Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tiggs schreef:Check even volgens welk recht je trouwt, als je als Nederlanders in België trouwt en daar gaat wonen.
Altijd goed om te weten waar je aan toekent
(jij hebt een eigen onderneming, toch?)
Hutcherson schreef:Tiggs schreef:Check even volgens welk recht je trouwt, als je als Nederlanders in België trouwt en daar gaat wonen.
Altijd goed om te weten waar je aan toekent
(jij hebt een eigen onderneming, toch?)
Ja klopt, we blijven allebei in NL werken. Maar gaan dus daar wonen en willen uiteindelijk graag in onze potentiële nieuwe achtertuin trouwen als alles doorgaat.
Ik ga me zeker verdiepen in met welk recht etc en wat handig is. Maar ging me er vooral om dat ik voornamelijk las dat trouwen niet mogelijk is buiten gemeentelijke gebouwen. Maar maakt mij niet zoveel uit als t niet officieel is. Doe net of ik gek benen kerk zit praktisch tegenover ons (nieuwe) huis
niet dat ik ook maar iets heb met geloof of kerk. Wellicht wil mn moeder ons wel onofficieel trouwen :p
Tieneke schreef:Wij zijn voor de wet getrouwd in stad A, rond 10u. Was kort, een kwartiertje, met de familie en getuigen.
Dan hebben we op onze feestlocatie in stad B in de vroege namiddag onze ceremonie gehad, met iemand van Rent a priest. Niet officieel voor de kerk, gewoon voor onszelf en de mensen met wie we het wilden delen. Was in een mooie schuur van den kasteel, met zo ongeveer al onze gasten. Volledig hoe wij dat wilden doen.
Oshaa schreef:Ik ben als Nederlander in België met een Belg getrouwd. Het was behoorlijk anders dan de bruiloften die ik in NL had gezien - mijn Nederlandse gasten moesten ook even schakelen. Onze gemeente was ook echt een mini gemeente, waarbij de burgemeester ook boer was. Hij was ook wat later omdat hij nog op de trekker zat. Geen persoonlijk praatje of iets, heel recht toe, recht aan onder de carport (was nog in corona tijd). Daarna kwam de cava te voorschijn en zijn er in no time meerdere flessen doorheen gegaan (er was ook sap uit de streek). Na een half uurtje waren we weer weg (met onze al half bezopen gasten) omdat een deel vd familie bij ons in de tuin kwam lunchen. 'S avonds kwamen daar nog de vrienden bij en hebben we gebarbecued in de tuin en hebben mensen speeches gegeven (mijn schoonouders nog met wat ik steken onder water vond, maar alle Belgische gasten zeer konden waarderen ).
Mijn geboorteakte is ook later aangepast (met een handgeschreven berichtje) en dat was oké. Alleen konden er geen Nederlandse getuigen op de akte. Dat was te ingewikkeld. We hebben dan ook helemaal geen getuigen gedaan (hoefde ook niet). Wij zijn onder de Belgische huwelijkse voorwaarden getrouwd die voor ons prima waren (hebben het nog overlegd met de notaris). Je kan aangeven wat je wil op de aanvraag, al moet je natuurlijk voor afwijkende dingen een notaris hebben.
We hebben 10 euro voor het trouwen op de gemeente betaald (cava was on the house en omdat de burgemeester maar iedereen zijn glazen bleef inschenken hebben we dat bedrag er meer dan uitgehaald ).
Later bleek ook nog dat we ons bewijs van huwelijk in het Frans konden krijgen waardoor we het voor onze emigratie naar Canada niet hoefden te vertalen. Zeer specifiek, maar was voor ons een meevaller
Ayasha schreef:Dat hangt dus heel erg van gemeente tot gemeente af. In mijn gemeente was de beambte geen boer en keurig op tijd.We kregen een presentje van de gemeente en er werd iedereen een glas sap of cava aangeboden maar geen hele flessen. We zijn van daaruit naar ons huis gegaan met de "dichte" familie voor wat broodjes en dan het avond feest.
Het beeld dat jij schept is dus niet universeel voor België.Vrijwel elk officieel document kan je hier in de drie landstalen (Nederlands, Frans en Duits) krijgen.
Rebel_Jits schreef:Ah, dat kan een dingetje zijn.
Ik moest verschillende documenten uit Nederland overhandigen. Bewijs van ongehuwd zijn, geboorteakte, bewijs van nationaliteit. Vooral die geboorteakte was lastig, dat moest perse in mijn geboortestad. Op 4 uur rijden
Gelukkig kon ik dat via mail aanvragen, met kopie van paspoort en handgeschreven briefje bijgevoegd. En kreeg het via post toegestuurd. Voor de andere bewijzen kon ik twee keer op en af naar Venlo, ook een uur rijden voor mij.
Die documenten zijn maar beperkt geldig btw, ik geloof een jaar.