Sauna gekocht van iemand die niet de eigenaar was.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Sauna gekocht van iemand die niet de eigenaar was.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 14:08

Ik heb een juridische vraag en aangezien er zoveel knappe koppen hier op bokt zitten is er misschien iemand die ons duidelijkheid kan brengen.

Het is als volgt: we hebben 1,5 maand geleden een sauna gekocht van een bedrijf uit het dorp. De sauna werd verkocht door een medewerker van dit bedrijf dmv een advertentie op fb. De sauna zou een deze dagen naar ons terrein worden gebracht omdat we in Zweden wonen en de sneeuw pas net weg is maar de transactie is al 1,5 maand geleden gedaan.

Nu hebben we zonet een boos telefoontje gekregen van de eigenaar van dit bedrijf. Hij zegt dat de medewerker geen recht had dit te verkopen en dat hij de sauna terug eist.

Mag dit? Moeten wij hem terug geven voor hetzelfde bedrag? Het laat nogal een zure smaak achter want er is meer verkocht zoals een huisje met grilplaats maar omdat die al weg zijn gaan ze daar niet achterna. Ik begrijp dat Zweden en Nederland niet hetzelfde werkt maar het is een start om een idee te hebben of we überhaupt recht hebben op iets.

BeFunny

Re: Sauna gekocht van iemand die niet de eigenaar was.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:12

Ik zou die sauna niet meer willen en hem idd terug geven en je geld terug nemen en de sauna elders bestellen.

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:16

Lastig omdat ik de wetgeving daar niet ken.

Maar in NL had ik de sauna voor aankoopbedrag terug gedaan.
Hier zou het nog wel eens onder heling kunnen vallen.
Als er dan aangifte gedaan wordt ben je en je sauna en je geld kwijt.
Ik heb natuurlijk geen flauw idee hoe dat daar geregeld is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:27

Ik zou de rechtsbijstand eens bellen. Dit is echt veel te moeilijk beoordelen zo en al zeker als het Zweeds recht is.

En als voorbereiding:
Kocht je particulier of deed die persoon alsof hij verkocht voor de firma (want er zitten ook veel legitieme bedrijven op fb)
Was de prijs marktconform?
Staan alle afspraken op schrift (via chat)?
Kreeg je een aankoopfactuur of leverbon (evt al alleen van het huisje)?

Naar mijn idee heeft die firma gewoon pech en moeten ze de schade verhalen op hun medewerker, die er blijkbaar in slaagt goederen te laten vertrekken van hun terrein zonder dat er langs hun kassa gepasseerd is (of zo, ik heb totaal geen idee hoe groot of gestructureerd die firma is).

Jij hoeft niet op te draaien voor hun interne blunders. Zou nogal wat zijn, je koopt wat ter goeder trouw, het is nog niet geleverd en daarna staat de zaakvoerder op de stoep. Lekker foute reclame zo. Als mij dit gebeurde, zou ik mijn poot stijf houden en levering eisen als afspraak op papier staat of de sauna al betaald is.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:28

Ik weet hoe het in Nederland werkt, maar niet of het in Zweden gelijk is of niet. Dus dat hou ik achterwege, voordat je verkeerde verwachtingen krijgt.

Je geeft aan dat de eigenaar van het bedrijf in hetzelfde dorp woont en zijn bedrijf ook heeft? In dat geval zal ik het netjes oplossen en de sauna teruggeven in ruil voor het aankoopbedrag, ongeacht wat de wet- en regelgeving zegt. Je zal hem vast vaker tegen gaan komen en je hebt ook vast geen zin in vervelende verhalen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 14:30

Ja dan doen we hem terug voor hetzelfde bedrag. We gaan ook even contact opnemen met degene die hem aan ons verkocht heeft om te vragen wat haar bezielde aangezien we haar goed kennen :+ . We willen het ook niet erger maken voor haar alhoewel ik vrees dat dit wel een ontslag waard gaat zijn..

Juridisch voelt het wel alsof het aan alle kanten wankelt. Het bedrijf waarvan we hebben gekocht was failliet toen we het de sauna van hun kochten en is daarna doorgestart. Maar ik denk niet dat het de moeite waard is. We hebben de sauna dus tweedehands voor €4000 gekocht, nieuw issie denk ik zo rond de €7000

Net degene gesproken die het aan ons heeft verkocht. Het hele verhaal ligt nog veel ingewikkelder en gaat ver boven mijn juridische petje.

Blijkbaar hadden zij een bedrijf (bedrijf A) en dat is gekocht door het grotere bedrijf (bedrijf B). Toen alles failliet ging moest bedrijf A sluiten met de krediet op 0. Ze hebben toen hun honden en de kennels verkocht maar hadden meer nodig dus ook de sauna en grillplaats verkocht die van origine van bedrijf A was maar dus door bedrijf B is aangekocht met de koop van bedrijf A. Bedrijf B zei tegen de medewerker dat ze dingen moest verkopen tot de schuld naar 0 was gebalanceerd en dat is wat ze heeft gedaan. Blijkbaar is hij ook alleen boos om de verkoop van de sauna's, de rest vind hij prima.

De medewerkster heeft het idee alles legaal te hebben gedaan en zegt dat ze ons hebben gebeld omdat dit de makkelijkste manier was. We gaan toch maar even wat juridisch advies inwinnen denk ik. Zo lastig dit. Het voelt nu alsof wij opdraaien voor hun miscommunicatie.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 00:07

We hebben wat info ingewonnen en de situatie is vreselijk complex. We gaan de sauna sowieso terug verkopen voor ons aankoopbedrag om maar van het 'gedoe' af te zijn. De eigenaar van het bedrijf heeft zich wel dusdanig onbeschoft naar ons gedragen dat we hem gaan aanschrijven en excuses van hem gaan vragen, hier krijgen we hulp bij.

Als de beste man zich gewoon normaal had opgesteld was het voor ons niet eens een vraag geweest de sauna te houden maar dat heeft hij niet gedaan waardoor de neiging dwars te gaan liggen veel groter is :+ . We hebben inderdaad een factuur en de smsjes + de fb advertentie nog. Hij verwijt ons dat de medewerker geen recht had het te verkopen maar die medewerker geeft haar hart en ziel al jaren aan dit bedrijf dus we gingen er natuurlijk vanuit dat dit in goed overleg was gegaan. Uiteindelijk lijkt het veel meer op een grove miscommunicatie aan hun kant waar wij de dupe van zijn maar de eigenaar in kwestie dus ook deels ons de schuld van wil geven. Het is overduidelijk iedereen zijn fout behalve het zijne en dan is het lastig niet te dwars te worden := . Echter heeft hij een stuk of 30 bedrijven met alle juridische hulp en advocaten en is het voor ons zeker niet de moeite waard hierom te vechten. Wel is het voor ons duidelijk dat we met deze man niet willen samenwerken wat wel het idee was.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 04:04

Jammer dat het zo is gelopen, maar gezien het gedrag van deze meneer misschien een geluk bij een ongeluk. Nu weten jullie hoe hij werkt. Al kan het natuurlijk zijn dat hij vanwege het faillissement extra gestrest is.
Hopelijk kunnen jullie het snel oplossen. Ik zou wel op mijn strepen staan het geld te ontvangen voor de overdracht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:36

Zoals ik het lees is de man in kwestie niet failliet, maar heeft een failliet bedrijf in zijn bedrijf opgenomen en gedraagt hij zich vooral als een botte hork :).

Sauna terug doen voor het aankoopbedrag, en wat slechte mond tot mond reclame over meneer verspreiden en vooral nooit meer zaken met hem/zijn bedrijf doen. Ik snap je gevoel lekker dwars te gaan liggen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:43

Precies wat San zegt, sauna terug en die man met de nek aankijken. Zeker in een klein dorp win je daar meer mee dan dwars liggen over het teruggeven.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 08:24

_San87_ schreef:
Zoals ik het lees is de man in kwestie niet failliet, maar heeft een failliet bedrijf in zijn bedrijf opgenomen en gedraagt hij zich vooral als een botte hork :).

Sauna terug doen voor het aankoopbedrag, en wat slechte mond tot mond reclame over meneer verspreiden en vooral nooit meer zaken met hem/zijn bedrijf doen. Ik snap je gevoel lekker dwars te gaan liggen.

Beide, zo'n 2 jaar geleden heeft hij een bedrijf opgenomen dat niet goed draaide. Maar een jaar geleden ofzo zijn dit bedrijf en nog wat andere bedrijven van hem failliet gegaan. Het is in toerisme en hij heeft meerdere bedrijven in de omgeving opgekocht met het idee een volledig pakket te kunnen aanbieden maar dat ging dus niet zo best. Sinds april is alles rond en heeft hij een doorstart gemaakt met een deel van de bedrijven.

De sauna gaat idd terug en we moeten het maar zien als een geluk dat we de ware aard van het beestje hebben mogen zien.