Ervaring bruine huismot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Ervaring bruine huismot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 16:48

Ik durf dit topic bijna niet te openen, omdat ik bang ben dat het mijn paniek alleen maar erger maakt. Ik heb bruine huismot in huis. Met mijn controledwang en angstproblemen een nachtmerrie. Ik slaap al een paar weken heel slecht, buikpijn, janken. Kan aan niks anders denken dan die rotbeestjes en overal denk ik ze te zien. Elk zwart stipje in huis schrik ik van.
Elke avond ving ik er een stuk of drie. Ik heb een mottenval opgehangen die mannetjes aantrekt. Die heeft in de afgelopen weken 6 motten gevangen.
Vorige week heb ik mijn hele huis gezogen en gepoetst met azijn. Alle plinten, alle kasten leeg, alle meubels van zijn plek. Zelfs mijn matras en kleden en bank onder handen genomen met het strijkijzer. Onder twee kasten vond ik wat hulsjes. Één van die kasten is afgesloten aan de onderkant en die moet ik met hulp van iemand die hem even kantelt nog stofzuigen. Ik heb er wel flink veel azijn onder gespoten elke dag. Ik heb een luchtontvochtiger gekocht, omdat ik las dat ze een hoge luchtvochtigheid nodig hebben. Ik heb cederolie gekocht wat ik overal in de kasten heb liggen en elke avond in de brander doe. Het was een paar dagen rustig. Gisteren toch weer vier en vanmiddag ook weer twee. Het gekke is dat ik nergens sporen vindt. Geen rupsjes, geen vraatsporen, niks. Behalve onder die twee kasten dan.
Wanneer spreek je van een plaag?
Iemand ervaring met die rotbeesten? Kan je ze wegkrijgen of toch een bestrijdingsdienst bellen?
Ik weet gewoon niet zo goed meer wat realistisch is en wat mijn angst is. In mijn hoofd spelen zich de eerste scenario's af en zou ik het liefst verhuizen. Beetje overdreven allemaal, maar ik word gek van mezelf. Kan iemand me helpen of geruststellen?

belle_boef

Re: Ervaring bruine huismot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:50

Maar wat ben je precies band voor? Wat is het ergste wat er kan gebeuren in je hoofd?

Ze doen niks, het zijn nachtvlinders. Ze eten je niet op. Irritant vast maar verder gebeurd er niks

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 16:55

Op internet las ik dat je ze snel moet bestrijden, omdat het binnen de kortste keren een plaag kan worden en ze je spullen kapot maken. Ik ben bang dat het uit de hand loopt, ze straks overal zitten. In het ergste geval in de isolatie of een plek waar ik niet bij kan. Mijn huurwoning heeft nogal wat kieren. Stuk controleverlies denk ik. Daar ga ik heel slecht op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:36

Motten eten vooral je wollen truien op. Of je wollen vloerbedekking. En bontjassen. Het is ook niet handig om de staart van je dode paard onbeschermd aan de muur te hebben hangen, want die gaat er geheid aan.
Heb je dat allemaal niet, dan zal het met schade wel loslopen. Je, ze eten ook wel plantaardige kleding, dus katoen of linnen. Maar wol/dierlijk materiaal is favoriet.

Je isolatie is niet van wol (ook niet als het steenwol is :P ), en bovendien een probleem voor je verhuurder.

Mottenballen en mottenvallen werken prima, azijn heeft niet zoveel zin.
Luchtvochtigheid onder de 60% is niet gezond voor jou als mens, dus tenzij je huis boven de 90% luchtvochtigheid zit zou ik die ontvochtigers maar de deur uitdoen (voor zover die uberhaupt werken bij normale luchtvochtigheid).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:53

Die feromoon valles werken meestal uitstekend, kost even tijd.
Ik heb een 20kg baal wol staan waar ze op den duur helaas in zaten maar zelfs daar was een simpele val van de supermarkt al genoeg.
Ze zijn onhandig in huis maar het zijn maar gewoon een soort vlinder. Geen reden tot paniek.
Even goed door je kast als je bepaalde kleding niet vaak gebruikt. Ik vond ze een keer tussen de skibroeken. Die zijn synthetisch, dus gewoon wassen en ze waren weer schoon.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 19:07

Behalve wat mottenvallen en regelmatig schoonmaken heb ik geen tips voor je.
Echter, als je paniek echt zó groot is als dat je hier omschrijft adv wat motvlinders dan zou ik je wel aanraden daar professionele hulp voor te gaan zoeken en desnoods medicatie te overwegen.
Veel sterkte.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 19:11

Vroeger gebruikten ze mottenballen, misschien kun je daar nog aankomen? Ik heb er verder geen ervaring mee.

Je kunt gebruik maken van natuurlijke middelen in je kasten, zoals lavendel, vlierbloesem (is er nu nog niet maar binnenkort wel, kun je ook nog lekkere limonade mee maken ;) ) en nog een aantal. Je kunt ook etherische olie halen bijv bij Holland& Barrett en dat op een lapje in je kast leggen. Niet direct op je huid doen, dat is niet fijn.

https://www.milieucentraal.nl/huis-en-t ... ng/motten/

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:29

Wij hebben hier ook last van gehad. Soms zaten er wel 20 motten op de muur. Ik ving ze en liet ze buiten vrij :+ Uiteindelijk, op een of andere manier, zijn ze vanzelf verdwenen en nooit meer teruggekomen.

Dus ik heb niet echt tips, maar ik hoop dat ze bij jou ook vanzelf verdwijnen :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 08:54

Jullie ervaringen stellen me een beetje gerust. Ik heb alles gedaan wat ik kan doen, denk ik. Cederolie en cederhout heb ik al in de kledingkast staan. Gisteravond heb ik er maar eentje gevangen.
Ik heb vrij weinig dingen van wol of ander natuurlijk materiaal en dat zit ook al in vuilniszakken.
Thanks voor de tips en het geruststellen.
Wildgirl, proffesionele hulp heb ik :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:00

Ik zou gewoon de bestrijdingsdienst bellen, zij kunnen kijken hoe ze binnen komen en daar ook tips en advies voor geven. Zij weten er vaak meer vanaf. :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:07

Als ze trouwens in je keuken zitten kan het ook een voedselmotje zijn. Dan moet je even goed door je keukenkastjes kijken. Vooral dingen als rijst, couscous, havervlokken etc.
Daar bestaan ook goede feromoonvallen tegen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:30

Ik verplaats dit topic naar HTT daar past het beter

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 10:45

Elisa2 schreef:
Ik zou gewoon de bestrijdingsdienst bellen, zij kunnen kijken hoe ze binnen komen en daar ook tips en advies voor geven. Zij weten er vaak meer vanaf. :-)

Binnenkomen kunnen ze sowieso gezien de kieren die het huis heeft. Ik wacht het nog wel even af. Als het echt erg wordt, bel ik wel.

Sizzle schreef:
Als ze trouwens in je keuken zitten kan het ook een voedselmotje zijn. Dan moet je even goed door je keukenkastjes kijken. Vooral dingen als rijst, couscous, havervlokken etc.
Daar bestaan ook goede feromoonvallen tegen.

Heb ik gedaan. Ik vond één pak cakemix waar ze een gaatje in hadden gemaakt. Meteen weggegooid en alles is nu goed afgesloten.
Feromoonvallen heb ik al hangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:49

Dan zijn het waarschijnlijk eerder voedselmotten dan kledingmotten. Als je dan alles dicht houdt en ook vallen in je kastje of keuken plakt, goed in de gaten blijft houden en stofzuigt dan duurt het niet lang voor ze weg zijn. Ik had ze af en toe in huis vanwege konijnenvoer.
De webjes die ze maken zijn vooral visueel en ook gevoelsmatig onaangenaam, maar gevaarlijk zijn ze niet. Ik durf te wedden dat mijn konijnen regelmatig een larfje gegeten hebben :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:56

Sizzle schreef:
Dan zijn het waarschijnlijk eerder voedselmotten dan kledingmotten.

De bruine huismot die hier in Nederland veelvuldig voorkomt voedt zich zowel met zaden/granen, dode insecten als wol en nylon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:08

Brainless schreef:
Sizzle schreef:
Dan zijn het waarschijnlijk eerder voedselmotten dan kledingmotten.

De bruine huismot die hier in Nederland veelvuldig voorkomt voedt zich zowel met zaden/granen, dode insecten als wol en nylon.

Ah ok, weer wat geleerd :D
Een en dezelfde dus.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:12

Sizzle schreef:
Ah ok, weer wat geleerd :D
Een en dezelfde dus.

Ja en nee.. de meelmot heeft een streep over de vleugels de huismot heeft stippen.
Maar op zich zijn ze even "lastig" (ze lusten beide muesli :D ) en zijn allebei ongevaarlijk voor ons.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 13:16

Sizzle schreef:
Dan zijn het waarschijnlijk eerder voedselmotten dan kledingmotten. Als je dan alles dicht houdt en ook vallen in je kastje of keuken plakt, goed in de gaten blijft houden en stofzuigt dan duurt het niet lang voor ze weg zijn. Ik had ze af en toe in huis vanwege konijnenvoer.
De webjes die ze maken zijn vooral visueel en ook gevoelsmatig onaangenaam, maar gevaarlijk zijn ze niet. Ik durf te wedden dat mijn konijnen regelmatig een larfje gegeten hebben :D

Ik hoop het! :D

Ik ben er zeker van dat het om de bruine huismot gaat. Die eet inderdaad kleding en meel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:24

amber15 schreef:
Op internet las ik dat je ze snel moet bestrijden, omdat het binnen de kortste keren een plaag kan worden en ze je spullen kapot maken. Ik ben bang dat het uit de hand loopt, ze straks overal zitten. In het ergste geval in de isolatie of een plek waar ik niet bij kan. Mijn huurwoning heeft nogal wat kieren. Stuk controleverlies denk ik. Daar ga ik heel slecht op.

Dat zou ik ook op mijn website zetten als ik een bestrijder was :D

En als het mensen waren die een plaag hadden; mensen houden van overdrijven.
Het loopt nooit zo’n vaart met insectenplagen, tenzij het houtworm of boktor is.
Maar zo’n motje hoef je niet bang voor te wezen, met al jouw maatregelen zijn ze vast snel weg.

Als je je stress niet onder controle krijgt zou ik ms wel zo’n bestrijding bellen. Kost wat geld en wat werk maar dan zijn ze wel weg voor langere tijd.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 22:26

Daarom wist ik ook niet hoe serieus ik het moest nemen, maar ik las het inderdaad overal en mijn hoofd gaat er dan mee aan de haal. Een mot legt zo'n 300 eitjes, elke dag een paar motten, tel maar uit..
Maar jullie reacties hebben me wat gerust gesteld hoor. Vanavond weer twee motjes en de feromoonval heeft de afgelopen week helemaal geen nieuwe motten gevangen.