat tof dat je gaat!
De meeste tips heb je al gehad; oordoppen, zonnebrand, dichte schoenen, denk eventueel aan een haarelastiekje en houd er rekening mee dat het waarschijnlijk pin only is.
BKS is inderdaad een heel gemoedelijk festival waar je echt met plezier wat rond kan wandelen en waar kwalitatief hele goede bands staan. Heel veel plezier!

I wanna ride on a white horse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 20:22

Tips zijn genoemd! Veel plezier!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie