Wat planten/doen dat weinig onderhoud vergt en onkruid vermijdt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Wat planten/doen dat weinig onderhoud vergt en onkruid vermijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 20:41

Hoi,

wij zijn eindelijk toegekomen aan het opknappen van onze tuin, en hij ziet er heel vreemd uit, zo netjes haha. Hagen zijn geschoren (raar hoor, na 3 jaar wildgroei haha), boom is weg, gazonnetje ligt er lekker strak bij, salon is geïnstalleerd op het terras, leuk terraskleed en tuinbeeld erbij, de tafel & stoelen hebben een nieuwe laag beits gekregen, windlichten gekocht, ...

En nu ziet de tuin er best leeg en kaal uit :') Die kaarsrechte hagen doen pijn aan mijn ogen, ik vind het er heel geforceerd en onnatuurlijk uitzien :') En ik zie plots huizen en lantaarnpalen waarvan ik het bestaan niet vermoedde enzo :')

Probleem waar ik wel tegenaan loop is mijn vriend. Die man kan er ook niets aan doen haha, maar ik vermoed dat zijn ADHD hier een rol speelt - alles wat ik voorstel (denk aan beplanting, iets van versiering, ...) is in zijn ogen "rommel" en "wanorde". Best moeilijk dus om een compromis te sluiten! Als hij mag kiezen, maait hij elk weekend het gras, kan je een waterpas op de hagen leggen en gaat het beetje versiering dat ik momenteel heb staan/hangen er weer uit :') Ik vraag hem altijd grappend of we stiekem deelnemen aan "strakste gazon van Vlaanderen" ofzo :+

Ik heb zo snelsnel een nogal onduidelijke foto, maar met een woordje uitleg erbij snappen jullie wel waar het mij om gaat: het stuk zand tussen de haag en de boordsteen. Onze tuin ligt in de breedte. Die strook zand zal een meter of 15 lang zijn en loopt lichtjes schuin/breder, het breedste stuk ligt tegen het poortje naast het tuinhuis en zal iets van een 1.20m zijn als ik moet gokken.
Het is daar momenteel kaal, na alle tuinwerken hier de afgelopen tijd heb ik die strook eerder deze week voorzien van een verse laag zand (ik moest het ergens kwijt) dus het is daar vrij kaal - en ik weet niet wat ik ermee aan moet.

Edit: duidelijkere foto :)
Afbeelding
De metserskuipen gaan nog weg hoor, daar bewaren we tijdelijk droog hout in dat nog gestookt moet worden :)

Ik heb daar 2 jaar geleden bodembedekkers geplant, in de hoop dat die opkomend onkruid zouden verstikken. Want als er iets is waar ik een hekel aan heb, en ook geen tijd voor heb, dan is het onkruid wieden.
Helaas vond mijn vriend dat die bodembedekkers ook onkruid waren, dus hij heeft ze er allemaal weer uitgetrokken :') Alles wat groen is, maar geen gras, is volgens hem "sla, en moet weg" :')

Ik heb geen zin in nog meer kiezels, want wij huren dit huis, en die kiezels kan ik niet meenemen als we ooit zouden verhuizen. Ik vind dat een te dure onderneming voor grond die niet van mij is, noem me gerust gierig hoor haha. Ik heb net 1400 euro uitgegeven aan tuinonderhoud, het is wel bijna klaar zo :') De enige kiezels die wij mooi vinden, zijn kleine witte, en dat zijn uiteraard de duurste. Dat zie ik dus niet zitten.
Houtschors is dan weer iets wat mijn vriend niet ziet zitten. Ik zou er qua prijs mee kunnen leven, maar hij vind dat spuuglelijk, dus dat is ook een no-go :') Wat zijn wij toch moeilijke mensen haha.

Ik zoek dus iets om die strook zand mee op te vullen, waarbij het er niet op neer zal komen dat ik om de 2 weken op mijn knieën onkruid moet verwijderen. En tegelijk mag het niet "te druk" zijn, want dan krijgt mijn vriend kortsluiting in zijn hoofd. Mijn idee van "allemaal verschillende bloemen!" zal dus niet werken haha.

Die strook ligt, als ik het me goed herinner, vanaf de namiddag alleen maar in de schaduw. Ik heb ab-so-luut geen groene vingers, ik krijg een cactus en vetplant rustig dood, dus wat het ook wordt: als het iets natuurlijks is, moet het tegen een stootje kunnen en niet op mij moeten kunnen vertrouwen :')

Het eerste wat ik mij opkomt: varens. Ik moet nog even checken bij mijn vriend, hij zal het wel weer "te druk" vinden, maar ik kom gewoon niet verder dan dat :') Ik heb er ook geen idee van of die het daar goed zullen doen haha, en of ze veel onderhoud nodig hebben. Maar de varens die ik in tuinen gezien hebben, zien er altijd schitterend groen uit, ze vullen de boel goed op/nemen lekker veel plaats in, en zorgen op die manier hopelijk voor minder plaats voor opkomend onkruid?
Het moet ook nog steeds mogelijk zijn voor de tuinman om de haag jaarlijks vlot te kunnen bijscheren. Nu we er aan begonnen zijn, willen we dat wel bijhouden :j

Moestuin of kruiden - ik zou het wel leuk vinden om mijn eigen groenten of kruiden te kunnen eten, maar het gebrek aan groene vingers maakt dat nogal onmogelijk. Been there, done that - het is maar goed dat er geen zombie-uitbraak geweest is, want wij hadden dood gelegen van de honger :')

Ik vrees dat ik me uiteindelijk blauw zal betalen aan een hoop dezelfde bloempotten en netplanten :')
Dus als jullie andere suggesties hebben die tegen niet-groene-vingers kunnen en die niet "te druk" zijn, hoor ik die graag! _/-\o_ We hebben nog voldoende gronddoek liggen trouwens, dus daar kunnen we ook mee aan de slag.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 21-05-23 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:47

Je wilt dus maar één plantje en geen mix? Dan zeg ik: maagdenpalm. Makkelijk plantje, bodembedekker die niet te hoog wordt, doet het overal, in het voorjaar een wit of paars bloemetje er in. Kan er prima tegen als je er eens bovenop gaat staan. Laat zich (als het eenmaal een beetje gevestigd is) niet zomaar wieden door een iets te enthousiaste partner ;) Je hoeft er nooit iets mee behalve wegknippen als hij iets te fanatiek wordt. Lijkt niet op sla }:0

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 21-05-23 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Wat planten/doen dat weinig onderhoud vergt en onkruid vermijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:59

Hortensia? Als je bijvoorbeeld allemaal Annabelles pakt ziet het er best strak uit. Mijn ervaring is dat onder hortensia's niet gek veel onkruid groeit en het is makkelijk met een schoffel om omheen te gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:06

In zand groeit niks, zeker niet in de schaduw. Dus als je er wat wilt laten groeien, zal je er grond in moeten doen.

Maar gezien de houding van je vriend, jouw 'zwarte' vingers, de conditie van de grond en het licht zou ik zeggen: rol er maar kunstgras over uit. Dat is tegenwoordig niet van echt te onderscheiden.

Wil je toch levend groen, kijk dan naar een laag haagje van Potentilla fructicosa (ganzerik). Redelijk foolproof, neemt met vrijwel alle grond- en lichtomstandigheden genoegen.
Moet het nog lager, of wil je er ook nog wat onder, dan is Heuchera een prima vaste plant (in zeer veel bladkleuren verkrijgbaar) die het ook goed doet in halfschaduw.

Varens zijn geen beginnersplanten trouwens. Moet je vrij goed in de gaten houden met watergeven bij droogte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:12

Lavendel?

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:26

Ik ga me met de maagdenpalm! Groeit binnen no time dicht en doet het hier zowel in volledige schaduw als in de zon prima. Er komt bijna geen onkruid tussendoor.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:39

Wij hebben veel Waldsteinia in onze tuin. Dit is een bodembedekker, lichtgroen, geel bloeiend, winterhard, makkelijk te vermeerderen. Je kunt zo stukken ervan afsteken en ergens anders neerleggen. Bij voorkeur in het najaar doen, dan hoef je ook geen water te geven. Wij begonnen met een paar plantjes, en hebben nu totaal zeker 25 m2 bedekt.

https://www.covergreen.nl/nl/bodembedek ... a-ternata/

Maagdenpalm is ook heel leuk en makkelijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:45

Wild bloemen mengsels zaaien voor bijen, vlinders en lieveheersbeestjes. Najaar trek je alles eruit als de planten dood zijn en schud je de zaden weer op de plek die je wil even bodem beetje rullen. En Eventueel afdekken met de plant resten verbeter je gelijk de bodem. En volgend jaar weer bloemen.

Als de plantjes nog klein zijn een beetje bijhouden betreffende onkruid en zodra ze groot genoeg zijn eigenlijk nog weinig onderhoud. Eenmaal gegroeid ben ik ook niet meer fanatiek met water alleen in het voorjaar.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:01

kruipende jeneverbes

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:05

Elfenbloemen mischien? Heeft weinig aandacht nodig en doet het goed in de schaduw. Zijn groenblijvende soorten van te vinden en er zijn vele verschillende soorten van

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 22:34

Weet je - als je vriend de door jou geplante bodembedekkers er weer uittrekt, vind ik het zijn probleem. Je kan duizend keer maagdenpalm en de waldsteinia erin stoppen (kan ik echt aanbevelen, topspul, is hier ons beste wapen tegen zevenblad), als hij het niet laat staan heeft het geen zin.

Ga samen kijken wat je er wel in wil hebben en zet het er ook samen in. Heb je meer kans op een blijvende oplossing.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 22:52

Met de maagdenpalm kan hij zo te horen nog leven, mits hij er zelf niet moet aankomen :')

Kunstgras zou eigenlijk geen slecht idee zijn haha. Lekker makkelijk in onderhoud :') Maar stiekem hoop ik op iets dat wat natuurlijker, ik krijg koppijn van al die rechte lijnen en strakke inrichting - de vriend is nogal into IT en ik waan me in een groot toetsenbord als alles zo.. rechtlijning en minimalistisch moet :')

Hij kan er niets aan doen hoor haha, hij krijgt andersom koppijn van drukte, en ik ben nou eenmaal flexibeler op dat vlak dan hij. Ik zou best kunnen leven met kunstgras, maar dan zou ik er hier en daar wel een (nep)plant in een bloempot aan willen toevoegen voor toch een beetje kleur/vorm.

Ik zet in ieder geval volgend weekend het zwembad op, dat zal ook wel voor een beetje vulling zorgen! :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:03

Ik heb ook maagdenpalm in de voortuin. Als je ze koopt in doosjes van 6 of 8 denk je dat je heel veel heb maar het heeft wel echt tijd nodig om dicht te groeien dus koop er ruim voldoende. Nu is het weer groen maar vorige maand was het echt mooi met paarse bloemetjes erin en ik heb steeds minder onkruid erdoorheen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 07:34

Ik zou ook zeggen maagdenpalm. Evt met een hortensia voor de hoogte. Die hoef je alleen maar vroeg in het voorjaar te snoeien :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 22:01

Alvast een update - ik ben vandaag gaan tuin-shoppen! *\o/*

Ik heb het super simpel gehouden, kwestie van de wederhelft niet gek te maken haha.
Ik heb "kunstgras" (tussen aanhalingstekens, want echt van een kilometer afstand al duidelijk nep hahaha) gekocht, en 6x nep helmgras. En ja.. 6 nieuwe bloempotjes voor dat helmgras, ik heb een tuinhuis vol, maar allemaal verschillende, en nu kan ik mijn vriend zijn kronkels eens misbruiken, "allemaal hetzelfde" is beter voor hem :')

Zal een klusje voor dit weekend worden, ik kijk er wel naar uit!
Het zal er nogal.. wat is het juiste woord.. droog? saai? onnatuurlijk :') uitzien, maar het zal in ieder geval het onkruid weghouden, en dat is het belangrijkste. Het is ook maar een zijkantje, dus dat moet niet perse super mooi zijn. Als het maar netjes is, en onkruid weghoudt :j

Vriend wist van niks, maar is het wel eens met mijn aankopen. Ik vind het zelf nogal saai, maar hey - het is beter dan een berg zand, dus we zijn beide wel oké met "het plan" :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 07:49

Zo, voorlopig is't klaar!
Afbeelding

Het kan natuurlijk altijd beter - maar dit is in ieder geval beter dan kaal/onkruid in de maak :')

Ik gok dat ik er in de toekomst nog wel verder mee aan de slag ga, maar voor nu is het goed genoeg.
Vriend vind het niet super mooi ofzo :+ maar kan er wel mee leven.

Volgende klusje: zwembad. Ik had een spiksplinternieuw besteld 3 weken geleden, en heb dat zondag opgezet - en kon dat gisteren alweer laten leeglopen. Meerdere lekken, boeee! We sturen hem terug, ik wil uiteraard een nieuw. Wat een tijdverspilling zeg..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 07:54

Fijn dat jij er blij mee bent en het houdt inderdaad onkruid tegen
Persoonlijk had ik als je echt geen echt groen wilt een big bag kiezels laten komen, zo duur is dat ook weer niet. Dit oogt nogal goedkoop en nep vooral het kunstgras

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:03

Neonlight schreef:
Hortensia? Als je bijvoorbeeld allemaal Annabelles pakt ziet het er best strak uit. Mijn ervaring is dat onder hortensia's niet gek veel onkruid groeit en het is makkelijk met een schoffel om omheen te gaan.

Maar die moet je wel ook onderhouden. Toen wij het huis kochten stond er een hortensia, en die hebben we nooit onderhouden maar dat ding hield zichzelf in leven. Als gevolg was hij dit jaar ruim drie meter breed en anderhalve meter hoog. :+

Nu is hij dus helemaal weg.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:04

Hihi, ik mis the hole zodat je het balletje ook in een gat kan slaan.

Goed om te horen dat jullie iets hebben kunnen vinden waar je beide oké mee bent.
Ik zou er zo niet mee kunnen leven... Hihi

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:17

Lynn_Nikita schreef:
Persoonlijk had ik als je echt geen echt groen wilt een big bag kiezels laten komen, zo duur is dat ook weer niet. Dit oogt nogal goedkoop en nep vooral het kunstgras

Weet je hoeveel onkruid je tussen kiezels krijgt en hoe rot dát er dan weer uit te trekken is?

Ik had een betere kwaliteit kunstgras genomen - dat bestaat echt - en dan aan 1 stuk op rol, zodat je geen naden hebt. En ik denk dat ik er dan grote potten met levende planten op gezet zou hebben. Pennisetum ziet er niet anders uit dan deze kunstplanten. Ik vermoed dat deze kleine potten snel bij wat wind om zullen waaien.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:19

Kiezels zijn echt ellendig idd. Ik ben blij dat jullie er blij mee zijn, maar vraag me af hoe lang dit er zo uit blijft zien...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 12:39

Ibbel schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Weet je hoeveel onkruid je tussen kiezels krijgt en hoe rot dát er dan weer uit te trekken is?

Ik had een betere kwaliteit kunstgras genomen - dat bestaat echt - en dan aan 1 stuk op rol, zodat je geen naden hebt. En ik denk dat ik er dan grote potten met levende planten op gezet zou hebben. Pennisetum ziet er niet anders uit dan deze kunstplanten. Ik vermoed dat deze kleine potten snel bij wat wind om zullen waaien.

We hebben vooraan kiezels liggen, met gronddoek onder, en daar kruipt ook nog onkruid tussen. Ze liggen er nog maar een jaar dus zijn nog vrij wit, maar ik weet dat ze op een dag ook wel groen zullen uitslaan - ik kijk er niet bepaald naar uit haha. En idd - ondertussen groeit er dus wel onkruid tussen..

Hetgene ik nu gedaan heb, zal ook niet eeuwig onze "zin" blijven. Dat is het nu ook niet helemaal, maar voorlopig is het goed genoeg. Het maakt dat we daar even gerust over kunnen zijn, en onze aandacht naar de rest van de tuin kunnen verleggen, dus voorlopig is het goed genoeg :)

Levende planten - mooi, maar hier vallen ze allemaal dood als ze mijn gezicht nog maar zien :') Dat is gewoon zonde, dus begin ik er liever niet aan.. Hoewel ik het wel mooier vind dan nep hoor.
Ik heb deze bloempotten verzwaard met kleine steentjes, het heeft hier al flink gewaaid en voorlopig blijven ze netjes staan. Zal misschien ook wel schelen doordat ze rugdekking hebben van de haag :D

Sky_As haha, dat kan ik nog altijd toevoegen :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:12

Ibbel schreef:
Lynn_Nikita schreef:

.

Ik heb in de voortuin/ oprit +_100 m2 liggen maar hoeveelheid valt echt mee en ik heb geen zeil eronder

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:27

Had je daar niet beter gewoon graszoden in kunnen leggen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:29

Lynn_Nikita schreef:
Ibbel schreef:

.

Ik heb in de voortuin/ oprit +_100 m2 liggen maar hoeveelheid valt echt mee en ik heb geen zeil eronder

Wij hadden ook kiezels, met zeil. Alleen de kiezels zag je door t onkruid niet meer (was nooit bijgehouden door de vorige bewoner)