Partners van horecatijgers

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Partners van horecatijgers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 09:57

In navolging van het topic partners van boeren, loonwerkers etc. was ik benieuwd of er meer Bokkers zijn met een partner in de horeca. Ook daar heb je natuurlijk te maken met afwijkende werktijden, een duidelijke seizoenspiek, werken op feestdagen en weekends, en vaak niet weten hoe laat je partner klaar is met werken.

TS trapt af : Ik heb nu 6 jaar een LAT-relatie met een Italiaanse man die werkt als zelfstandig kok en pizzaiolo in, uiteraard, een Italiaans restaurant.

In de start van de relatie werkte ik zelf nog wisselende diensten, maar toen ik eenmaal kantooruren ging werken hebben we echt wel moeten zoeken hoe we dit konden laten werken. Inmiddels hebben we daar onze weg in gevonden, met name omdat mijn vriend inmiddels zelf de personeelsplanning doet en soms ook wel eens nee zegt tegen de baas, maar ook omdat ik heb geleerd om me vaker neer te leggen bij de omstandigheden. En een voordeel is dat ik soms geen zin heb om te koken en vraag om iets mee te nemen uit het restaurant. Oké, ik eet het pas tegen ten vroegste 23 uur, maar dan heb je ook wat. :D

Wie nog?

Wintu

Re: Partners van horecatijgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:03

Geen partner in de horeca,maar kom wel uit een horecafamilie, alleen mijn moeder draaide niet mee. Alles draait om de zaak en zelfs prive ging het standaard over de zaak.Als we al eens iets prive deden, zoals Sinterklaas vieren, dan na 9 uur in de avond. Kerst was vooral een weekend vol werk :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:29

Mijn man heeft jaren in de horeca gewerkt en daarna op de taxi in de nachtdienst maar op een gegeven moment daarmee gestopt omdat we kinderen hadden die naar school gingen en hij die amper zag.
Ik vind het voor de partner soms best zwaar want je moet meestal de dingen zelf doen en daarbij komt het huishouden en de opvoeding van de kinderen met daarbij de zwemlessen e.d.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 11:29

@Wintu - ja kan me het helemaal voorstellen met het hele gezin! Je moeder zal af en toe wel gebaald hebben. Gelukkig is bij ons het restaurant dicht met Kerst, maar mijn vriend gaat dan naar zijn familie in Italië. Dat is een beetje balen, maar staat los van zijn werk. Kerst vind ik zelf nl wel belangrijk.

@Chanicha - samen kinderen maakt wel een groot verschil ja. Wat doet hij nu? Wij hebben het er soms over (baanwissel) maar hij is bang verder geen fatsoenlijke baan te krijgen in Nederland en zeker niet zo leuk. En dat snap ik wel, de sfeer in de horeca onder collega's is ook echt wel anders dan bij de meeste andere banen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:17

Ha, hier hoor ik thuis :D
Mijn vriend is ook zelfstandig werkend kok.
Hij houdt verschrikkelijk veel van zijn werk maar de afwijkende werktijden (beginnen rond 1 uur s'middags, thuis rond 10 uur) zijn soms wel frustrerend.
Met vrienden afspreken is lastig, want voordat hij aan het werk gaat zijn de meeste mensen nog op hun eigen werk, en als hij vrij is liggen de meeste mensen al lang en breed in hun bed. Aangezien hij dinsdags en woensdags "weekend" heeft kunnen mensen dan vaak alleen savonds.
Verjaardagen en feestjes worden bijna altijd op zaterdag en zondag gevierd, en feestdagen zijn helemaal een ramp. (hij en zn collega proberen het wel wat op te delen, dus de hij op 1e kerstdag vrij, zn collega op de 2e, maar dit lukt niet met alle feestdagen)
Verder geniet hij heel erg van het koken en zien hoe zijn gasten genieten van het eten. Hij houdt van experimenteren met voedsel en hij neemt me regelmatig mee in zijn overpeinzingen voor de nieuwe kaart.

Wat ik altijd wel grappig vind als mensen horen dat mijn vriend kok is is dat ze vragen of hij dan ook elke dag voor me kookt.
Euh, nee, want hij is aan het werk, en als ie vrij is heeft hij ook vrij van het koken en kook ik meestal :')
(maar ja, áls hij kookt is het ook echt heel goed <3)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 14:16

Urielle schreef:
@Wintu - ja kan me het helemaal voorstellen met het hele gezin! Je moeder zal af en toe wel gebaald hebben. Gelukkig is bij ons het restaurant dicht met Kerst, maar mijn vriend gaat dan naar zijn familie in Italië. Dat is een beetje balen, maar staat los van zijn werk. Kerst vind ik zelf nl wel belangrijk.

@Chanicha - samen kinderen maakt wel een groot verschil ja. Wat doet hij nu? Wij hebben het er soms over (baanwissel) maar hij is bang verder geen fatsoenlijke baan te krijgen in Nederland en zeker niet zo leuk. En dat snap ik wel, de sfeer in de horeca onder collega's is ook echt wel anders dan bij de meeste andere banen.

Hij is eerst op de taxi in de dagdiensten gaan werken maar daar kon je nog geen kippenhok mee onderhouden dus in loondienst gegaan bij de Regiotaxi want horeca wilde en kon hij niet meer al vond hij het wel erg leuk.
Regiotaxi is ook niet vet verdienen maar we waren allang blij dat hij ‘gewoon’ dagen vrij was en in ieder geval een feestdag.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 14:32

Laurora schreef:
Ha, hier hoor ik thuis :D
Mijn vriend is ook zelfstandig werkend kok.
Hij houdt verschrikkelijk veel van zijn werk maar de afwijkende werktijden (beginnen rond 1 uur s'middags, thuis rond 10 uur) zijn soms wel frustrerend.
Met vrienden afspreken is lastig, want voordat hij aan het werk gaat zijn de meeste mensen nog op hun eigen werk, en als hij vrij is liggen de meeste mensen al lang en breed in hun bed. Aangezien hij dinsdags en woensdags "weekend" heeft kunnen mensen dan vaak alleen savonds.
Verjaardagen en feestjes worden bijna altijd op zaterdag en zondag gevierd, en feestdagen zijn helemaal een ramp. (hij en zn collega proberen het wel wat op te delen, dus de hij op 1e kerstdag vrij, zn collega op de 2e, maar dit lukt niet met alle feestdagen)
Verder geniet hij heel erg van het koken en zien hoe zijn gasten genieten van het eten. Hij houdt van experimenteren met voedsel en hij neemt me regelmatig mee in zijn overpeinzingen voor de nieuwe kaart.

Wat ik altijd wel grappig vind als mensen horen dat mijn vriend kok is is dat ze vragen of hij dan ook elke dag voor me kookt.
Euh, nee, want hij is aan het werk, en als ie vrij is heeft hij ook vrij van het koken en kook ik meestal :')

Men verwachte bij ons ook altijd culinaire hoogstandjes op de keukentafel of luxueuze hapjes bij de borrel. Men kwam altijd bedrogen uit :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 17:46

Laurora schreef:

Daar heb ik mazzel mee, hij vindt het echt leuk om voor mij wat lekkers te maken en vaak als ik wat mee moet brengen naar een feestje (waar hij niet mee naartoe kan, same story) maakt hij het klaar. :Y)

Inmiddels ben ik er wel aan gewend verder, maar soms is het balen om overal alleen naartoe te gaan. Ik ben net met de kinderen erop uit geweest voor Koningsdag, hij stuurt een appje dat het druk is en het terras vol zit :+

En het slapen. Hij probeert doordeweeks naar mij te komen, maar ik lig dan al voor Pampus en 's ochtends ligt hij nog te snurken als ik opsta. In het weekend ga ik naar hem en probeer op te blijven, maar moe, uit mijn ritme en dus ook niet mijn meest charmante zelf :x Wij moeten echt wel met regelmaat wat plannen om het leuk te houden en elkaar echt bewust te zien en spreken. Gelukkig kan dat tegenwoordig en plant hij zichzelf af en toe een dag in het weekend vrij. Voorheen zat er soms 4 maanden tussen, zagen we elkaar maandenlang alleen in bed, en dat heeft toen ook wel twijfels meegebracht en de nodige ruzies. Officieel had hij elke 3 weken een zondag vrij maar er was altijd wel een collega die ziek of vrij was waardoor het niet doorging. Daar kon ik echt van steigeren, zeker als ik het zelf ook vrij gehouden had in mijn agenda. Ik ben blij dat dat verbeterd is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:30

Mijn man kookt nu nig, hij vindt het leuk en ik vind het heerlijk :j
Met slapen was het weleens moeilijk want dan kwamen de kinderen op woensdag zeg maar vroeg uit tja, dat ik ze in de ochtend stil hield maar niet in de middag :n
Ik was echt blij dat we daar vanaf waren en hij ook eens de kinderen uit school kon halen oid.
Nu is mijn man sinds bijna twee weken gepensioneerd en is hij de hele dag thuis :')

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:30

Hier een chefkok als man.

Hier ook vaak de opmerking dat ik dan wel lekker te eten krijg. Maar idd niet :+
Doordat hij in een hotel werkt heeft hij met corona ook door kunnen werken, oke wel iets minder uren maar nog genoeg. Helaas is het de laatste tijd dat hij voor het gevoel alles moet regelen. Bediening waar de leidingevende het niet getrokken krijgt, vertrek collega's in de keuken en een ietwat vervelende sous (gelukkug vertrokken) maakte het ook wat zwaar. Nu denk ik ook wel iets waar hij zelf ook wel eens nee mag zeggen en mensen op hun taken moet wijzen.

Plannen is soms lastig, maar kan wel ook vaak mijn eigen ding doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 18:37

Dat is inderdaad wel een voordeel, geen gezeur dat je 's avonds niet thuis bent of plannen hebt in het weekend. Hij is er ook niet :+

Hoe is het bij jullie partners geregeld voor de zomervakantie? Moeten jullie buiten het seizoen, is het beperkt,..?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 18:39

chanicha schreef:
Nu is mijn man sinds bijna twee weken gepensioneerd en is hij de hele dag thuis :')

Dat zal ook wel weer flink aanpassen zijn voor allebei?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:59

Wij hebben geen kinderen, zijn collega's met kinderen krijgen dus altijd voorrang op de schoolvakanties en wij plannen daar omheen.
(geen problemen mee, want buiten de schoolvakanties is het veel goedkoper om ergens heen te gaan :Y) )

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:15

Nou Urielle dat valt reuze mee!
Hij helpt overal mee en ik vind het gezellig :))