Help deze interieur dwaas!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhhJarig

Help deze interieur dwaas!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 23:11

Hallo mede-bokkers.

Ik heb bijna 4 jaar terug mijn huis gekocht.
Dinsdag kreeg ik mijn sleutel en op vrijdag moest ik de andere inleveren. Ik had dus weinig tijd en moest beslissingen maken.

De oude bewoner had min of meer dezelfde indeling dus ben ik daar voor het gemak ook maar vanuit gegaan.

Het is nu zo:
(Even snel foto’s gemaakt dus let niet op eventuele rommeltjes)

Afbeelding

Afbeelding

De indeling wil ik als volgt gaan doen:

Afbeelding

Maar nu twijfel ik over de muren en kleuren.
Ik wil sowieso naar een warme tint.
Meer richting aarde tinten.

De tv komt nu dus aan de korte muur. (Korte rode lijn op plattegrond) die muur wil ik een mooie warme aarde tint.

De lange muur waar de eettafel staat is nu heel licht groen grijzig. (Muurtje langs de keuken is ook meegenomen in die kleur)

Mijn vraag is wat moet ik met die muur?
Moet die ook geheel in een aarde tint?
En dan dezelfde tint? Of iets lichter?
Of moet ik die bijvoorbeeld alleen de onderzijde in een tint doen? En bovenkant wit?
En ga ik dat dan doorzetten op het halve muurtje langs de keuken?

Help me out!!
Andere tips zijn ook welkom.
Graag wil ik het niet te druk maken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:16

Leuk huis.
Ik zou kiezen voor een mooi behang, in plaats van verf. Iets met terra en aardetinten.

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 23:19

senna21 schreef:
Leuk huis.
Ik zou kiezen voor een mooi behang, in plaats van verf. Iets met terra en aardetinten.

Dank je :D
Ja ik wil eventueel achter de tv wel behang.

Maar niet op die lange muur.
Ik heb een Maine Coon die sinds we in dit huis wonen graag nagels in het behang zet.

Dus daar moet ik ook een beetje mee oppassen.

Liselot

Re: Help deze interieur dwaas!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 23:28

Ik ben zelf erg fan van de kleuren van little greene, in de woonkamer hebben we bijvoorbeeld light peachblossom en hammock. Prachtige natuurlijke tinten

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 23:34

Liselot schreef:
Ik ben zelf erg fan van de kleuren van little greene, in de woonkamer hebben we bijvoorbeeld light peachblossom en hammock. Prachtige natuurlijke tinten

Hammock vind ik erg mooi.
Peach blossom is mij iets te roze.

Dit zijn de verf kleuren die er bij mij echt uit springen:

Afbeelding
Misschien iets te donker.
Maar zou wel op de korte muur kunnen met wellicht hammock op de lange muur.

Dit vind ik qua behang erg mooi:

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:06

Ik zou de bank tegen de ene muur zetten en je TV aan de andere muur hangen of hoger op een kast plaatsen. Dat geeft een veel ruimtelijker effect. Zo heb ik het ook nu. Anders heb je achter je bank altijd een rare ruimte. En je zit dichter op je tv dan nodig is.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:13

Hangt er vanaf hoe groot je ruimte is en hoe groot het oogt denk ik? Ik heb de indeling zoals TS voor ogen heeft en hier werkt het goed. Met de bank tegen de muur zit ik juist veel te ver van m’n tv af. Het breekt de ruimte ook, die is anders zo vierkant. En achter de bank heb ik een heerlijk doorloop-stukje naar buiten (in mijn geval een balkon, geen tuin :D ). Aan de muur komt een soort statement/art wall van allemaal posters en schilderijen. Paar planten erbij en klaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:20

Mijn ervaring is dat mensen vaak veel te dicht op de tv zitten. Huizen in Nederland zijn zelden zo breed dat je echt te ver van je tv afzit. Ja de grote villa’s etc, maar beetje standaard huiskamer is niet breder dan 6-7 meter. Ik vind de indeling zoals getekend echt geen gezicht.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:27

Ik vind het op de tekening wel beter staan, misschien kan je een ronde eettafel aanschaffen denk dat het dan al heel anders toont.
Ik vind die kleuren verf en behang erg leuk :j

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 08:27

Suzanne F. schreef:
Mijn ervaring is dat mensen vaak veel te dicht op de tv zitten. Huizen in Nederland zijn zelden zo breed dat je echt te ver van je tv afzit. Ja de grote villa’s etc, maar beetje standaard huiskamer is niet breder dan 6-7 meter. Ik vind de indeling zoals getekend echt geen gezicht.

En bedankt! -O-

De indeling gaat wel zo worden.
Bank tegen andere muur gaat sowieso niet.
Dan zit ik namelijk voor de achterdeur.

Daarnaast is de ruimte gewoon te groot om de bank tegen de muur te hebben en de tv tegen de andere.
Mijn woonkamer is daar ruim 6 meter breed.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:29

Ik zou het ook zo doen zoals op je tekening hoor, dat breekt de ruimte juist lekker op. Misschien een mooie apothekerskast ofzo tegen die lange wand

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:35

Was niet de bedoeling om te beledigen. Maar je vroeg om input. Mijn kamer is ook een ruime 6 meter breed dus daarvoor hoef je het niet te laten. Die achterdeur is inderdaad niet handig dan. En ik zou zeker geen hoge kasten gaan neerzetten op je lange wand. Ook dat breekt de ruimte/ruimtelijk gevoel.
Mijn moeder is binnenhuisarchitecte dus heb wel het een en ander meegekregen hiervan.
Maar uiteraard jouw huis jouw keuzes.

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 08:37

Suzanne F. schreef:
Was niet de bedoeling om te beledigen. Maar je vroeg om input. Mijn kamer is ook een ruime 6 meter breed dus daarvoor hoef je het niet te laten. Die achterdeur is inderdaad niet handig dan. En ik zou zeker geen hoge kasten gaan neerzetten op je lange wand. Ook dat breekt de ruimte/ruimtelijk gevoel.
Mijn moeder is binnenhuisarchitecte dus heb wel het een en ander meegekregen hiervan.
Maar uiteraard jouw huis jouw keuzes.

Ik vroeg input over kleuren/behang.

Ik weet zeker dat deze indeling hier goed werkt.
Buren hebben het ook op die manier en dat staat zeker goed.

De ruimte is gewoon echt te breed om de tv tegen de ene muur te hebben en de bank tegen de andere.
Ik heb al een grotere tv gekocht en nog zit ik te knijpen omdat ik het niet goed zie.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:46

Ik verplaats dit topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:46

Om een goede keuze te maken qua kleuren en hoeveel kleur en waar kan je misschien de 60, 30, 10 regel toepassen om het jezelf wat makkelijker te maken.
60% is de basis kleur bijvoorbeeeld beige op je lange wand en keukenwandje, 30% een secundaire kleur zoals de kleur van je voorbeeld plaatje op de korte wand waar je de tv wilt en 10% een accent kleur, dit zou een fellere kleur kunnen zijn wat je toepast in acc of kussentjes of in kunst aan de muur.

Hier een link met meer uitleg: https://www.interieurenstylingadvies.nl/interieur-kleuren/60-30-10-regel/

De nieuwe indeling zou ik ook zo kiezen, je zithoek word wat knusser en optisch zal het je woonkamer ruimtelijker laten voelen.
De tip van een ronde ettafel die iemand gaf vind ik ook een goede.

Oja, als je kiest voor een mooie basis kleur dan zou ik daarmee alle wanden schilderen die je niet in de secundaire of accent kleur schilderd. Als je ergens een half los wit muurtje overhoud vind ik persoonlijk altijd zo zonde.
Wees ook niet bang dat de kleur die je mooi vind te donker is, je hebt een groot raam dus kan prima.
Onze muur van 5 meter breed en bijna 5 meter hoog is diep donker groen.
Laatst bijgewerkt door Milky_Way op 25-04-23 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:47

Ik vind je indeling heel logisch zo.

Wij hebben er in ons vorige huis (met een soortgelijke opzet qua deur/bank/tv) voor gekozen om de muur achter de bank split level te schilderen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onderste rand donkergroen, de rest van de benedenverdieping heel licht groen. Dat zou je ook met mooie aardetinten kunnen doen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:09

Ik wilde ook zoiets voorstellen als je nieuwe indeling! Ik hou persoonlijk helemaal niet van zo'n gigantische loze ruimte tussen de bank en de TV. Er is geen reden om heel ver van je TV te zitten als je geen gigantische TV hebt. Je zou nog even kunnen checken bij bijv. coolblue welke kijkafstand ze aanraden bij jouw maat TV.

Wij hebben zelf ook een geverfde lambrisering. Echt heel tof, maar erg lastig als je dat zelf (mooi) wil doen met een donkere kleur. Ik zou zelf de muur achter je bank de donkerdere accentkleur geven en die door laten lopen op de bar. En dan de rest van de muren een lichtere kleur in dezelfde tint.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:12

Wij hebben in ons Nederlandse huis de bank tegen de ene muur en de tv tegen de andere, ook op 6 meter. Ik vind het ongezellig ver weg en ook wat saai, maar de ruimte leent zich niet op het anders te doen.

Hier in Spanje staat de bank wel midden in de ruimte, zoals op de tekening en veel dichter bij de televisie en ik vind dat veel gezelliger en minder statisch. Die lange wand leent zich dan inderdaad voor een mooie kast als blikvanger en je houdt de loop naar buiten vrij. Een mooie ovale tafel zou ook heel goed staan, sowieso ben ik fan van ovaal of rond, het zit echt gezelliger.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:24

Kleur is iets heel persoonlijks dus daar kun je eigenlijk voor een ander niets over zeggen. De indeling van de tekening maakt het geheel knusser en huiselijker, maar de tv is imo dan wel te groot voor de ontstane zitruimte en ook niet iedereen vindt het prettig zitten met rug in een open ruimte.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:32

Vanillia schreef:
Wij hebben zelf ook een geverfde lambrisering. Echt heel tof, maar erg lastig als je dat zelf (mooi) wil doen met een donkere kleur.

Bij ons was het, ondanks de spachtelputz, wel heel strak gelukt! Zijn wel wat trucjes voor gelukkig.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:54

Je kan de bank wel tegen de andere muur zetten met een leuke sidetable erachter!

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 09:55

Ja erg mooi z’n lambrisering.

Ik heb eerder in de slaapkamer een 3 hoek geverfd. Dat is ook heel strak geworden.
Ik heb speciaal tape gebruikt daarvoor.

Ik vind zoals doubtless het heeft inderdaad echt heel mooi.
De muur achter de bank wil ik eerst verder leeg houden op mijn smalle kast en een grote mooie plant na.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:02

Wij hebben op 1 wand metalstuc, en de rest van de muren een bijpassende taupetint. Zou bij jou denk ik ook mooi staan en wat warmer. De metalstuc is er in verschillende kleuren, dus je zou ook een andere tint kunnen kiezen. Ik vind je nieuwe indeling overigens ook veel beter, gezelliger.

Metalstuc:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Of dit facet behang van Arte, dit hebben we in de slaapkamer. Ook rustig maar toch warm.
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:11

Kleuren zijn heel persoonlijk, en jij hebt daarin een andere smaak als ik dus dat is lastig om advies op te geven.

Ik zou voor een grotere kast gaan daar aan die lange wand, die kleine valt erg weg en omdat hij zwart is ook wat uit de toon. Op marktplaats zijn vaak gratis of bijna gratis kasten op te halen, die zou je ook nog in een leuke (duo) kleur kunnen schilderen.

Een ronde eettafel is inderdaad ook al heel anders.

Een ander idee zou kunnen zijn om je tafel een kwartslag te draaien, tegen de muur van de keuken aan. Dan zit er ook niemand met de rug naar de keuken als je aan het koken bent. En je houdt net iets meer loop ruimte over tussen bank en tafel.

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 10:14

Prairy schreef:
Kleuren zijn heel persoonlijk, en jij hebt daarin een andere smaak als ik dus dat is lastig om advies op te geven.

Ik zou voor een grotere kast gaan daar aan die lange wand, die kleine valt erg weg en omdat hij zwart is ook wat uit de toon. Op marktplaats zijn vaak gratis of bijna gratis kasten op te halen, die zou je ook nog in een leuke (duo) kleur kunnen schilderen.

Een ronde eettafel is inderdaad ook al heel anders.

Een ander idee zou kunnen zijn om je tafel een kwartslag te draaien, tegen de muur van de keuken aan. Dan zit er ook niemand met de rug naar de keuken als je aan het koken bent.

De tafel heb ik inderdaad ook zo gehad.
Beviel mij minder omdat ik overdag aan die tafel thuis werk. Op deze manier kijk ik dan meer de kamer in en kan ik ook nog de tuin in kijken naar de vogeltjes.

Misschien doe ik in de toekomst wel een mooie houten kast aan die muur inderdaad.
Zou wel mooi kunnen zijn.