Trouwen in Belgie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Trouwen in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 21:14

Vreemde vraag wellicht maar met Google kom ik er niet helemaal uit.

Wie kan mij vertellen of ik in België kan trouwen in mijn eigen achtertuin?

Stel ik koop een huis en wil trouwen in m'n nieuwe achtertuin. Hoe krijg ik dit voor elkaar? In NL kun je een vergunning aanvragen dat voor die dag die locatie tot officiele trouwlocatie is gemaakt.
Ik lees dat in Belgie je moet trouwen op een gemeente locatie (die voor iedereen toegankelijk is).

Zou ik bij wijze van op het gemeentehuis officeel kunnen trouwen en dan een onofficiele ceremonie kunnen doen met feest in mn achtertuin?

8nnemiek

Re: Trouwen in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 04:18

In België is het inderdaad gebruikelijk om bij de gemeente te trouwen en dan wordt er thuis of op een feestlocatie vaak nog een ceremonie gehouden zonder ambtenaar, waarbij de ceremoniemeester en wat andere mensen meestal iets vertellen en waar het bruidspaar de geloften naar elkaar uitspreekt en symbolisch nog eens de ringen om doet.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 06:57

Volgens mij kan dat niet, of toch niet officieel. Meerdere gemeentes hebben nu wel verschillende trouwlocaties beschikbaar zodat je niet per se op het gemeentehuis moet zijn.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 07:33

Ook in Nederland moet je bij de gemeente toestemming vragen als je ergens anders wilt trouwen dan in het gemeentehuis. Grote locaties regelen het voor je, soms moet je het zelf regelen. Meestal een kwestie van een formulier invullen en aangeven dat je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Je locatie moet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, bijvoorbeeld. Daarna wordt de locatie tijdelijk benoemt tot “extra gemeentehuis” en mag je er trouwen.

Zo werkte het in mijn gemeente in elk geval altijd toen ik raadslid was. Het verschilt per gemeente hoe het precies gaat. Ik zou het in België dus ook gewoon bij je gemeente vragen, dan weet je wat in jouw situatie van toepassing is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:03

In Nederland is het inderdaad heel anders geregeld, hier kan zo'n beetje elk kasteel en boerderijtje zich aanmelden als trouwlocatie. In België is dat veel anders. Ook bij de gemeentes die wel meerdere trouwlocaties hebben, ben ik nog nooit een echt mooie locatie tegengekomen, en officieel trouwen in de achtertuin is daar sowieso nergens mogelijk.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:17

Waterburcht in Lanaken en Alden biesen vind ik nog wel oke locaties.
Is wat mooier dan in het gemeentehuis.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:25

Papieren ondertekenen is altijd bij de gemeente zelf (of locatie die zij aanduiden). Maar de ceremonie of het kerkelijk gebeuren mag je helemaal zelf invullen.
Ik heb meerdere collega's die het zelfs over verschillende dagen uitspreiden. Op dinsdag gemeentehuis met enkel de ouders en dan op vrijdag een ceremonie, fotoshoot en groot feest.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 15:26

Echt kan dat? Want tekenen enzo officieel wil ik prima ergens anders doen als de ceremonie maar op een plek naar keuze kan!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:36

In België wordt onderscheid gemaakt tussen trouwen voor de wet en voor de kerk (of naar keuze voor niet gelovigen). Voor de wet is het enige rechtsgeldige en gebeurt altijd op stad- of gemeentehuis. Of je daarnaast nog iets wil doen is vrij naar keuze.
Mijn broer heeft bv geen ceremonie gehouden en ook geen groot feest. Hij is gewoon met zijn vrouw en 2 getuigen naar het gemeentehuis geweest.
Vriendin van mij heeft vorig jaar haar tuin omgetoverd voor haar trouw. Denk zelfs niet dat er een echte ceremoniemeester oid was. Haar beste vriend en getuige heeft de verschillende getuigenissen en de geloftes aan elkaar gepraat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:29

Ik heb tientallen bruiloften in België vastgelegd, dus je mag me altijd een pb sturen als je iets wil weten of wat filmpjes van Belgische bruiloften wil zien. Meestal wordt heel vroeg op de dag getrouwd bij de gemeente, soms nog in gewone kleding en soms al in trouwkleding, en later op de dag de onofficiële ceremonie. De ceremonies verlopen wel wat anders dan in Nederland. Er is natuurlijk geen babs bij, dus de ceremonie wordt meestal geleid door een of twee ceremoniemeesters die vaak goede vrienden of familie van de bruid/bruidegom zijn. Veel familie en vrienden zeggen een woordje tegen het bruidspaar, wat in Nederland weer niet zo vaak gebeurt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 18:17

Check even volgens welk recht je trouwt, als je als Nederlanders in België trouwt en daar gaat wonen.
Altijd goed om te weten waar je aan toekent :)

(jij hebt een eigen onderneming, toch?)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 20:51

Tiggs schreef:
Check even volgens welk recht je trouwt, als je als Nederlanders in België trouwt en daar gaat wonen.

Ja klopt, we blijven allebei in NL werken. Maar gaan dus daar wonen en willen uiteindelijk graag in onze potentiële nieuwe achtertuin trouwen als alles doorgaat.
Ik ga me zeker verdiepen in met welk recht etc en wat handig is. Maar ging me er vooral om dat ik voornamelijk las dat trouwen niet mogelijk is buiten gemeentelijke gebouwen. Maar maakt mij niet zoveel uit als t niet officieel is. Doe net of ik gek ben :) en kerk zit praktisch tegenover ons (nieuwe) huis :') niet dat ik ook maar iets heb met geloof of kerk. Wellicht wil mn moeder ons wel onofficieel trouwen :p

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:54

Hutcherson schreef:
Tiggs schreef:

Ja klopt, we blijven allebei in NL werken. Maar gaan dus daar wonen en willen uiteindelijk graag in onze potentiële nieuwe achtertuin trouwen als alles doorgaat.
Ik ga me zeker verdiepen in met welk recht etc en wat handig is. Maar ging me er vooral om dat ik voornamelijk las dat trouwen niet mogelijk is buiten gemeentelijke gebouwen. Maar maakt mij niet zoveel uit als t niet officieel is. Doe net of ik gek ben :) en kerk zit praktisch tegenover ons (nieuwe) huis :') niet dat ik ook maar iets heb met geloof of kerk. Wellicht wil mn moeder ons wel onofficieel trouwen :p

Ja sorry, beetje beroepsdeformatie :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:14

Wij zijn voor de wet getrouwd in stad A, rond 10u. Was kort, een kwartiertje, met de familie en getuigen.
Dan hebben we op onze feestlocatie in stad B in de vroege namiddag onze ceremonie gehad, met iemand van Rent a priest. Niet officieel voor de kerk, gewoon voor onszelf en de mensen met wie we het wilden delen. Was in een mooie schuur van den kasteel, met zo ongeveer al onze gasten. Volledig hoe wij dat wilden doen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:27

Het officiële gebeuren heeft plaats in een door de gemeente of stad daartoe bestemde plek. Sommige gemeentes/steden hebben buiten een trouwzaal in het (gemeente-)stadhuis ook nog wel een idyllischere omgeving zoals bv aan een molen tegen de bosrand aan. Maar zoals jij het zegt, in je eigen achtertuin, daar kan het officiële gedeelte niet plaats vinden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 21:30

Tieneke schreef:
Wij zijn voor de wet getrouwd in stad A, rond 10u. Was kort, een kwartiertje, met de familie en getuigen.
Dan hebben we op onze feestlocatie in stad B in de vroege namiddag onze ceremonie gehad, met iemand van Rent a priest. Niet officieel voor de kerk, gewoon voor onszelf en de mensen met wie we het wilden delen. Was in een mooie schuur van den kasteel, met zo ongeveer al onze gasten. Volledig hoe wij dat wilden doen.

Rent a priest?! Wat hilarisch!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:32

Yes :)) Wij wilden iets christelijk geïnspireerd, maar niet katholiek voor de kerk, zoals de meeste mensen hier doen. Dus via Rent a priest kregen we een dame aangewezen die dan samen met ons de ceremonie heeft voorbereid. En het was zo mooi, exact hoe wij het voor ogen hadden, met heel veel betekenis.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 16-05-23 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 21:32

Waar we even mee zitten is ook dat men de naam van je geboorteakte hanteren als je achternaam. Ik heb mijn geboorte naam ruim 20 jaar geleden officieel (in naam der koningin) laten wijzigen. Ik wil dus echt niet hebben dat ik ineens voor alle officiele dingen mijn geboortenaam moet gebruiken. Zou echt heel vreemd zijn en ik onderteken nu alles met mijn gewijzigde naam.

We overwegen nu om die reden in NL te trouwen, zodat we de naam kunnen kiezen die we willen en dan de ceremonie(onofficieel) met feest te doen in belgie in de achtertuin. Zou dat nog verschil maken? Google weet niet helemaal wat ik met mijn vraag bedoel.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:03

Wat ze daarmee vooral bedoelen is dat je je eigen achternaam behoudt (net zoals in NL). Dat wil niet zeggen dat je officiële naamswijziging ongedaan wordt. Zou ook wat zijn, met een Nederlands paspoort.
Zie ook hier: https://www.elfri.be/artikel/gebruik-naam-echtgenoot

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 00:45

Dankje voor de link!
Ik had inderdaad nog even verder gezocht en mn moeder gevraagd hoe 'ze' ruim 20 jaar geleden dan mijn naam hebben gewijzigd (is officieel gebeurt maar op de geboorteakte vroeg ik me af).. Toen zei ze: je hebt daar nog je oude naam (die ik nooit gebruik) maar is door een ambtenaar een wijziging op gegeven. Ze zei: is maar 1 manier om erachter te komen :+
Maar ik denk dus dat t goed zit dat ik alles gewoon met mijn gewijzigde, eigen achternaam mag ondertekenen. Dat doe ik al zolang ik mag met mijn naam en niet mn geboortenaam. Zou niet eens reageren als men die naam ineens zou gebruiken. Was daar bang voor met trouwen in Belgie.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 02:18

Ik ben als Nederlander in België met een Belg getrouwd. Het was behoorlijk anders dan de bruiloften die ik in NL had gezien - mijn Nederlandse gasten moesten ook even schakelen. Onze gemeente was ook echt een mini gemeente, waarbij de burgemeester ook boer was. Hij was ook wat later omdat hij nog op de trekker zat. Geen persoonlijk praatje of iets, heel recht toe, recht aan onder de carport (was nog in corona tijd). Daarna kwam de cava te voorschijn en zijn er in no time meerdere flessen doorheen gegaan (er was ook sap uit de streek). Na een half uurtje waren we weer weg (met onze al half bezopen gasten) omdat een deel vd familie bij ons in de tuin kwam lunchen. 'S avonds kwamen daar nog de vrienden bij en hebben we gebarbecued in de tuin en hebben mensen speeches gegeven (mijn schoonouders nog met wat ik steken onder water vond, maar alle Belgische gasten zeer konden waarderen ).

Mijn geboorteakte is ook later aangepast (met een handgeschreven berichtje) en dat was oké. Alleen konden er geen Nederlandse getuigen op de akte. Dat was te ingewikkeld. We hebben dan ook helemaal geen getuigen gedaan (hoefde ook niet). Wij zijn onder de Belgische huwelijkse voorwaarden getrouwd die voor ons prima waren (hebben het nog overlegd met de notaris). Je kan aangeven wat je wil op de aanvraag, al moet je natuurlijk voor afwijkende dingen een notaris hebben.

We hebben 10 euro voor het trouwen op de gemeente betaald (cava was on the house en omdat de burgemeester maar iedereen zijn glazen bleef inschenken hebben we dat bedrag er meer dan uitgehaald ).

Later bleek ook nog dat we ons bewijs van huwelijk in het Frans konden krijgen waardoor we het voor onze emigratie naar Canada niet hoefden te vertalen. Zeer specifiek, maar was voor ons een meevaller :+

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:46

Ah, dat kan een dingetje zijn.
Ik moest verschillende documenten uit Nederland overhandigen. Bewijs van ongehuwd zijn :+ , geboorteakte, bewijs van nationaliteit. Vooral die geboorteakte was lastig, dat moest perse in mijn geboortestad. Op 4 uur rijden :7 Gelukkig kon ik dat via mail aanvragen, met kopie van paspoort en handgeschreven briefje bijgevoegd. En kreeg het via post toegestuurd. Voor de andere bewijzen kon ik twee keer op en af naar Venlo, ook een uur rijden voor mij.
Die documenten zijn maar beperkt geldig btw, ik geloof een jaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:46

Oshaa schreef:
Ik ben als Nederlander in België met een Belg getrouwd. Het was behoorlijk anders dan de bruiloften die ik in NL had gezien - mijn Nederlandse gasten moesten ook even schakelen. Onze gemeente was ook echt een mini gemeente, waarbij de burgemeester ook boer was. Hij was ook wat later omdat hij nog op de trekker zat. Geen persoonlijk praatje of iets, heel recht toe, recht aan onder de carport (was nog in corona tijd). Daarna kwam de cava te voorschijn en zijn er in no time meerdere flessen doorheen gegaan (er was ook sap uit de streek). Na een half uurtje waren we weer weg (met onze al half bezopen gasten) omdat een deel vd familie bij ons in de tuin kwam lunchen. 'S avonds kwamen daar nog de vrienden bij en hebben we gebarbecued in de tuin en hebben mensen speeches gegeven (mijn schoonouders nog met wat ik steken onder water vond, maar alle Belgische gasten zeer konden waarderen ).

Mijn geboorteakte is ook later aangepast (met een handgeschreven berichtje) en dat was oké. Alleen konden er geen Nederlandse getuigen op de akte. Dat was te ingewikkeld. We hebben dan ook helemaal geen getuigen gedaan (hoefde ook niet). Wij zijn onder de Belgische huwelijkse voorwaarden getrouwd die voor ons prima waren (hebben het nog overlegd met de notaris). Je kan aangeven wat je wil op de aanvraag, al moet je natuurlijk voor afwijkende dingen een notaris hebben.

We hebben 10 euro voor het trouwen op de gemeente betaald (cava was on the house en omdat de burgemeester maar iedereen zijn glazen bleef inschenken hebben we dat bedrag er meer dan uitgehaald ).

Later bleek ook nog dat we ons bewijs van huwelijk in het Frans konden krijgen waardoor we het voor onze emigratie naar Canada niet hoefden te vertalen. Zeer specifiek, maar was voor ons een meevaller :+

Dat hangt dus heel erg van gemeente tot gemeente af. In mijn gemeente was de beambte geen boer en keurig op tijd. :+ We kregen een presentje van de gemeente en er werd iedereen een glas sap of cava aangeboden maar geen hele flessen. We zijn van daaruit naar ons huis gegaan met de "dichte" familie voor wat broodjes en dan het avond feest.

Het beeld dat jij schept is dus niet universeel voor België. := Vrijwel elk officieel document kan je hier in de drie landstalen (Nederlands, Frans en Duits) krijgen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:58

Ayasha schreef:
Dat hangt dus heel erg van gemeente tot gemeente af. In mijn gemeente was de beambte geen boer en keurig op tijd. :+ We kregen een presentje van de gemeente en er werd iedereen een glas sap of cava aangeboden maar geen hele flessen. We zijn van daaruit naar ons huis gegaan met de "dichte" familie voor wat broodjes en dan het avond feest.

Het beeld dat jij schept is dus niet universeel voor België. := Vrijwel elk officieel document kan je hier in de drie landstalen (Nederlands, Frans en Duits) krijgen.

Ik weet het - onze gemeente was uberhaupt wat apart! Daarom zeg ik ook in "onze mini gemeente".
In eerste instantie zei onze gemeente dat we het bewijs alleen in het Nederlands konden krijgen, maar uiteindelijk heeft iemand een knop gevonden om het in het Frans te krijgen. Onze gemeente was gewoon niet zo goed georganiseerd.

Op het moment is de burgemeester daar de postbode :D

Rebel_Jits schreef:
Ah, dat kan een dingetje zijn.
Ik moest verschillende documenten uit Nederland overhandigen. Bewijs van ongehuwd zijn :+ , geboorteakte, bewijs van nationaliteit. Vooral die geboorteakte was lastig, dat moest perse in mijn geboortestad. Op 4 uur rijden :7 Gelukkig kon ik dat via mail aanvragen, met kopie van paspoort en handgeschreven briefje bijgevoegd. En kreeg het via post toegestuurd. Voor de andere bewijzen kon ik twee keer op en af naar Venlo, ook een uur rijden voor mij.
Die documenten zijn maar beperkt geldig btw, ik geloof een jaar.

Ik weet het nog van die documenten idd. Ik heb vrijwel alles via de post gekregen volgens mij, dus dat scheelde. Ik heb het bij het vreemdelingenloket in Den Haag laten aanvragen, maar ik was op dat moment ook officieel verhuisd naar Belgie.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 18:59

Hahaha wat een hilarische verhalen. Ik dacht dus... Wij hebben een monument in onze voortuin (met hetzelfde adres omdat het vroeger onderdeel was van het perceel, maar inmiddels in erfpacht bij de gemeente). Wellicht zit daar een maas in de wet? Maar goed dat is even leuk om uit te zoeken