uitzendkracht zijn en opdrachtgever geeft werknemers een profit share

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

uitzendkracht zijn en opdrachtgever geeft werknemers een profit share

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 00:54

Ik heb al zitten zoeken, maar kom er niet helemaal uit.

ik ben uitzenkracht en wordt zonder uitzendbeding geplaatst met een plaatsingsovereenkomst bij 1 bedrijf. Na meer dan half jaar daar gewerkt te hebben, krijgen de werknemers van dat bedrijf een profit share uitbetaald. Nu werd er als eerste gezegt, uitzendkrachten hebben daar geen recht op. Maar is dat wel zo?

dit had ik gevonden:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
De uitzendkracht heeft zowel op grond van de wet als op grond van de CAO voor uitzendkrachten (ABU en NBBU) recht op de inlenersbeloning. Toch leidt dit in de praktijk tot discussie met inleners, ziet de NBBU.

“Een groot deel van de vragen die binnenkomen bij de helpdesk van de NBBU heeft als oorzaak dat de cao van de inlener bepaalt dat de eenmalige uitkering niet geldt voor uitzendkrachten. Dat de uitzendkracht géén recht heeft op een eenmalige uitkering wordt soms ook door betrokken brancheverenigingen aan hun leden (inlener) gemeld. Hierdoor ontstaat verwarring en discussie,” aldus de NBBU.

Recht op inlenersbeloning
En het klopt niet. “De uitzendkracht heeft zowel op grond van de wet als op grond van de NBBU-cao voor uitzendkrachten recht op de inlenersbeloning. De wet omschrijft de algemene regel, in de NBBU-cao is dit gespecificeerd. De eenmalige uitkering is per 3 januari 2022 ook onderdeel van de elementen van de inlenersbeloning. De eenmalige uitkering moet worden toegekend zoals de inlener dat zou moeten doen voor eigen medewerkers. Een inlener kan niet bepalen dat een uitzendkracht geen recht op heeft de eenmalige uitkering. De NBBU-cao geeft namelijk aan waar de uitzendkracht recht op heeft.”

--------------------------------------------------------------------------------------

en dit zegt helpdesk365werk:

De inlenersbeloning (art. 16) is een term die voorkomt in de ABU Cao en is er op gericht dat je als uitzendkracht hetzelfde wordt beloond als de medewerkers die zelf in dienst zijn bij een opdrachtgever.

De inlenersbeloning bestaat uit de volgende negen elementen:
Uurloon
Eventuele arbeidsduurverkorting (adv)
Toeslagen
Initiele loonsverhoging
Kostenvergoedingen
Periodieke verhogingen
Vergoeding van reisuren en/of reistijd
Eenmalige uitkeringen
Thuiswerkvergoedingen
Eindejaarsuitkering
-----------------------------------------------------------------------------

in mijn beleving is dus een uitbetaling van een profit share aan vaste medewerkers een eenmalige uitkering (geen vaste uitkering als 13e maand, want als het bij het bedrijf niet goed gaat krijgen ze geen profit share), dan zou ik als uitzendkracht wel recht kunnen hebben op een percentage van die profit share (op basis van mijn gewerkte uren/dagen) of zie ik dat verkeerd?

wie heeft daar zicht op hoe dat werkt??

Baloedebeer

Re: uitzendkracht zijn en opdrachtgever geeft werknemers een profit share

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 06:10

Profit share als in winstuitkering?
Daar heb je volgens mij geen recht op, staat ook niet vermeld in het door jou opgegeven rijtje.. valt dacht ik niet onder eenmalige uitkering, omdat het een terugkerend feit is (mits er winst is gemaakt)..

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 06:31

Baloedebeer schreef:
Profit share als in winstuitkering?
Daar heb je volgens mij geen recht op, staat ook niet vermeld in het door jou opgegeven rijtje.. valt dacht ik niet onder eenmalige uitkering, omdat het een terugkerend feit is (mits er winst is gemaakt)..

Als dat bedoelt wordt denk ik idd ook van niet. Als er winst wordt gemaakt, hebben wij ook altijd op het vaste moment een deel van de winstuitkering bij ons salaris. Maar ben verder niet juridisch onderlegt, dus ik praat nu alleen over wat ik denk op basis van eigen ervaring :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 06:42

Hoe balen ook, je hebt hier als uitzendkracht inderdaad geen recht op.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:21

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:30

De eenmalige beloning zoals genoemd in de uitleg van de inleners beloning is niet hetzelfde als een winstuitkering of profit share. Vaak is de winstuitkering ook over de winst van het vorige jaar en moet je minimaal een jaar in dienst zijn, zou wat zijn anders..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 10:24

eindejaars uitbetaling valt er nl. wel onder, maar nergens wordt de term winstuitkering gebruikt vandaar. Wat betreft bonussen, persoonlijke bonussen is enkel voor die persoon, maar krijgt iedereen een bonus dat delen de uitzendkrachten weer wel mee begrijp ik.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 10:27

Eenmalige uitkering
Een eenmalige uitkering gaat zoals de naam al zegt over een uitkering die één keer wordt uitgekeerd. Voorbeelden hiervan zijn een prestatiebonus of eenmalige compensatie voor inflatie. In sommige cao’s staat dat deze eenmalig uitkeringen niet voor uitzendkrachten van toepassing zijn. Doordat deze uitkering onderdeel is van de inlenersbeloning, is dat niet toegestaan. Dus krijgen vaste medewerkers deze bonus, dan de uitzendkrachten ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 10:46

Een profit share is geen eenmalige uitkering, maar een terugkerende, meestal jaarlijkse, uitkering.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 11:56

op indeed vind ik dit weer:

Winstdeling
Bedrijven kennen winstdelingsbonussen toe wanneer ze meer winst maken dan verwacht. Hoewel bedrijven werknemers vaak aan het eind van het jaar belonen met een winstdelingsbonus, kun je deze bonus ook verdienen door je werkgever te helpen met het behalen en overtreffen van zijn gestelde doelen gedurende het jaar. Soms wordt winstdeling door werkgevers ook wel een dertiende maand genoemd of een eindejaarsbonus.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:59

speurneusc schreef:
Soms wordt winstdeling door werkgevers ook wel een dertiende maand genoemd of een eindejaarsbonus.

Met name dat woord, soms, geeft al aan "in de volksmond" Misschien, zou kunnen, maar dat is geen garantie dat het ook precies dat is. Met andere woorden, het is geen punt waarmee je je baas om de oren zou kunnen slaan.

Het enigste wat je in mijn ogen kan doen is naar het juridisch loket gaan en de vraag daar voorleggen. Het percentage advocaten hier op bokt is marginaal klein, en de niet-advocaten hier kunnen wel wat zeggen maar dat geeft geen garantie. Als jij denkt dat je gelijk hebt en recht op die profit share moet je er werk van maken. Maar ik geloof niet dat er hier op bokt iemand zit die hier garantie op kan geven.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:47

Profit Share / Winstdeling , bij ons opgenomen in onze ( bedrijf,s CAO )

Bij ons op het werk is het zo dat je aan onderstaande regel moet voldoen .
-Bonus is alleen van toepassing op (bedrijfsnaam) team members die op de
( bedrijfsnaam) loonlijsten staan

Dan het aandeel hangt af van volgende :
-Team member krijgt een volledig aandeel indien hij of zij werkzaam vóór 1 april van het boekjaarals voltijds team member
-Een voltijds team member krijgt een half aandeel indien hij of zij in dienst is getreden tussen 1april en 30 september
- Team member krijgt geen aandeel indien hij of zij na 30 september in dienst is gekomen
- Team members die part time werken (meer dan 20 uur en minder dan 30 uur per week) en op 1april in dienst zijn krijgen een 1/2 deel

De bonus is discretionair (niet gegarandeerd) en de ‘board of directors’ behoudt zich het rechtvoor om de bonus niet toe te wijzen of te verminderen indien de financiële prestatiesachterblijven bij de verwachtingen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:17

speurneusc schreef:
in mijn beleving is dus een uitbetaling van een profit share aan vaste medewerkers een eenmalige uitkering

De profitshare/ winstdeling is jaarlijks terugkerend en heeft te doen met het afsluiten van het financiële jaar .

zie onder :
In lijn met onze branch structuur worden bonussen toegekend op basis van branch prestaties (conform onderstaande methodologie) en gelijkmatig verdeeld binnen het team. Dus door middel van sterke discipline en focus op dingen die kunnen worden gedaan om de prestaties te verbeteren, heeft iedereen
de mogelijkheid om het branch resultaat te beïnvloeden en dus het bonusbedrag. Naarmate de winstgevendheid wordt verbeterd, wordt de bonus ook hoger.