huis aankopen en eerlijkheid makelaar/verkoper

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

huis aankopen en eerlijkheid makelaar/verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 10:09

Het valt me de laatste tijd op dat lang niet iedereen meer eerlijk is over alle informatie betreffende het huis en het perceel maar zeker niet onbelangrijk factoren in de directe omgeving.
Ik weet dat je als koper een onderzoeksplicht hebt, maar sommige dingen weten verkopers ook en melden het gewoon niet.
Wij hebben onlangs een pand met grond bekeken, vragen gesteld, makelaar was erg vriendelijk en offerde een uurtje op van zijn vrije zaterdagochtend. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat er een straat vlakbij afgesloten gaat worden volgend jaar, hierdoor is de rustige straat een mooie weg om deze als sluipweg te gaan gebruiken. Tevens zijn er info avonden geweest over het verbreden van een N-weg, er zijn 2 locaties die de voorkeur hebben waarvan er 1 vlak langs het perceel komt te lopen, weg rust en welkom drukte van een 4 baans N-weg. Dat veranderd dan veel aan je woongenot als je op zoek bent naar rust. Volgens de makelaar was de spoorlijn die er loopt alleen in gebruikt door een boemeltreintje, na wat zoeken kwam ik er achter dat er vaak 's nachts goederentreinen langs komen. Dat is wel wat anders dan een treintje 1 tot 2 x per uur.
Persoonlijk vind ik dit toch best belangrijke informatie en zijn ook dingen die voor mij zeggen ik koop zo'n woning niet.
Ook bij andere woningen blijken lang niet alle toch best belangrijke informatie gedeeld te worden waardoor ik best huiverig ben geworden om een nieuw huis te kopen, je geeft tenslotte een hoop geld uit en verwacht daar best het een en ander voor terug. Sommige dingen kunnen dan een reden zijn om de koop ongedaan te maken maar daar zit je niet echt op te wachten als je na lang zoeken een leuk huis en plekje denkt gevonden te hebben.

betadine

Re: huis aankopen en eerlijkheid makelaar/verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:18

Makelaars zouden niet kunnen verkopen moesten ze alles eerlijk melden.
Hun kennis beperkt zich vaak ook tot het verhaal en de plannen van de vorige eigenaars. Een buurtonderzoek zou ik dan ook niet van hun verwachten.
Vooral afgaan op je eigen gevoel en een huis kopen in een buurt die je zelf leuk vind. Ieder huis heeft zo wel zijn nadelen. Ik ben heel gelukkig met mijn huis ondanks ik door ondergrondse bronnen water in de kelder heb. Ik zou het zo overdoen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 10:21

Maar als de makelaar uit dezelfde plaats komt en er ook woont mag je toch wel verwachten dat ze dat weten? Toen ik het hem vertelde aan de telefoon gaf hij toe dat hij het wist. Makelaar wist goed dat we op zoek naar een rustige plek, dat werd al snel duidelijk tijdens de bezichtiging, een 4-baans drukke N-weg naast je huis is niet echt een rustige plek te noemen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:26

Hij wist het wel maar heeft het niet gezegd, ik denk dat als je weer ergens gaat kijken je dat soort vragen specifiek moet stellen.

Een makelaar zal daar niet om liegen, maar niet vertellen als er niet naar gevraagd is, is natuurlijk wat anders dan liegen over de situatie.

Dus doorvragen tijdens een bezichting en verder zelf navragen, checken en alles wat je nu gedaan hebt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:31

Ik denk dat het niet alleen nu gebeurt, voorheen ook al.

Huis 1:
Makelaar gaf aan dat het huis in enorm goede staat was, enkel niet alles was dubbel glas. Nou ja oke.
Rondje gelopen, enorm leuk huis maar we hadden een onderbuik gevoel. Het enige dubbel glas wat er aanwezig was, waren 4 dakramen waarvan er 3 lek waren.
Bouwtechnische keuring laten doen.
Nou daar kwam me een lijst uit da we spontaan zijn afgehaakt. Gehele dak zat vol houtworm, kozijnen verrot, afvoeren niet goed.

Huis 2 (was mijn moeder).
Vrijstaand huisje met een fijne tuin erom heen.
Bleek veel kleiner dan werd omschreven zowel het huis als de tuin.
Toen we buiten stonden met de makelaar en zij het over de tuin had kwam er boos iemand aanlopen. Of ze eens wilde stoppen met onzin te verkopen, de tuin was niet zo groot.
Blijkbaar had de verkoper een deel extra grond gepikt wat braak lag en bij zijn tuin getrokken. Degene die boos was had nl dat stuk grond gekocht om een huis op te bouwen. Makelaar ging gewoon ruzie staan te maken met de buurman.
Staat nu een kast van een huis naast op een paar meter afstand, hierdoor een veel minder licht in huis.
Blij dat ze dat nooit gekocht had.

Huis 3 (ook mijn moeder).
Het viel ons op dat de vloer in de keuken en deel huis afliep. Makelaar bleef beweren dat het verkeerd was gestort en te laat gezien bij de bouw.
Na wat uitzoekwerk, nee hoor dat hele huis was gewoon weg aan het verzakken. Was een simpele fundering en geen palen eronder

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:31

En ook omgevingsplannen altijd opvragen en bekijken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 11:03

MarliesV schreef:
Hij wist het wel maar heeft het niet gezegd, ik denk dat als je weer ergens gaat kijken je dat soort vragen specifiek moet stellen.

Een makelaar zal daar niet om liegen, maar niet vertellen als er niet naar gevraagd is, is natuurlijk wat anders dan liegen over de situatie.

Dus doorvragen tijdens een bezichting en verder zelf navragen, checken en alles wat je nu gedaan hebt.

We hebben wel vragen gesteld tijdens de bezichtiging zoals gaan er dingen veranderen in de omgeving, zijn er buren die aanvragen hebben liggen en dat soort dingen. Alleen toen gaf hij er geen direct antwoord op, eigenlijk de vragen die van belang waren deed hij een beetje af en zei dat moet ik aan de familie vragen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 11:05

Cayenne schreef:
En ook omgevingsplannen altijd opvragen en bekijken.

Klopt je kunt veel online vinden, dat is dan wel weer prettig en handig!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 11:08

[quote="kiki1976"]Ik denk dat het niet alleen nu gebeurt, voorheen ook al.[quote]

Voorheen weet ik niet echt, maar dat zal vast, het valt me nu op omdat we nu al een tijdje op zoek zijn en sinds kort echt wat bezichtigingen hadden ingepland.
Jullie hebben ook genoeg ervaringen zeg!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:09

Ik snap het wel van de verkoopmakelaar. Het zijn vertegenwoordigers met bijbehorende verkooppraatjes. Hij werkt immers niet voor jou maar voor zijn eigen klanten. Het maakt hem niet uit wat je zoekt, lijkt mij. Goed dat je je onderzoeksplicht zo serieus hebt genomen. Is inderdaad super belangrijk. :j

Een aankoopmakelaar had je deze woning waarschijnlijk al niet laten zien als je rust belangrijk vindt. In onze zoektocht is de aankoopmakelaar goud waard geweest, maar dat zal ook afhangen van het gebied waar je woont en de drukte op de huizenmarkt daar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:12

Zodra er geld in het spel is kun je niemand vertrouwen. Altijd zelf onderzoeken.

Daarnaast zijn meningen subjectief. Wat is rustig?
Ik woonde hiervoor (huur) ook rustig (doodlopend erfje, rand van het dorp) maar 1 van de bezichtigers zag het klimrek en de schommel op het grasveldje in de wijk en verdween gelijk met de opmerking dat ze zulke herrie niet kan verdragen. Daar is iedereen anders in.

Een huis met „uitzicht“ en rust dat zonder duidelijke reden weg gaat heeft heel vaak een bestemmingsplan in de buurt waar je naar wilt informeren. Zo kwamen wij er een keer achter dat op het lege veld naast het huis een hondenkennel gebouwd ging worden :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 11:18

Sizzle schreef:
Zodra er geld in het spel is kun je niemand vertrouwen. Altijd zelf onderzoeken.

Daarnaast zijn meningen subjectief. Wat is rustig?
Ik woonde hiervoor (huur) ook rustig (doodlopend erfje, rand van het dorp) maar 1 van de bezichtigers zag het klimrek en de schommel op het grasveldje in de wijk en verdween gelijk met de opmerking dat ze zulke herrie niet kan verdragen. Daar is iedereen anders in.

Een huis met „uitzicht“ en rust dat zonder duidelijke reden weg gaat heeft heel vaak een bestemmingsplan in de buurt waar je naar wilt informeren. Zo kwamen wij er een keer achter dat op het lege veld naast het huis een hondenkennel gebouwd ging worden :')

Reden van verkoop was heel duidelijk en begrijpelijk, man is overleden en huis is te groot voor de vrouw alleen welke inmiddels in een verzorgingstehuis is gaan wonen vanwege haar leeftijd. Daar twijfelen we ook zeker niet aan.
Soms moet je inderdaad op de kleine dingen letten waardoor je later op na gaat denken en dingen wel of niet gaat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:18

Ik ben het er niet mee eens.

Ik vind dat een Makelaar alles moet melden. Wij hebben 1x een droeftoeter gehad en 3x dezelfde makelaar met een heel eerlijk verhaal. Hij was uit zichzelf open over de mankementen van de woningen. Dit hoorde bij de rondleiding en wat de plannen vd omgeving waren. Het was zelfs zo dat ik bij hem wel eens dacht. Je bent zo eerlijk dat het lijkt alsof je het huis niet echt aanprijst. Je weet wat je koopt en je moet zelf ook gewoon realistisch zijn bij het kopen van een woning. Er zijn altijd wel mindere punten te vinden. Ik vond het heel fijn dat ik met deze makelaar kon sparren hierover.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 11:28

Er zullen weinig plekjes zijn die zo instapklaar zijn dat er niets meer hoeft te gebeuren, dat zijn dingen waar je doorheen moet kijken, ons huis is bijvoorbeeld best groot en ruim opgezet, zo moet ik er aan wennen dat een eventueel volgend huis wat kleiner is en een andere indeling die daardoor hokkeriger voelt en lijkt. Iets (of soms heel veel wat we ook hebben meegemaakt) aan een huis doen is geen probleem, daar zal vaak ook de prijs wel naar zijn en dat zie je en dan weet je ook waar je aan begint. Alleen factoren zoals bij het laatste huis als een drukken N weg naast je huis waar nu eerst nog weiland is en dan een groenstrook en dan een spoorlijn is wel wat anders, daar verander je niets aan als dat er eenmaal ligt.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:28

Een makelaar wordt betaald door de verkoper. Als je dat weet, moet je niet vertrouwen op deze persoon, want de taak is het verkopen van het huis. Wil je eerlijke informatie? Zelf uitzoeken, praat met buren, meerdere keren zelf gaan kijken én neem de door jou betaalde aankoopmakelaar mee.
De makelaar die ons ons huidige huis verkocht ‘wist’ ook niets.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:36

meggiemeg schreef:
Het valt me de laatste tijd op dat lang niet iedereen meer eerlijk is over alle informatie betreffende het huis en het perceel maar zeker niet onbelangrijk factoren in de directe omgeving.
Ik weet dat je als koper een onderzoeksplicht hebt, maar sommige dingen weten verkopers ook en melden het gewoon niet.
Wij hebben onlangs een pand met grond bekeken, vragen gesteld, makelaar was erg vriendelijk en offerde een uurtje op van zijn vrije zaterdagochtend. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat er een straat vlakbij afgesloten gaat worden volgend jaar, hierdoor is de rustige straat een mooie weg om deze als sluipweg te gaan gebruiken. Tevens zijn er info avonden geweest over het verbreden van een N-weg, er zijn 2 locaties die de voorkeur hebben waarvan er 1 vlak langs het perceel komt te lopen, weg rust en welkom drukte van een 4 baans N-weg. Dat veranderd dan veel aan je woongenot als je op zoek bent naar rust. Volgens de makelaar was de spoorlijn die er loopt alleen in gebruikt door een boemeltreintje, na wat zoeken kwam ik er achter dat er vaak 's nachts goederentreinen langs komen. Dat is wel wat anders dan een treintje 1 tot 2 x per uur.
Persoonlijk vind ik dit toch best belangrijke informatie en zijn ook dingen die voor mij zeggen ik koop zo'n woning niet.
Ook bij andere woningen blijken lang niet alle toch best belangrijke informatie gedeeld te worden waardoor ik best huiverig ben geworden om een nieuw huis te kopen, je geeft tenslotte een hoop geld uit en verwacht daar best het een en ander voor terug. Sommige dingen kunnen dan een reden zijn om de koop ongedaan te maken maar daar zit je niet echt op te wachten als je na lang zoeken een leuk huis en plekje denkt gevonden te hebben.

Helaas hebben wij ook een huis gekocht vol met gebreken.. Met tot een rechtzaak aan toe.
De verhalen over de oude bewoners komen nu pas echt los van beide buren.
Dus ik snap je punt dat je huiverig bent. Zeker omdat een makelaar niet veel los laat.

Tijdens de sleuteloverdracht hebben we nog gevraagd over eventuele problemen die in de tussentijd waren gebeurd waarop de makelaar antwoorde dat er niks was gebeurd. Echter is er een flinke lekkage geweest waarvan het water zo hoog stond, dat het zelfs bij de buren binnen kwam. Maar ons is helaas niks verteld..

Bij mijn ouderlijk huis liep er ook een spoorweg langs op een 50 meter afstand. Echter hoor je dat na verloop van tijd echt niet meer.
Zelfs de goedere treinen die eens in de zoveel tijd langs komen hoor je niet meer. Dus ik zou denk ik het daarop niet laten afhangen. Wel vind ik het bizar dat het niet eerlijk wordt verteld.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 12:02

Cchanny schreef:
meggiemeg schreef:

Helaas hebben wij ook een huis gekocht vol met gebreken.. Met tot een rechtzaak aan toe.
De verhalen over de oude bewoners komen nu pas echt los van beide buren.
Dus ik snap je punt dat je huiverig bent. Zeker omdat een makelaar niet veel los laat.

Tijdens de sleuteloverdracht hebben we nog gevraagd over eventuele problemen die in de tussentijd waren gebeurd waarop de makelaar antwoorde dat er niks was gebeurd. Echter is er een flinke lekkage geweest waarvan het water zo hoog stond, dat het zelfs bij de buren binnen kwam. Maar ons is helaas niks verteld..

Bij mijn ouderlijk huis liep er ook een spoorweg langs op een 50 meter afstand. Echter hoor je dat na verloop van tijd echt niet meer.
Zelfs de goedere treinen die eens in de zoveel tijd langs komen hoor je niet meer. Dus ik zou denk ik het daarop niet laten afhangen. Wel vind ik het bizar dat het niet eerlijk wordt verteld
.

Een trein op een behoorlijke afstand vind ik nog niet zo'n probleem, daar wen je inderdaad aan, op een pensionstal waar ik een aantal jaren heb gestaan kwam deze pal langs de bak voorbij en de stallen op korte afstand en dat merkte je al vrij snel niet meer.
Echter een drukke N weg erbij 4 baans vind ik nog al wat.
Is er wat uit de rechtszaken gekomen in jullie voordeel? Hoor daar ook nog al eens verschillende verhalen over en soms dat het wel heel erg langdurig kan zijn voordat er dan uiteindelijk een knoop wordt doorgehakt.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 12:05

Maar de komst van die N-weg bij dit huis is een optie toch? Er wordt ook nog een andere locatie overwogen? Ik vind het eerlijk gezegd horen bij het zelfonderzoek wat je mag verwachten van een koper die naar een bepaalde buurt verhuist. Het is openbare informatie én het is nog niet zeker, dus ik snap wel dat de verkoper die informatie niet direct heeft gedeeld.

Het blijft een lastige balans..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 12:36

Aight ja en nee, sommige ben je wel verplicht om te vermelden in een brochure die de bewoners in vullen. Er is een informatieavond geweest en dat was de laatste over dit gebeuren van de N-weg. Daarna gaat er een beslissing genomen worden over de ligging. Plus dat er ook een weg definitief afgesloten gaat worden welke aansluit daar vlakbij de woning waardoor je eigenlijk alleen nog maar over die weg heen kan wat ook een drukte extra gaat geven. Zo waren er meerdere kleine dingen waar ik best over heen kon komen maar een aantal ook niet.
Ik weet nog dat de vorige bewoners van ons huis in de vragenlijst hadden ingevuld dat er wegwerkzaamheden zouden worden uitgevoerd, zelfs netjes de brief erbij van de gemeente. Dat was wel erg fijn om te weten dat we tijdens de klusperiode bepaalde dagen niet tot erg lastig bij ons huis konden komen, dus op die dagen waren we er niet of zorgden we ervoor dat alle spullen al aanwezig waren in de woning, plus dat je de mensen die komen klussen op dat moment ook de info kunt geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:33

Er is trouwens geen 'zelfonderzoeksplicht'. Er is een onderzoeksplicht, maar directe vragen aan de makelaar vallen daar gewoon onder. Dus als je vraagt of de spoorlijn rustig is, en de makelaar noemt wel een boemeltje dat langskomt en niet een nachtelijke goederentrein, dan zit de makelaar fout.

Het is wel *verstandig* om dat soort info ook zelf te checken, maar het is echt niet vanzelfsprekend om dat soort dingen te verzwijgen of weg te moffelen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:35

Shadow0 schreef:
Er is trouwens geen 'zelfonderzoeksplicht'. Er is een onderzoeksplicht, maar directe vragen aan de makelaar vallen daar gewoon onder. Dus als je vraagt of de spoorlijn rustig is, en de makelaar noemt wel een boemeltje dat langskomt en niet een nachtelijke goederentrein, dan zit de makelaar fout.

Het is wel *verstandig* om dat soort info ook zelf te checken, maar het is echt niet vanzelfsprekend om dat soort dingen te verzwijgen of weg te moffelen.

Maar in hoeverre moet de makelaar daarvan op de hoogte zijn als de huidige bewoners daar nooit ''last'' van ervaren? (imo als je gewoon slaapt merk je wellicht niet eens dat er goederenvervoer over het spoor gaat?). Moet de makelaar dan uitvoerig onderzoek doen over het spoorgebruik (NS kan je gewoon opzoeken, goederen lijkt me wat lastig) als de bewoners aangeven niks te merken?

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:22

Het is niet echt iets van de laatste tijd denk ik zo.
Voorbeeld van onszelf, jaar of 7 geleden wilden we een appartement kopen midden in de stad met een parkje ervoor. Wij vroegen joh gaat daar niet gebouwd worden want het is midden in de stad. Uh nee hoor zei de makelaar, bleek dat de plannen al een jaar goedgekeurd waren en een jaar na de bezichtiging stond er een groot flatgebouw waarbij je de buurman bijna een hand kon geven. Kon niet anders dat de makelaar dat wist.

Wat is wel merk is dat als je niet uit de buurt komt, je dingen zoals een nieuwe n-weg en dergelijke niet echt kan weten. Vaak weten de buren het al via via uit de plaatselijke kroeg lang voordat er ook maar iets officieels bekend is.
De verkopende partij heeft bijvoorbeeld via via gehoord dat ze een grote rondweg vlak langs zijn huis willen bouwen, en verkoopt dat snel zijn huis voor een goede prijs. Een jaar later zijn de plannen pas concreet en zit de nieuwe eigenaar met een huis vlak langs een rondweg die veel minder waard is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:33

Ja wat dat betreft zou je altijd eerst met de buren eens een praatje moeten kunnen maken, als je daar een eerlijk verhaal uit kan krijgen.

Wij waren zulke buren, heb me best bezwaard gevoelt, hier naast werd verkocht, nieuwbouw huis, wij wisten hoe 'goed' er was gewerkt in de woning qualitatief en dat veel 'voor het oog' netjes was maar als je er dieper in dook niet klopte/aangesloten was of wat dan ook.
Maar ja, 1 dag bezichtigen, 20 kijkers en per enveloppe 1 malig bieden, dan kan je als buren helemaal niets.

Achteraf hebben dus de nieuwe buren teveel betaald naar onze (en hun)mening, maar ja, kan je niets mee natuurlijk. Je kan er moeilijk als buurvrouw bij gaan staan tijdens bezichtigingen.

Denk overigens dat de verkopende makelaar dit ook niet heeft geweten!

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:38

MarliesV schreef:
Ja wat dat betreft zou je altijd eerst met de buren eens een praatje moeten kunnen maken, als je daar een eerlijk verhaal uit kan krijgen.

Wij waren zulke buren, heb me best bezwaard gevoelt, hier naast werd verkocht, nieuwbouw huis, wij wisten hoe 'goed' er was gewerkt in de woning qualitatief en dat veel 'voor het oog' netjes was maar als je er dieper in dook niet klopte/aangesloten was of wat dan ook.
Maar ja, 1 dag bezichtigen, 20 kijkers en per enveloppe 1 malig bieden, dan kan je als buren helemaal niets.

Achteraf hebben dus de nieuwe buren teveel betaald naar onze (en hun)mening, maar ja, kan je niets mee natuurlijk. Je kan er moeilijk als buurvrouw bij gaan staan tijdens bezichtigingen.

Denk overigens dat de verkopende makelaar dit ook niet heeft geweten!

Wij hadden hier gelukkig een aankoopmakelaar voor die ons dat precies kon vertellen.
Mooie vrijstaande woning gezien die binnen onze prijsklasse viel dus wij helemaal blij. Daar gaan we niet eens kijken zei de makelaar want ik weet wie die heeft opgeknapt en die vullen rotte kozijnen met kit en geven het een nieuw likje verf. En dooorr, kost wat geld maar is in mijn mening het ook echt wel waard.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:47

Ik heb dezelfde ervaring. Tel daarbij op de haast die je moet maken om een bod te doen en dat je als je geluk hebt een tweede bezichtiging op korte termijn moet doen en de dreiging van kapers op de kust. Dit alles maakt dat wij buiten NL hebben gekocht. Daar zijn verplichte rapporten (21 bijlages) met zeer veel info, de mogelijkheid tot tweede bezichtiging waarbij we 3 uur bij het huis waren 'om te voelen of het goed zat' en of er sprake was van geluidsoverlast etc. Dat was echt super fijn en de mogelijkheid om even bij de buren langs te gaan om te horen hoe het hen bevalt (en te checken of t leuke mensen zijn).