Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RobinQuibus

Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 08:07

Hoii

Ik ben zelf Christelijk,
Ik ben dat geworden omdat we met mijn zorgboerderij elke zondag naar de kerk gaan,
Ik begon steeds meer te respecteren,
Ik vond het ook steeds meer interessant te vinden en te lezen uit de bijbel en te bidden.
Ik ging mijzelf afvragen geloof ik in de Here God en de Here Jezus, ik dacht op een gegeven moment, jaa ik geloof erin.

Ik ben benieuwd geloof jij in de Here God en de Here Jezus?
En hoe is dat zo ontstaan?

Groetjes

Vanillia

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:47

Ik geloof niet. Ik ben katholiek opgevoed, ben gedoopt, heb mijn communie gedaan, zelfs mijn vormsel. Ik ben jaren misdienaar geweest en heb wekelijks braaf meegedaan aan kinder-catechese. Rond mijn 13e heb ik mezelf dezelfde vraag gesteld als jij; geloof ik nou echt in een ‘hogere macht’? Antwoord was (en is) voor mij heel duidelijk nee.
Ik vind het heel bijzonder dat mensen in zoiets ongrijpbaars als ‘God’ kunnen geloven, ik kan dat niet.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:52

Hier ook.

Ik ben christelijk opgevoed en op mijn 14e zelf de keuze gemaakt om in God te geloven. Inmiddels al een poos geleden maar ik sta er nog steeds hetzelfde in. Dit ging steeds meer spelen in mijn leven. Ondanks moeilijke en heftige dingen in mijn jeugd had ik houvast in mijn leven omdat ik voelde en merkte dat ik nooit alleen was. Dit leven is maar tijdelijk, ik heb Iemand die voor mij zorgt en waarin ik hoop hou. Dit trekt mij het leven door waardoor ik elke dag ook lichtpuntjes heb en heel veel mag genieten. En na dit leven is het helemaal feest zonder angst en pijn. *\o/*

Daarnaast vind ik het ongelooflijk belangrijk om ieder in elkaars waarde te laten. Of je nou in God gelooft of niet. Christenen die niet het geloof moeten opdringen (uiteraard hebben we een taak in de wereld maar dat kan ook door middel van wie je bent, hoe je doet en een voorbeeld zijn voor anderen) en dus niet de bijbel willen en moeten opdringen. En andersom net zo goed, als niet christen de christenen in hun waarde laten en ook hier respect voor hebben.
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 10-05-23 08:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:54

Kan hier kort en krachtig over zijn: nee, en zal ook nooit gaan geloven ook.

Prima als mensen wel geloven, als ze hun geloof dan maar niet gaan opdringen :j

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:13

Vanillia schreef:
Ik geloof niet. Ik ben katholiek opgevoed, ben gedoopt, heb mijn communie gedaan, zelfs mijn vormsel. Ik ben jaren misdienaar geweest en heb wekelijks braaf meegedaan aan kinder-catechese. Rond mijn 13e heb ik mezelf dezelfde vraag gesteld als jij; geloof ik nou echt in een ‘hogere macht’? Antwoord was (en is) voor mij heel duidelijk nee.
Ik vind het heel bijzonder dat mensen in zoiets ongrijpbaars als ‘God’ kunnen geloven, ik kan dat niet.

Hetzelfde hier, maar dan christelijk gereformeerd. Jaren lang een gevecht had omdat ik niet mee wou naar de kerk maar wel moest. Ik heb er niks mee.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:15

Ik ben zelf christelijk opgevoed. Zoals het er op dit moment voor staat geloof ik niet meer. Ik geloof zeker wel dat er iets bestaat en iets is na de dood. Maar God, nee. Mijn ouders zijn best wel streng christelijk. Ik liep zelf tegen steeds meer dingen aan die niet klopten, niet konden, niet eerlijk waren in de Bijbel. Toen heb ik mezelf beseft dat ik op zo'n manier niet wil geloven. Er zal vast een kern van waarheid in het geloof zitten, maar zo wil ik het niet.

Edit:
Tribunals schreef:
Vanillia schreef:

Hetzelfde hier, maar dan christelijk gereformeerd. Jaren lang een gevecht had omdat ik niet mee wou naar de kerk maar wel moest. Ik heb er niks mee.

Dit ook :j het moeten begon mij tegen te staan. Als het moet en ik er geen keuze in heb zal ik het nooit oprecht willen geloven.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:17

Ik geloof in mezelf en kan ook echt nooit gaan geloven in een hogere macht.
Ben soms wel een beetje jaloers op mensen die geloven dat ze na de dood in een soort hemel komen of iets dergelijks. Of dat je geliefden wachten op je na de dood. Lijkt me zo geruststellend. Voor mij is dood, dood. Best saai.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:30

Ik geloof in God. Of die God de christelijke God is, weet ik niet. Ik vraag me af of God überhaupt religieus is.

Ik heb niets met de kerk, er zijn heel wat tradities waarvan ik denk dat ze niet in overeenstemming zijn met wat Jezus zegt. Ik denk dat je altijd zelf moet blijven nadenken, en wetenschap serieus moet nemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:34

Ja ik belijd het christelijk geloof.

Als kind ermee opgevoed, als puber afgezet en als volwassene kan ik weer geloven.
Niet op de manier die me is aangeleerd. Maar ik wil wel Jezus volgen en lijken op hem. (En hopen dat zijn liefde door mij heen werkt en ik in kan zetten voor anderen, is niet altijd makkelijk)

En wat is de reden? Tja, geloven kan je nu eenmaal niet verklarend uitleggen. Dat is een gevoel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:36

Ik ben geboren uit Rooms-Katholieke ouders en op de dag van mijn geboorte al gedoopt. Nu ben ik 69 en nog elke dag van mijn leven blij dat ik in God geloof.Daar heb ik heel erg veel steun aan gehad .Ik ben ook praktizerend d.w.z. dat ik me ook aan de regels van mijn geloof houd.Ik vind religie zelfs zo goed en prettig dat ik er nog een tweede bij heb genomen nl. het Jainisme omdat daarin ook plaats is voor dieren. En ik heb theologie gestudeerd om er steeds meer over te weten te komen, ik ben nog steeds niet uitgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:40

Katholiek opgevoed. De kerk de rug toegekeerd vanwege het ontkennen van kindermisbruik en de gaat heen en vermenigvuldig u preken.Geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:52

wat is geloof. Ik vind het geloof mooi als mensen daar kracht uit halen, als mensen daar hoop en liefde uithalen voor hun zelf. Als dat helpt in de donkere dagen/tijden in de leven. Ja dan vind ik geloof mooi. Zelf noem ik het universum, energie,spiritualiteit.

Maar ik geloof niet in geen god, een jezus en de bijbel. De beste man zou best bestaan hebben. Maar de hele verhaalijnen geloof ik niet. Waar ik slecht tegen kan is dat God vaak wordt gebruikt als excuus of als macht. Want god zegt dat je geen tv mag kijken (noem maar even wat) daar heb ik niks mee. Net als ind bij kindermisbruik. Sorry maar daarin is toch geen enkel god die dat goedkeurt? Die mensen die moeten gestraft worden en in de hel terecht komen.. En niet op strefbed naar god een gebedje op doen god vergeef mij voor mij zonde en mag naar de hemel.

Dus niks mis met als je geloofd en daar je kracht uit haalt. Maar geloven om maar dingen te doen die niet oke zijn en dan maar denken dat god wel vergeeft is nog geen rede.

Net als op zondag mag je niet werken.Wat doet de meneer/mevrouw (pastoor? weet niet meer hoe zo iemand heet) in de kerk dan op zondag? eigenlijk ook werken want hij krijgt er voor betaald.. Of zie ik dat verkeerd en staat hij vrijwilig z'n verhaal te vertellen?

nogmaals geloof kan mooi zijn als je het helpt om hoop,liefde en steun te krijgen zolang je bij jezelf blijft, andere geloven opleggen hou ik ook niet van. Dat voelt als een sekte. Zeg niet dat het zo is hoor. Maar weet dat er wel zulke sektes bestaat in de 'naam van god'

mijn schoonmoeder is gelovig en heeft daar veel kracht uit gehaald tijdens een verlies van een dierbare. Dan kan geloof een mooi iets zijn.

ik wil niemand tegen verkeerde been aanschoppen en bedoel het niet aanvallend.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:54

Zeer streng gereformeerd gelovig opgevoed. Maar kon me totaal niet vinden in hoe de kerk met mensen om gaat betreft o.a. de LGBTQAI+ community: een community waar ik zelf deel van uitmaak. Je wordt nog net niet nageschreeuwd op straat, maar mensen praten over je en vinden het "quote: Zo zielig" voor mijn ouders dat ze een kind hebben die gay is. Alsof ik dood ben verklaard, zo doen ze. :+

Ook zijn nagenoeg alle mensen die mij persoonlijk pijn hebben gedaan in het leven allemaal gelovig, en alle "ik quote: wereldse" mensen; mensen die me altijd hebben gesteund en me altijd gewoon hebben geaccepteerd voor wie en hoe ik ben.

Ik geloof zeker dat er "iets" is, maar als er dan iets moet zijn dan geloof ik er wél in dat diegene er voor alle soorten en personen is die goed met elkaar omgaan... En niet maar goed voor een selectie van de mensheid: Wit / Hetero / mensen van de kerk die zich beter voelen dan een ander/heiden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:56

Post boven mij is zeer herkenbaar. En een van de vele redenen dat ik niets met de kerk heb.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:57

.... hoe is het ontstaan?
Hmmm, ik ben een geboren mysticus. Het Christendom is mijn 'lijntje naar boven'.
Verder ben ik een soort hutspotje van een steil calviniste en bevlogen voor de oecumene.
Ik zing heel graag, veel en vaak Oosterhuis, maar ook Taize en uit het liedboek.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:58

Ik ben gereformeerd opgevoed, elke zondag naar de kerk, catechese. Ik heb er een verschrikkelijke afkeer van gekregen. Dus heb na mijn 18e nooit meer voet in een kerk gezet. Enkel nog om eens bij mijn vader te kijken die in een koor zong en op begrafenissen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:03

Ik ben gelovig maar niet kerkelijk.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:08

Ik ben agnostisch. Ik weet niet of er 'een hogere macht' is.

Ik weet wel dat als er ergens een enkele god op een wolk onze aarde zit te besturen, dat ik hem een behoorlijke rotzak vind en dat ik weleens zou willen babbelen over alle oneerlijke zaken in de wereld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:08

Er komen hier nu veel verhalen van mensen die niet geloven. Maar ts vroeg toch juist wie er wel Christelijk is en waarom die wel geloven?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:09

Ik kom uit een lange lange familielijn van ongelovigen, ben opgegroeid met een antipathie tegen alles wat kerkelijk en religieus is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:09

Ik ben christelijk opgevoed, ben geboren en opgegroeid op de Bible Belt op de Veluwe (omgeving Elspeet, Nunspeet, Elburg, Oldebroek).
Dus veel zware kerken hier, zwarte kousen, hoedjes, preken over hel en verdoemenis e.d.

Sinds jaren ga ik niet meer naar de kerk, ook geen lid meer van een gemeente oid.
Bij de zwaren (zoals we ze hier noemen) draait alles om het uiterlijk: wie heeft de mooiste hoed, wie heeft de mooiste kleding, schoenen, en noem maar op.
Ze mogen alleen een rok aan en bij hun is de mode nu ultra kort.
Ze gaan naar de reformatorische scholen en als de meisjes in groepen langs fietsen zeggen we altijd: koes koes, je kiekt ze zo in de poes.

Ik heb niets meer met de kerk, zoals de zelfbedachte regels die mensen zichzelf opleggen en dan op anderen neerkijken.
Eerlijk gezegd zeggen wij wel, hoe zwaarder de kerk hoe meer ze het achter de elleboog hebben.

Maar bovenstaande wil niet zeggen dat ik niet in God zou geloven, maar de kerk, kerkgang en wat daar bij hoort, daar heb ik in de jaren een weerzin tegen gekregen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:13

Mijn vader komt uit een R.K. gezin, maar zelf heeft hij gekozen dit niet te praktiseren. Wij zijn naar een R.K. basisschool geweest dus hebben de 'opvoeding' meegekregen, meer als een soort wereldkennis. We zijn niet gedoopt en niet praktiserend opgevoed. Ik heb er zelf bewust voor gekozen om niet te geloven, en dus atheïst te zijn als er een naam aan moet hangen (ik ben ik).

Ik vind het een mooi iets dat mensen kracht en steun halen uit hun geloof. Ik heb daar veel respect voor. Maar ik kan niet achter de vele praktijken staan die zogenaamd "uit naam van de kerk/ het geloof / God" worden gedaan, maar alleen de macht van individuen en groepen bekrachtigd, onderwijl anderen schaadt.
Ik kan niet geloven dat er vanuit een hogere macht zoveel haat en verdeeldheid wordt gezaaid. Dat er zulke gruwelijke praktijken worden uitgevoerd. En ondertussen prediken dat God van iedereen houdt en van iedereen is. Nee. Gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Leo op 10-05-23 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:14

anjali schreef:
Er komen hier nu veel verhalen van mensen die niet geloven. Maar ts vroeg toch juist wie er wel Christelijk is en waarom die wel geloven?

In het bericht van TS staat: "Ik ben benieuwd geloof jij ..", dus imo mag je daar ook op antwoorden als dat een nee zou zijn

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:22

Mijn familie gelooft wel maar ik geloof absoluut niet en wat ik gezien heb in mijn omgeving vind ik het ook geen geloof maar eerder een sekte.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:33

Drico schreef:
anjali schreef:

In het bericht van TS staat: "Ik ben benieuwd geloof jij ..", dus imo mag je daar ook op antwoorden als dat een nee zou zijn

De topictitel lijkt me duidelijk dat ts vraagt wie is hier christelijk en wat is de reden dat je gelooft. Zou iig wel mooi zijn als daar in dit topic dus wel de ruimte voor blijft om ervaringen hierover te delen zonder dat het een discussie topic wordt.

Ik geloof in God :). Dat Jezus als persoon heeft bestaan is geen twijfel over, dat is historisch gezien juist. Je zou kunnen zeggen dat niemand ooit God gezien heeft, dus dat het altijd gissen blijft of hij wel of niet bestaat (en dat we dat nooit 100% beide kanten op kunnen bewijzen). Het zou handig zijn als er iemand terug zou komen uit de ‘hemel’ naar de aarde en zou kunnen zeggen dat het echt zo is ;p. Voor mij is Jezus deze openbaring van God, waardoor we als we naar Jezus kijken iets kunnen zien van wie God is.