Training volhouden…?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RobinQuibus

Training volhouden…?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 13:57

Hoihoi

Ik ben van plan om te gaan sporten maar dan thuis.
Ik zit op een zorgboerderij waar je best veel beweegt, en dus ook als je moet rennen, veel conditie nodig hebben.
Ik wil dus gaan hardlopen, omdat ik vaak trampoline spring en dat ik dat langer wil kunnen volhouden
Een probleem, als ik eenmaal begin met het sporten geef ik het na 3á4 weken weer op,
Meestal omdat ik dan geen spiergroei zie, dan denk ik laat ook maar.

Hebben jullie tips om dit vol te houden?

Groetjes

Avalanche

Re: Training volhouden…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 14:04

Iets zoeken wat leuk vindt. Hoe leuker het is, hoe makkelijker vol te houden.

RobinQuibus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 14:10

Avalanche schreef:
Iets zoeken wat leuk vindt. Hoe leuker het is, hoe makkelijker vol te houden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 14:14

Ik vond hardlopen ook heel stom, dus ik maakte altijd smoesjes om niet te hoeven.
Ik zou een sport zoeken die je wel leuk vindt. Volg proeflessen, ga met mensen mee als ze gaan etc.
Zo ben ik aan m’n huidige sport (boulderen en klimmen) gekomen :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 14:17

Kleine stapjes. Beter om de dag 20 minuten makkelijk lopen met af en toe een challenge, dan elke dag jezelf naar de limiet willen brengen. Je wil succeservaringen opbouwen met af en toe een uitdaging.
En stel je doelen en train allround, bijvoorbeeld eerst 30 minuten traag, makkelijk lopen en overmorgen 5 minuten traag, 15 minuten tempo, 10 minuten traag en training 3 van die week intervallen. Hou het interessant voor jezelf.

En als lopen niks voor jou is zijn er legio andere vormen van cardio om je conditie en uithoudingsvermogen te verbeteren.

Van lopen zul je geen volle spieren krijgen trouwens, als je dat zoekt ga je eerder richting krachttraining. Dan zou crossfit interessant zijn als combinatiesport.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 14:19

Als je spiergroei wilt zien moet je niet gaan hardlopen.
Dan kan je beter naar een goede sportschool gaan om een schema te laten maken, dat gedisciplineerd doen en veel eiwit nemen.

Verder heb ik ook een grafhekel aan sporten dus daarvoor geen tips.

RobinQuibus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 14:48

Urielle schreef:
Kleine stapjes. Beter om de dag 20 minuten makkelijk lopen met af en toe een challenge, dan elke dag jezelf naar de limiet willen brengen. Je wil succeservaringen opbouwen met af en toe een uitdaging.
En stel je doelen en train allround, bijvoorbeeld eerst 30 minuten traag, makkelijk lopen en overmorgen 5 minuten traag, 15 minuten tempo, 10 minuten traag en training 3 van die week intervallen. Hou het interessant voor jezelf.

En als lopen niks voor jou is zijn er legio andere vormen van cardio om je conditie en uithoudingsvermogen te verbeteren.

Van lopen zul je geen volle spieren krijgen trouwens, als je dat zoekt ga je eerder richting krachttraining. Dan zou crossfit interessant zijn als combinatiesport.

Ik denk dat krachttraining voor mij nog niet mag ik ben 13 jaar dat mag toch pas vanaf je 16of18de

RobinQuibus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 14:52

Urielle schreef:

Als je geen volle spieren ziet, voel je dan wel dat je krachtiger bent in het bewegen en langer kunnen trampoline springen bijvoorbeeld

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 14:53

Je kan thuis wel krachttraining doen, dit kan al met je eigen gewicht. Staan zat filmpjes op YouTube.
Maar inderdaad is dat wel discipline. Maar dat is met elke sport natuurlijk. Tenzij je het als een hobby gaat zien en het dus echt leuk vindt.
Ik vind sporten sowieso niet leuk dus zal dat ook nooit lang volhouden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 14:58

Je wilt je uithoudingsvermogen verbeteren, en je hebt problemen met lange termijn motivatie.
Zoals hierboven al vermeldt, vergeet die spiergroei maar, dat hoort niet bij dit trainingsdoel (en áls je zou gaan trainen voor spiergroei, dan heb je sowieso nog geen zichtbaar resultaat binnen drie weken).
Dus om je probleem aan te pakken, vind een trainingsvorm die je zelf echt leuk vind om te doen.
En héél effectief, vind trainingsbuddies om samen mee te oefenen.
Succes.

RobinQuibus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 15:00

Kuggur schreef:
Je wilt je uithoudingsvermogen verbeteren, en je hebt problemen met lange termijn motivatie.
Zoals hierboven al vermeldt, vergeet die spiergroei maar, dat hoort niet bij dit trainingsdoel (en áls je zou gaan trainen voor spiergroei, dan heb je sowieso nog geen zichtbaar resultaat binnen drie weken).
Dus om je probleem aan te pakken, vind een trainingsvorm die je zelf echt leuk vind om te doen.
En héél effectief, vind trainingsbuddies om samen mee te oefenen.
Succes.

Dus paardrijden 1 keer per week kan ook al voldoende zijn voor conditie opbouw?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:02

Ehm, nee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:49

3-4 x paardrijden per week wel. Dan zal je wel merken dat je meer conditie krijgt. Maar paardrijdconditie is toch weer anders dan trampolinespringconditie. Dus als je meer conditie wilt met trampoline dan zal je meer moeten trampolinespringen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:58

1x in de week sporten geeft sowieso geen resultaat. Voor echte resultaten moet je minimaal 2 tot 3 keer aan het werk in mijn ervaring.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 16:52

RobinQuibus schreef:
Ik denk dat krachttraining voor mij nog niet mag ik ben 13 jaar dat mag toch pas vanaf je 16of18de

Crossfit heeft ook jeugdklasjes. De echte kleintjes zijn dan meer bezig met bijvoorbeeld double unders, handstand en hanging leg raises, de oudere jeugd maakt een begin met technisch juist leren liften zonder (te) zware gewichten.

Wil je puur krachttraining doen dan zijn er wel sportscholen vanaf 12 jaar, maar ik zou dan ten zeerste aanraden om dat alleen te doen met een goede ervaren trainer die ervaring heeft met de jeugd en niet even snel toewerkt naar een 120 kilo deadlift, maar heel rustig en met beleid traint met licht gewicht. Je lichaam moet nog langer mee.

Iets wat bijvoorbeeld ook leuk is, en waar je voordeel gaat hebben van je leeftijd is callanetics.