Tenue de ville dresscode; help?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Tenue de ville dresscode; help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 21:23

Ik heb hulp nodig! Maandag 8 mei heb ik een bruiloft, van vrienden van mijn partner. En gisteren verteld mijn vriend ineens dat er een dresscode is. Uhm pardon? :+ oke prima, maar ik heb dus niks in mijn kast wat hierop aan sluit, en ik ben al een beetje gaan zoeken maar ik kan nog niet echt iets vinden.
Ik vind het erg moeilijk om in te schatten of iets aan de dresscode voldoet, en de meeste jurkjes die mij geschikt en mooi lijken zijn roze. Maar ik heb een bleke huid, rood haar en sproeten, en roze vloekt gewoon bij mijn lijf. Los daarvan voel ik mij sowieso een beetje ongemakkelijk in jurkjes, vandaar dat ik ook niets in mijn kast heb :')

Mijn budget is maar klein, ik dacht aan max €50 want ik wil niet meer uitgeven aan iets wat ik zelden zal gaan dragen, ik moet er ook nog schoenen bij gaan vinden dat word alweer een uitdaging an sich.

Wie helpt mij om een geschikt jurkje te vinden? :)

Tenue de ville geschikt dus,
Ik denk het liefste mintgroen wat betreft de kleur.

Ik heb vrij aanwezige billen, een holle rug en stevige bovenbenen, dat maakt dat ik mijzelf niet graag in jurkjes steek, door mijn holle rug valt een jurkje als een tafel over mijn billen heen en dan lijken mijn billen nóg groter, maar goed dat praat ik ook misschien mijzelf een beetje aan :o

JustMe8484

Re: Tenue de ville dresscode; help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:26

Iets van een nette pantalon met een mooie blouse? Of een dames pak?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 21:44

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 22:05

Ik zou eerst eens op marktplaats of Vinted kijken. 50 euro is niet zo gek veel en tweedehands kun je vast slagen.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 22:20

Kun je niet iets lenen in de familie of vriendenkring?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 23:04

BelgenGek schreef:
Kun je niet iets lenen in de familie of vriendenkring?

Dit wilde ik ook zeggen..

Tenue de ville hoort eigenlijk over de knie volgens mij. Als je geen jurk aan wilt, zou een linnen broek/pak wellicht ook kunnen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 23:31

Op insta zie ik altijd van die boetiekjes die voor een habbekrats jurkjes hebben.

Polyester waarschijnlijk en ik denk niet dat je wil weten onder welke omstandigheden het gemaakt is, maar wel binnen je budget.

Zoiets:

https://maart31.nl/?fbclid=PAAaYCpU2LRO ... Vn79keElHw

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 23:41

Rok die over de knie valt idd. Maar in principe is tenue de ville tegenwoordig gewoon netjes en niet perse een rok of jurk. Maar mss heb je een mooi broekpak? Of een lichte broek met een blazer? Er is veel mogelijk. Je kunt dan voor de 50€ budget mss een aparte tas erbij matchen. Belangrijk is sowieso dat je je er lekker in voelt hoor, dat zullen bruid en bruidegom ook beamen.
My two cents: ze willen dus sowieso geen truien en spijkerbroeken zien. Want hiërarchisch gezien zijn de eenvoudiger codes onder tenue de ville de casual en smart casual. Het is dus een klein kledingdrempeltje.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 00:22

Oh leuk kleding shoppen, ik hou wel van een uitdaging.
Wat is je maat en lengte?

Heb je foto’s (eventueel onherkenbaar) van kleding die je normaal zou dragen als je “netjes” moet?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 05:13

Tenue de ville is gewoon “netjes”. Nu is dat natuurlijk nogal een breed en voor interpretatie vatbaar begrip, maar denk bijv aan iets wat in basis niet te opvallend (geen felle kleuren, geen diepe decolletés) is en wat je af maakt met bijv een mooie sjaal of een ander accessoire. Geen skinny jeans en geen korte rokjes, maar ook geen rok tot op je enkels. Gewoon nette kleding waarin jij je op je gemak voelt. Bijv iets wat je naar een sollicitatiegesprek zou dragen, maar dan nu iets feestelijker maakt met mooie accessoires.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 06:52

Daphara schreef:
Oh leuk kleding shoppen, ik hou wel van een uitdaging.
Wat is je maat en lengte?

Heb je foto’s (eventueel onherkenbaar) van kleding die je normaal zou dragen als je “netjes” moet?

Bovenkleding maat M, onderkleding 40/42 ligt eraan hoe het valt, en ik ben 1.70m

Ik heb alleen skinnyjeans in mijn kast, losse broeken voel ik mij nog oncomfortabeler in dan jurkjes (iets met een jeugd'trauma')
Spoiler:
we hadden vroeger geen budget voor nieuwe kleren en skinnyjeans kwamen steeds meer in de mode, dus al mijn klasgenootjes liepen in skinnyjeans en ik had alleen maar wijde broeken, ik werd gepest en sindsdien draag ik geen losse broeken meer omdat me dat aan die tijd herinnert :o ik ben gewoon heel onzeker over mijn lijf. Mijn werkbroeken bijvoorbeeld zijn wel losse broeken, maar daar trek ik dus altijd mijn sokken overheen om de broek 'strak' te maken :=

Als ik netjes ga, trek ik normaal dit aan;
Afbeelding

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:48

Vraag een je vrienden voorbeelden van wat hun vinden dat de dresscode inhoud.

Tegenwoordig is tenue ook blauw en rood en niet meer alleen pastel. Hier hadden wij er ook zo 1 maar toen we doorvroegen wat het eigenlijk geen spijkerbroek of iets met gaten dan dan was het al goed

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:58

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:12

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:12

Ik zou inderdaad ook even navragen wat ze precies bedoelen met tenue de ville. Wij gaan eind mei trouwen en hebben hierbij ook dresscode tenue de ville. Hiermee bedoelen we eigenlijk vooral beetje nette kleding en geen spijkerbroek. Wij lichten dit nog toe in de ceremoniemeesterbrief, paste niet meer op de kaart. Ons idee bij deze dresscode was juist dat mensen (hopelijk) geen nieuwe kleding hoeven te kopen als ze dat niet willen

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:26

En als je iets koopt, koop dan iets dat je vaker kan dragen. Als je etentje hebt of een feestje. Anders zonde van die 50 euro.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:43

Wat vind je hiervan dan?
Afbeelding

Je zou wat je aan hebt op de foto ook kunnen combineren met een blazer en een ballerina/pump en dan ben je er eigenlijk ook al. Dus gewoon een lichtere kleur skinny met een blouse en daaroverheen een blazer.

Als er goede kringlopen in de omgeving zijn kun je daar eventueel ook even neuzen, ik heb laatst 2 blazers voor het werk bij “het goed” gekocht voor iets van €8 per stuk. En ik neus daar ook altijd even tussen de schoenen.

Als je echt niet van 2e hands houdt is de Primark ook een goedkope optie om een leuk set bij elkaar te zoeken.

Edit: En je hebt echt een prachtig figuur! Niets om je voor te schamen. Geniet er van, want over 20 jaar kijk je naar foto’s van jezelf en denk je “wat had ik toen toch te zeuren?”

Ik vond mezelf ook nooit slank genoeg, nu zou ik bijna een moord doen voor dat figuur van 20 jaar terug.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:13

Wat Daphara plaatst, voldoet heel goed. Je moet er dan wel een mooie ketting, sjaal en/of passende tas bij doen. Dan ben je helemaal klaar.
Mooi pak, Daphara!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:29

Roze kan wel hoor. Ik heb ook rood haar, bleke huid en sproetjes. Ik heb oud roze in mijn kast, fuchsia roze ook. Blijf weg van zuurstokroze.

Die blouse op de foto kan je prima dragen. Kijk of je een leuke pantalon kan vinden. Leuke schoenen (pumps)eronder en je bent klaar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:35

Ah ts: wat vervelend dat je zo slecht over jezelf denkt. Ik zag je foto en dacht alleen maar: jij kunt ongeveer alles aan wat je wil met dat figuur hoor.

Misschien helpt het om even te neuzen bij zo'n soort winkel. Niet perse vanwege de kleding maar omdat je dan een veel realistischer beeld krijgt bij hoe verschillende lichamen er prachtig uit kunnen zien. Dan kun je ook een beetje kijken wat je leuker vind qua rok. Model en lengte.
https://topvintage.nl/
Hun facebook/instagram pagina's zijn helemaal een feest van maten en leeftijden in hun kleding.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:59

Tenue de ville is officieel wel met jurk of rok voor de vrouw.

Wat vind je van zoiets?
Afbeelding
https://www.zalando.nl/vero-moda-vmrosa ... x-m11.html

Is wel een jurk, maar het strakste punt zit bij je taille waardoor hij los om je billen en benen valt en dat dus minder accentueert.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:06

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:24

Wij gaan ook trouwen en hebben ook een dresscode. Dat hebben we niet voor niets en hoop dat mensen daar ook niet vanaf gaan wijken. :o

TS, jij kunt heel veel hebben hoor, zou me echt geen zorgen maken. Heel veel plezier alvast op het feest!

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:59

Wij zijn afgelopen oktober getrouwd en hebben precies om deze reden geen dresscode erin gegooid. Wij wilden juist dat mensen zich vermaakten en niet druk maken om kleding en al helemaal niet iets kopen wat ze erna nooit meer aan hebben. Uiteindelijk had iedereen wat ‘Nets’ aan. De ene een pak, de ander een donkere spijkerbroek.

Ik hoop voor je dat je wat leuks vind wat jouzelf ook aanstaat en niet alleen verplicht koopt voor een bruiloft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:45