Wat kan je allemaal doen met je kat?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RobinQuibus

Wat kan je allemaal doen met je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 16:03

Hoihoi

Vraag 1:
Ik wil eigenlijk een betere band met mijn kat.
Ik heb adhd en ben soms best wel druk.
Dat vind mijn kat minder leuk (zowel iedereen hier hoor inclusief ik zelf)
Nu is mijn kat weleens schuw omdat ie bang is dat ik weer druk ben/word (ik kan er overigens niets aan doen dat ik druk ben geen haat op mij alsjeblieft)

Weet iemand hoe ik een betere band kan bouwen met mijn kat

Vraag 2:
Wat doen jullie altijd met je kat en hebben jullie nog ideeën voor dingen met je kat?

Groetjes

AbleToDream

Re: Wat kan je allemaal doen met je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:10

Spelen met hengelstokjes doen wij hier vaak, maar mijn kat komt vaak uit zichzelf ook mij opzoeken als ik in de zetel zit of aan het knutselen ben. Of je kan ook eens zoeken om hem truckjes te leren, dat vind die van mij super en komt hij zelfs aanlopen om een high five, zitten, of pootje te geven in ruil voor een snoepje.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:20

Het hangt natuurlijk ook heel erg van je kat af.....sommige zijn erg op zichzelf, en zijn alleen blij als je ze af en toe voer geeft en verder met rust laat.
Er zijn katten die het liefste heel de dag bezig gehouden worden, en alles daar tussenin.

Als je kat schuw is, dan is voer vaak de beste manier om een betere band te krijgen (en als hij ook wil spelen met bijv. een touwtje of hengelstokje is dat natuurlijk ook aan te raden).
Verder is het met katten zo: dat ze meestal de mensen opzoeken die een hekel aan ze hebben en die eigenlijk niet in de buurt van katten willen zijn....Zo zijn katten nu eenmaal.

je kan dan hooguit kijken of je dmv voerbeloning kan zorgen dat hij jou wat aardiger gaat vinden.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:21

Trucjes aanleren!
Mijn band met mijn katten is ook veel beter sinds ik ze overal mee naartoe neem. Vooral naar het bos vinden ze heerlijk. Misschien is dat voor jullie ook een optie, jij kunt je energie kwijt door flinke stukken te lopen en je kat z'n wereld wordt ook verrijkt met nieuwe luchtjes enzo. Let wel op, het is een kat, geen hond. Ga er niet vanuit dat je kat ook alles zal lopen, je zult hem waarschijnlijk ook moeten dragen :'). Ik heb daar een handige rugzak voor die echt hun veilige plekje is, waar ze zich ook kunnen verstoppen als het spanend wordt.

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:33

Mijn katten zijn graag bij me in de buurt. Als ik naar de paarden ga of de hond ga uitlaten gaan ze ook altijd mee. Ze luisteren goed naar hun naam wat maakt dat ze heel hard komen aanrennen als ik ze roep. Ze vinden spelen in het bos heel leuk. (ook zonder mij trouwens) Voor spelletje binnen zijn ze ook altijd wel in, maar meestal komen ze 's avonds binnen en dan vinden ze het ook wel prima om lekker naast me te gaan liggen tukken.

Het is trouwens geen aangeleerd gedrag. Ze geven dit zelf zo aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:00

Ik vind je vragen erg tegenstrijdig.. Aan de ene kant wil je een betere band en geef je aan dat je druk bent en je kat daar angstig voor is.. Aan de andere kant vraag je vervolgens om iets met je kat te doen. Volgens mij gaat dat juist niet echt samen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:19

Wat je kan doen. Snoepjes weg gooien waar je kat dan achter aan kan.

Spelen met een hengel kan inderdaad wel helpen.

@ relaxed ben het wel met je eens.

Ik heb hier wel eens mensen op bezoem met kinderen die ADHD hebben. Vaak zijn ze dan op zoek naar een kat die dat kan handelen. Mijn katten gaan mee aan die worden net zo druk en doen gewoon mee. Dus ik denk dat je wel gelijk hebt mbt het drukke vs angstig dat werkt vaak niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:00

jojoleinee schreef:
Trucjes aanleren!
Mijn band met mijn katten is ook veel beter sinds ik ze overal mee naartoe neem. Vooral naar het bos vinden ze heerlijk. Misschien is dat voor jullie ook een optie, jij kunt je energie kwijt door flinke stukken te lopen en je kat z'n wereld wordt ook verrijkt met nieuwe luchtjes enzo. Let wel op, het is een kat, geen hond. Ga er niet vanuit dat je kat ook alles zal lopen, je zult hem waarschijnlijk ook moeten dragen :'). Ik heb daar een handige rugzak voor die echt hun veilige plekje is, waar ze zich ook kunnen verstoppen als het spanend wordt.

[ [url=m/q7I3hD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan het zijn dat ik jullie een paar weken geleden tegen ben gekomen?
Er liep een gezin met een zwarte kat door de Kampina en die kat had echt de tijd van zijn/haar leven! <3

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:15

Haha wat leuk! Nee, dat waren wij niet. Wij zijn de laatste tijd niet in de Kampina geweest.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:50

Clickertraining!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:06

Ik heb vijf katten met allemaal een totaal verschillend karakter.

Één van mijn katten is een heel rustig en gevoelig dier. Ze kan erg onzeker zijn en houdt totaal niet van vreemden. Ik geef haar de ruimte en laat haar naar mij toe komen. Soms komt ze lekker kroelen en wilt ze op schoot. Op andere momenten ziet ze alleen maar spoken. Dan laat ik haar gewoon. Ik merk dat, dat het beste bij haar werkt. Soms heeft ze een speelse bui en probeer ik wat met haar te spelen maar verder kijk ik vooral naar wat zij nodig heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:39

jojoleinee schreef:
Trucjes aanleren!

[ [url=m/q7I3hD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ow wow hier heb ik echt nooit aan gedacht om katten mee te nemen naar het bos. Nooit gedacht dat ik ze daar een plezier mee zou kunnen doen. Ben je niet bang dat ze in paniek raken en wegvluchten oid?

En TS, ja lastig..katten houden van rust over het algemeen. Maar wat je wel kan doen wellicht is een beetje spelen met ze. Sommige vinden laserlampjes heel leuk.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:27

Afbeelding
Afbeelding

Ik neem de mijne echt naar verschillende plekken toe. Zodra ze haar riempje hoort of ziet staat ze te springen om mee te mogen. Maar ze is het echt al vanaf kitten af aan gewend. En dit ras is zo nieuwsgierig dat het een stukje gemakkelijker gaat. Ik heb ook een kater daar hoef ik echt niet aan te komen met een riempje.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 14:46

Mijn reactie is helemaal niet leuk en geloof me, ik weet wat leven met mensen die ADHD hebben, inhoudt....

ADHD en katten gaan slecht samen. Een kat moet zich op zijn gemak voelen wil hij naar mensen toe trekken en dat doen ze niet zo snel bij drukke mensen.
Jouw kat laat duidelijk zien dat hij bang voor je drukke momenten is. En jij hebt met je ADHD geen controle over wanneer jij druk wordt. Dat is k*t, maar wel de waarheid.
Als je echt van je kat houdt, zul je begrijpen dat jij en deze kat gewoon geen goede match zijn.
Daar verander je echt heel weinig tot niets aan, ook niet met "oefeningetjes". Misschien is deze kat beter af op een plekje waar geen ADHD is.

Dit is geen haat van mijn kant, dit is mijn advies voor het welzijn van zowel jou als die kat.
Er zijn dieren die beter bestand zijn tegen drukke baasjes, denk dat je daar zelf ook meer plezier aan zult hebben.

RobinQuibus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 15:08

Dees schreef:
Mijn reactie is helemaal niet leuk en geloof me, ik weet wat leven met mensen die ADHD hebben, inhoudt....

ADHD en katten gaan slecht samen. Een kat moet zich op zijn gemak voelen wil hij naar mensen toe trekken en dat doen ze niet zo snel bij drukke mensen.
Jouw kat laat duidelijk zien dat hij bang voor je drukke momenten is. En jij hebt met je ADHD geen controle over wanneer jij druk wordt. Dat is k*t, maar wel de waarheid.
Als je echt van je kat houdt, zul je begrijpen dat jij en deze kat gewoon geen goede match zijn.

Daar verander je echt heel weinig tot niets aan, ook niet met "oefeningetjes". Misschien is deze kat beter af op een plekje waar geen ADHD is.

Dit is geen haat van mijn kant, dit is mijn advies voor het welzijn van zowel jou als die kat.
Er zijn dieren die beter bestand zijn tegen drukke baasjes, denk dat je daar zelf ook meer plezier aan zult hebben.

Ik snap je reactie maar wij gaan onze katten nooit weg doen we houden te veel van ze
Ik heb wel een band met hun maar ik wil de band versterken dat was meer mijn vraag
Ik ben idd druk maar en daarom is de band wel wat minder maar dat maakt mij niet uit
Ik zou heel graag een betere band hebben maar ik ben al super blij met wat ik nu heb

Groetjes

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:17

Wellicht is gaan rondzeulen met de kat geen goed idee als hij al angstig wordt van het drukkere gedrag van TS... Katten houden over het algemeen van rust, en melden zich wel bij je als ze wat willen. Ik heb de kat van mijn ouders vroeger wat trucjes aangeleerd zoals zitten, pootje geven en over iets heen springen. Maar als ze met rust gelaten willen worden, moet je dat wel kunnen accepteren. Een band onderhoud je ook door respect te hebben voor de grenzen van de kat :)

Source: ik dacht als kind ook dat het een goed idee was om een riempje om de kat te doen en te gaan wandelen, vond die kat een minder strak plan en ik had nog niet echt het inzicht om dat door te hebben op die leeftijd :')

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:30

TS, wat bedoel je met drukke gedrag? Als je 10.000 projecten wil gaan starten en door het huis kijkt hoe en waar of wanneer je gaat flapperen?

Ik heb zelf ADHD met ASS en niet 1 van mijn katten wordt bang of rent weg als ik hyperfocus of 1000 dingen tegelijk doe. Overprikkeling is een ander verhaal, maar dan nog heb ik katten die bij me komen liggen.
Heb je niet eens last van ADHD-verlamming? Probeer op zulke momenten contact te maken met je kat door aaien of zitten. Maar net hoe leeg je je hoofd er ff voor kan maken.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:47

Ik zou persoonlijk sowieso niet een kat uit zijn eigen omgeving halen. Ondanks dat er katten zijn die dit leuk lijken te vinden. Misschien juist meer reageren op wat de kat zelf aanbied. Voor mij wil dat zeggen: niet opdringen met spel, aandacht en knuffel geven maar kijken wanneer de kat zelf komt. En daar dan op reageren.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:24

Hier ook een adhd'er die jarenlang heeft samengewoond met een heel rustige kat die het liefste urenlang op schoot wilde liggen. Op sommige momenten was het geen match. Hij is dikwijls geschrokken het huis uit gerend als er in mijn chaos weer eens een stapel spullen omver donderde en liet duidelijk weten not amused te zijn als na een kwartiertje mijn benen weer begonnen te jeuken terwijl hij net lekker lag.
Ook mijn stijl van het huis opruimen (alles uit de kasten trekken, meubels verplaatsen en alles weer op een andere plek terugbrengen) was niet zijn stijl.
In periodes dat ik heel hyper was merkte ik duidelijk dat we minder goed klikte. Toch hadden we echt een hele goede band, zocht hij me altijd opnieuw weer op en vertrouwde hij me helemaal.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de eigenschappen van ADHD en katten niet perse een goede combinatie zijn. Maar het sluit elkaar echt niet uit.

Als er iets niet werkt bij katten is het dingen proberen te forceren. Dus ik zou juist niet aanraden om hard te gaan werken aan de band met je kat, maar gewoon te accepteren dat je met de ene een sterkere band hebt dan met de andere.