Video + laptop = probleem?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Video + laptop = probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 16:45

Ja, de titel klinkt een beetje cryptisch, maar dat is toch echt in een notendop waar ik nu tegenaan loop: mijn laptop wil steeds vaker video's niet laten zien. Als ik een video open, verwacht ik gewoon naar een filmpje te kunnen kijken. Maar wat ik zie is dit:

Afbeelding

Een kleurrijk, horizontaal streepjespatroon :? Erg kunstzinnig, dat wel. := Maar dus niet het filmpje dat ik werkelijk wilde zien. Ik heb het niet bij alle video's, maar wel bij steeds meer. Oudere filmpjes gaat wel goed, nieuw geüploade exemplaren is steeds vaker een probleem. Als ik mijn muis op de rood/grijze balk onderaan zet, zie ik overigens wel een nette still van wat er in het filmpje te zien zou moeten zijn. Ik kijk deze op een HP laptop, browser is Google Chrome.

Wat heb ik intussen geprobeerd?
  • andere browser: Effect nul komma nul. Ook in de andere browsers gaat het mis en zie ik streepjes.
  • instellingen bij de video aanpassen (afspeelsnelheid, kwaliteit): helpt ook helemaal niets. Het zijn en blijft horizontale belijning.

Is hier iets aan te doen en zo ja wat? Of is dit een teken dat mijn trouwe laptopje bejaard aan het worden is en ik zachtjes aan eens op zoek moet gaan naar een opvolger?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:54

probeer onder chrome eens rechtsboven de 3 stippen --> settings --> advanced --> system --> Use hardware acceleration en dan wanneer actief / zichtbaar kies disable
Ziet het beeld er dan wel normaal uit ?

Welke andere browser heb je geprobeerd ? Edge toevallig ?
Edge is onderwater het zelfde als chrome (of bijna het zelfde)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Re: Video + laptop = probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 17:20

PascalB, heel hartelijk dankjewel! Dat was het probleem denk ik! Na jouw stappenplan met de drie stippen uitgevoerd te hebben, doet de video het wel!

Ik had al geprobeerd met Chrome, Edge en Firefox, zonder resultaat. Maar dit werkt wel, super! Nogmaals heel hartelijk bedankt!

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:27

Het kan een driver probleem zijn dan, een codec probleem op de laptop , of Youtube gebruikt (tegenwoordig) een codec waarvoor er op jouw laptop geen hardware acceleration ondersteuning meer is.
Door hardware acceleration uit te zetten doet jouw CPU nu het werk i.p.v. de videokaart /chip.

Mooi dat het probleem opgelost is voor je.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 17:32

Ik weet dat de processor van deze laptop ook regelmatig voor problemen zorgt. Als dit inderdaad een probleem van driver of codec is, of gebrek aan ondersteuning van de hardware acceleration, dan wordt het wellicht toch eens tijd om een nieuwe te overwegen. Laptop is ook al wat ouder, dus verbaast me dan weer niet heel erg.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:39

Kijk voor de zekerheid ook eens of filmische belichting aan staat bij het afspelen (tandwiel in player)
Mijn ervaring is dat ook met hardware acceleration aan de laptop(video) meer werk te verzetten heeft met deze optie, mogelijk is dit teveel van het goede voor jouw laptop.
Als die aan staat zet deze eens uit en schakel eens hardware acceleration weer in , lost dit ook het probleem op ?
Laatst bijgewerkt door PascalB op 12-05-23 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 17:45

Welk tandwiel moet ik hiervoor hebben? Die bij het Youtube filmpje in ieder geval niet, want daar staat die optie "Filmische belichting niet bij". Ik heb daar alleen "aantekeningen", "Afspeelsnelheid" en "Kwaliteit". Gaat hier ook om video's van anderen, niet die ik zelf geüpload heb.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:50

Het kan zijn dat je deze niet meer ziet omdat hardware acceleration uit staat.
Als je die optie weer aan zet , controleer eens of filmische belichting ook aan gaat onder de youtube speler.
Indien deze aan staat , zet deze eens uit, mogelijk ziet het beeld er dan wel normaal uit.

Met hardware acceleration aan en filmische belichting aan doet youtube een soort van re-encode on the fly om belichting van het af te spelen filmpje aan te passen , dit vraagt veel rekenkracht

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 18:00

Helaas, ook dan staat de "Filmische belichting" er niet bij.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:02

Dan is er denk ik geen ondersteuning voor op jouw laptop.
Gelukkig werkt het wel zonder hardware acceleration.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 18:17

Dat ik geen ondersteuning daarvoor op de laptop heb, is best mogelijk. Gelukkig werkt het inderdaad zo wel weer, dankjewel voor je hulp PascalB!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 19:16

Ik heb een MacBook air, en heb sinds kort ook deze beelden, vooral als ik marktplaats zit.
Ik gebruik mijn laptop echt alleen maar om te internetten, en gebruik dan safari.
@pascalB zijn er ook zulke tips voor safari?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:02

Als ik het lees is vanaf Catalina het niet meer mogelijk om onder Safari hardware acceleratie uit te zetten.
Je zou eens een andere browser kunnen proberen onder Mac OS.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet zoveel ervaring heb met Apple devices.